Partikeludslip fra nye tunge køretøjer (Euronorm IV og V)

4 Fremgangsmåde

4.1 Bruttoliste af litteratur

Der blev indledningsvist opstillet en bruttoliste af i alt 11 kontaktpersoner med ekspertviden inden for området. For nogle af disse var e-mail adressen kendt, mens denne for andre blev søgt over nettet via Google.

Disse eksperter blev kontaktet pr. e-mail, hvori de blev anmodet om at identificere og om muligt fremsende litteratur og data vedrørende udslip af NO2 og partikler fra tungekøretøjer og busser med Euronorm IV og V, herunder om muligt mængde, antal og fordeling på størrelse.

Der blev modtaget mange og hurtige svar på forespørgslen, samt yderligere svar ved en rykkerprocedure. Nogle af eksperterne henviste til andre eksperter eller konferencer inden for området. I Bilag A er vist en kopi af den fremsendte standard-mail, samt en samlet liste over de eksperter som blev kontaktet i processen.

4.2 Screening af litteraturen

Da der ved litteratursøgningen indkom en stor mængde litteratur - i alt ca. 60 titler, viste det sig hurtigt nødvendigt at gennemføre en screening af litteraturen. Den første gennemgang tydede endvidere på, at der forelå meget få studier, der specifikt svarer på spørgsmålet om udledning af antal partikler fra køretøjer med Euronorm IV og V. Samtidig kunne det dog være svært at gennemskue ved ren skimning, da der var tale om meget teknisk præget litteratur.

4.2.1 Screeningskriterier

Der blev derfor opstillet en række screeningskriterier til udvælgelse af kilder til nærmere gennemlæsning. Kriterierne for udvælgelse af en artikel var følgende:

  • Skal omtale Euronorm IV og V
  • Skal omhandle tunge køretøjer
  • Skal omhandle partikler og/eller NO2

Ud fra disse kriterier blev der udvalgt 12 kilder, hvor der blev foretaget en gennemlæsning og udarbejdet et kort referat af temaer og problemstillinger i kilderne.

På dette grundlag blev der foretaget en faglig vurdering af, hvilke kilder der skulle danne grundlag for det videre arbejde med at anbefale de mest retvisende værdier for udslip af NO2 og partikler (antal og masse samt eventuel størrelsesfordeling) fra tunge køretøjer med Euronorm IV og V. Disse kilder blev derefter analyseret nærmere.

4.3 Analyse og emissionsvurdering

I vurderingen af kildernes opgørelser af udslip er det nødvendigt at inddrage, hvilke metoder der er anvendt i den pågældende undersøgelse. De forskellige målemetoder blev derfor gennemgået med henblik på at vurdere, hvilke forudsætninger der især har betydning for resultater af undersøgelser, hvor denne metode er anvendt.

Dernæst blev de udvalgte kilder gennemgået og vurderet, idet den anvendte målemetode og eventuelle forbehold blev taget i betragtning, og usikkerhederne forbundet med de enkelte resultater blev vurderet.

Resultaterne fra de forskellige kilder blev derefter sammenlignet, og på dette grundlag blev der givet anbefalinger med angivelse af resultaternes usikkerheder til værdier for udslip af NO2 og partikler med antal og masse fra tunge køretøjer med Euronorm IV og V.

 



Version 1.0 Februar 2008, © Miljøstyrelsen.