Udvikling af funktionaliserede enzymer til selvpolerende skibs-bundmaling

2 Delrapport 2: Praktisk afprøvning – forløbsbeskrivelse

Dansk Sejlunion har som led i projekt om udvikling og afprøvning af enzymbaseret bundmaling stået for den praktiske afprøvning af to miljøvenlige bundmalingsprodukter fra firmaet BioLocus. I alt 6 lystbåde fordelt på tre forskellige lystbådehavne i Danmark har deltaget i afprøvningen. De tre testhavne er Helsingør, Horsens og Marselisborg. Havnene er valgt for nogenlunde at dække den variationen i begroningstyper og mængder, der findes i de danske farvande.

Afprøvningen er en videreførelse af et tidligere lignende projekt, hvor enzymbaserede produkter har været afprøvet. Konklusionen på det tidligere projekt var, at det på en række punkter var nødvendigt at videreudvikle teknologien for at tilfredsstille sejlernes behov for en rimelig begroningsfri bund, der kan sikre manøvreringsevnen og søsikkerheden.

Formålet med den aktuelle afprøvning har været, at få en indikation af, hvordan de videreudviklede malinger i praksis fungerer gennem en hel sejlsæson. Herunder har det været væsentligt løbende at kvantificere eventuel begroning på malingerne og få testsejlernes vurdering af de pågældende produkter. Bundmalingerne der har været testet er to biocidfri standardmalinger modificeret med enzymer. BioLocus har fået malingerne fremstillet i løn produktion.

Den ene maling benævnes Mark 5 og er en opløsningsmiddelbaseret eroderende bundmaling, der ifølge sikkerhedsdatabladet indeholder zinkoxid (20-40%) mærket R50, R53, men ingen deciderede biocider. Malingen er modificeret gennem tilsætning af enzymer. Mark 5 blev afprøvet på 5 både.

Som referencemaling blev standardproduktet (Mark 5 uden enzymer) anvendt og påført i en 20-30 cm bred stribe midtskibs fra vandlinjen ned under kølen og op til vandlinien på modsatte side. Referencemalingen blev påført for at kunne sammenligne de to produkter og vurdere enzymernes virkning i malingen.

Den anden maling, benævnt Vandbaseret base er vandbaseret. Ifølge sikkerhedsdatabladet indeholder denne maling også Zinkoxid (20-50 %), men ej heller deciderede biocider. Malingen er modificeret med enzymer og afprøvet på én testbåd (produktet var desværre først klar relativt sent i forløbet, hvor øvrige testbåde var søsat). Vandbaseret base uden enzymer blev på denne båd anvendt som referencemaling.

2.1 Forbehandling

Der blev som udgangspunkt udleveret en 1-komponent standard primer til de deltagende bådejere. Deltagerne påførte selv denne primer forud for påføringen af testmalingen. Primerens funktion var at forsegle tilbagesiddende gammel bundmaling. Herved sikres et ensartet udgangspunkt for testen, samt at den gamle bundmaling ikke influerer på testmalingernes virkning.

Primer, testmaling og referencemaling blev påført af bådejerne med rulle.

2.2 Udlevering og påføring af maling

Primer, testmaling og referencemaling blev udleveret ultimo marts til de deltagende testsejlere (enkelte dog senere). Der blev også udleveret malerruller og bakker.

Testbundmalingen skulle efter forskrifterne påføres i to lag.

2.3 Søsætning

Hovedparten af bådene er søsat i den normale periode fra medio april til medio maj. Enkelte blev dog først søsat senere. Det drejer sig bl.a. om bådene i Helsingør (hhv., primo og medio juni).

2.4 Spørgeskemaer

Deltagerne har udfyldt to spørgeskemaer i løbet af testen. Dels et påføringsskema hvor bådejerne bl.a. skulle vurdere, hvordan malingen var at arbejde med. Dels et resultatskema der skulle besvares ved sæsonens afslutning. Bådejerne skulle udfylde dette skema inden bådene blev taget på land. Heri skulle de beskrive deres oplevelser med testmalingen, herunder om testmalingen havde været anderledes at sejle med end normalt, om de havde observeret begroning i vandlinien, om de havde mærket fartreduktion m.m.

2.5 Inspektioner

Dansk Sejlunion har foretaget 3 inspektionsrunder i løbet af sejlsæsonen 2005:

  1. runde – ultimo juni (her blev der taget 1 båd op i 1 af testhavnene)
  2. runde – august/september (her blev 6 både inspiceret i 3 testhavne)
  3. runde – oktober/november (her er alle både, på nær en der forblev i vandet, inspiceret i forbindelse med vinteroptagning).

Ved første og anden inspektion blev testbådene fotograferet, og der blev udfyldt skemaer over begroningstyper og -mængder observeret på de enkelte både. Inspektioner blev udført for at få en indikation af, hvordan begroningen udviklede sig på hhv. test- og kontrolmalingerne.

Forud for tredje inspektionsrunde informerede testsejlerne Dansk Sejlunion om tidspunktet for optagning af båden. Bådene blev også ved den lejlighed fotograferet og begroningstyper og -mængder noteret.

 



Version 1.0 Oktober 2007, © Miljøstyrelsen.