Status for LCA i Danmark 2003 – Introduktion til det danske LCA metode og konsensusprojekt

4 Praktiske råd

4.1 Valg i LCA - grundlæggende overvejelser

Grundlæggende handler de valg, der skal træffes ved udarbejdelsen af en LCA, om hvad denne LCA skal bruges til. Det er dog ikke nok at fastlægge formålet og anvendelsen. Der skal også tages hensyn til situationens kompleksitet og konsekvensen af de beslutninger der skal træffes. Hertil kommer i praksis også den erfaring, som er til rådighed samt villigheden til at investere.

Formålet og anvendelsen
I tabel 4.1 er listet en række typiske anvendelser for LCA. Denne liste giver sig ikke ud for at være komplet, men skal primært give et overblik og være et udgangspunkt for de råd, der er givet i de følgende afsnit.

Det er altid afgørende, at beslutningstageren gør sig helt klart, hvad formålet er med den LCA, som ønskes udført. Og formålet bør defineres så præcist som overhovedet muligt. Det handler ideelt om at besvare følgende spørgsmål:

  • Hvem skal bruge resultaterne?
  • Til hvad?
  • Hvornår?
  • Hvilke konsekvenser kan der være knyttet til de beslutninger, der træffes?

Indeholdt i disse spørgsmål kan ligge flere delspørgsmål, som har betydning for hvilken form for LCA, der skal udføres og hvordan. Som eksempler på sådanne delspørgsmål skal nævnes:

  • Tales der om et enkelt produkt eller om en produktgruppe? - Dette har betydning for definitionen af funktionel enhed (jf. afs. 3.2) og identifikation af alternativer.
  • Hvad er tidsperspektivet i de beslutninger, der træffes? Handler det kun om forhold inden for de næste par år, eller har det også indflydelse på eller påvirkes virkeligheden om 20-30 år? -  Dette har betydning for, om der bør laves trendanalyse.
  • Skal studiet alene bruges til intern brug eller vil det også blive brugt eksternt? - Dette har betydning for den anvendte metode, men også for krav til dokumentation.

Det falder uden for rammerne af en vejledning som denne, at liste alle de spørgsmål, der kan være relevante for de forskellige anvendelser. Det skal derfor blot konkluderes, at beslutningstagerens definition af studiets formål skal fortsættes med, at LCA-praktikeren  - dvs. den person, der i praksis udfører studiet - vender tilbage med forslag til funktionel enhed, systemafgrænsninger, allokeringsprincipper og andre grundlæggende metodevalg. Disse forslag må så afstemmes med formålet for at vurdere, om dette vil blive opfyldt.

Erfaringen viser, at det i denne proces også er vigtigt at afklare, om LCA er det rette værktøj for den opgave, der ønskes løst. Der kan fx. være problemstillinger, der bør afklares med en decideret kemikalievurdering i stedet for en LCA.

Situationens kompleksitet
Den situation som vurderes i en LCA kan være mere eller mindre kompleks. De forhold, der kan gøre situationen kompleks vil normalt handle om:

  • Flerproduktsystemer, dvs. at den enkelte produktion leverer 2 eller flere forskellige produkter (fx kan et slagteri levere både huder til læder, kød til konsum og affald til foder).
  • At der sker genanvendelse af materialer til andre formål.
  • "Trade-offs", dvs. at produktændringer betyder, at nogen miljøpåvirkninger øges, mens andre mindskes.

Komplekse situationer kan være vanskelige at overskue, uden at der sker en kvantificering. I sådanne tilfælde er det reelt givet, at en troværdig LCA skal udføres som en  detaljeret LCA. Er situationen mere enkel kan  forenklet LCA og delvist kvalitative vurderinger være fuldt ud tilstrækkelige. LCA-niveauerne detaljeret og forenklet er defineret i afsnit 2.3 og diskuteres yderligere i afsnit 4.2

Det bemærkes, at for flerproduktsystemer og i situationer med genanvendelse vil det være nødvendigt med særlige overvejelser om systemudvidelse og allokering  (dvs. hvordan fordeles fællesbelastninger på de forskellige produkter - fx hvordan fordeles el-forbrug på slagteriet på læder, kød og affald). Sådanne spørgsmål er diskuteret i afsnit 4.2 i delafsnittet om systemgrænser og allokering.

Konsekvensen af det udførte arbejde
Konsekvensen af de beslutninger der træffes som følge af en  LCA kan  handle om produktdesign, materialevalg, investeringer osv. Helt afhængig af den aktuelle situation kan konsekvenserne blive vurderet som store eller små.

Det må anses for sund fornuft at forvente, at jo større betydning en LCA tillægges desto grundigere skal arbejdet udføres. Dette gælder for LCA på samfundsplan såvel som på virksomhedsplan og til andre formål.

Grundighed handler især om at kunne dokumentere og retfærdiggøre de valg, der er truffet i LCA'en og de konklusioner der opnås.  De elementer der skal dokumenteres, handler om LCA-metoden, systemgrænser, de benyttede data, følsomheds- og usikkerhedsvurderinger og lignende forhold.

Markedsføring er en anvendelse, hvor det typisk er nødvendig at være særlig omhyggelig. En teknologi kan ikke i sig selv være ren eller miljøvenlig. Derimod kan en teknologi være renere eller mere miljøvenlig eller mindre miljøbelastende end andre teknologier.

Det er oplagt at bruge LCA til sammenlignende markedsføring. Også her skal man være varsom. Normalt er det kun muligt at sige, at vurderet ud fra  en bestemt metode og bestemte kriterier er et produkt miljømæssigt bedre end et andet.

Der henvises i øvrigt til Forbrugerombudsmandens vejledning i miljømarkedsføring [Forbrugerombudsmanden, 2004].

Erfaring til rådighed
Det er en kendsgerning, at screening typisk kræver mere erfaring end detaljeret LCA. Mange LCA-opgaver kan  gennemføres som forenklet LCA, hvis de gennemføres af personer med erfaring. Modsat kan personer med ingen eller lille erfaring have nemmere ved at opnå et pålideligt resultat ved at bruge detaljeret LCA.

Den erfaring, som er til rådighed, kan derfor være en parameter, som bør tages i betragtning, når der vælges fremgangsmåde. I praksis kan erfaring købes fx som konsulentassistance.

Villighed til at investere
Det er oplagt, at den virksomhed, der kun kan eller vil investere 1 uges arbejde i en LCA må vælge en anden metode og stille andre krav end den virksomhed, der kan eller vil investere 6 måneders arbejde i en LCA. I det første tilfælde kan opgaven måske kun gennemføres med konsulent assistance. I det sidste tilfælde er der mange muligheder åbne.

Det er klart at evnen og viljen til at investere i LCA kan være så beskeden, at den LCA, der kan gennemføres, ikke kan dække det aktuelle problem . I dette tilfælde er det meningsløst at iværksætte en LCA.

Evnen og viljen til at investere i LCA kan hænge sammen med, om der er tale om en enkeltstående LCA eller en serie, hvor der kan opnås stordriftsfordele. Stordriftsfordele kan være relevante for virksomheder, der fremstiller en lang række produkter, der er opbygget relativt ens, fx. forskellige modeller.

4.2 Valg i LCA - metodeelementer og deres brug

I dette afsnit er præsenteret en række væsentlige elementer i LCA og diskuteret, hvornår det er relevant at benytte disse elementer og i hvilket omfang beslutningstageren har et valg.

LCA-niveau
Beslutningstageren har et valg mellem følgende LCA-niveauer:

  • Livscyklustænkning
  • Forenklet LCA
  • Detaljeret LCA

Disse niveauer er beskrevet i afsnit 2.3.  I tabel 4.1 er angivet til hvilke anvendelser de enkelte niveauer kan være egnede. Som det fremgår af tabellen, er der mange anvendelser, som kan gennemføres med flere LCA-niveauer.

Lidt forenklet og kontant kan siges, at:

  • Livscyklustænkning er til internt LCA-arbejde, der ikke forventes offentliggjort.
  • Forenklet LCA er til enkle problemstillinger med begrænsede krav til dokumentation. Resultatet er typisk meget afhængigt af udøverens viden og erfaring. Forenklet LCA bør derfor ikke bruges udadtil, hvis der ikke er foretaget ekstern kvalitetssikring (kritisk gennemgang). Forenklet LCA bruges typisk også som forberedelse til en detaljeret LCA og hjælper her med at fokusere den detaljerede LCA.
  • Detaljeret LCA er til komplicerede problemer, hvor omfattende dokumentation er nødvendig.

Det understreges, at valg af LCA-niveau typisk har afgørende indflydelse på andre metodevalg.

System grænser og allokering
Systemgrænser i LCA handler om, hvordan man afgrænser det produktsystem, der er i fokus i den enkelte LCA, fra alle de andre produktsystemer, som grænser op til det.  Traditionelt har man i LCA benyttet særlige regler til at afgrænse det væsentlige fra det uvæsentlige. En sådan regel kan fx være kun at medtage processer, der bidrager med mere end 1% af den samlede miljøpåvirkning for en eller flere påvirkningskategorier.

I vejledningen om Geografisk, teknologisk og tidsmæssig afgrænsning i LCA [Weidema 2004] er imidlertid angivet en procedure til at afgrænse de relevante processer, som skal medtages i vurderingen, fra ikke-relevante processer. Hermed er de traditionelle regler for afgrænsning i princippet overflødige.

Vejledningen giver også råd om allokering og anbefaler, at allokering undgås og erstattes af systemudvidelse, hvilket betyder at produktsystemet udvides indtil alle relevante processer er omfattet. Denne anbefaling er også givet i ISO standarden nr. 14041 [DS/EN ISO 14041, 1998].

Selvom systemudvidelse fremover skal betragtes som reglen, er det ikke sikkert, at allokering helt kan undgås. Det er muligt, at der vil forekomme tilfælde, hvor systemudvidelse betyder, at der skabes et urimeligt stort produktsystem, som vil være vanskeligt og tidskrævende at håndtere.

Praktiske årsager kan således forsat begrunde allokering og brug af traditionelle regler for systemafgrænsning. Det understreges, at den anbefalede metode til allokering ifølge ISO-standarden er det princip, som kaldes allokering efter teknisk årsagssammenhæng  [DS/EN ISO 14041, 1998].

Det er beslutningstagerens ansvar at tage stilling til om de principper og regler, der præsenteres af LCA-praktikeren for at fastlægge systemgrænser og allokere kan anses for tilfredsstillende.

I overensstemmelse med anbefalingerne i afs. 4.1 (situationens kompleksitet)  vil overvejelser om allokering normalt  kun være relevant i forbindelse med detaljeret LCA.

Databehov og -indsamling
Dataindsamling er normalt den aktivitet, der kræver mest arbejdstid i LCA. Data kan hentes fra databaser (fx UMIP-databasen), litteraturen samt direkte henvendelse til virksomheder. Indhentning af data fra databaser og direkte henvendelse til virksomheder vil normalt kun være aktuelt ved detaljeret LCA.

Behovet for dataindsamling bestemmes af, om de data, man er i besiddelse af, er tilfredsstillende for den opgave, der ønskes gennemført. At data ikke er tilfredsstillende, betyder, at de ikke er tilstrækkeligt repræsentative for den proces, der ønskes beskrevet. Dermed kan usikkerheden på konklusionerne blive uacceptabelt stor. Man kan ikke påstå, at dataindsamling medfører noget metodevalg for beslutningstageren, men beslutningstageren har naturligvis et valg omkring, hvornår datakvaliteten og dermed usikkerheden på resultatet anses for acceptabel. Dataindsamling bør typisk udføres iterativt, således at man på baggrund af en screening afgør, hvilke processer, der bidrager mest til de samlede miljøpåvirkninger og derefter koncentrerer dataindsamlingen om disse processer.

Trendanalyse/teknologisk fremskrivning
LCA kan blive brugt til formål - fx produktudvikling - hvor beslutningerne påvirkes af eller påvirker den teknologiske udvikling i mange år frem i tiden. I disse tilfælde vil det være nødvendigt at vurdere den sandsynlige udvikling på de berørte produkt områder. Som eksempel kan nævnes, at hvis en LCA handler om et nyt produkt med en produktudviklingstid på 5 år, en levetid på 20 år og som forventes produceret de næste 10 år, så skal denne LCA tage højde for de affaldsbehandlingsteknologier, der benyttes om ca. 35 år.  I tabel 4.1 er angivet de anvendelser, hvor trendanalyse vurderes at kunne være relevant. Om trendanalyse er relevant i det enkelte tilfælde afhænger af tidsperspektiverne. Trendanalyse er typisk relevant, hvis det er nødvendigt at kigge mere end 5 år  frem i tiden. I vejledningen om Geografisk, teknologisk, og tidsmæssig afgrænsning  i LCA er givet forslag til, hvordan en sådan trendanalyse/teknologi fremskrivning i praksis udføres. Trendanalyse er  relevant på alle LCA-niveauer.

Påvirkningskategorier
Det er i princippet beslutningstagerens ansvar at bestemme hvilke påvirkningskategorier, der skal medtages i studiet. Hvis den aktuelle LCA i øvrigt udføres i overensstemmelse med UMIP-metoden, kan det anbefales at acceptere de påvirkningskategorier, der er en del af denne metode.

Beslutningstageren har dog også et ansvar for at sikre, at alle væsentlige miljøpåvirkninger er omfattet af den aktuelle LCA. Ifølge ISO standard 14042  [DS/EN ISO 14042, 2000] bør de tilsammen give et dækkende billede af produktet eller systemets miljøbelastning. Dette betyder, at såfremt der vurderes at være væsentlige miljøpåvirkninger - fx støjgener eller arealanvendelse - som ikke er omfattet af UMIP-metoden, så bør disse forhold også vurderes i denne LCA i det mindste kvalitativt. Arealanvendelse kan således være relevant at medtage for produkter, der indeholder væsentlige mængder af materialer, der stammer fra skove eller landbrug.

Det understreges, at det ved fortolkningen af resultater kan være acceptabelt at se bort fra enkelte påvirkningskategorier, såfremt det vurderes, at resultaterne er upålidelige på grund af usikre eller manglende data. Det er dog vigtigt, at dette tydeligt angives.

Stedkarakterisering
Stedkarakterisering og anvendelsen heraf er beskrevet i afsnit 3.4. Stedkarakterisering er et metode element, som i praksis kun er relevant for detaljeret LCA.

Normalisering og vægtning
Normalisering og vægtning er metodeelementer, der normalt kun anvendes ved detaljeret LCA. Som angivet i afsnit 3.4 er der mulighed for at vælge mellem forskellige sæt normaliserings- og vægtningsfaktorer. Valget bør i praksis være bestemt af den geografiske placering af de industriprocesser, der medregnes i den aktuelle LCA.

Det understreges, at det står beslutningstageren frit at udvikle og vælge egne vægtningsfaktorer. Det er fx oplagt, at et amt kan anbefale, at de lokale virksomheder bruger særlige vægtningsfaktorer for affald til deponering, eutrofiering og andre forhold, hvor amtet som miljømyndighed på baggrund af lokale forhold mener, at det er relevant med særlige hensyn. Mangel på egnede arealer til lossepladser kan fx være et argument for at anbefale særligt høje vægtningsfaktorer for affald til deponering. Virksomheder, der producerer til et bestemt marked kan fx vælge at lægge stor vægt på prioriteringerne hos kunderne i dette marked.

Følsomheds- og usikkerhedsvurdering
Om der skal udføres følsomhedsanalyse og usikkerhedsvurdering i LCA er reelt beslutningstagerens valg. Følsomhedsanalyse bør dog være en integreret del af dataindsamlingen, og det må  betegnes som sund fornuft altid at inkludere en usikkerhedsvurdering som grundlag for en vurdering af, hvor holdbare konklusionerne er. En sådan vurdering kan baseres enten på scenarier, hvor der justeres på væsentlige forudsætninger, eller på en egentlig beregning af usikkerheder. ISO-standarderne kræver at disse vurderinger foretages (jf. fx ISO Standard 14043 [DS/EN ISO 14043, 2000]).

Det kan forventes, at følsomhedsanalyse og usikkerhedsvurdering vil være integreret i de LCA-programmer - i hvert fald i GABI - der godkendes af det Danske LCA-center indenfor de kommende år (se afsnit 2.4). Det vil således være muligt relativt enkelt at udføre følsomhedsanalyse og usikkerhedsvurdering i detaljeret LCA.

Også i forbindelse med livscyklustænkning og forenklet LCA bør der naturligt tages høje for usikkerheder. Der er dog ikke udviklet egentlige metoder til at gøre dette, og følsomhedsanalyse og usikkerhedsvurdering i disse sammenhænge vil derfor i betydeligt omfang få karakter af skøn.

Kvalitetssikring/kritisk gennemgang
Kvalitetssikring betegnes i LCA som kritisk gennemgang. Denne proces bruges til at sikre, at alle afgrænsninger, forudsætninger, antagelser, beregninger og vurderinger er relevante og troværdige.

Det er beslutningstagerens valg at fastlægge om, der skal udføres kritisk gennemgang og på hvilken måde. Miljøstyrelsen har udgivet en  manual i kritisk gennemgang [Caspersen & Wenzel 2002]. Som angivet heri kan der skelnes mellem:

  • Kritisk gennemgang udført af intern ekspert
  • Kritisk gennemgang udført af ekstern ekspert
  • Kritisk gennemgang udført af panel af interessenter

Hvilken type kritisk gennemgang, der skal benyttes i den enkelte LCA afhænger af anvendelsen og konsekvenserne af denne LCA. Brug af et panel af interessenter er relevant for LCA'er, der sammenligner forskellige produkter eller ydelser med hinanden og bliver offentliggjort. I tabel 4.1 er vurderet, hvornår det i øvrigt må anses for relevant at benytte uafhængige eksterne personer til kritisk gennemgang.

I forbindelsen med planlægningen af en LCA er det vigtigt også at afsætte økonomiske ressourcer til kritisk gennemgang og beslutte, hvordan denne skal gennemføres. For LCA'er,  som offentliggøres og kan have betydning i den offentlige debat, må det forventes, at valget af personer til arbejdet kan have betydning for den generelle accept af resultatet.

ISO-standarder
Det er beslutningstagerens valg, om LCA'en skal leve op til  ISO-standarderne. Disse standarder er et tilbud og ikke et krav. Standarderne har dog utvivlsomt betydning for gennemslagskraften af en LCA, dvs. at en LCA, der lever op til standarden vil blive respekteret højere end en LCA, der ikke opfylder standarden. Det er således et spørgsmål om LCA'ens anvendelse og beslutningstagerens holdning til standarder.

Generelt kan forventes, at detaljeret LCA efter UMIP-metoden vil opfylde ISO-standarderne, mens forenklet LCA og livscyklustænkning ikke vil leve op til standarderne.

I de tilfælde, hvor beslutningstageren vælger i sin rapport at erklære, at den aktuelle LCA lever op til ISO-standarderne må det anses for naturligt, at dette kontrolleres ved den kritiske gennemgang.

Dokumentation og rapportering
Det er beslutningstagerens ansvar at beslutte omfanget af den dokumentation og rapportering, der skal foretages.

Dokumentation og rapportering er især relevant for LCA'er, som offentliggøres og bruges eksternt. I denne sammenhæng er det et krav at de valg, der er truffet i LCA'en og de konklusioner, der opnås, kan dokumenteres og retfærdiggøres. De elementer der skal dokumenteres, handler om LCA-metoden, systemgrænser, de benyttede data,  andre forudsætninger, følsomheds- og usikkerhedsvurderinger, fortolkning og lignende forhold. Kun LCA'er, som er dokumenterede, kan forventes at blive respekteret.

Dokumentation og rapportering er dog bestemt også relevant for LCA'er, der kun bruges internt. Her er behovet for dokumentation knyttet til behovet for at kunne undersøge baggrunden for de opnåede konklusioner og i øvrigt at kunne kontrollere, justere og forbedre den udførte LCA på et senere tidspunkt.

Et generelt krav i forbindelse med dokumentation er, at denne skal være åben og gennemskuelig. Dette kan give konflikt i forhold til fortrolige oplysninger. En acceptabel løsning på dette problem er normalt, at de personer, som er ansvarlige for kritisk gennemgang, også gives adgang til de fortrolige oplysninger og dermed kan bekræfte, at disse oplysninger er benyttet på en acceptabel og forsvarlig måde.

ISO Standard 14040 [DS/EN ISO 14040, 1997] indeholder også krav til dokumentation og rapportering.

Tabel 4.1
I tabel 4.1 er listet en række centrale elementer i LCA og angivet, hvornår de kan være relevante at anvende. Det understreges, at tabellen kun angiver elementer, hvor der er et valg, som typisk hænger sammen med opgavetypen. For de metodeelementer, som ikke er nævnt i tabellen, såsom

  • systemgrænser og allokering
  • databehov og -indsamling
  • påvirkningskategorier
  • normalisering og vægtning
  • følsomhedsanalyse og usikkerhedsvurdering
  • ISO-standarder
  • dokumentation/rapportering

gælder, at de kan være relevante for alle opgavetyper, og at valget, om de skal inddrages, derfor beror mere på den enkelte opgave end på opgavetypen generelt. Der henvises her til teksten i afs. 4.2.

I forhold til tabel 4.1 skal i øvrigt gives følgende uddybende kommentarer:

Almen videnopbygning hos virksomheder handler om at være forberedt fx overfor pludselige krav om dokumenteret miljøinformation fra centrale kunder. Almen videnopbygning er dog også væsentlig for virksomheder, der generelt inddrager miljøaspekter i deres planlægning.  Selvom almen videnopbygning kan baseres på forenklet LCA , vil detaljeret LCA typisk være mere hensigtsmæssig.

Strategisk miljøvurdering handler om at vurdere virksomhedens materialevalg og produkter i lyset af mere langsigtede tendenser på markedet fx forsyningssikkerhed, produktivitetsforbedringer, lovgivningsintiativer og miljøtendenser mere generelt. Dette er typisk en intern proces i virksomheder.

Mht. markedsføring og miljøvaredeklarationer er der af etiske årsager (jf. afs. 3.4) ikke peget på stedkarakterisering som et relevant metodevalg.

Mht. miljømærker gælder, at miljømærkekriterier ofte er baseret på detaljeret LCA af generaliserede produkter og at disse LCA'er normalt er genstand for ekstern høring blandt interesseorganisationer, hvilket i denne sammenhæng kan ligestilles med ekstern kritisk gennemgang.

Både for samfundsmæssige handlingsplaner og for miljøøkonomiske analyser - især cost-benefit analyser - gælder, at det kan være relevant med en detailvurdering af påvirkningerne af miljøet. Pålidelige vurderinger af denne type må nødvendigvis tage hensyn til de lokale forhold og dermed indebære  stedkarakterisering.

Tabel 4.1 Centrale elementer i LCA og hvornår de anvendes

Opgavetyper LCA-niveau Trend-analyse Stedkarakterisering Kritisk gennemgang/
ekstern
Livscyklus-tænkning Forenklet Detaljeret
Virksomheder            
Almen videnopbygning   (X) X X X  
Investeringer og systemvalg X X X X X (X)
Produktudvikling X X X X X (X)
Strategisk miljøvurdering X X X X X  
Markedsføring - Offensiv   (X) X     X
Markedsføring - Defensiv   X X     (X)
Miljøvaredeklarationer   X X     (X)
             
Offentlige myndigheder            
Investeringer og systemvalg (X) X X X (X) X
Grønne indkøb/miljømærker (X) X (X)     (X)
Samfundsmæssige handlingsplaner   X X X (X) X
Miljøøkonomiske analyser   X X X (X) X
Afgifter/støtteordninger     X   (X) (X)
             

X:  Relevant; (X): Delvist relevant

4.3 Start med det enkle og lette

En vigtig regel, som ikke kan gentages for  tit, lyder:

"Start med det enkle og lette"

Hermed menes, at det er sund fornuft at starte LCA-arbejdet så enkelt og let som muligt og udvide det i takt med, at behovet for yderligere og mere detaljeret information erkendes.

Start med livscyklustænkning og forenklet LCA og udvid det først til detaljeret LCA i takt med, at det vurderes at være nødvendigt.

Start med lettilgængelige data i litteraturen og databaser og begynd først med egen dataindsamling, når og hvor det vurderes at være nødvendigt.

Og - måske det vigtigste - vær kritisk og ærlig i forhold til, hvad resultaterne kan bruges til.

 



Version 1.0 Oktober 2007, © Miljøstyrelsen.