[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Affald 21

E 3 Dæk

E 3.1 Status
E 3.2 Fremtidige initiativer
E 3.3 Regulering
E 3.4 Kapacitet
E 3.5 Miljøvurdering
E 3.6 Økonomi
E 3.7 Betydning for de nationale affaldsmyndigheder
E 3.8 Betydning for de kommunale affaldsmyndigheder

Miljøproblem

Dæk udgør en vigtig ressource, som i dag ikke udnyttes i tilstrækkeligt omfang.

Initiativer

Den eksisterende ordning for indsamling af dæk udbygges til også at omfatte store dæk.

Udvikling af nye genanvendelsesmuligheder for gummipulver

Udarbejdelse af miljøvejledninger til offentlige indkøbere af dæk.

Iværksættelse af informationskampagne om at begrænse monteringsskader samt fremme afsætningen af regummierede dæk

E 3.1 Status

Mål år 2004

  • 80 % genanvendelse eller forbrænding af alle kasserede dæk

Dæk består af gummi, stål og tekstiler. Dækaffald udgør en vigtig ressource, som skal genanvendes eller forbrændes. Der sker i dag ikke en tilstrækkelig ressourceudnyttelse af dækaffald. Det har hidtil kun været muligt at genanvende små dæk, og målet for genanvendelse af disse i 1997 er nået7. Det er målet, at 80% af alle kasserede dæk inden år 2004 skal genanvendes eller forbrændes.

I 1997 var affaldsmængden ca. 40.000 tons, hvoraf ca. 25.0000 tons kasserede dæk blev genanvendt. Resten blev forbrændt eller deponeret8. Ca. 40% af den samlede mængde dæk skønnes at komme fra private forbrugere, 60% skønnes at komme fra erhvervssektoren. Det skønnes endvidere, at hovedparten af dækkene bortskaffes via servicesektoren.

Undersøgelser om genanvendelse af gummipulver er igangsat.

Image73.gif (3589 bytes)

E 3.2 Fremtidige initiativer

Midler

  • krav til indsamling og genanvendelse/for-brænding med energiudnyttelse af store dæk
  • udvikling af nye genanvendelsesmuligheder for gummipulver
  • informationskampagner
  • miljøvejledninger til offentlige indkøbere af dæk

I 1999 skal Bekendtgørelsen om gebyr og tilskud til bortskaffelse af dæk9 revideres og sendes i høring. Der skal fastsættes krav til indsamling og udbetaling af tilskud til virksomheder, der enten genanvender eller forbrænder store dæk.

Initiativer, der støtter udvikling af nye genanvendelsesmuligheder for gummipulver, skal fremmes mest muligt. Afhængig af behovet vil lovgivningen og målsætningen blive justeret.

Som led i tilbagetagningsaftalen gennemfører dækbranchens miljøfond informationskampagner, hvis formål er at begrænse monteringsskader samt at fremme afsætningen af regummierede dæk.

Ifølge Handlingsplanen for offentlige miljøbevidste indkøbere vil der i løbet af planperioden blive udarbejdet miljøvejledninger til offentlige indkøbere af dæk.

E 3.3 Regulering

Miljø- og energiministeren indgik den 20. februar 1995 en aftale med dæk- og autobranchens organisationer, Genvindingsbrancherådet og de kommunale organisationer om en tilbagetagningsordning for kasserede dæk.

Med aftalen sikres det, at kasserede dæk indsamles og genanvendes eller forbrændes, hvorved deponering undgås, og der sikres en ressourcemæssig udnyttelse af affaldet. Indsamlings- og bortskaffelsessystemet tilrettelægges efter følgende prioritering: Regummiering, gummipulver-produktion og forbrænding.

Aftalen forpligter virksomheder, der forhandler dæk, til at tage et tilsvarende antal kasserede dæk tilbage uden omkostninger for forbrugerne.

Erhvervsmæssige indsamlere er forpligtet til at aftage samtlige dæk fra de virksomheder, hvorfra der indsamles eller modtages kasserede dæk, herunder fra kommunale indsamlingsordninger, og at levere disse til genanvendelse eller forbrænding.

I forlængelse af aftalen blev der indført gebyr på dæk10 til finansiering af indsamlings- og behandlingsomkostninger, administration af gebyrord-ningen samt informationskampagner11.

Tilskudet udbetales til dækindsamlerne, der skal være registreret i Miljøstyrelsen. Registrerede virksomheder skal oplyse, i hvilke kommuner de indsamler dæk. Virksomhederne er på visse betingelser forpligtet til at afhente dæk fra affaldsproducenterne. Udbetalingen af tilskud til indsamling forudsætter, at dækkene er leveret til en oparbejdningsvirksomhed (gummipulverfabrik).

Der ydes ikke tilskud til dæk, der afsættes til genbrug, herunder regummiering.

Som delmål skal mindst 80% af alle kasserede dæk fra person- og varebiler samt motorcykler inden 1997 indsamles og genanvendes eller forbrændes. Ifølge aftalen skal 80% af alle kasserede dæk genanvendes eller forbrændes inden år 2000. Reglerne skal derfor i 1999 udvides til også at omfatte store dæk

E 3.4 Kapacitet

I Danmark eksisterer der ca. 40 genbrugsanlæg, hvor der foretages regummiering af små dæk. Herudover eksisterer der et genanvendelsesanlæg, hvor dækkene anvendes til fremstilling af gummipulver.

Det forventes ikke, at den eksisterende anlægskapacitet vil udgøre en barriere for at nå målsætningen år 2004 for genanvendelse eller forbrænding.

E 3.5 Miljøvurdering

Det forventes, at ændringen af bekendtgørelsen vil indebære, at alle dæktyper omfattes af gebyr- og tilskudsbestemmelserne. Dette vil medføre, at mindst 90% af den samlede affaldsmængde vil blive nyttiggjort ved genbrug, materialegenanvendelse eller forbrænding med energiudnyttelse.

E 3.6 Økonomi

Omkostningerne ved indførelse af gebyrordning for store dæk forventes at blive i alt ca. 20 mio. kr. for erhvervslivet.

Omkostningerne i forbindelse med indsamling og deponering af store dæk er i dag 14-16 mio. kr. Det skønnes derfor, at meromkostningen ved den nye ordning bliver 4-6 mio. kr.

E 3.7 Betydning for de nationale affaldsmyndigheder

I den kommende planperiode vil der blive foretaget en revision af Bekendtgørelse nr. 799 af 4. september 1996 om gebyr og tilskud til bortskaffelse af dæk.

E 3.8 Betydning for de kommunale affaldsmyndigheder

Kommunerne skal anvise dæk til særskilt behandling.

_______________________

7Jf. tilbagetagningsaftalen for dæk var målet at genanvende 80% af de små dæk, som kommer fra person- og varevogne samt motorcykler. I 1997 blev der registreret en indsamlingsprocent for små dæk på 93%.

8 I 1997 blev det muligt at afsætte store dæk enten til genanvendelse eller forbrænding med energiudnyttelse. Målsætningen revideres på baggrund heraf.

9 Bekendtgørelse nr. 799 af 4. september 1996.

10 Aftalen blev udmøntet ved Bekendtgørelse nr. 144 af 3. marts 1995, der nu er afløst af Bekendtgørelse nr. 799 af 4. september 1996 om gebyr og tilskud til bortskaffelse af dæk. Bekendtgørelsen er bl.a. er udstedt i medfør af § 53 i Lov om miljøbeskyttelse, hvorefter der kan udstedes regler om, at importører eller producenter af nærmere angivne produkter skal betale et gebyr for affaldsbortskaffelse til hel eller delvis dækning af omkostningerne i forbindelse med produkternes bortskaffelse, samt fastsættes nærmere regler om gebyrets opkrævning og anvendelse.

11 Tilskudsordningen er siden januar 1996 blevet administreret af Dækbranchens Miljøfond.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]