Efteruddannelse i integreret miljø-og energiledelse

1 Introduktion

1.1 Projektets formål

Projektets formål var at udbrede kendskabet til integreret miljø- og energiledelse gennem en opkvalificering af de rådgivere i og omkring danske virksomheder.

Gennem en vidensformidling af virksomhedernes rådgivere indenfor integreret miljø- og energiledelse, opnås dels en udbredelse af kendskabet til fordelene ved integrerede ledelsessystemer, og dels en mere kvalificeret og helhedsorienteret rådgivning. Der forventes derfor en forøgelse af velfungerende integrerede ledelsessystemer i virksomheder i Danmark, hvor især kombinationen af energi- og miljøledelse forventes at stige.

Projektet havde til formål at opbygge et modulbaseret undervisningsforløb for rådgivere og formidlere inden for miljø- og energiledelse. En øget viden på området vil fremover resultere i

  • øget kendskab til integrerede systemer og deres fordele
  • større viden om både miljø- og energiforhold i danske virksomheder
  • øget kvalitet i rådgivningsydelsen

hos rådgivere og formidlere, og derigennem sikre at flere virksomheder bliver opmærksomme på fordelene ved at udnytte et allerede etableret ledelsessystem, til at omfatte flere væsentlige funktioner på virksomheden.

1.2 Projektets gennemførelse

Projektet er gennemført i et samarbejde mellem Teknologisk Institut og Dansk Standard i perioden april 2003 til december 2004.

Ved gennemførelse af projektet har følgende medvirket:

Teknologisk Institut Kirsten Pommer Projektleder, Miljø
  Jørn Bødker Miljø
  Hans Andersen Energi
  J.C. Sørensen Energi
Dansk Standard Carl Otto Rachlitz Ledelsessystemer
  Torben Melcher Ledelsessystemer

Kontaktperson i Miljøstyrelsen har været Anette Christiansen, der har fulgt projektet.

Undervisningsforløbet var bundet af en modulstruktur der var skitseret i udbuddet for nærværende projekt. Denne struktur blev fulgt i første del af projektet, men da det viste sig at der ikke var interesse for denne form, blev undervisningsstrukturen ændret og et nyt forløb blev planlagt og gennemført.

Ændringen medførte at projektet blev forlænget i forhold til den oprindelige planlagte varighed på 11 måneder.

Projektet omfattede 3 faser:

  • Opbygning af struktur og undervisningsmateriale
  • Markedsføring
  • Afprøvning og tilretning af det udviklede materiale

I første del af projektet blev der opbygget en struktur og udarbejdet beskrivelser af de enkelte moduler samt gennemført en markedsføringsindsats.

Andel del af projektet omfattede ændring af struktur, udarbejdelse af beskrivelser og undervisningsmateriale. Dertil kom en intensiveret markedsføring, afholdelse af testkurser samt tilretning af det udviklede materiale på baggrund af de opnåede erfaringer ved testkurserne.

1.3 Rapportens opbygning

Rapportens opbygning afspejler at den planlagte struktur for undervisningsforløbet blev ændret undervejs.

Den første modulbaserede struktur præsenteres i kapitel 2. Selvom der af forskellige årsager ikke var muligt at gennemføre det planlagte forløb antages det at det udviklede materiale i andre sammenhænge kan være relevant. Denne består af 14 korte moduler af hver 3 timers varighed.

I kapitel 3 præsenteres den udviklede og gennemførte emnebaserede undervisning. Denne besår af 3 dele, - en temadag, et 2-dages kursus i miljøteknik for energirådgivere og andre inden for energisektoren samt et 2-dages kursus i energiteknik for miljørådgivere.

 



Version 1.0 Marts 2006, © Miljøstyrelsen.