[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Affald 21

E 4 Elektriske og elektroniske produkter

E 4.1 Status
E 4.2 Fremtidige initiativer
E 4.3 Regulering
E 4.4 Kapacitet
E 4.5 Miljøvurdering
E 4.6 Økonomi
E 4.7 Betydning for de kommunale myndigheder

Miljøproblem

Elektriske og elektroniske produkter indeholder mange miljøbelastende stoffer, især tungmetaller

Initiativer

Etablering af en særskilt ordning for elektriske og elektroniske produkter. Kravene til ordningen er fastlagt i en bekendtgørelse.

Udarbejdelse af miljøvejledninger til offentlige indkøbere af en række elektriske og elektroniske produkter samt miljømærkekriterier for flere produkter.

Nedsættelse af et produktpanel for elektronikområdet.

Bedre udnyttelse af ressourcerne ved udvikling af nye teknologier for oparbejdning af produkterne.

Mål år 2004

  • øge genanvendelsen af ressourcer fra elektriske og elektroniske produkter
  • friholde affaldsforbrændingsanlæggene og deponierne for elektriske og elektroniske produkter
  • miljømæssig forsvarlig bortskaffelse af elektriske og elektroniske produkter

E 4.1 Status

Elektriske og elektroniske produkter er primært radio- og fjernsynsapparater, IT-produkter, regulerings- og styringsaggregater, hårde hvidevarer og kontorudstyr.

Der eksisterer en særlig ordning for behandling af kølemøbler. Se under afsnit E 11.

Affaldshåndteringen af elektriske og elektroniske produkter skal forbedres. Produkterne behandles i dag via den almindelige affaldsbehandling og står for en stor del af de miljøbelastende stoffer, som ender i restprodukterne og deponierne. Genanvendelsen af de elektriske og elektroniske produkters indhold af metaller, glas m.v. skal øges, og forbrændingsanlæggene og lossepladserne skal så vidt muligt friholdes for denne affaldstype. Massestrømsanalyser for kobber og bly viser, at 60% af kobbermængden og 20-40% af blymængden, der tilføres lossepladser og forbrændingsanlæg, stammer fra elektriske og elektroniske produkter.

Den samlede mængde af elektriske og elektroniske produkter fratrukket køleskabe og frysere, der omtales i afsnit E 11, er beregnet til 103.000 tons i 199712. Den største mængde affald skønnes at komme via den kommunale storskraldsordning (48%). Resten antages at komme via dagrenovationen (15%), fra institutioner, handel og kontor, servicesektoren (20%) samt industrien (15%). De resterende 2% kommer fra bygge- og anlægssektoren. Ca. 6.000 tons af de elektroniske produkter blev specialbehandlet i 1997 og de 60.000 tons elektriske produkter blev i stor udstrækning tilført shredderanlæg. Det skønnes på denne baggrund, at ca. 30.000 tons er blevet genanvendt i 1997, svarende til ca. 30 % af den beregnede mængde kasserede elektriske og elektroniske produkter.

Et direktiv om bortskaffelse og oparbejdning af elektriske og elektroniske produkter forventes forelagt i EU i 1999.

Image74.gif (4079 bytes)

E 4.2 Fremtidige initiativer

Midler

  • krav til håndtering og bortskaffelse af elektriske og elektroniske produkter
  • miljøvejledninger til offentlige indkøbere af elektroniske kontormaskiner
  • nedsættelse af produktområdepanel
  • udvikling af forbedrede oparbejdningsmetoder

I 1998 blev der udstedt en bekendtgørelse om håndtering af affald i form af elektriske og elektroniske produkter.13 Der stilles krav om, at produkterne behandles miljømæssigt korrekt.

Som følge af Handlingsplanen for miljøbevidste offentlige indkøbere er der i 1998 udarbejdet vejledninger til offentlige indkøbere om en række elektroniske kontormaskiner, og der vil blive udarbejdet miljømærkekriterier for flere produkter.

Den produktorienterede miljøpolitik skal forbedre produkter, så der bl.a. tages højde for affaldsbehandlingen i produktdesignet. Der skal i 1999 nedsættes et produktpanel for elektronikområdet.

Udviklingen af nye teknologier for oparbejdning af elektriske og elektroniske produkter vil løbende blive vurderet. Såfremt der er behov for at ændre regelgrundlaget med henblik på anvendelse af den bedst tilgængelige teknologi, vil dette ske løbende.

E 4.3 Regulering

Affaldshåndteringen af elektriske og elektroniske produkter er indtil videre reguleret af generelle regler i Affaldsbekendtgørelsen, Elektronikbekendtgørelsen og via miljøgodkendelser af de virksomheder, der håndterer, oparbejder eller bortskaffer affaldsfraktionen.

E 4.4 Kapacitet

Af den samlede mængde af elektroniske produkter anslås det, at yderligere ca. 20.000-30.000 tons skal indsamles og særskilt behandles.

Der eksisterer i dag ca. 10 demonteringsvirksomheder.

Den nuværende kapacitet er ca. 12.000 tons pr. år, men branchen har oplyst, at der fremover ikke vil være kapacitetsproblemer.

E 4.5 Miljøvurdering

Separat behandling af elektriske og elektroniske produkter vil øge genanvendelsen af de tungmetaller, som findes i produkterne. Endelig øges muligheden for at genanvende slaggen fra forbrændingsanlæggene.

Det forventes, at Elektronikbekendtgørelsen vil flytte omkring 25.000 tons elektronik fra affaldsforbrænding og deponering til genvinding; dette svarer til 40% af den mængde kobber, der i dag deponeres.

Den produktorienterede miljøpolitik forventes samtidig at medføre mere genanvendelsesegnede produkter og produkter, der indeholder færre miljøbelastende stoffer.

E 4.6 Økonomi

De samlede omkostninger i forbindelse med oparbejdning af elektriske og elektroniske produkter er beregnet til 100-200 mio. kr. pr. år. Det skønnes, at bekendtgørelsen vil medføre en forhøjelse af det årlige renovationsgebyr for husstande på ca. 40 kr. For erhvervsvirksomheder og institutioner vil omkostningerne ved håndtering af de 10-15.000 tons elektroniske produkter være i størrelsesordenens 5.000 kr. pr. tons i forhold til de nuværende omkostninger på maksimalt 800 kr. pr. tons.

Anskaffelsesprisen for et fjernsyn eller en computer svinger i dag fra 2.000 til 10.000 kr. Omkostningerne ved bortskaffelsen er med de nuværende krav 10-20 kr. pr. produkt. Med de nye krav vil bortskaffelsesomkostningerne stige til 100-200 kr. Bortskaffelsesomkostningerne udgør således stadig en lille del af de samlede anskaffelsesomkostninger.

E 4.7 Betydning for de kommunale myndigheder

Kommunerne skal sikre, at elektriske og elektroniske produkter indsamles og anvises til særskilt behandling på godkendte virksomheder.

________________________

12 Af den samlede mængde er: ca. 43.000 tons elektroniske produkter og ca. 60.000 tons elektriske produkter.

13 Bekendtgørelse nr. 1067 af 22. december 1998 om håndtering af affald af elektriske og elektroniske produkter.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]