REACH til søs

1 Projektindhold

REACH er navnet for den kommende nye europæiske regulering af kemiske stoffer. Målet med REACH er at beskytte menneskers sundhed og miljøet, at bevare og forøge den europæiske industris konkurrenceevne, at hindre opsplitning af det indre marked og opnå større gennemskuelighed samt at fremme testning uden brug af forsøgsdyr. Målet skal blandt andet nås ved at få mere viden om de kemiske stoffer, der bruges i Europa. Samtidig skal anvendelser af stoffer med særligt farlige egenskaber godkendes af myndighederne. REACH står for:

- R = registrering. Virksomhederne skal oplyse, hvilke kemiske stoffer de fremstiller eller anvender, hvad de vil bruge stofferne til, og hvordan de vil mærke dem.

- E = evaluering/vurdering. Myndighederne skal vurdere oplysningerne for problematiske kemiske stoffer og for kemiske stoffer, som produceres i over 100 tons af om året.

- A = autorisation eller godkendelse af nærmere definerede særligt problematiske stoffer. Myndighederne skal give en tilladelse, før virksomhederne må bruge de særligt problematiske stoffer, og virksomhederne skal bevise, at det er sikkert at bruge stofferne

- CH = Chemicals eller kemiske stoffer.

Danske rederier kemiske stoffer i et bredt spektrum. Søfartens Arbejdsmiljøråd er søfartserhvervets egen organisation, som finansieres via årlige indbetalinger fra rederne udregnet i forhold til antallet af arbejdspladser i det enkelte skib. Rederiforeningen har 21 rederier som medlemmer, hvilket dækker 95% af den danske tonnage. SAMRs arbejde omkring sikkerhed ved anvendelsen af kemiske stoffer til søs, har blandt andet udmøntet sig i oprettelsen af Søfartens Kemikaliedatabase. Kemikaliebasen omfatter ca. 2550 kemiske produkter, som anvendes af i alt 19 rederier. Det store antal produkter i databasen afspejler, at der er tale om en branche, der anvender mange kemiske produkter til den daglige drift af mere end 600 skibe i såvel danske som internationale farvande. Et andet særkende ved branchen er, at skibene ikke er fast lokaliseret, men bevæger sig rundt på hele kloden. Her tager skibene varer ombord, der ikke nødvendigvis er registreret under den europæiske lovgivning. Det kan derfor risikeres, at branchen bliver mødt med en væsentlig arbejdsbyrde, når REACH indføres.

Projektets mål var via informationsmøder at informere om REACH og ved nedsættelse af to arbejdsgrupper at afklare, hvilke krav og udfordringer rederibranchen vil blive stillet over for. Formålet var yderligere at kortlægge, hvilke værktøjer branchen har behov for til den praktiske implementering af REACH samt at vurdere mulighederne for at anvende den eksisterende kemikaliedatabase som værktøj.

I projektet blev der gennemført 4 delaktiviteter:

1)    Informationsmøde 1: ”REACH går ombord”

2)    Arbejdsgrupper til afklaring af udfordringer for branchen, behov for værktøjer og muligheder for at udbygge det eksisterende værktøj

3)    Informationsmøde 2: ”REACH står til søs”

4)    Rapportering.

Nedenfor er kort gennemgået indholdet af de fire aktiviteter.

1.1 Informationsmøde 1

Formålet med det første informationsmøde var dels at informere rederier og leverandører generelt om REACH og hvilke konsekvenser REACH har på søfarten, dels at informere om projektet. Informationsmødet blev også brugt til at etablere Arbejdsgruppe 1 (se neden for) og til at starte en dialog mellem rederier og leverandører.

På mødet deltog repræsentanter fra rederier og leverandører af kemiske stoffer og produkter til branchen. I bilag A er vist en oversigt over deltagere ved informationsmødet.

1.2 Arbejdsgrupper

Arbejdsgruppe 1 var sammensat af rådgivere fra DHI og Søfartens Arbejdsmiljøråd samt af repræsentanter fra rederierne: A.P.Møller-Mærsk A/S, Dampskibsselskabet Norden A/S og Scandlines, mens leverandører af kemiske produkter til branchen var repræsenteret ved Hempel A/S, Statoil A/S samt Gertsen & Olufsen AS.

Arbejdsgruppe 2 bestod af rådgivere fra DHI og en repræsentant fra Søfartens Arbejdsmiljøråd.

I bilag A er der vist en oversigt over repræsentanterne i de to arbejdsgrupper.

Der blev holdt to møder i Arbejdsgruppe 1. Indhold og resultater af møderne er vist i bilag B, som indeholder overheads samt referater fra møderne. Forud for første møde i Arbejdsgruppe 1 blev der udarbejdet et oplæg, som er vedlagt bilag B.

Der blev holdt et møde i Arbejdsgruppe 2 samt løbende kontakt via telefon og mail. På mødet blev indhold og muligheder i databasen diskuteret.

1.3 Informationsmøde 2

Formålet med andet informationsmøde var at præsentere resultaterne af projektet med oversigt over, hvilke konsekvenser REACH kan få for rederierne.

I bilag A kan ses en oversigt over deltagere ved Informationsmøde 2.

1.4 Rapportering

Projektets resultater er beskrevet i nærværende rapport. På baggrund af denne rapport er der udarbejdet et udkast til en artikel til Søfartens Arbejdsmiljøråds tidsskrift ”SøSikker”, som er vedlagt i udkast i bilag D.

 



Version 1.0 Januar 2007, © Miljøstyrelsen.