Kortlægning og sundhedsmæssig vurdering af kemiske stoffer i sexcreme (pleasure gel) 1 Kortlægning1.1 Indledning1.1.1 FormålFormålet med kortlægningen har været at identificere de mest anvendte produkter samt forsøge at opgøre, hvor udbredt anvendelsen af sexcremer er. Kortlægning af, hvilke produkter inden for kategorien sexcremer der findes på markedet, samt hvilke kemiske stoffer der anvendes i disse cremer, har været forudsætningen for den videre vurdering af produkterne. 1.1.2 AfgrænsningDet er af Miljøstyrelsen valgt at fokusere på såkaldte sexcremer (cremer der lover en effekt ud over glideegenskaber og/eller smag og duft). Dvs. at deciderede glidecremer og cremer, der alene har smag og/eller duft, ikke er medtaget i projektet. Ud over sexcremer indgår erotiske massageolier i analysedelen af projektet. 1.1.3 Metode/fremgangsmådeI kortlægningen indgår følgende aktiviteter:
Det er generelt for sexcremer, at det er svært at kortlægge forbrugsmønsteret. Det er ikke muligt via Danmarks Statistik at foretage en mængdemæssig kortlægning af forbruget af sexcremer. Told og Skat oplyser, at der ikke findes en KN-kode[1], der omhandler disse produkter alene. Forbruget er tæt korreleret med den individuelle forbrugers seksuelle adfærd, og det er derfor valgt - ud over øvrige traditionelle kortlægningsmetoder – at anvende spørgeskemaer. Da kortlægningen omfatter tabubelagte adfærdsmønstre, er det valgt at anvende anonyme spørgeskemaer. Indkøbskulturen forventes stærkt påvirket af udbudet på Internettet, hvorfor det er valgt at basere en væsentlig del af kortlægningen på de muligheder, der findes der. Der er via en dansk Internetportal i et debatforum, der er knyttet til et trykt dansk månedsmagasin for kvinder, annonceret for deltagelse i undersøgelsen via udfyldning af et spørgeskema med 12 spørgsmål. Der er søgt oplysninger om sexcremer og erotiske massageolier/-cremer dels via Internetbaserede butikker, dels i fysiske butikker. 1.1.4 ProduktindkøbUdvælgelseskriterierne for indkøb af produkter har primært været, at der er tale om produkter, der via annonce på Internettet eller anden annoncering lover en effekt ud over glideegenskaber, smag og/eller duft. Derudover er der udvalgt produkter, der sælges i et vist omfang. Dette kriterium har kun kunnet medtages i det omfang, det har været muligt via forhandler at få oplysninger om salget – som oftest i form af oplysninger som fx ”dette produkt sælger godt”. 1.2 IndkøbDen del af kortlægningen, der omhandler indkøb af produkter, har omfattet:
1.2.1 Internetsøgning og handelDer er søgt via Google.dk på forskellige ord og ordkombinationer. Derudover findes der en liste over danske Internetbutikker på E-guiden.dk ved søgning på ”sex”. Tabel 1.1 Søgte ord og ordkombinationer foretaget via Google.dk
Som det fremgår af Tabel 1.1, er der tale om et meget stort antal sidevisninger. Det er efterfølgende valgt at afgrænse søgningerne, således at der er fokuseret på danske hjemmesider og/eller sider med dansk tekst. Der er foretaget en grov scanning af danske sider, der omhandler sexartikler. 29 Internetbutikker har været genstand for en detaljeret gennemgang. På disse butikkers hjemmesider er alle annoncer/omtaler, der omhandler sexcremer og massageolier, gennemgået med henblik på at undersøge, om det enkelte produkt ”lover” en effekt. Ved gennemgang af disse Internetbutikkers hjemmesider har det vist sig, at det i meget høj grad er de samme produkter, der udbydes. 1.2.1.1 Henvendelse til forhandlerePå baggrund af Internetsøgningerne har der været rettet henvendelse til en række af de firmaer bag Internetbutikkerne, der forhandler sexcremer. Henvendelserne har omhandlet dels oplysninger om indholdsstoffer i de enkelte produkter, og dels oplysninger vedr. det salgsmæssige omfang. Reaktionerne fra forhandlerne på disse henvendelser har været yderst begrænsede. 1.2.2 ButiksbesøgDer har været aflagt besøgt hos i alt 11 butikker. Heraf:
Til brug ved gennemførelse af butiksbesøg blev der udarbejdet et interviewskema, bl.a. med henblik på at skabe overblik over det salgsmæssige omfang af sexcremer. Interviewskemaet indeholder spørgsmål om:
Af Tabel 1.2 fremgår en oversigt over de besøgte butikker, produktoversigt for kategorien og estimat over solgte enheder pr. måned. Derudover fremgår de enkelte butikkers vurdering af den salgsmæssige fordeling mellem sexcremer og henholdsvis glidecremer og cremer med smag og/eller duft. Tabel 1.2 Oversigt over besøgte butikker, produkter inden for kategorien sexcremer og det samlede antal solgte enheder pr. måned
Som det fremgår af Tabel 1.2, foregår hovedparten af salget fra fysiske butikker via sexbutikker. For sexbutikkerne gør sig gældende, at 5 ud af de 6 besøgte butikker ud over den fysiske butik også har Internetbutikker. Kundegrupperne i de 5 butikker, der forhandler sexcremer, er aldersmæssigt kendetegnet ved en jævn fordeling fra ca. 20 år og opefter. 2 af de besøgte butikker vurderer, at kunderne primært er kvinder, mens andre 2 butikker vurderer, at kundegruppen primært er mænd. Endelig vurderer den 5. butik, at kundegruppen repræsenteres ligeligt af mænd og kvinder. Det har ikke været muligt via de kontaktede Internetbutikker at få oplyst, hvor stort deres salg er, og det har således ikke været muligt at estimere omfanget af solgte produkter. Der har dog fra de besøgte fysiske butikker (inkl. disses Internetbutikker) entydigt været tilkendegivelser om, at salget af sexcremer ligger betydeligt lavere end salget af glidecremer. 1.3 SexologerSom et led i kortlægningen har der været rettet henvendelse til forskellige rådgivende organer med henblik på at få indblik i deres erfaringer med sexcremer. Der har været rettet henvendelse til:
1.3.1 Sexologisk Klinik, RigshospitaletPå Rigshospitalets Sexologiske Klinik[2] arbejder man med mennesker, der har sexologiske problemer af eksempelvis psykiatrisk, psykologisk, somatisk eller social art. Klinikkens primære opgaver består i at undersøge, rådgive og behandle. Klinikken havde i 2004 knap 3.000 ambulante besøg. Der har været rettet henvendelse til Sexologisk Klinik, og en medarbejder her oplyste, at de fra klinikkens side aldrig anbefaler deciderede sexcremer, idet man på klinikken ikke tror på, at de virker. Sexologisk Klinik har fået tilsendt det udarbejdede spørgeskema om erfaringer med sexcremer og har kommenteret på struktur og indhold. 1.3.2 Dansk Forening for Klinisk SexologiDer er taget kontakt til Dansk Forening for Klinisk Sexologi[3] med henblik på at komme i kontakt med sexologer for at høre, om de i forbindelse med deres arbejde har kendskab til og/eller konkrete erfaringer med brugen af sexcremer. Dansk Forening for Klinisk Sexologi henviste til 2 sexologer, som efterfølgende er kontaktet. 1.3.2.1 Sexolog 1Sexolog 1 er uddannet klassisk sexolog og parterapeut med handicapsexologi som specialeområde. Sexologen har pr. mail oplyst, at hverken han eller hans virksomhedspartner (der er specialist i sexhjælpemidler) via arbejdet med klienter på klinikken er stødt på brugen af sexcremer. 1.3.2.2 Sexolog 2Sexolog 2 har der været dialog med både via mail og telefon. Sexolog 2 er uddannet speciallæge i gynækologi og obstetrik og har flere års erfaring med sexologisk rådgivning i det offentlige sundhedsvæsen. Via sin foredragsvirksomhed har sexolog 2 været i kontakt med mange kvinder. Sexologen anbefaler silikonebaserede glidecremer, men ikke deciderede sexcremer. Sexolog 2 anbefaler mandelolier til massagebrug. Hvad angår sexcremer, anbefaler sexolog 2 aldrig denne type produkter og understreger over for sine klienter, at lyst ikke kan købes som hjælpemiddel. Sexologen har kommenteret spørgeskemaet. 1.3.3 Brevkasseredaktører på danske magasinerI en stor del af de danske uge- og månedsmagasiner findes der brevkasser, der behandler sex- og samliv eller sundhedsspørgsmål. Der har været rettet henvendelse til en række af disse magasiner med henblik på at afdække brevkasseredaktørernes kendskab til sexcremer, omfanget af rådgivningen i brugen heraf og forespørgsler herpå. Der er differentieret mellem magasiner, der henvender sig primært til kvinder, til både kvinder og mænd og primært til mænd. 1.3.3.1 Magasiner, der henvender sig primært til kvinderI kategorien af magasiner, der henvender sig primært til kvinder, har der været rettet henvendelse til 3 magasiner. Brevkasseredaktørerne på alle 3 magasiner oplyser, at de ikke har kendskab til sexcremer, hverken i relation til henvendelser fra læsere eller i relation til det pågældende magasins redaktionelle indhold. 1.3.3.2 Magasiner, der henvender sig til både kvinder og mændI kategorien af magasiner, der henvender sig til både mænd og kvinder, har der været rettet henvendelse til 3 magasiner, hvoraf det ene er et magasin for homoseksuelle. Ingen af magasinerne har haft henvendelser fra læserne med spørgsmål til brugen og effekten af sexcremer. Ligeledes har det ikke været et emne, der har været behandlet redaktionelt. 1.3.3.3 Magasiner, der henvender sig primært til mændI kategorien af magasiner, der henvender sig til mænd, har der været rettet henvendelse til 4 magasiner. En brevkasseredaktør på et af magasinerne oplyser, at 9 ud af 10 spørgsmål omhandler glidecremer. Ingen af de hidtil modtagne spørgsmål omhandler sexcremer. Hovedparten af dem, der skriver til brevkassen, er mænd. Den pågældende brevkasseredaktør driver samtidig homeparty-virksomhed med salg af sexlegetøj primært til kvinder. Brevkasseredaktøren oplyser endvidere, at interessen for sexcremer ved disse homeparties er meget ringe. Endnu to magasiner har ikke haft henvendelser fra læserne med spørgsmål til brugen og effekten af sexcremer, ligesom det heller ikke er et emne, der har været behandlet redaktionelt. Et af de magasiner, hvortil der er sket henvendelse, svarer ikke længere på spørgsmål vedr. sex og samliv. 1.4 SpørgeskemaundersøgelseDer er udarbejdet et spørgeskema bestående af 12 spørgsmål. Spørgeskemaet er kommenteret af Sexologisk Klinik, Rigshospitalet og af en af de sexologer fra Dansk Forening for Klinisk Sexologi, der har været rettet henvendelse til. 1.4.1 GennemførelseSpørgeskemaet har været tilgængeligt på en dansk Internetportal i et debatforum, der knytter sig til et trykt dansk månedsmagasin for kvinder. Spørgeskemaet har været placeret prioriteret i det pågældende forum igennem 4 uger. I løbet af perioden har 226 brugere klikket sig ind på spørgeskemaet. 137 brugere har besvaret hele eller dele af spørgeskemaet (45 deltagere har besvaret alle spørgsmål). 1.4.2 ResultaterSpørgeskemaet bestod af følgende spørgsmål:
82 % af deltagerne i undersøgelsen er kvinder, og 18 % er mænd. Af positive erfaringer med brug af sexcreme (her er angivet flere kryds pr. besvarelse) angiver 83 %, at det fremmer fugtighed. 50 % angiver, at det er anderledes og spændende. 40 % angiver, at sexcremen øger følsomheden, 10 % angiver, at det fremmer rejsning, og 40 % angiver, at det øger lystfølelsen. Af negative erfaringer med brug af sexcreme angiver 91 %, at de ingen negative erfaringer har. 7 % angiver, at brugen af sexcreme medfører svie, 2 % angiver, at brugen medfører kløe, og 4 % angiver, at brugen af sexcreme medfører svampeinfektion. 80 % af de deltagere, der bruger sexcremer, og som har angivet deres alder, er imellem 19 og 40 år. Af svarene fremgår det, at indkøb af sexcremer stort set lige så ofte foretages i sexbutikker som via Internettet – dog med en mindre overvægt til køb via Internettet. 1.5 ProdukterDer er stiftet bekendtskab med langt hovedparten af produkterne via Internettet. Af Internetbutikkernes hjemmesider fremgår der ikke oplysninger om indholdsstoffer i produkterne, og det har derfor været nødvendigt at indkøbe flere produkter, end der endelig er udvalgt til analyse, alene for at få kendskab til deklarationerne på produkterne. Der er indkøbt i alt 33 produkter. Derudover er der via en af sexbutikkerne stiftet bekendtskab med yderligere 4 produkter. 1.5.1 ProduktoversigtAf Tabel 1.3 fremgår deklarerede stoffer på det enkelte produkt af de indkøbte sexcremer. Der er tale om direkte afskrift fra produktet. Tabel 1.3 Oversigt over indkøbte sexcremer
Af Tabel 1.4 fremgår deklarerede stoffer på det enkelte produkt af de indkøbte massageolier/massagecremer. Der er tale om direkte afskrift fra produktet. Endvidere fremgår bemærkninger vedrørende brugsanvisning af tabellen. Tabel 1.4 Oversigt over indkøbte erotiske massageolier/-cremer
1.5.2 UdvælgelseskriterierKortlægningen resulterede i indkøb/registrering af 33 produkter, heraf 22 sexcremer, en enkelt glidecreme og 10 erotiske massageolier/massagecremer. I samråd med Miljøstyrelsen blev der udvalgt 22 produkter med henblik på videre undersøgelse i projektet. Der er tale om 15 sexcremer og 7 erotiske massageolier/massagecremer. Udvælgelsen blev foretaget på basis af oplysninger om indhold i produkterne - de stoffer, der er deklareret af producenten. Udvælgelsen blev i øvrigt foretaget ud fra følgende kriterier:
1.5.3 Valgte produkterFølgende 22 produkter er udvalgt til nærmere analyse: I kategorien sexcremer er følgende 17 produkter udvalgt: Produkt nr. 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 21, 22, 23, 24, 25 og 32. I kategorien erotiske massageolier er følgende 5 produkter udvalgt: Produkt nr. 15, 18, 27, 29 og 30. I det følgende er det valgt at fastholde produktnumrene fra kortlægningen. Fodnoter[1] KN-kode er et 8-cifret varekodenummer (KN ~ kombineret nomenklatur) [2] www.rigshospitalet.dk/rh.nsf/Content/sexologiskklinik
|