[Forside]
[Indhold] [Forrige] [Næste]
Affald 21
A 1 Virkemidler i den danske model
A 1.1 Administrative virkemidler
A 1.2 Øvrige virkemidler
A 1.3 Affaldsafgiften
Lovgrundlag
Affaldslovgivningen er karakteriseret ved et tæt samspil mellem EU-regulering og
national regulering.
EU-reguleringen skitserer således de overordnede rammer og principper. Selve
organiseringen og den faktiske implementering til national lovgivning er derimod en opgave
for de nationale danske myndigheder.
Den danske affaldsmodel virker ved en kombination af traditionel regulering (love,
bekendtgørelser og cirkulærer) og en række andre virkemidler, som afgifter, gebyrer,
tilskudsordninger og aftaler. Disse vil blive beskrevet i det følgende.
EUs affaldsregulering fremgår af bilag A2, der nærmere beskriver sammenhængen
mellem EUs regulering og den danske lovgivning.
A 1.1 Administrative virkemidler
De lovgivningsmæssige rammer, der forpligter kommunerne til at håndtere affald, er
nærmere fastlagt i Miljøbeskyttelsesloven og tilknyttede bekendtgørelser og
cirkulærer. Hovedbekendtgørelsen er bekendtgørelse om affald, nr. 299 af 30. april
1997.
Kommunen - den kompetente affaldsmyndighed
Miljøbeskyttelsesloven indeholder i kapitel 6 (§§ 43-50) regler om affald. Det
fremgår heraf, at det er kommunerne, der har ansvaret for håndteringen af alt affald i
Danmark.
I loven er det anført, at det er kommunalbestyrelsen, der forestår håndteringen af
affald. Kommunen er således ansvarlig for det affald, der bliver produceret i den
pågældende kommune.
Kommunens forpligtelser
Det følger af Miljøbeskyttelsesloven og Affaldsbekendtgørelsen, at kommunerne har
en række forpligtelser i forbindelse med varetagelsen af affaldshåndteringen.
Kommunen skal således hvert fjerde år udarbejde en kortsigtet 4-årig og en
langsigtet 12-årig affaldsplan for kommunen.
Kommunen skal endvidere udarbejde affaldsregulativer, der i detaljer beskriver de
ordninger, som er etableret i den enkelte kommune.
Kommunen skal i den forbindelse sikre, at affaldshierarkiet efterleves, herunder at visse
typer affald genanvendes i overensstemmelse med specifikke krav, der er fastsat i
Affaldsbekendtgørelsen og cirkulærer.
Kommunen skal etablere ordninger, der sikrer, at affald frembragt i kommunen håndteres
miljømæssigt forsvarligt. Ordningerne kan enten være anvisningsordninger eller
indsamlingsordninger.
Det centrale ved en anvisningsordning er, at kommunen i et affaldsregulativ
fastlægger, at den pågældende affaldstype skal anvises til håndtering.
Affaldsproducenten har ansvaret for, at affaldet håndteres efter regulativets
bestemmelser.
En indsamlingsordning er derimod karakteriseret ved, at kommunerne har ansvaret for, at
det pågældende affald indsamles, transporteres og håndteres i overensstemmelse med
regulativet.
For dagrenovation, herunder glas og papir fra private husstande, samt for farligt
affald er der i bekendtgørelsen fastsat krav om, at kommunen skal etablere en
indsamlingsordning. Derudover er der i et cirkulære fastsat krav om indsamlingsordninger
for bygge- og anlægsaffald.
Kommunen indsamler og registrerer oplysninger om affaldsmængder og
affaldsbehandlingsanlæg m.v.
Endelig træffer kommunen afgørelser efter Miljøbeskyttelsesloven og
Affaldsbekendtgørelsen, bl.a. om klassificering af affald og udstedelse af påbud og
forbud samt fører tilsyn med, at reglerne overholdes.
Benyttelsespligt
Når en kommunal ordning er etableret, er borgere, grundejere og virksomheder efter
bekendtgørelsen som hovedregel forpligtet til at benytte ordningen. Der er dog en række
forskellige undtagelsesmuligheder fra benyttelsespligten.
Det følger endvidere af Miljøbeskyttelsesloven, at der ikke må iværksættes
konkurrerende indsamling, når der er etableret en kommunal indsamlingsordning.
Organisering
Kommunen kan ikke overdrage ansvaret for håndteringen af affaldet, men kan vælge
imellem selv at forestå opgaveløsningen eller at overdrage opgaveløsningen til et
kommunalt fællesskab (dvs. i en sammenslutning af kommuner) eller at overdrage
driftsopgaverne til private.
Driften af indsamlingsordningerne for husholdningsaffald foretages af både kommuner og
private affaldsentreprenører, mens håndteringen af erhvervsaffald oftest foregår i
privat regi.
Miljøgodkendelse
Virksomheder og anlæg, der behandler, oparbejder, nedknuser m.v. affald, skal
miljøgodkendes. Efter 1. januar 1992 må deponeringsanlæg som hovedregel kun ejes af
offentlige myndigheder.
A 1.2 Øvrige virkemidler
Udover den ovenfor nævnte traditionelle regulering via love, bekendtgørelser og
cirkulærer, reguleres affaldsområdet ved hjælp af en række forskellige virkemidler,
dels i form af afgifter og gebyrer, dels i form af tilskudsordninger og aftaler.
Affaldsafgift
Affaldsafgiften, der trådte i kraft 1. januar 1987, indgår som et virkemiddel til at
opnå de målsætninger, som er fastsat i handlingsplanen. Affaldsafgiften er
differentieret, så det er dyrest at deponere affaldet, billigere at forbrænde affaldet
og afgiftsfrit at genanvende affaldet. Der svares ikke afgift af farligt affald og
forurenet jord.
Det er således hensigten, at afgiftens størrelse og differentiering skal skabe et
incitament til, at det producerede affald i videst muligt omfang genanvendes direkte eller
udnyttes som brændsel ved forbrænding med energiudnyttelse fremfor, at affaldet
deponeres.
Affaldsafgiften uddybes i bilag A 1.3.
Emballageafgifter
Der findes afgifter for emballager på en række produkter. Der har siden 1978
eksisteret en volumenbaseret afgift på emballager til de fleste drikkevarer. Afgiften er
inddelt i 6 volumenkategorier og 2 materialeafhængige satser. Afgiften pålægges nye
emballager og indeholder derfor et incitament til at anvende genpåfyldelige emballager.
Herudover er der med virkning fra 1. april 1998 indført en volumenbaseret afgift på
flasker og dunke. Fra 1. januar 1999 omlægges denne afgift til en vægtbaseret afgift
fordelt på 13 materiale- og emballagetyper. Afgiften pålægges emballager for en række
produkter, herunder sæbe- og vaskemidler, smøremidler, parfume og margarine. De
ikke-kulsyreholdige læskedrikke samt eddike og spiseolie overgik også til den
vægtbaserede afgift pr. 1. januar 1999.
Den vægtbaserede afgift tilskynder til en reduktion af emballageforbruget og dermed
affaldsmængderne. Det er hensigten, at afgiften skal afspejle de enkelte materialers
miljøbelastninger. Til dette formål vil der blive udarbejdet en række miljøindeks på
baggrund af "vugge til grav" analyser.
Fra 1. januar 1999 skal der endvidere betales en vægtbaseret afgift af folier
fremstillet af blød PVC til emballering af levnedsmidler. Formålet med afgiften er at
fremme brugen af mere miljøvenlige emballagefolier.
Endelig har der siden 1994 været en vægtbaseret afgift på bæreposer af papir og
plast og siden 1988 en værdiafgift på engangsservice. Begge afgifter giver et incitament
til at øge genbruget og dermed mindske affaldsmængderne.
Specifikke afgifter
Ved siden af den generelle affaldsafgift eksisterer der mere specifikke afgifter
rettet mod visse produkter, som enten kræver særlig behandling efter endt levetid, eller
hvor forbruget ønskes begrænset eller flyttet til mere miljøvenlige produkter. Som
eksempel kan nævnes afgift på bl.a. Ni-Cd batterier1
.Afgiften på nikkel-cadmium batterier tilbageføres som en godtgørelsesordning.
Generel gebyr- eller skattefinansiering af de kommunale ordninger
Kommunerne har mulighed for at gebyr- eller skattefinansiere deres faktiske
omkostninger i forbindelse med affaldshåndteringen.
Gebyrerne kan omfatte udgifter til etablering, drift, administration, investeringer,
planlægning og indsamling af oplysninger m.v.
Ifølge almindelige kommunalretlige regler skal gebyrerne fastsættes ud fra et
omkostningsprincip, dvs. gebyrernes størrelse bør fastsættes, så der over tid er
balance mellem indtægter (gebyrer) og udgifter ved de enkelte ordninger for
affaldshåndteringen. Ordningerne skal derfor hvile i sig selv.
Kommunen kan fastsætte et samlet gebyr for de ordninger, som kommunalbestyrelsen har
iværksat. Samlegebyret skal inden for rimelige grænser svare til den ydelse, som leveres
eller stilles til rådighed for den enkelte bruger.
Kommunen kan fastsætte bestemmelser om affaldsgebyrer, herunder gebyrstørrelse og
opkrævningsmåde, i de kommunale affaldsregulativer.
Specifikke gebyrer
Udover det affaldsgebyr, der finansierer de kommunalt iværksatte ordninger for
håndtering af affald, anvendes gebyrer i stigende omfang til at finansiere f.eks.
tilbagetagningsaftaler for særlige affaldsfraktioner (dæk og blyakkumulatorer).
Gebyrerne anvendes i denne sammenhæng til at finansiere indsamling og genanvendelse.
Aftaler
Også aftaler er et styringsinstrument, der kan anvendes til at opnå de
miljømæssige målsætninger på affaldsområdet. Der er f.eks. indgået en aftale med
Entreprenørforeningen om selektiv nedrivning af bygningsaffald, en aftale med kommunerne
om CFC-holdige køleskabe, en aftale med Dansk Industri, Plastindustrien og
Emballageindustrien om genanvendelse af transportemballager, en aftale mellem miljø- og
energiministeren og branchen om indsamling af kasserede blyakkumulatorer samt en aftale
med dæk- og autobranchens organisation, GenvindingsIndustrien og de kommunale
organisationer om en tilbagetagningsordning for kasserede dæk..
Støtteordninger til fremme af renere produkter og genanvendelse
Under tilskudsprogrammet "Program for renere produkter m.v." er der afsat
penge til projekter om genanvendelse og renere teknologi samt affald. Den overordnede
prioritering af midlerne varetages af Miljørådet for renere produkter, mens
Miljøstyrelsen står for administrationen af tilskud til konkrete projekter.
Der gives tilskud til aktiviteter, der nedsætter miljøbelastningen i forbindelse med
udvikling, produktion, afsætning eller anvendelse af produkter eller i forbindelse med
håndteringen af det affald, der opstår i hele produktets livscyklus, enten ved hjælp af
fremme af renere produkter eller genanvendelse. Der kan også gives tilskud til
affaldsprojekter, der har til formål at begrænse problemerne i forbindelse med
affaldsbortskaffelse. Det kan være i form af demonstrations-, udrednings- og
informationsprojekter m.v., eller til udvikling af processer, metoder, produktionsudstyr
eller produkter indenfor affaldsområdet. Der er p.t. ikke mulighed for støtte til
anlægsinvesteringer.
A 1.3 Affaldsafgiften
Mål år 2004
- sikre at affaldsafgiften virker affaldsforebyggende og øger genanvendelsen
A 1.3.1 Status
Affaldsafgiften blev indført i 1987. Formålet med affaldsafgiften er at
styre affaldet fra deponering og forbrænding til genanvendelse. Derfor er afgiften
differentieret, så det er dyrest at deponere affaldet, billigere at forbrænde med
energiudnyttelse og afgiftsfrit at genanvende affaldet.
Affaldsafgiften giver et økonomisk incitament til at flytte affaldsmængder fra
forbrænding og deponering til genanvendelse. Den har fungeret godt for de større
homogene affaldsfraktioner, men har frem til 1997 ikke været høj nok til at sikre en
tilfredsstillende genanvendelse af det industriaffald, som i forvejen ikke traditionelt
har været afsat til genanvendelse.
Midler:
A 1.3.2 Fremtidige initiativer
I samarbejde med Skatteministeriet vil Lov om afgift på affald blive revideret i
løbet af 1999. I dette arbejde indgår en vurdering af, om fritagelsen af farligt affald
og forurenet jord er hensigtsmæssig.
Farligt affald har hidtil været fritaget for Affaldsafgiften, og det skal vurderes om
forudsætningerne for denne undtagelse har ændret sig. Omkostningerne ved bortskaffelse
af farligt affald varierer afhængigt af, hvilke typer affald der er tale om. For visse
typer affald er omkostningerne ikke højere end for almindeligt affald. Endelig skal det
vurderes, om affaldsafgiften kan anvendes til at styre strømmene af forurenet jord.
Ecaluering af virkningerne af affaldsforhøjelsen pr. 1.1.97 vil blive afsluttet i
foråret 1999 og suppleres med analyser af den seneste forhøjelse, når analysegrundlaget
er tilstede.
A 1.3.3 Regulering
Affaldsafgiften har hjemmel i Lov om afgift af affald og råstoffer. Afgiftsprovenuet
indgår som en indtægt på Finansloven. Afgiften administreres af de lokale told- og
skatteregioner og opkræves ved registreringspligtige behandlingsanlæg. Derved sikres, at
alt affald, der behandles, afgiftsbelægges, og at afgiften overvæltes fuldt på dem, der
producerer affaldet.
Affaldsafgiften er differentieret således, at satserne i dag er 375 kr. pr. ton
deponeret affald (også for deponering af restprodukter fra kraftværker baseret på
fossile brændsler eller biomasse), 330 kr. pr. ton for forbrænding og 280 kr. pr. ton
for forbrænding på anlæg med minimum 10% elproduktion. Hvis affaldet genanvendes, skal
der ikke betales afgift.
Der gives kompensation til kommunernes udgifter til rensning af olie- og
kemikalieforurenet strandsand.
A 1.3.4 Miljøvurdering
En tilpasset affaldsafgift vil betyde mindre ressourcetab og forbedret
affaldsbehandling og dermed mindsket påvirkning af miljøet.
A 1.3.5 Betydning for de nationale myndigheder
Der kan blive tale om at ændre Afgiftsloven, afhængig af resultatet af de igangsatte
undersøgelser.
A 1.3.6 Betydning for de kommunale planer
Kommunerne skal til stadighed være opmærksomme på affaldsafgiftens virkning (behovet
for forbrænding eller deponering).
1 Lov nr. 414 af 14. januar 1995 som ændret ved lov nr. 397
af 22. maj 1996 om afgift på nikkel-cadmium-batterier.
|