Natur og Miljø 2007

Sammendrag

Grønt ansvar handler om at se muligheder og forstå konsekvenser. at vi kan gøre en forskel og har indflydelse på miljøet hver gang vi træffer små daglige valg. Fx når vi køber ind, bevæger os i trafikken, smider ud og køber nyt eller når vi ordner hus og have. Den største trussel for miljøet er, at vi træffer forkerte valg, fordi vi mangler viden om, hvad de betyder for miljøet.

De mange små valg hænger tæt sammen med de nationale eller globale udfordringer fx de internationale klimaforhandlinger. Vejen til at vise grønt ansvar handler om, at vi forstår, hvordan de daglige gøremål har betydning for både det nære og det globale miljø.

Jo tidligere i vores liv vi forstår vores betydning for miljøet jo bedre bliver vi til at opbygge gode miljøvaner. Derfor gøres der en stor indsats i forhold til skolebørn. Børn og unge er de bedste til at lære forældre at tage mere hensyn til miljøet.

Når det handler om at have det godt og bedre forstå sammenhængene i naturen og miljøet, så er friluftsliv og grønne områder en vigtig faktor. i naturen kan man fx sammen med naturvejledere se, hvordan dyr og planter påvirkes af danskernes kvælstofudslip.

Vi lever i et travlt samfund, hvor varer og mennesker flyttes omkring. Derfor er transportsektoren stor og belastende for miljøet og vores sundhed. især luften i byerne. Desværre har mange af os fået vaner, som øger problemet. Mange store biler, som forurener med farlige partikler og bruger meget benzin eller diesel. Samtidig tager vi flere korte ture end vi behøver. Vi glemmer at cykle og at bruge de offentlige transportmidler.

Danskerne er blevet rigere og vi bruger mange ressourcer gennem vores store forbrug, men vi er også blevet bedre til at spare på ressourcerne og fx bedre til at genanvende glas og papir. Bedst går det med at spare på vandet, hvor prisen næsten er tredoblet fra 1993 til 2003. Men vi skal blive endnu bedre. Danmarks grundvandsressourcer er på en milliard kubikmeter per år og forbruget er på 6-700.000 millioner kubikmeter, men ressourcer og behov er skævt fordelt, så det er svært at dække hele behovet med lokalt grundvand. Situationen er langt værre i store dele af verden hvor over 1 milliard mennersker i dag står uden rent drikkevand.

Det er vigtigt at gøre det lettere for forbrugerne at vise grønt ansvar. En vej er miljømærker som fortæller at en vare eller en tjenesteydelse er mindre miljøbelastende end de fleste alternativer. turisme er et nyt område, hvor vi kan tage hensyn til miljøet, både her i landet og når vi rejser til fjerne turistmål. udover mærker kan man gøre det lettere at vælge miljørigtigt ved at man gør de rigtige valg mere attraktive. Fx kan man fremme markedet for de miljørigtige varer gennem større offentlige indkøb. Derved bliver de billigere. Man kan også gøre de miljøbelastende varer dyrere. ”Forureneren betaler princippet” betyder fx at en virksomhed skal betale for den miljøbelastning, der hænger sammen med produktionen af varen.

Når alt kommer til alt kan vi vise grønt ansvar gennem både vores måde at leve på, det vi køber og vores daglige vaner og rutine. og jo bedre vi forstår sammenhængen mellem den store miljøpolitik og vores daglige gøremål, jo bedre bliver vi til at forstå betydningen af at træffe de rigtige valg og til at vise dette ansvar.

 



Version 1.0 Marts 2007, © Miljøstyrelsen.