[Forside] [Indhold] [Forrige]
[Næste]
Affald 21
A 2 EUs affaldsregulering
A 2.1 Generelle krav i affaldsrammedirektivet
A 2.2 Særlige krav til farligt affald
A 2.2.1 Direktivet om farligt affald
A 2.2.2 Direktivet om olieaffald
A 2.2.3 Direktivet om batterier
A 2.2.4 Direktivet om PCB og PCT
A 2.3 Særlige krav til emballage og emballageaffald
A 2.4 Behandlingsanlægsdirektiverne
A 2.4.1 Udkast til deponeringsdirektiv
A 2.4.2 Forbrændingsdirektiverne
A 2.5 Grænseoverskridende transport af affald
A 2.5.1 Transportforordningen 51
A 2.5.2 Baselkonventionen 52
Tæt samspil mellem EU og national regulering
Som nævnt er affaldslovgivningen karakteriseret ved et tæt samspil mellem
EU-regulering og national regulering.
EU-reguleringen skitserer således de overordnede rammer og principper. Selve
organiseringen og den faktiske implementering til national lovgivning er derimod en opgave
for de nationale danske myndigheder.
Tilblivelsen af EUs affaldsstrategi og lovgivning sker i et tæt samarbejde
mellem EUs institutioner og de enkelte medlemsstater.
Danmark som foregangsland
Danmarks "fingeraftryk" har været markant, og Danmark er sammen med en
række af de øvrige EU-medlemslande ofte gået i front med løsning af nye opgaver på
affaldsområdet. En del af de centrale elementer i den danske affaldsmodel har således
været og er fortsat inspirationskilde for EU reguleringen. Som eksempel kan nævnes
etableringen af affaldshierarkiet, særligt i forbindelse med indføjelsen af
affaldsforebyggelse. Desuden kan nævnes princippet om kildesortering, godkendelseskravet
for behandlingsanlæg og etablering af dataindsamling.
EU´s målsætning
EUs målsætning for affaldshåndtering er navnlig koncentreret om forebyggelse,
fremme af genanvendelse og anden nyttiggørelse samt minimering af endelig bortskaffelse.
Fællesskabets nuværende affaldsstrategi, herunder særligt affaldspolitikkens mål og
midler, er beskrevet i Rådsmeddelelse om affaldspolitik, som Rådet vedtog den 30. juli
1996.
Den fastlagte affaldspolitik har bl.a. resulteret i vedtagelsen af en række retsakter,
hvor medlemslandene er pålagt forpligtelser vedrørende affaldshåndtering.
For at nå de mål for affaldshåndtering direktiverne opstiller, stilles der krav om,
at medlemslandene udarbejder en eller flere planer for håndtering af affald.
Den væsentligste retsakt er Direktivet om affald (direktiv 75/442/EØF som ændret ved
direktiv 91/156/EØF), det såkaldte Affaldsrammedirektiv. Direktivet suppleres af en
række direktiver, der regulerer specifikke typer af affald. Hertil kommer regulering i
form af en række direktiver for behandling af affald, forbrænding af affald og
forbrænding af farligt affald. Endelig foreligger der et forslag til direktiv om
deponering af affald, der forventes vedtaget medio 1999.
I det følgende beskrives de målsætninger for og krav til håndtering af affald, som
direktiverne om affald opstiller, herunder kravene til udarbejdelse af affaldsplaner.
Endelig beskrives reguleringen af grænseoverskridende transport af affald.
A 2.1 Generelle krav i affaldsrammedirektivet
Direktivet om affald2 fastslår en række grundlæggende
begreber på affaldsområdet og fastslår principperne for en miljømæssig forsvarlig
håndtering af affald. Direktivet omfatter alt affald, der ikke er reguleret specifikt.
Behandlingshierarki
- affaldsforebyggelse
- genanvendelse
- forbrænding med energiudnyttelse
- deponering
Direktivet definerer de behandlingsformer, der er relevante i relation til affald. Det
sondrer mellem på den ene side nyttiggørelse, dvs. behandlingsformer, hvorved der sker
en ressourceudnyttelse af affaldet (bl.a. genanvendelse og forbrænding med
energiudnyttelse) og på den anden side bortskaffelse, dvs. behandlingsformer, hvor der
ikke sker nogen ressourceudnyttelse af affaldet (herunder deponering).
Direktivet fastslår det behandlingshierarki, som er omtalt ovenfor.
Dvs. affaldsforebyggelse er det højest prioriterede. Herefter følger genanvendelse
samt anden nyttiggørelse, herunder forbrænding med energiudnyttelse. Endelig skal det
affald, der ikke kan behandles på anden måde, deponeres.
Principperne om nærhed og selvforsyning
Medlemsstaterne er i henhold til direktivet forpligtet til at oprette et integreret og
tilstrækkeligt net af bortskaffelsesfaciliteter, hvorved såvel Fællesskabet som hver
enkelt medlemsstat sættes i stand til selv at bortskaffe eget affald.
Miljømæssig forsvarlig håndtering
Direktivet pålægger medlemsstaterne at sikre, at affald håndteres på en sådan
måde, at der ikke opstår skade på mennesker eller miljøet. Direktivet forbyder
ukontrolleret dumpning og deponering af affald og stiller krav om, at alle
behandlingsanlæg skal godkendes, samt at der løbende skal føres tilsyn med anlæggene.
Direktivet pålægger i forlængelse heraf behandlingsvirksomheder for affald at føre
et register om forskellige oplysninger om affaldet.
Direktivet fastslår endelig "Princippet om at forureneren betaler", dvs. at
omkostningerne ved håndtering af affald afholdes af indehaveren og/eller de tidligere
indehavere eller producenter af det produkt, hvorfra affaldet hidrører.
Udarbejdelse af planer m.h.p. målopfyldelse
For at føre direktivets målsætninger ud i livet skal medlemstaterne udarbejde
planer for håndtering af affald. Medlemsstaterne kan forbyde transport af affald, som
ikke er i overensstemmelse med disse planer.
Direktivet opstiller herudover en række specifikke krav til indholdet af planerne
vedrørende affaldets art, mængde og oprindelse samt tekniske forskrifter, håndtering af
specialaffald og anlæg, der er egnet til håndtering.
Gennemførelse i Danmark
Affaldsrammedirektivet er i Danmark gennemført i bl.a. Miljøbeskyttelsesloven samt
Affaldsbekendtgørelsen.
A 2.2 Særlige krav til farligt affald
A 2.2.1 Direktivet om farligt affald
Direktivet om farligt affald3 omfatter alt farligt affald,
som defineret i direktivets bilag 1, 2 og 3 og ved listen over farligt affald4.
Det er således afgørende for, om affald er farligt, at affaldet enten er opregnet som
farligt affald på listen og/eller opfylder de kriterier for farlighed, der er opregnet i
direktivets bilag 2 og 3.
Godkendelse - Tilsyn
I direktivet stilles krav, der svarer til de krav, som beskrives i
affaldsrammedirektivet: Det drejer sig om godkendelse af de virksomheder, der står for
opbevaring, behandling eller deponering af farligt affald samt regelmæssigt tilsyn med de
virksomheder, der står for transport af sådant affald.
Forbud mod sammenblanding
Herudover indeholder direktivet et forbud mod sammenblanding af farligt affald med
andet farligt affald, eller sammenblanding af ikke-farligt affald med farligt affald.
Desuden pålægger direktivet medlemsstaterne at sikre, at affaldet emballeres og
mærkes i forbindelse med indsamling, transport og midlertidig deponering.
Direktivet pålægger producenter, transportører og behandlingsvirksomheder af farligt
affald at føre et register med forskellige oplysninger om affaldet.
Planer
Endelig er der pligt til at udarbejde planer for håndtering af farligt affald.
Gennemførelse i Danmark
Direktivet er gennemført i dansk lovgivning ved en række bestemmelser i
Affaldsbekendtgørelsen.
Direktivet om farligt affald suppleres af en række særdirektiver, som regulerer
specifikke typer af farligt affald. Men de generelle principper, der er beskrevet i
Affaldsrammedirektivet og Farligt affaldsdirektivet vedrørende eksempelvis udstedelse af
tilladelse til de virksomheder, som står for opbevaring, behandling eller deponering af
farligt affald, regelmæssig kontrol med de virksomheder, der står for transport af
sådant affald samt planer for håndtering af farligt affald, finder også anvendelse for
særdirektiverne.
A 2.2.2 Direktivet om olieaffald
Særlige håndteringskrav
Direktivet om olieaffald5 forbyder enhver udledning og
behandling af olieaffald, der kan fremkalde forurening af miljøet. Hvis sådanne
udledninger og behandlinger ikke kan undgås, skal medlemsstaterne foretage de nødvendige
foranstaltninger for at sikre en miljømæssig forsvarlig indsamling og håndtering af
olieaffald.
Direktivet stiller krav om, at håndteringen af olieaffald i videst muligt omfang sker
ved regenerering og/eller forbrænding med energiudnyttelse.
Direktivet indeholder emissionskrav i forbindelse med forbrænding af olieaffaldet.
Herudover stiller direktivet krav om, at virksomheder, der indsamler olieaffald, skal
være registeret hos og underlagt tilsyn af de kompetente myndigheder, ligesom
virksomheder, der bortskaffer olieaffald, skal være godkendte.
Direktivet er gennemført i dansk lovgivning ved en række bestemmelser i
affaldsbekendtgørelsen.
A 2.2.3 Direktivet om batterier
Direktivet om batterier6 har til formål at harmonisere
medlemslandenes håndtering af brugte batterier og akkumulatorer, som indeholder
kviksølv, cadmium og bly.
Særlige indsamlingskrav
Direktivet pålægger medlemslandene at etablere indsamlingsordninger for brugte
batterier og akkumulatorer, der indeholder kviksølv, cadmium og bly samt at sikre
særskilt bortskaffelse heraf.
Direktivet indeholder dels et forbud mod markedsføring af alkali-manganbatterier, dels
et forbud mod indbygning af akkumulatorer i apparater, hvis batterierne eller
akkumulatorerne overskrider de i direktivet fastsatte grænseværdier.
Direktivet suppleres af et Kommissionsdirektiv om mærkning af batterier og
akkumulatorer7. Mærkningen skal understøtte
batteridirektivets bestemmelser om indsamling og genanvendelse af batterier og
akkumulatorer.
Direktivet indeholder endelig bestemmelser om anvendelse af økonomiske virkemidler i
form af bl.a. pant, gebyrer eller afgifter.
Planer
Herudover pålægger direktivet medlemsstaterne at udarbejde planer, der skal
understøtte direktivets målsætninger. Planerne skal bl.a. indeholde initiativer, der
fremmer markedsføring af grønne batterier og sikrer, at tungmetalholdige batterier
fjernes fra husholdningsaffaldet.
Direktivet er gennemført ved en bekendtgørelse om visse batterier og akkumulatorer,
der indeholder visse farlige stoffer, Affaldsbekendtgørelsen, Bekendtgørelse om gebyrer
på blyakkumulatorer og Lov om godtgørelse i forbindelse med indsamling af
blyakkumulatorer m.v.
A 2.2.4 Direktivet om PCB og PCT
Særlige bortskaffelseskrav
Direktivet om PCB og PCT8 regulerer bortskaffelse af
PCB/PCT og udskiftning eller bortskaffelse af apparater indeholdende PCB og bortskaffelse
af brugt PCB. Direktivet forbyder genbrug af PCB.
Formålet med direktivet er således at sikre en miljømæssig forsvarlig bortskaffelse
af PCB og PCT. For større mængder af PCB (PCB-indhold på mere end 5 dm3)
skal bortskaffelsen ske senest ved udgangen af år 2010. For apparater med et indhold på
mindre end 5 dm3, skal bortskaffelsen ske senest ved udløbet af produktets
levetid.
Medlemsstaterne skal sørge for, at der udarbejdes en fortegnelse over apparater, der
indeholder mere end 5 dm3 .
Direktivet skal ses i sammenhæng med direktivet om begrænsning af markedsføring og
anvendelse af visse farlige stoffer og præparater, der delvist forbyder anvendelsen af
PCB/PCT; Oliedirektivet samt Direktiv om afbrænding af farligt affald.
Planer
Endelig skal der udarbejdes planer for udskiftning, indsamling og bortskaffelse af
PCB.
Det nye direktiv om PCB/PCT er gennemført i dansk lovgivning i december 19989.
A 2.3 Særlige krav til emballage og emballageaffald
Direktivet om emballage og emballageaffald10 skal ses i
sammenhæng med Affaldsrammedirektivet og EUs affaldsstrategi. Emballagedirektivet
er det første eksempel på et direktiv, der konsekvent implementerer affaldshierarkiet.
Direktivet indeholder således bestemmelser om forebyggelse af emballageaffald,
herunder fremme af genbrugssystemer for emballage. Ligesom det opstiller en række
kvantitative målsætninger for nyttiggørelse af emballageaffald.
Kvantitative behandlingskrav
For det første er der krav om, at mellem 50% og 65% af de samlede
emballageaffaldsmængder skal nyttiggøres senest i år 2001. Heraf skal mellem 25% og 45%
af de samlede emballageaffaldsmængder materialegenvindes.
Udover det samlede mål for materialegenvinding er der også specifikke krav til
genvindingen af hvert materiale i emballageaffaldet. Her gælder, at minimum 15 % af hvert
materiale skal genvindes inden år 2001. Kravet gælder for materialerne glas, pap og
papir, metal samt plast. Se nærmere i afsnittet i bilag E om emballager, hvordan Danmark
sikrer, at kravene opfyldes.
Danmark forventer at genvinde ca. 45% af emballageaffaldet i 2001. Langt hovedparten af
den resterende del af emballageaffaldet forbrændes med energiudnyttelse. På baggrund af
de iværksatte og planlagte initiativer på emballageområdet og på affaldsområdet
generelt - herunder stoppet for deponering af brændbart affald - forventes det, at den
samlede nyttiggørelse af emballageaffald vil overstige 80%, og dermed overstige
maksimumgrænsen i emballagedirektivet. Dette vil betyde, at Danmark har pligt til at
underrette Kommissionen i henhold til direktivets artikel 6.6.
Krav til emballageudformning
For at understøtte direktivets målsætninger for, hvordan man skal behandle
emballagerne, efter de er blevet til affald, indeholder direktivet nogle krav til
emballageudformning. Disse krav retter sig mod den enkelte emballageproducent (eller
-importør).
Kravene har til formål at reducere mængden af og miljøbelastningen fra emballager og
emballageaffald. Direktivet indeholder således nogle grænseværdier for indholdet af
tungmetaller i emballage og de såkaldte væsentlige krav til emballageudformning.
Danmark skal fra midten af 1999 årligt fremsende dokumentation til Kommissionen om
status for genvinding og nyttiggørelse af emballageaffald.
Herudover indeholder direktivet i lighed med en række af de øvrige direktiver på
affaldsområdet nogle bestemmelser om mærkning, retur-, indsamlings- og
nyttiggørelsessystemer, affaldsplanlægning, information og økonomiske virkemidler.
Nationale foranstaltninger vedrørende forebyggelse og genbrug
Endelig åbner direktivet mulighed for, at medlemsstaterne kan iværksætte særlige
nationale foranstaltninger til at sikre forebyggelse af emballageaffald og genbrug. De
danske initiativer gennemgås i det følgende.
Udover at sikre opfyldelse af de specifikke krav i direktivet, skal medlemsstaterne
selv sørge for, at der iværksættes andre foranstaltninger til forebyggelse af
emballageaffald (artikel 4).
I 1998 vedtog Folketinget en delvis omlægning af de eksisterende emballageafgifter,
således at der fra 1999 skal svares afgift af emballage til visse produkter udfra
emballagens materiale og vægt. Det forventes, at den vægtbaserede afgift i et vist
omfang vil skabe incitament til en reduktion i anvendelsen af materialer til
emballagefremstilling, og dermed virke forebyggende på udviklingen i mængderne af
emballageaffald.
Derudover har Danmark et tilskudsprogram for renere produkter mv., som på længere
sigt forventes at have en affaldsminimerende effekt. Se nærmere i bilag A1 om
virkemidler.
Bortset fra, at man f.eks. med økonomiske styringsmidler som afgifter kan skabe et
incitament for producenterne til at udvikle nye, materialebesparende eller på anden måde
miljøvenlige teknologier, er det ikke på fremstillingssiden, at medlemsstaterne har et
oplagt råderum for selvstændigt at iværksætte forebyggende foranstaltninger. Dette
skyldes, at direktivets krav til emballage-fremstilling og sammensætning i sig selv
fordrer, at samtlige emballager så vidt muligt skal være optimerede udfra et
forebyggelsessynspunkt.
Danmark har derfor fundet det oplagt først og fremmest at fokusere på
affaldshåndteringsfasen i forbindelse med nationale forebyggelsesinitiativer. Genbrug af
emballager er et oplagt og effektivt middel til at forebygge affaldsdannelse.
Særlig indsats for drikkevareemballager
Danmark har valgt drikkevareemballager som særligt indsatsområde for forebyggende
initiativer, idet det er et område, der potentielt repræsenterer en ganske betragtelig
mængde emballageaffald på grund af det store volumen.
Danmark har en ordning hvorefter øl og kulsyreholdige læskedrikke kun må
markedsføres i godkendt returemballage11.
Returflaskesystemet fortrænger årligt, hvad der svarer til ca. 350.000 tons affald
(den samlede vægt af et tilsvarende volumen engangsflasker af glas og plast).
Drikkevarer, der importeres, kan dog markedsføres i emballage, som ikke er godkendt,
men skal indgå i et pant- og retursystem med henblik på at sikre genpåfyldning eller
materialegenvinding.
Vin- og spiritusflasker indsamles via de kommunale ordninger (se nærmere afsnittet om
glas i bilag E 7), via restaurationssektoren og via detailhandelen.
De indsamlede hele flasker skylles og afsættes til genpåfyldning enten herhjemme
eller i udlandet, og skårene afsættes til materialegenvinding. Refusion af
emballageafgift ved eksport af flasker til genpåfyldning i udlandet bidrager til at
understøtte genbruget af vinflasker.
Ordningerne for vin- og spiritusflasker fortrænger årligt ca. 50.000 tons affald.
Genbrug af transportemballager
Endelig genbruges en stor mængde transportemballager af plast - særligt sodavands-
og ølkasser, transportkasser til fødevarer indenfor detailhandelen samt paller.
Direktivet er gennemført i dansk lovgivning ved bl.a. Affaldsbekendtgørelsen,
Bekendtgørelse om visse krav til emballage og Bekendtgørelse om emballage til øl og
læskedrikke.
A 2.4 Behandlingsanlægsdirektiverne
Det kommende direktiv om deponering af affald vil blive et af de væsentligste
retsakter om anlæg til behandling af affald. Hertil kommer en række direktiver
vedrørende krav til de anlæg, som behandler affald, bl.a. Direktiv om forbrænding af
affald.
A 2.4.1 Udkast til deponeringsdirektiv
Deponeringsdirektivet
Deponeringsdirektivet er udarbejdet inden for rammerne af Affaldsrammedirektivet.
Formålet med Deponeringsdirektivet er at indføre foranstaltninger, procedurer og
retningslinier for at forebygge eller i videst muligt omfang at begrænse
miljøbelastningen fra deponeringsanlæg. Det vil navnligt sige forurening af
overfladevand, grundvand, jord og luft, belastningen af det globale miljø, herunder
drivhuseffekten, samt de risici affaldsdeponering indebærer for menneskers sundhed.
Direktivet vil omfatte alle nye anlæg, men også eksisterende anlæg skal inden for
bestemte frister leve op til direktivets krav.
Deponeringsanlæg, der betjener øer, samt anlæg i isolerede bebyggelser, kan under
visse betingelser undtages fra direktivet. Direktivet vil indføre en ensartet procedure
for godkendelse af alle
kategorier af affaldsdeponeringsanlæg (for farligt-, ikke farligt- og inert affald),
herunder indføre procedurer for modtagelse af affald til deponering. Modtageprocedurerne
skal baseres på affaldsklassificering.
Udfasningsmål og krav om behandling
Med henblik på at reducere mængden af bionedbrydeligt affald på deponeringsanlæg,
fastsætter direktivforslaget nogle mål for, hvor store mængder af denne type affald
medlemslandene må føre til deponering.
Udfasningsmålene skal navnlig nås ved hjælp af kompostering, biogasproduktion eller
materialegenvinding/energiudnyttelse.
Endvidere stilles der - med visse undtagelser - krav om, at alt affald underkastes
behandling, inden det deponeres.
Økonomiske styringsmidler
Direktivforslaget stiller krav om, at prisen for deponering skal afspejle alle
omkostninger ved etablering og drift af anlægget. Herunder så vidt muligt omkostningerne
ved sikkerhedsstillelse, omkostningerne ved nedlukning og efterbehandling i en periode på
mindst 30 år.
Gennemførelse i Danmark
Direktivet skal være gennemført i dansk ret senest 2 år efter dagen for
offentliggørelsen i EF-tidende.
A 2.4.2 Forbrændingsdirektiverne
Direktiv 89/369/EØF om forebyggelse af luftforurening fra nye kommunale
affaldsforbrændingsanlæg og Direktiv 89/429/EØF om nedbringelse af luftforurening fra
bestående kommunale affaldsforbrændingsanlæg er vedtaget inden for Rammedirektivet
84/360/EØF om bekæmpelse af luftforurening fra industrianlæg og relaterer sig til
affaldsrammedirektivet.
Godkendelse m.v.
Forbrændingsdirektiverne regulerer godkendelse, konstruktion, udstyring og drift af
henholdsvis nye og bestående kommunale forbrændingsanlæg.
Emissionskrav
Direktiverne fastsætter grænseværdier for emission af støv, visse kombinationer af
tungmetaller, chlorbrinte, flourbrinte og SO2.
Direktiverne fastsætter krav til måling, inspektion og indberetning i forbindelse med
anlæggene.
Direktiverne finder ikke anvendelse på anlæg, der er specielt indrettet til
forbrænding af slam fra rensningsanlæg, kemisk, giftigt eller farligt affald og klinisk
risikoaffald, uanset om disse anlæg ligeledes kan forbrænde kommunalt affald.
Rådet har vedtaget et Direktiv 94/67/EØF om forbrænding af farligt affald. Dette
direktiv fastsætter regler om indretning, drift og kontrol med anlæg, som forbrænder
farligt affald, samt anlæg, der medforbrænder farligt affald.
A 2.5 Grænseoverskridende transport af affald
Transportforordningen
Transportforordningen12 er bl.a. udstedt med henblik på
at gennemføre Baselkonventionen af 22. marts 1989 om kontrol med grænseoverskridende
transport af farligt affald og bortskaffelse heraf (se nedenfor) samt en OECD-Råds
beslutning om kontrol med grænseoverskridende overførsel af affald til nyttiggørelse i
Fællesskabet.
A 2.5.1 Transportforordningen
Forordninger er umiddelbart anvendelige og således bindende overfor myndighederne og
borgerne. Forordninger skal derfor - i modsætning til direktiver - ikke gennemføres i
medlemstaternes lovgivning.
Transportforordningen suppleres dog i dansk ret af en bekendtgørelse om import og
eksport af affald13, der bl.a. fastsætter straffe- og
tilsynsbestemmelser.
Hovedprincipper
Forordningen opstiller en række procedurer, som skal følges i forbindelse med
grænseoverskridende transporter af affald og bygger på et princip om forudgående
anmeldelse og godkendelse samt sikkerhedsstillelse. Forordningen regulerer endvidere i
hvilke tilfælde, de kompetente myndigheder kan forbyde affaldstransporter.
Transportforordningen sondrer mellem affald til bortskaffelse og affald til
nyttiggørelse. Affald til nyttiggørelse inddeles i tre hovedgrupper - grønt, orange og
rødt.
De indsigelsesgrunde, som myndighederne kan gøre gældende i forbindelse med
transporter af affald, er forskellige afhængig af, om affaldet skal bortskaffes eller
nyttiggøres.
Forordningen kræver, at alt affald, der skal bortskaffes, skal anmeldes og tillades
overført.
Transport til bortskaffelse
Forordningen opererer med en række indsigelsesmuligheder mod transport af affald til
bortskaffelse. En medlemsstat kan helt eller delvist forbyde transport til og fra sit eget
område. Et sådant helt eller delvist forbud skal være begrundet i, at det pågældende
affald kan bortskaffes et sted, der er tættere på kilden (nærhedsprincippet), eller at
det pågældende affald bør nyttiggøres i stedet for at bortskaffes (prioritering af
nyttiggørelse), eller at Fællesskabet som helhed skal sættes i stand til at bortskaffe
sit eget affald, og samtidig gøre det muligt for de enkelte medlemsstater hver især at
nå dette mål, således at man ikke søger affaldsproblemet løst ved eksport
(selvforsyningsprincippet).
Herudover består muligheden for konkret at gøre indsigelse mod den enkelte
affaldstransport til bortskaffelse, såfremt transporten strider mod
selvforsyningsprincippet, nærhedsprincippet, affaldsplaner eller national
miljølovgivning.
Transport af affald til nyttiggørelse
Affald til nyttiggørelse inddeles i forordningen i tre forskellige affaldstyper:
grønt, orange og rødt affald, og der gælder forskellige regler for grænseoverskridende
transporter af disse affaldstyper. Affald, der ikke er opført på nogen af de tre lister,
skal følge proceduren for rødt affald.
Grønt affald er ikke omfattet af forordningens bestemmelser om anmeldelse, men for at
kunne spore affaldet skal transporten være ledsaget af en række oplysninger om bl.a.
modtager og indehaver af affaldet.
Orange affald er omfattet af krav om anmeldelse. Hvis der ikke er gjort indsigelse mod
transporten inden for en nærmere angiven frist, kan denne finde sted uden skriftlig
tilkendegivelse.
Rødt affald følger samme procedure for anmeldelse som orange affald, men der skal
foreligge skriftligt samtykke fra de kompetente myndigheder, før overførslen finder
sted.
Der er mere begrænsede indsigelsesmuligheder for affald til nyttiggørelse end for
affald til bortskaffelse. Som følge af at grønt affald er undtaget fra
anmeldelsesbestemmelserne, er der ingen direkte mulighed for - efter forordningen - at
gøre indsigelse mod transporten. For det orange og røde affald er de vigtigste
indsigelsesgrunde affaldshåndteringsplaner og/eller nationale retsforskrifter.
Desuden er der mulighed for at gøre indsigelse, hvis forholdet mellem mængden af
affald, som kan nyttiggøres og mængden, der ikke kan nyttiggøres ud fra økonomiske
eller miljømæssige betragtninger ikke kan begrunde nyttiggørelse (fiktiv
nyttiggørelse).
Forordningen opregner herudover en række konkrete indsigelsesgrunde.
A 2.5.2 Baselkonventionen
Pr. 1. januar 1998 er det forbudt at eksportere farligt affald fra OECD-lande til
ikke-OECD-lande. Dette såkaldte eksportforbud er en gennemførelse af et forbud vedtaget
i regi af Baselkonventionen.
Baselkonventionen om kontrol med grænseoverskridende transport af farligt affald og
bortskaffelse heraf blev vedtaget i UNEP-regi i Basel 1989 og trådte i kraft i maj 1992.
Et af konventionens hovedformål er at reducere antallet af transporter med farligt
affald. Konventionen opstiller desuden en række procedurekrav i forbindelse med
transporter - bl.a. krav om anmeldelse af og godkendelse af transporter.
Danmark har sammen med de øvrige EU-lande gennemført konventionen via den såkaldte
transportforordning, der regulerer grænseoverskridende transport af affald, herunder
farligt affald.
I marts 1994 vedtog konventionens parter - initieret af bl.a. Danmark - et
øjeblikkeligt forbud mod transport af farligt affald bestemt til slutdeponering og et
forbud mod eksport til genanvendelse senest pr. 1. januar 1998 fra OECD-lande til
ikke-OECD-lande.
P.g.a. manglende ratifikation er forbudet ikke formelt trådt i kraft endnu. På trods
heraf har Danmark, sammen med resten af EU, ændret transportforordningen, således at
forbudet gælder for alle EU-landene.
Med henblik på at sikre et operationelt forbud, er der samtidigt med forbudet
udarbejdet og vedtaget to lister - én over farligt affald og én over
ikke-farligt affald. Disse to lister etablerer det tekniske grundlag for at fastslå, om
der er tale om farligt affald eller ikke-farligt affald og hermed om en given transport er
omfattet af forbudet eller ej. Disse to lister er indarbejdet i bilag V til forordningen.
___________________________
2 Direktiv 75/442/EØF som ændret ved direktiv 91/156/EØF
3 Direktiv 91/689EØF
4 Rådets beslutning (94/904/EF) af 22. December 1994 om
udarbejdelse af en liste over farligt affald i henhold til artikel 1, stk. 4 i direktiv
91/689/EØF om farligt affald
5 Direktiv 75/439/EØF ændret ved direktiv 87/101/EØF
6 Direktiv 91/157/EØF
7 Kommissions direktiv 93/86/EØF
8 Direktiv 96/59/EF
9 Bekendtgørelse nr. 925 af 13. december 1998 om PCB, PCT og
erstatningsstoffer herfor.
10 Direktiv 94/62/EF
11 Ordningen er fastlagt i Miljø- og Energiministeriets
bekendtgørelse nr. 124 af 27. februar 1989 om emballage til øl og læskedrikke med
senere ændringer.
12 Rådets forordning nr. 259/93 om overvågning af og kontrol
med overførsel af affald inden for, til og fra Det Europæiske Fællesskab, som ændret
ved Rådets forordning nr. 120/97 af 20. januar 1997.
13 Bekendtgørelse nr. 971 af 19. november 1996.
|