Miljøstyrelsens Årsapport for regnskabsåret 2006 BeretningMiljøstyrelsen er en del af Miljøministeriet. Miljøstyrelsens arbejde er at beskytte mennesker, natur og miljø mod forurening og løse samfundets miljøproblemer på en effektiv måde. Miljøstyrelsen rådgiver regeringen i forvaltningen af en række miljølove, som styrelsen også mere selvstændigt har ansvaret for gennem den løbende enkeltsagsbehandling. Styrelsens opgave er derudover som grundlag for regeringsarbejdet at udvikle indsatser og regler, der mindsker miljøproblemerne samt at informere om miljøets tilstand. Miljøstyrelsen har ansvaret for administrationen af 15 love, ca. 250 bekendtgørelser og et antal EU-retsakter. Styrelsens lovgivning har i stort omfang baggrund i EU-direktiver. Styrelsens ministerbetjening indebærer ca.1100 sagsforelæggelser årligt. Styrelsen har indtil 1. januar 2007 været klagemyndighed i forhold til en række afgørelser truffet af kommuner og amter. Denne opgave er herefter overgået til Miljøklagenævnet. Der er årligt kommet ca. 250 klagesager ind. Miljøstyrelsen er også myndighed ved godkendelse af pesticider og afgør her ca. 200 sager om året. Styrelsen godkender import og eksport af affald, hvor styrelsen i 2006 afgjorde 480 sager. Endelig har Miljøstyrelsen tilsyns- og kontrolfunktioner, fx via Kemikalieinspektionen. Herudover er der løbende sager, møder og samarbejdsrelationer med regioner, kommuner, erhvervs- og interesseorganisationer, virksomheder og borgere. Rammerne for Miljøstyrelsens arbejde beskrives i styrelsens mission, vision og værdier. Mission: Miljøstyrelsen arbejder for miljøet
Vision: Vi vil øge beskyttelsen af mennesker, miljø- og natur – nationalt og internationalt – ved at
Værdier: Vores værdier er Åbenhed, Omtanke, Kreativitet, Engagement og Troværdighed. Overordnede resultaterØkonomiske resultater Miljøstyrelsens resultat for 2006 blev i det omkostningsbaserede regnskab et underskud på 247,8 mio. kr. I det udgiftsbaserede regnskab blev resultatet (ekskl. bevilling) et underskud på 242,4 mio. kr., jf. tabel 1. Tabel 1. Miljøstyrelsens økonomiske hovedtal (mio. kr.)
Nøgletallene er nærmere uddybet i tabel 4 og 5. Forskellen mellem det omkostningsbaserede og det udgiftsbaserede resultat kan henføres til afskrivninger, hensættelser, anskaffelser, tab på debitorer og regulering af skyldige feriepenge/overarbejde. Miljøstyrelsens bevilling udgjorde netto 216,4 mio. kr. Det samlede resultat for 2006 alene blev et underskud på 26 mio. kr. efter det udgiftsbaserede regnskab, men der er videreført et overskud på 20,6 mio. kr. fra 2005, derved bliver underskuddet på 5,4 mio. kr. Underskuddet har baggrund i den såkaldte OSIS-sag, hvor Miljøstyrelsen har finansieret et projekt ved at foretage udlæg for de selskaber, der udvikler OSIS, indtil disse modtog støtte fra projektets finansieringskilder. I november 2006 var der oparbejdet et underskud på 25 mio. kr. som følge heraf. En undersøgelse foretaget af Rigsrevisionen har vist, at Miljøstyrelsen ikke har haft lov- og bevillingsmæssig hjemmel til de foretagne dispositioner. Miljøstyrelsen har dermed en samlet akkumuleret videreførelse til 2007 på -5,4 mio. kr. Miljøministeren fremsendte ultimo 2006 et aktstykke til Finansudvalget som følge af OSIS-sagen for at få dækket et underskud på 15 mio. kr., men det blev ikke vedtaget af Finansudvalget. Samlet vurderes det økonomiske resultat at være ikke helt tilfredsstillende. I tabel 2 fremgår udgifter og indtægter på Miljøstyrelsens tilskud og lovbundne ordninger. Tabel 2. Miljøstyrelsens administrerede tilskud (mio. kr.)
Faglige og organisatoriske resultater Samlet set er resultatet af Miljøstyrelsens arbejde i 2006 meget tilfredsstillende. Styrelsen har overordnet set nået de miljøfaglige og organisatoriske mål for året. Som konsekvens af midtvejsstatus på Miljøstyrelsens resultatkontrakt skete der i efteråret 2006 en revision af de opstillede institutionsmål, som tog højde for, at målopfyldelsen på en række mål ikke kunne ske som planlagt pga. årsager udenfor Miljøstyrelsens indflydelse[3]. Målopfyldelsen for de øvrige institutionsmåle vurderes overordnet set at være meget tilfredsstillende. Således er ca. 80 % af de opstillede resultatkrav for institutionsmålene helt eller delvist opfyldt. Det vurderes, at målet om mindst 70 % opfyldelse af det samlede arbejdsprogram er nået. Udover de væsentlige faglige udfordringer, som afspejler sig i institutionsmålene, og som er afrapporteret i afsnittet Målrapportering, har Miljøstyrelsen i 2006 haft meget fokus på at implementere Miljøstyrelsens vision og værdier. Dette er især sket gennem Service- og visionsprojektet, som omhandler intern kommunikation og videndeling, åbenhed og dialog i forhold til virksomhederne, kompetenceudvikling, ekstern service og håndtering af ”det grænseløse arbejde”. Endvidere er styrelsens hjemmeside gjort mere brugervenlig. Miljøstyrelsens faglige og organisatoriske resultater og anvendelsen af ressourcer hertil er opsummeret i tabel 2.a. Tabel 2.a. Årets faglige og organisatoriske resultater samt ressourceanvendelse hertil
Forventninger til det kommende årMiljøstyrelsen vil i 2007 fortsat have fokus på initiativer, der opfylder de overordnede produktionsmål, nemlig at løse vores opgaver effektivt til tiden på et højt fagligt og økonomisk/administrativt driftssikkert niveau, og at sikre et højt serviceniveau over for virksomheder og andre interessenter. Udrednings-, udviklings- og kommunikationsprojekter prioriteres og iværksættes for at bidrage hertil. Miljøstyrelsen har fra 2006 et samlet økonomisk overskud til videreførelse til 2007 på -5,4 mio. kr. samtidig med, at der skal udføres udskudte politisk bundne aktiviteter i 2007 for 12,2 mio. kr. De økonomiske rammer for 2007 gør dermed en meget stram prioritering af de øvrige aktiviteter nødvendig. Ændringerne i forbindelse med kommunalreformen vil medføre behov for konstituering af samarbejde og arbejdsdeling og opbygning af et fagligt fællesskab mellem de centrale og de decentrale statslige enheder samt etablering af samarbejdsprocedurer mellem regionerne og kommunerne. Der vil være særligt fokus på at efterleve de internationale forpligtelser på flg. områder: luft (NOx, partikler mv.), støj, kemikalier (REACH mv.) og vand (grundvand og overfladevand). På klimaområdet forhandles om en ny klimaaftale. Med de nye midler på finansloven styrker Miljøstyrelsen indsatsen mod partikelforurening og iværksætter borgerrettede miljøinitiativer, bl.a. en klimakampagne. Ministeriets arbejde med fremme af miljøteknologi iværksættes og forankres med den nye ”Tilskudsordning til fremme af miljøeffektiv tekonologi” (hovedkonto 23.27.09) Fodnoter [1] Vedrører tab på debitorer [2] Primært renteudgifter til SKB [3] Det drejer sig om følgende:
[4] Et delmål om sagsbehandlingstider kan ikke opgøres automatisk pga. overgang til ændret registreringssystem i løbet af året.
|