REACH til søs

3 Anbefalinger

På baggrund af møderne i arbejdsgrupperne og behandlingen af de problemstillinger der her blev bragt op, er der fremsat en række anbefalinger til rederierne samt anbefalinger til det videre arbejde med REACH.

Anbefalingerne er udarbejdet, så de kan anvendes i en evt. nærmere beskrivelse af et projekt til den konkrete udvikling af værktøjer, der skal lette branchens arbejde med implementering af REACH.

3.1 Anbefalinger vedrørende import af kemiske stoffer

Der vurderes, at branchen ikke er klar og heller ikke har den nødvendige ekspertise til at foretage registrering m.v. af kemiske stoffer, som de importerer fra lande uden for EU. Det tilrådes derfor, at rederierne undgår at få forpligtigelser som importør under REACH.

De tiltag som rederierne kan gøre for at undgå importør status er følgende:

1)     Undgå at indkøbe varer udenfor EU. Rederierne kan helt undlade at indkøbe og tage vare ombord, mens de er udenfor EU med ganske få undtagelser herunder brændstof.

2)     Benyt europæiske leverandører. Rederierne kan undgå import ved at benytte sig af europæiske leverandører, når der er behov for køb af stoffer uden for EU. Denne mulighed sigter især på de europæiske leverandører, de i forvejen benytter sig af, og i særdeleshed når der er tale om høje volumener. Ved køb af varer, der er fremstillet og registreret i Europa, vil der være tale om re-import til EU. Rederiernes rolle under REACH i tilfælde af re-import vil være bruger af kemiske stoffer og produkter og ikke importør.

3)     Stil krav til leverandøren. Ved indkøb af højvolumen-stoffer, hvor det ikke er muligt at benytte en europæisk leverandør, kan rederierne stille krav til leverandøren om, at købet går via en europæisk agent, der forestår de nødvendige forpligtigelser i forbindelse med import. Rederiet vil således foretage en re-import og på denne måde undgå selv at stå med registreringsforpligtigelserne.

3.1.1 Import af brændstof

Rederiernes brug af brændstof er et eksempel på import af kemiske stoffer i store mængder. Samtidig er der tale om en blanding bestående af flere stoffer.

Ved import af brændstof anbefales det ligeledes, at rederierne undgår at få forpligtigelser som importør ved at benytte europæiske leverandører eller købe brændstoffet gennem europæiske agenter eller distributører.

Alternativt kan det anbefales, at rederierne går sammen og danner et konsortium med det formål at udarbejde en fælles og generisk registrering eller alternativt lader den europæiske søfart evt. i samarbejde med rederierne forestå en fælles registrering af brændstof til brug for branchen. Idet sammensætningen af brændstof varierer stærkt og det kan derfor blive nødvendig at opstille en specifikation på sammensætningen og basere en registrering på dette,samtidig med at det dokumenteres, at brændstoffet holde sig inden for specifikationen.

Samtidig skal det undersøges, hvorvidt en eksponeringsbaseret fravigelse kan benyttes ved registreringen. Fordelen ved at registrere under fravigelsesbetingelserne er, at kravet om risikovurdering af brugen bortfalder.

3.2 Anvendelse af databasen til REACH formål

3.2.1 REACH profil

Resultaterne af REACH-analysen (2.4.1) blev fremvist og diskuteret ved det første Arbejdsgruppemøde. Tilbagemeldingen var, at for det enkelte rederi havde det ikke en større interesse at få kortlagt konsekvenserne af REACH for deres produkter. Rederierne har en forventning om, at deres leverandører vil være i stand til at tilpasse sig og deres produkter i takt med, at REACH træder i kraft. Rederierne har et enkelt ønske om at vide, hvorvidt produktet overholder REACH-kravene eller ej.

Omvendt kan det siges, at leverandører kan have en interesse i en sådan analyse, da det har betydning for planlægningen af deres fremtidige registrerings- og udviklingsarbejde. Der er imidlertid intet ønske om at tilpasse Kemikaliedatabasen til dette formål.

3.2.2 Kommunikation

Kemikaliedatabasen skal udbygges, således af det er muligt for leverandører løbende at opdatere produkternes REACH status (overholder de lovgivningen ja/nej). Faciliteter, så rederier og leverandør orienteres – f.eks. ved e-mail - hver gang der sker væsentlige ændringer i produktoplysningerne i Kemikaliedatabasen, bør overvejes.

Derudover anbefales det, at de eksisterende værktøjer tilpasses, således at de for en væsentlig del kan forestå den nødvendige REACH kommunikation mellem leverandører, rederier og skibe og de folk, der anvender stofferne og/eller produkterne på skibene.

3.2.3 Brugsscenarier

Et væsentligt element er kommunikationen af brugsscenarier. En tilpasning af værktøjerne til at kunne håndtere dette på en funktionel måde kræver i første omgang et kortlægningsarbejde over, hvordan de kemiske stoffer anvendes i dag. Disse anvendelser skal efterfølgende reduceres til et passende og begrænset antal brugskategorier. Der kan passende tages udgangspunkt i de produktgrupper, der i dag eksisterer og anvendes i værktøjerne. De parametre, der for hver brugskategori er nødvendige for at bestemme eksponeringen, skal listes, og der skal udarbejdes default værdier for disse.

Efterfølgende skal der udarbejdes skabeloner til de enkelte brugskategorier, ligesom brugerfladen i Kemikaliedatabasen skal udbygges, så det er nemt at lægge brugsscenarierne ind i databasen og trække dem ud igen til udarbejdelse af eksponeringsscenarierne.

3.2.3.1 Eksponeringsscenarier

Værktøjet skal tilpasses, så eksponeringsscenarier kan lægges ind i Kemikaliedatabasen som vedhæng til SDS.

3.2.3.2 APB

APB benyttes som formidling af sikker anvendelse af kemiske stoffer og produkter til de personer, der i praksis arbejder med dem. Derfor skal de procedurer, der i dag anvendes til udarbejdelse af APB-er, tilpasses, så der også tages højde for de krav, som eksponeringsscenarierne stiller.

 



Version 1.0 Januar 2007, © Miljøstyrelsen.