[Forside] [Indhold] [Forrige]
[Næste]
Affald 21
C 1 Kapacitet - forbrændingsanlæg
C 1.1 Affaldsmængder, kapacitet og oplande
C 1.2 Kapacitetsudnyttelse
C 1.3 Mål og fremtidige initiativer
C 1.4 Regulering
C 1.5 Betydning for de nationale myndigheder
C 1.6 Betydning for de kommunale myndigheder
C 1.1 Affaldsmængder, kapacitet og oplande
I 1997 blev der tilført 2,4 mio. tons affald til danske forbrændingsanlæg. Derudover
blev 180.000 tons kommunalt spildevandsslam forbrændt på egentlige
slamforbrændingsanlæg.
I 1995 matchede forbrændingskapaciteten behovet. Stoppet for deponering af
forbrændingsegnet affald, der blev indført 1. januar 1997, stigningen i
affaldsmængderne samt forsinkelser i omstillingen til kraftvarmeproduktion, har
imidlertid medført, at der er et kapacitetsunderskud i dag.
Pr. 1. januar 1997 var der i alt 31 affaldsforbrændingsanlæg i Danmark. Der er siden
1991 udfaset 6 ældre forbrændingsanlæg, og det ældste fungerende forbrændingsanlæg
stammer fra 1968.
Det samlede antal ovnlinier var på 70, fordelt på henholdsvis 25 kraftvarme- (KV) og
45 alene varmtvandsproducerende (VV) ovnlinier. Målet har været at sikre maksimal
energiudnyttelse og at flytte mest muligt affald over på KV-anlæg. Der er ikke etableret
VV kapacitet siden 1992. Anlæggenes forbrændingskapacitet varierede i 1995 mellem 14.000
tons og 315.000 tons pr. år. Af den samlede mængde affald til forbrænding blev 57%
forbrændt på KV-anlæg og 43% på VV-anlæg.
Der søges sikret en regional balance
I denne plan er der defineret en række affaldsregioner. Ved en affaldsregioner
forstås et velafgrænset geografisk område inden for hvilket, der naturligt og
hensigtsmæssigt kan foregå et samarbejde om udnyttelse af forbrændingskapacitet m.v.
Det tilstræbes i dansk affaldspolitik, at der inden for hver af affaldsregionerne er
tilstrækkelig kapacitet til at behandle mængderne af forbrændingsegnet affald fra
regionen. Derved håndhæves princippet om affaldsregionernes selvforsyning og princippet
om, at forbrændingsegnet affald i videst muligt omfang skal føres til
forbrændingsanlæg i nærområdet.
Nedenfor er vist forbrændingskapacitet og affaldsmængder i årene 1995 og 2000 i
Danmark.
Tallene for 1995 afspejler mængden af den faktiske tilførsel af forbrændingsegnet
affald til forbrændingsanlæggene i Danmark, uden hensyntagen til mængden af
forbrændingsegnet affald, der samtidig blev deponeret eller midlertidigt oplagret.
Mængden af forbrændingsegnet affald i år 2000 er en fremskrivning af data, som er
indberettet til ISAG, kombineret med Finansministeriets forventninger til den økonomiske
udvikling.
Affaldsmængder og kapacitet i 1.000. tons, Danmark
Affaldsoplande: 34
Affaldsforbrændingsanlæg: 31
Forbrændings-
kapacitet |
Kraftvarme |
Varmtvand |
Kapacitet i alt |
Affalds- mængder |
1995 |
1.175 |
1.125 |
2.299 |
2.135 |
2000 |
2.071 |
0.885 |
2.956 |
2.890 |
I tabellen nedenfor er der angivet affaldsmængder og kapaciteter for 6 affaldsregioner
i Danmark for 1995 og år 2000 i 1000 tons.
Affaldsregion Sjælland
Overskud
9 affaldsoplande: Amagerforbrænding, Vestforbrænding, Nordforbrænding, VEGA, KARA,
KAVO, FASAN, REFA, Noveren.
Forbrændings-
kapacitet |
Kraftvarme |
Varmtvand |
Kapacitet i alt |
Affalds- mængder |
1995 |
430 |
681 |
1.111 |
1.035 |
2000 |
930 |
645 |
1.575 |
1.296 |
Affaldsregion Bornholm
Balance
1 affaldsopland: Samtlige kommuner på Bornholm, organiseret i Bofa.
Forbrændings-
kapacitet |
Kraftvarme |
Varmtvand |
Kapacitet i alt |
Affalds- mængder |
1995 |
- |
21 |
21 |
20 |
2000 |
- |
21 |
21 |
21 |
Affaldsregion Fyn
Mangel på kapacitet
4 affaldsoplande: Nyborg, Svendborg, Fynsværket, Vestfyn
Forbrændings-
kapacitet |
Kraftvarme |
Varmtvand |
Kapacitet i alt |
Affalds- mængder |
1995 |
- |
69 |
69 |
59 |
2000 |
208 |
- |
208 |
-279 |
Affaldsregion Sønderjylland
Mangel på kapacitet
5 affaldsoplande: Haderslev, Sønderborg, Vejen, Kolding, Horsens
Forbrændings-
kapacitet |
Kraftvarme |
Varmtvand |
Kapacitet i alt |
Affalds- mængder |
1995 |
311 |
15 |
326 |
309 |
2000 |
312 |
15 |
326 |
389 |
Affaldsregion Midtjylland
Mangel på kapacitet
8 affaldsoplande: Måbjergværket, Knudsmoseværket, Reno Syd, Hammel, Århus Nord,
Grenå, Fællesforbrænding, 4-S Skive.
Forbrændings-
kapacitet |
Kraftvarme |
Varmtvand |
Kapacitet i alt |
Affalds- mængder |
1995 |
223 |
200 |
423 |
401 |
2000 |
361 |
116 |
477 |
573 |
Affaldsregion Nordjylland
Balance
7 affaldsoplande: Thisted, Aars, Hadsund, Reno Nord, AVV, Frederikshavn, Skagen
Forbrændings-
kapacitet |
Kraftvarme |
Varmtvand |
Kapacitet i alt |
Affalds- mængder |
1995 |
210 |
139 |
349 |
310 |
2000 |
260 |
89 |
349 |
331 |
Forbrændingsegnet affald føres i vid udstrækning til nærmeste
affaldsforbrændingsanlæg
Der forekommer transporter af forbrændingsegnet affald mellem de enkelte
affaldsregioner. På grundlag af tilgængelige data fra 1995 er det beregnet, at de
mængder af forbrændingsegnet affald, der gennemsnitligt blev behandlet udenfor den
enkelte affaldsregion, var under 2% af de samlede mængder, som blev forbrændt i år
1995.
I Danmark er det således i vid udstrækning sikret, at forbrændingsegnet affald
føres til forbrænding inden for de ovennævnte regioner.
C 1.2 Kapacitetsudnyttelse
Kapacitetsudnyttelsen var i 1996 tæt på den maksimalt mulige.
I 1996 blev der i alt tilført ca. 2,3 mio. tons affald til
affaldsforbrændingsanlæg, svarende til en kapacitetsudnyttelse på knap 80% af den
teoretiskmaksimale kapacitet på daværende tidspunkt. Kapaciteten blev med andre ord
udnyttet fuldt ud.
Der er en række begrænsninger for fuld kapacitetsudnyttelse. En begrænsning er
årsvariationen i varmeafsætningen, der betyder, at nogle ovnlinier ikke kan være i
drift i sommerperioden, og derfor må man i visse perioder bortkøle varme. En anden
begrænsning er de gamle varmtvandsproducerende affaldsovne, der af miljømæssige grunde
kun anvendes i en overgangsperiode eller kun i perioder af året. Endvidere kan der være
drift- og designtekniske begrænsninger.
C 1.3 Mål og fremtidige initiativer
Mål
- forbrændingskapaciteten skal tilpasses det helt nødvendige behov.
- sikre bedst mulig energiudnyttelse, størst mulig CO2 fortrængning og
- regional selvforsyning.
Midler
- styrkelse af koordinering eller udarbejdelse af regler om af forbrændingskapacitet.
Den samlede mængde affald, der skal forbrændes i år 2004, vil være højere end i
1997. Planens initiativer for øget genanvendelse vil flytte affald væk fra forbrænding,
men andre faktorer trækker i modsat retning. Først og fremmest forventes stoppet for
deponering af forbrændingsegnet affald at flytte store mængder affald fra deponering til
forbrænding. For det andet vil en stigning i affaldsmængderne frem til år 2004 give
mere affald til forbrænding. Udover de igangværende projekter om kapacitetsudvidelse
forventes det, at der frem til år 2004 skal opføres mellem 5 og 10% yderligere
forbrændingskapacitet.
Imødegåelsen af det øgede kapacitetsbehov, hensynet til den overordnede
energipolitik og skærpede miljøkrav stiller en række udfordringer, som bør løses i et
tættere samarbejde mellem kommuner, amter og centrale myndigheder.
Målet er at kapaciteten tilpasses det helt nødvendige behov, og at kapaciteten
placeres i områder, hvor der opnås bedst mulig energiudnyttelse og størst mulig CO2-fortrængning
under hensyn til princippet om regional selvforsyning. I fremtiden skal opførsel af nye
anlæg, udtagning af drift eller omstilling til kraftvarmeproduktion koordineres tættere.
En stor del af forbrændingskapaciteten er i dag alene baseret på varmtvandslinjer.
Det skønnes, at der også efter år 2000 vil være behov for at udnytte kapaciteten i
flere af disse ovne. Brugen af disse ovne skal løbende vurderes særligt under hensyn til
størst mulig energiudnyttelse og de skærpede miljøkrav.
Der vil ske en styrkelse af koordineringen eller blive udarbejdet regler der sikrer en
samlet planlægning på nationalt og regionalt niveau, således at miljømæssige og
økonomiske hensyn sikres bedst muligt.
C 1.4 Regulering
Ifølge Affaldsbekendtgørelsener kommunerne forpligtet til at sikre,
at forbrændingsegnet affald, der ikke genanvendes, anvises til forbrænding på godkendte
forbrændingsanlæg og til at sikre, at der er tilstrækkelig forbrændingskapacitet for
forbrændingsegnet affald.
Der er dog mulighed for at få dispensation til midlertidig oplagring
af forbrændingsegnet affald, hvis der er en midlertidig mangel på
forbrændingskapacitet.
Nye affaldsforbrændingsanlæg bliver i dag godkendt i henhold til
Miljøbeskyttelseslovens kapitel 5, efter at amtskommunen har gennemført en såkaldt
VVM-vurdering (vurdering af virkninger på miljøet) samt i henhold til elforsyningsloven
og varmeforsyningsloven.
EU-direktiv om affaldsforbrænding forventes at skærpe miljøkravene
Det forventes, at et forslag til et nyt/revideret EU-direktiv om affaldsforbrænding
vil blive vedtaget inden for de kommende år. Vedtages forslaget med dets nuværende
indhold, skærpes miljøkravene til danske forbrændingsanlæg. Myndighederne tilstræber
ved godkendelse af nye anlæg, at affaldsforbrændingsanlæggene kan leve op til kommende
krav.
C 1.5 Betydning for de nationale myndigheder
Udviklingen i forbrændingsegnede, ikke-genanvendelige affaldsmængder
vil blive fulgt på nationalt og regionalt niveau med henblik på at sikre den nødvendige
forbrændingskapacitet.
C 1.6 Betydning for de kommunale myndigheder
Kommunerne er forpligtet til i de kommunale affaldsplaner at redegøre
for mængden af affald til forbrænding sammenholdt med den kapacitet, som kommunen råder
over. Kommunen skal herunder redegøre for, hvorledes kommunen agter at afvikle
midlertidig oplagring af forbrændingsegnet affald og dermed et eventuelt behov for ny
forbrændingskapacitet.
|