Miljøstyrelsens Årsapport for regnskabsåret 2006

Beretning

Miljøstyrelsen er en del af Miljøministeriet. Miljøstyrelsens arbejde er at beskytte mennesker, natur og miljø mod forurening og løse samfundets miljøproblemer på en effektiv måde. Miljøstyrelsen rådgiver regeringen i forvaltningen af en række miljølove, som styrelsen også mere selvstændigt har ansvaret for gennem den løbende enkeltsagsbehandling. Styrelsens opgave er derudover som grundlag for regeringsarbejdet at udvikle indsatser og regler, der mindsker miljøproblemerne samt at informere om miljøets tilstand. Miljøstyrelsen har ansvaret for administrationen af 15 love, ca. 250 bekendtgørelser og et antal EU-retsakter. Styrelsens lovgivning har i stort omfang baggrund i EU-direktiver.

Styrelsens ministerbetjening indebærer ca.1100 sagsforelæggelser årligt. Styrelsen har indtil 1. januar 2007 været klagemyndighed i forhold til en række afgørelser truffet af kommuner og amter. Denne opgave er herefter overgået til Miljøklagenævnet. Der er årligt kommet ca. 250 klagesager ind. Miljøstyrelsen er også myndighed ved godkendelse af pesticider og afgør her ca. 200 sager om året. Styrelsen godkender import og eksport af affald, hvor styrelsen i 2006 afgjorde 480 sager. Endelig har Miljøstyrelsen tilsyns- og kontrolfunktioner, fx via Kemikalieinspektionen. Herudover er der løbende sager, møder og samarbejdsrelationer med regioner, kommuner, erhvervs- og interesseorganisationer, virksomheder og borgere.

Rammerne for Miljøstyrelsens arbejde beskrives i styrelsens mission, vision og værdier.

Mission: Miljøstyrelsen arbejder for miljøet

  • Vi rådgiver regeringen om miljøindsatsen
  • Vi administrerer og udvikler regler og indsatser nationalt og internationalt
  • Vi arbejder i dialog med borgere, virksomheder og andre myndigheder
  • Vi samler og formidler viden om miljøet

Vision: Vi vil øge beskyttelsen af mennesker, miljø- og natur – nationalt og internationalt – ved at

  • Navigere og kommunikere målrettet i en foranderlig verden – på højt, fagligt niveau
  • Samarbejde åbent, engageret og fordomsfrit – udadtil og indadtil
  • Være troværdige, fremsynede og nytænkende
  • Være en attraktiv og familievenlig arbejdsplads, hvor alle bidrager og gør en forskel

Værdier: Vores værdier er Åbenhed, Omtanke, Kreativitet, Engagement og Troværdighed.

Overordnede resultater

Økonomiske resultater

Miljøstyrelsens resultat for 2006 blev i det omkostningsbaserede regnskab et underskud på 247,8 mio. kr. I det udgiftsbaserede regnskab blev resultatet (ekskl. bevilling) et underskud på 242,4 mio. kr., jf. tabel 1.

Tabel 1. Miljøstyrelsens økonomiske hovedtal (mio. kr.)

Mio. kr. Regnskab 2006   Mio. kr. Status pr. 31.12. 2006
Ordinære driftsindtægter 46,2   Anlægsaktiver i alt 5,3
Ordinære driftsomkostninger 291,7   Heraf immaterielle 5,3
Heraf personaleomkostninger 147,6   Heraf materielle 0,1
Andre driftsposter, netto 0,1[1]   Omsætningsaktiver i alt -32,7
Finansielle poster, netto 2,3[2]   Aktiver i alt -27,4
Ekstraordinære poster, netto 0,0   Egenkapital -121,3
Årets omkostningsbaserede resultat 247,8   Hensættelser 3,2
      Kortfristet gæld 90,8
Indtægter 7,4   Passiver i alt -27,4
Udgifter 2,2      
Årets udgiftsbaserede resultat 242,5      
Bevilling (nettotal) inkl. TB 216,4      
Årets overskud -26,1      
Videreførelse fra 2005 20,7      
Til videreførelse i 2007 -5,4      

Nøgletallene er nærmere uddybet i tabel 4 og 5.

Forskellen mellem det omkostningsbaserede og det udgiftsbaserede resultat kan henføres til afskrivninger, hensættelser, anskaffelser, tab på debitorer og regulering af skyldige feriepenge/overarbejde.

Miljøstyrelsens bevilling udgjorde netto 216,4 mio. kr. Det samlede resultat for 2006 alene blev et underskud på 26 mio. kr. efter det udgiftsbaserede regnskab, men der er videreført et overskud på 20,6 mio. kr. fra 2005, derved bliver underskuddet på 5,4 mio. kr. Underskuddet har baggrund i den såkaldte OSIS-sag, hvor Miljøstyrelsen har finansieret et projekt ved at foretage udlæg for de selskaber, der udvikler OSIS, indtil disse modtog støtte fra projektets finansieringskilder. I november 2006 var der oparbejdet et underskud på 25 mio. kr. som følge heraf. En undersøgelse foretaget af Rigsrevisionen har vist, at Miljøstyrelsen ikke har haft lov- og bevillingsmæssig hjemmel til de foretagne dispositioner.

Miljøstyrelsen har dermed en samlet akkumuleret videreførelse til 2007 på -5,4 mio. kr. Miljøministeren fremsendte ultimo 2006 et aktstykke til Finansudvalget som følge af OSIS-sagen for at få dækket et underskud på 15 mio. kr., men det blev ikke vedtaget af Finansudvalget. Samlet vurderes det økonomiske resultat at være ikke helt tilfredsstillende.

I tabel 2 fremgår udgifter og indtægter på Miljøstyrelsens tilskud og lovbundne ordninger.

Tabel 2. Miljøstyrelsens administrerede tilskud (mio. kr.)

Art Bevillingstype Hovedkonto Bevilling Regnskab
Afhjælpende foranstaltninger, værditabsordning Reservation 23.22.06 Udgift 21,6
Indtægt 0,1
Udgift 22,0
Indtægt 0,4
Teknologipulje Anden 23.22.08 Udgift 5,2 Udgift 5,5
Indsamlingsordninger vedr. dæk, blyakkumulatorer og biler Drift 23.23.04 Udgift 177,8
Indtægt 179,3
Udgift 226,3
Indtægt 204,9
Indsamlingsordning vedr. nikkel-cadmium batterier Lovbunden 23.23.05 Udgift 28,3 Udgift 16,3
Miljømærkeordninger Reservation 23.23.11 Udgift 18,3
Indtægt 8,1
Udgift 21,5
Indtægt 7,2
Aktiviteter vedr. bekæmpelsesmidler Reservation 23.24.31 Udgift 19,1
Indtægt 19,1
Udgift 13,6
Indtægt 19,1
Miljøstøtte til Østeuropa og CO2-kreditter Reservation 23.26.11 Udgift 114,8 Udgift 141,0
Miljøstøtte til Arktis Reservation 23.26.13 Udgift 42,6 Udgift 9,2
Den grønne fond   23.27.04 Udgift 0,0 Udgift -0,6
Tilskudsordning for reduktion af partikeludslip fra tunge køretøjer Reservation 23.27.05 Udgift 0,0 Udgift 0,5
Virksomhedsordningen Reservation 23.27.06 Udgift 37,9 Udgift 23,9
Renovering af rentolinhuse Lovbunden 23.27.07 Udgift 0,6 Udgift 0,0

Faglige og organisatoriske resultater

Samlet set er resultatet af Miljøstyrelsens arbejde i 2006 meget tilfredsstillende. Styrelsen har overordnet set nået de miljøfaglige og organisatoriske mål for året. Som konsekvens af midtvejsstatus på Miljøstyrelsens resultatkontrakt skete der i efteråret 2006 en revision af de opstillede institutionsmål, som tog højde for, at målopfyldelsen på en række mål ikke kunne ske som planlagt pga. årsager udenfor Miljøstyrelsens indflydelse[3]. Målopfyldelsen for de øvrige institutionsmåle vurderes overordnet set at være meget tilfredsstillende. Således er ca. 80 % af de opstillede resultatkrav for institutionsmålene helt eller delvist opfyldt. Det vurderes, at målet om mindst 70 % opfyldelse af det samlede arbejdsprogram er nået.

Udover de væsentlige faglige udfordringer, som afspejler sig i institutionsmålene, og som er afrapporteret i afsnittet Målrapportering, har Miljøstyrelsen i 2006 haft meget fokus på at implementere Miljøstyrelsens vision og værdier. Dette er især sket gennem Service- og visionsprojektet, som omhandler intern kommunikation og videndeling, åbenhed og dialog i forhold til virksomhederne, kompetenceudvikling, ekstern service og håndtering af ”det grænseløse arbejde”. Endvidere er styrelsens hjemmeside gjort mere brugervenlig.

Miljøstyrelsens faglige og organisatoriske resultater og anvendelsen af ressourcer hertil er opsummeret i tabel 2.a.

Tabel 2.a. Årets faglige og organisatoriske resultater samt ressourceanvendelse hertil

Institutionsmål Delmål Opfyldte delmål Delvis opfyldte delmål Ikke opfyldte delmål Budget Anvendte ressourcer
  Antal Antal Antal Antal Årsværk 1.000 kr. Årsværk 1.000 kr.
Kommunalreformen 7 7 0 0 8 1.800 12-13 370
Implementering af Vandrammedirektivet 7 6 1 0 4,5 1.013 4,2 883
Miljø og Sundhed 12 10 2 0 13-14 2.925-3.150 13-14 2.925-3.150
Miljøeffektiv teknologi 12 9 2 1 0,5 113 1,2 104
Opfølgning på serviceeftersyn af affaldsssektoren 4 1 1 2 3-5 675-1.125 3-4 600-700
Klima 5 5 0 0 8 1.800 8,5-9,1 1.800
Digitalisering 3 2 1 0 17,5 3.938 17,4 800
Ledelse, modernisering og service 11 6 5 0 1,3 293 2 52
Aggregerede mål 8[4] 5 2 0 - - - -

Forventninger til det kommende år

Miljøstyrelsen vil i 2007 fortsat have fokus på initiativer, der opfylder de overordnede produktionsmål, nemlig at løse vores opgaver effektivt til tiden på et højt fagligt og økonomisk/administrativt driftssikkert niveau, og at sikre et højt serviceniveau over for virksomheder og andre interessenter. Udrednings-, udviklings- og kommunikationsprojekter prioriteres og iværksættes for at bidrage hertil.

Miljøstyrelsen har fra 2006 et samlet økonomisk overskud til videreførelse til 2007 på -5,4 mio. kr. samtidig med, at der skal udføres udskudte politisk bundne aktiviteter i 2007 for 12,2 mio. kr. De økonomiske rammer for 2007 gør dermed en meget stram prioritering af de øvrige aktiviteter nødvendig.

Ændringerne i forbindelse med kommunalreformen vil medføre behov for konstituering af samarbejde og arbejdsdeling og opbygning af et fagligt fællesskab mellem de centrale og de decentrale statslige enheder samt etablering af samarbejdsprocedurer mellem regionerne og kommunerne.

Der vil være særligt fokus på at efterleve de internationale forpligtelser på flg. områder: luft (NOx, partikler mv.), støj, kemikalier (REACH mv.) og vand (grundvand og overfladevand). På klimaområdet forhandles om en ny klimaaftale.

Med de nye midler på finansloven styrker Miljøstyrelsen indsatsen mod partikelforurening og iværksætter borgerrettede miljøinitiativer, bl.a. en klimakampagne. Ministeriets arbejde med fremme af miljøteknologi iværksættes og forankres med den nye ”Tilskudsordning til fremme af miljøeffektiv tekonologi” (hovedkonto 23.27.09)


Fodnoter

[1] Vedrører tab på debitorer

[2] Primært renteudgifter til SKB

[3] Det drejer sig om følgende:

  • Mål 2. Fortsat implementering af Vandrammedirektivet, hvor opfyldelsen af en række delmål afhænger af EU proces. Det foreslås, at målepunkterne 2.b Arbejde med forskrifter for fastsættelse af miljømål og 2.f Publicering af grundvandsdirektiv udgår af resultatkontrakten.
  • Mål 6. Fremdrift på klimaområdet, hvor størstedelen af delmålene er ikke opfyldt eller forsinkede, bl.a. fordi basisårssagen endnu ikke er afgjort. Som følge heraf udgår målepunkterne 6.c Fremlæggelse af handlingsplan for landbrug og klima, 6.d Afslutning af virkemiddelrapport, 6.e Forelæggelse af NAP 2 i Ø- og K-udvalg, 6.f Offentlig høring af NAP 2 og 6.g Fremsendelse til Kommissionen. Desuden ændres tidsplanen til ultimo 2006 for de øvrige målepunkter.
  • Mål 7. Opfølgning på serviceeftersyn på Vandsektoren, hvor målopfyldelsen hindres af, at de politiske forhandlinger om vandsektoren ikke er afsluttede. Som følge heraf udgår hele målet af resultat- og direktørkontrakt.
  • Mål 8. Digitalisering af arbejdsgange, da Miljøstyrelsen har besluttet at udskyde yderligere udvikling af digitale blanketter indtil eventuelle teknologiændringer på Virk.dk er afklarede.

[4] Et delmål om sagsbehandlingstider kan ikke opgøres automatisk pga. overgang til ændret registreringssystem i løbet af året.

 



Version 1.0 Maj 2007, © Miljøstyrelsen.