Partikeludslip fra nye tunge køretøjer (Euronorm IV og V)

3 Indledning

3.1 Baggrund

I forbindelse med vedtagelsen af lovforslaget om miljøzoner i december 2006 har miljøministeren tilkendegivet, at hun senest med udgangen af 2007 vil oversende en rapport til Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg om relevant viden om partikeludslip fra tunge køretøjer med Euronorm IV og V. Rapportens konklusioner er vigtige for vurdering af en eventuel revision af de krav der stilles i Miljøzoneloven (L39) fremover.

Miljøzoneloven stiller krav om partikelfilter på tunge køretøjer med Euronorm III og ældre[4]. Indførelsen af Euronorm IV og V har reduceret lastbilers partikeludslip med 80-90 % baseret på massen af partikler. Der er imidlertid betydelig usikkerhed om effekten på antallet af ultrafine partikler, da dette ikke er reguleret via Euronormen. En nylig undersøgelse har vist, at udslippet af ultrafine partikler endog muligvis i visse køresituationer kan blive kan blive højere med Euronorm IV og V.

Miljøstyrelsen har fået til opgave et forestå udarbejdelse af rapporten og har anmodet COWI om at gennemføre et litteraturstudie, der belyser dette. I studiet ønskes data for partikeludslippet samt for det direkte udslip af NO2 fra tunge køretøjer med Euronorm IV og V indsamlet og dokumenteret i rapporten. Endvidere ønskes værdierne for udslip af NO2 og partikels antal og masse samt eventuel størrelsesfordeling vurderet, samt usikkerheden på disse. På denne baggrund skal der gives en anbefaling af de mest retvisende værdier.

3.2 Formål

Formålet med projektet er på grundlag af et litteraturstudie at skabe et overblik over nyeste viden med hensyn til data for partikeludslippet samt for det direkte udslip af NO2 fra tunge køretøjer med Euronorm IV og V. På basis af data for værdierne for udslip af NO2 og partiklernes antal og masse samt eventuel størrelsesfordeling, samt vurdering af usikkerheden på disse data, skal der gives en anbefaling af de mest retvisende værdier.

3.3 Resultater

Projektets resultater består af:

  • Et litteraturstudium
  • Anbefaling af de mest retvisende værdier for udslip af NO2 og partikler (antal og masse samt eventuel størrelsesfordeling) fra tunge køretøjer med Euronorm IV og V.

Begge resultater er indeholdt i nærværende rapport.


[4] Fra 1. september 2008 gælder loven kun Euro II og ældre. Fra 1. juli 2010 kommer Euro III med.

 



Version 1.0 Februar 2008, © Miljøstyrelsen.