Natur og Miljø 2007

De grønne valg skal være nemme

Som afslutning på første del af kampagnen ”grønt ansvar – gør en forskel” afleverede et idépanel deres bud på, hvad der skal indgå i det fremtidige arbejde med at styrke det grønne ansvar. idépanelet pegede bl.a. på, at det grønne ansvar skal være en grundlæggende del af vores opdragelse, og det skal være nemt.

Miljømærkede varer og tjenesteydelser sender et direkte signal, som er let at forholde sig til for forbrugeren. Miljømæssigt er mærkede produkter fra den bedste del af markedet. Det betyder at de er fremstillet på en måde, som belaster miljøet mindre end andre af samme slags. Den mindste miljøbelastning viser sig også, når du skiller dig af med det. ofte er det også sådan, at de mindst miljøbelastende produkter også er dem, der er mindst belastende for sundheden for dig og din familie. og så kan du oven i købet spare penge på fx vand- eller elregningen.

Men det kan være svært, når der er modsat rettede interesser. Når hensyn til økonomien trækker i den ene retning, mens hensynet til miljø eller sundhed trækker i den anden. Det er et dilemma, der kan være relevant, når man overvejer, hvad man lægger i indkøbskurven, eller når man trods gode råd overvejer at putte affald i brændeovnen for at få billig varme.

Illustration

Der er mere end 3.000 produkter og serviceydelser, som er miljømærkede på det danske marked.

Blomsten er det EUropæiske miljømærke, mens Svanen er det nordiske. Mærkerne sikrer, at produkterne er mindst muligt miljøbelastende. Kvaliteten og virkningen af miljømærkede produkter skal være lige så god som for andre produkter.

Kravene for at fx køkkenruller kan få Svanen eller Blomsten er, at der indgår genbrugspapir eller træ fra bæredygtigt skovbrug i fremstillingen. Papiret skal være produceret på en måde, der forbruger mindst muligt energi og forurener luft og vand mindst muligt. Der er også krav om begrænsning af kemikalier, der kan ophobes i fødekæden, eller som er hormonforstyrrende. Desuden skal papirets kvalitet være i orden.

Miljø på farten

Den grønne nøgle er et miljødiplom, der tildeles hoteller, vandrerhjem, ferie- og kursuscentre, campingpladser, feriehuse, restauranter og idrætsanlæg, som opfylder en række miljøkriterier.

For at opnå Den grønne Nøgle skal virksomheden opfylde en række specifikke miljøkrav. Miljømærket garanterer, at virksomheden blandt andet arbejder aktivt for:

  • at mindske forbruget af vand, varme og elektricitet
  • at sortere og genbruge affaldet
  • at benytte miljøvenlige rengøringsmidler
  • at tilbyde og henvise til grønne aktiviteter
  • at inddrage medarbejdere og leverandører i miljøledelsesarbejdet

Det er også muligt at få serviceydelsen "en hotelovernatning" mærket. Med andre ord er der set på tværs af alle de mange produkter og arbejdsprocesser, som indgår på et hotel. Hoteller kan både få den EUropæiske blomst, det nordiske miljømærke Svanen og Den grønne Nøgle.

20 af verdens største rejseselskaber er gået sammen i et FN- initiativ, som gør det muligt at vælge et rejsemål, hvor de lokale myndigheder gør noget for miljøet. Så er du med til at sikre, at dit eget ophold belaster mindre.

økonomiske virkemidler

Udover miljømærker kan man gøre det lettere at vælge rigtigt, hvis modsætningen mellem hensynet til miljøet og økonomien mindskes. Hvis de rigtige valg bliver mere attraktive. Når større offentlige indkøb fremmer markedet for miljørigtige varer, falder priserne. ”Forureneren betaler princippet”, som indgår i EU's nye strategi for bæredygtig udvikling betyder, at en virksomhed bl.a. skal betale for den miljøbelastning, der hænger sammen med produktionen af varen. Vi kender det allerede fra afgifterne på vand og energi. Når de mest miljøbelastende varer bliver dyrere vil forbrugerne vælge de miljøvenlige løsninger. En tredje løsning er at lægge afgifter på produkter, som belaster miljøet. Sådan som fx det er sket for bæreposerne i supermarkederne. Det får forbrugerne til at genbruge poserne eller bruge lærredsposer og derved skåne miljøet. Virkemidlerne har effekt uanset om vi forstår sammenhængen mellem vores handlinger og miljøbelastningen.

18 Miljømærkning indenfor turisme

Figur

Kilde: Miljøstyrelsen

Indikatoren viser udviklingen i miljøinitiativer indenfor turisme i form af deltagelse i miljømærkningsordningen grøn Nøgle. Andre ordninger er Destination 21, EmaS, Blomsten, iSo 14001 og Svanemærket.

Enkelte turistattraktioner er mærket med iSo 14001 eller EmaS. EU-mærkning med Blomsten er påbegyndt i 2004 med

5 hoteller, og flere er på vej. Miljømærkningerne bidrager til en opgradering og forbedring af turistområder og turistfaciliteters miljømæssige standard. Den generelt vigende deltagelse i miljømærkningsordninger siden 2000 er ved at vende med nye mærker som Blomsten og et stigende antal miljømærkede feriehuse.

19 Miljømærkede produkter på markedet

Figur

Kilde: Danmarks Miljømærkesekretariat

Indikatoren belyser udviklingen i antallet af miljømærkelicenser og antallet af miljømærkede produkter på markedet. tallene dækker over Svane- og Blomsten-mærkede produkter. Bag en licens kan der gemme sig forskellige handelsnavne, som sælges til forskellige detailhandlere.

Der er fra 1998 til 2004 sket en støt stigning i antallet af miljømærkede produkter, som forbrugeren møder i handlen. Der findes flest svanemærkede produkter, men Blomsten er ved at komme med. i 1999 og 2000 var der hhv. to og syv Blomstenmærkede produkter, men i 2004 udgjorde Blomsten knap 10% af de miljømærkede produkter i handlen. Stigningen i antallet af produkter, der er mærket med Blomsten, tog for alvor fart med den miljømærkekampagne, der blev sat i gang i 2001, og har med den store Blomstkampagne i store dele af EU i uge 43/2004 nået 210 produkter i handlen.

Faldet i antallet af produkter fra 2000 til 2001 skyldes et fald i svanemærkelicenser på trykpapir, hvor de store producenter ikke længere fandt det fordelagtigt

At have licens. antallet af miljømærkelicenser til tryksager er på nuværende tidspunkt 124, og forventes at stige.

Hvert tredje til femte år skal miljømærkelicensen til et produktområde fornyes pga. opstramninger. Dette giver oftest anledning til et fald indenfor det pågældende område. Bortset fra faldet i Svanemærkelicenser på trykpapir i 2001, går udviklingen i den rigtige retning
for de øvrige produktgrupper. Det viser, at opstramningen af miljømærkereglerne fungerer efter hensigten. Målet er, at så mange produkter indenfor den bedste fjerdedel til tredjedel af markedet skal miljømærkes, for at markedet kan understøtte en bæredygtig udvikling.

20 Økologisk producerede fødevarer

Figur

Kilde: Fødevareministeriet

Ø-mærket angiver, at varen er statskontrolleret økologisk. Mærket kan sættes på landbrugsvarer, der er dyrket ifølge EUs regler for økologisk landbrugsproduktion – herunder enkelte danske særregler – eller de danske regler for økologisk husdyrproduktion. udenlandske økologiske fødevarer kan få mærket, hvis de er pakket og kontrolleret i Danmark.

Økologisk betyder, at der ikke er anvendt bekæmpelsesmidler i produktionen – på nær få undtagelser (f.eks. svovl). Kunstgødning er forbudt, og der må som hovedregel ikke anvendes gødning fra “ikke økologiske” dyr. Husdyrene får ingen vækstfremmere, og mindst 80% af foderet er økologisk (90% for køer, får og geder). Benmel og genmodificerede organismer (gmo) er heller ikke tilladt. ø-mærkningen er en frivillig ordning. Fødevareministeriet sikrer at reglerne overholdes.

Figuren viser, at det samlede areal af økologisk dyrket landbrugsjord er steget markant siden midten af 1990’erne. i 2003 udgjorde det økologiske areal 165.622 ha. udviklingen er dog stagneret de sidste par år.

I 2003 var der 3270 økologiske bedrifter i Danmark svarende til 6,7% af alle danske landbrug, og 6,2% af det samlede landbrugsareal blev drevet økologisk. Den danske økologiske sektor hører forholdsmæssigt til blandt de største i EUropa.

Illustration

 



Version 1.0 Marts 2007, © Miljøstyrelsen.