Miljøkrav i lovgivningen

2 Afgrænsning og definitioner

Projektet afgrænses af 3 faktorer

  • De miljøhensyn der betragtes jf. ansøgningen
  • Kildematerialet, dvs. de undersøgte love og regler
  • De anvendte metoder til indledende screening og efterfølgende analyser af love og regler.

2.1 Definition af de relevante miljøhensyn:

De indeholdte miljøkrav, som undersøges, er de som må forventes at have betydning for miljøaspekterne:

  • Energiforbrug
  • Materialeforbrug og begrænsning af affaldsdannelse
  • Forbrug af sundheds- og miljøbelastende stoffer.

Disse defineres i forbindelse med bygge- og anlægsområdet i nærværende projekt som følger:

Miljøhensyn Nærmere definition:
Energiforbrug -          Til fremstilling af byggematerialer
-          Forbrugt i byggeprocessen til f.eks. midlertidig opvarmning af bygninger, energiforbrug i forbindelse med vinterforanstaltninger, udtørring
-          Forbrugt i byggeprocessen til maskiner etc.
-          Til opvarmning/afkøling, ventilation, belysning og andet som er direkte relateret til bygningens drift i driftsfasen
Materialeforbrug og begrænsning af affaldsdannelse -          Råstoffer og materialer forbrugt til fremstilling af byggevarer
-          Materialer forbrugt under opførelsen
-          Affald dannet ved produktion af byggevarer
-          Affald dannet på byggepladsen i form af spild, kassation, emballage etc.
-          Affald ved nedrivning og ombygning
Forbrug af sundheds- og miljøbelastende stoffer. -          I produktion af byggematerialer
-          Direkte anvendt i byggeriet


I oversigten forstås bygge- og anlægsarbejder som de enkelte bygværker og dermed ikke enheder med infrastruktur, som f.eks. bydele.

Eksempler på områder som ikke behandles:

  • Spildevandsproblematik
  • Almindeligt husholdningsaffald (produceret i driftsfasen)
  • Arbejdsmiljø
  • Naturbeskyttelse og landskabsinteresser.
  • Indeklima
  • Materialer til rengøring (i driftsfasen)

Sidstnævnte liste er ikke komplet liste, men tjener blot til at  sætte de omfattede områder i relief.

2.2 Kilder

Den del af den danske lovgivning som har indflydelse på bygge- og anlægsområdet, findes i systemet ”Byggedata” (administreres og opdateres løbende af Byggecentrum).

Samme sted findes relevante normer og standarder på området.

Projektet forudsætter, at materialet i Byggedata er fyldestgørende mht. danske love og regler på bygge- og anlægsområdet, som er trådt i kraft.

Generel miljølovgivning i øvrigt findes på www.retsinfor.dk/index/MIL/AL000724.htm.

De europæiske direktiver, som har direkte indflydelse på bygge- og anlægsområdet, og som er sat i kraft i Danmark via bekendtgørelser etc., findes samme sted.

Europæiske direktiver og forslag, som ikke er sat i kraft i Danmark, findes via internettet på www.euo.dk.

Europæiske produktstandarder gennemgås i det omfang, det findes relevant ved den indledende screening.

Oplysning om affald er bl.a. fundet på www.affaldsinfo.dk

Andre kilder:

By og Byg anvisning 207 Anvendelse af alternative isoleringsmaterialer

www.by-og-byg.dk/forskning/alternativ_isolering/index.htm

Dansk Beton, nr. 3 august 2003 (tema om beton til landbruget)

Handlingsplan for en bæredygtig udvikling i den danske byggesektor, Byggepanel, marts 2001.

Pjece ”Sundhed og miljøhensyn i fremtidens byggeri – hvordan gør man i praksis, Center for alternativ samfundsanalyse og Moe og Brødsgaard A/S.

Affaldsstatistik 2002, Orientering fra Miljøstyrelsen nr. 6, 2003.

Hvidbog, strategi for en ny kemikaliepolitik, Kommisionen for de Europæiske Fællesskaber, 2001

Grundnotat om hvidbog om strategi for ny kemikaliepolitik, Folketingets EU-oplysning, 13. marts 2001.

2.3 Metoder

I projektets første fase (se afsnit 3.1) foretages en indledende screening og opdeling af det omfattende materiale. I denne screening lægges der vægt på, ud over at skaffe et overblik over materialet iht. projektets forudsætninger, at udpege de områder, som er relevante for den nærmere analyse mht. identificering af miljøkrav og forbedringsforslag.

Disse områder vil, udover de overordnede kriterier, også blive udvalgt ud fra en forudsætning om, at Instituttets byggetekniske ekspertise skal udnyttes bedst muligt. Dermed menes, at de områder som skal analyseres med henblik på at identificere såvel eksisterende krav som forbedringsmuligheder, skal være inden for det byggetekniske område, idet projektets sigte primært er at finde forbedringsmuligheder på det tekniske område.

Projektet tager dermed ikke primært sigte på at finde ”politiske” forbedringsområder. Hermed menes forbedringsforslag, hvor man f.eks. giver tilskud eller styrer adfærden med øgede afgifter på f.eks. byggeaffald etc.

Hvor sådanne regler evt. helt åbenlyst måtte mangle for et område hvor det kunne være relevant, vil det ikke blive udelukket af projektet.

 



Version 1.0 September 2006, © Miljøstyrelsen.