Erfaringsopsamling inden for tilladelser til videregående vandbehandling

1 Indledning

1.1 Baggrund og formål

I 2007 overtager kommunerne amternes hidtidige rolle som tilladelsesmyndighed i sager vedrørende videregående vandbehandling. Videregående vandbehandling kan f.eks. være aktiv kulfiltrering, nikkelfjernelse, fjernelse af arsen m.v. Der har indtil videre kun været givet få tilladelser bl.a. med henvisning til, at strategien fortsat er at basere indvindingen af vand til drikkevandsformål på uforurenet grundvand. Der vil formentlig fremover blive flere tilfælde, hvor rensning er nødvendigt i en overgangsperiode, samtidig med at afhjælpende foranstaltninger iværksættes for at forbedre grundvandsforholdene.

For at sikre et så ensartet grundlag for administrationen af sager med videregående vandbehandling som muligt efter 1. januar 2007 er der behov for at samle amternes erfaringer om sagsbehandlingen inden for området.

Formålet med projektet er at foretage en opsamling af amternes erfaringer med behandling af ansøgninger om videregående vandbehandling på almene vandværker og undersøge, hvordan den hidtidige praksis på området har været. I formålet indgår ikke en vurdering af behovet for videregående vandbehandling eller udarbejdelse af retningslinier for den fremtidige behandling af ansøgninger.

1.2 Opgaveløsning

Til brug for projektet er der udarbejdet en række forudsætninger for udvælgelse af sager om videregående vandbehandling. Alle amter inkl. kommuner med amtsstatus er blevet kontaktet og er blevet bedt om at sende kopi af sager, hvor vandværker har søgt om at anvende videregående vandbehandling. Ved henvendelsen til amterne er det præciseret, at hele sagsforløbet skal indgå, også hvis afgørelserne har været anket til Miljøstyrelsen. Efter modtagelsen af sagerne fra amterne er der foretaget en systematisering og bearbejdning af data ud fra behandlingsmetode, problemstof, argumenter for afgørelse, vilkår for tilladelse m.v.

Bearbejdningen af data skal skabe overblik over de hidtidige afgørelser, så de nye kommuner får et udgangspunkt for sagsbehandlingen, der også kan bruges som inspiration til at indhente yderligere oplysninger.

1.3 Rapportens indhold

I rapportens kapitel 2 er der givet en beskrivelse af dataindsamlingen og de opstillede definitioner og forudsætninger for udvælgelse af sager, som er relevante for projektet.

I kapitel 3 er der foretaget en bearbejdning af ansøgningerne og en opdeling af sagerne i forskellige grupper for at skabe overblik og kunne sammenligne forskellige aspekter af sagerne, så som: problemstoffer og behandlingsmetoder, begrundelser for afslag, anke af sager, vilkår for tilladelser m.v.

I rapporten er der i omtalen af sagerne refereret til amterne og de nuværende kommuner. I bilag A er der givet en oversigt over de modtagne sager, hvor de nye kommunenavne efter 1. januar 2007 er angivet.

I bilag B er der givet et resumé af hver sag opdelt alfabetisk efter amter/amtskommuner.

 



Version 1.0 Februar 2007, © Miljøstyrelsen.