Miljøprojekt nr. 1230, 2008

Rapport om RoHS-spørgeskemaundersøgelsen






Indholdsfortegnelse

Forord

Sammenfatning og konklusioner

Summary and conclusions

1 Baggrund og formål

2 Metode

3 Spørgeskemaundersøgelsen resultater og kommentarer

Bilag A: Aktører, som blev motiveret til at oplyse om spørgeskemaundersøgelsen

Bilag B: Miljøstyrelsens motivationsbrev til potentielle respondenter

Bilag C: Det elektroniske spørgeskema

Bilag D: Nyhedsmail om spørgeskemaundersøgelsen fra ROHSGUIDEN.dk

Bilag E: Anonymiserede rådata fra spørgeskemaundersøgelsen






Forord

Denne rapport opsummerer resultaterne af en elektronisk spørgeskemaundersøgelse vedrørende kendskabet til og arbejdet med overholdelsen af RoHS-bekendtgørelsen blandt danske producenter og importører af elektrisk og elektronisk udstyr. ”RoHS” er det EU-direktiv, der trådte i kraft den 1. juli 2006 i Danmark ved bekendtgørelse nr. 873 af 11/08/2006 om begrænsning af import og salg af elektrisk og elektronisk udstyr, der indeholder visse farlige stoffer. Forkortelsen “RoHS” står for: “Restriction of the Use of Certain Hazardous Substances”.

Ved partner Birgitte Mogensen og konsulent Pernille Risgaard har PricewaterhouseCoopers gennemført en spørgeskemaundersøgelse for Miljøstyrelsen i vinteren 2007/2008.

Spørgeskemaundersøgelsen indgår som en del af Miljøstyrelsens kampagne vedrørende danske virksomheders overholdelse af RoHS-bekendtgørelsen.






Sammenfatning og konklusioner

Miljøstyrelsen har i vinteren 2007/2008 fået gennemført en elektronisk spørgeskemaundersøgelse vedrørende kendskabet til og arbejdet med overholdelsen af RoHS-bekendtgørelsen blandt danske producenter og importører af elektrisk og elektronisk udstyr. PricewaterhouseCoopers har assisteret med udarbejdelse, spredning og gennemførelse af samt opsamling på spørgeskemaundersøgelsen, som indgår som en del af Miljøstyrelsens kampagne vedrørende danske virksomheders overholdelse af RoHS-bekendtgørelsen. Spørgeskemaundersøgelsen har været tilgængelig i perioden 19. november 2007 - 25. januar 2008 på hjemmesiden ROHSGUIDEN.dk, som PricewaterhouseCoopers driver i samarbejde med COWI, Dansk Standard og In-Jet.

For at motivere til deltagelse i undersøgelsen har Miljøstyrelsen opfordret en række relevante aktører, primært brancheforeninger, til at oplyse deres medlemmer om undersøgelsen. Derudover har Miljøstyrelsen og ROHSGUIDEN.dk motiveret deres respektive netværk og interessenter til at deltage.

I alt 66 virksomheder deltog i spørgeskemaundersøgelsen. De 66 udgør inden for RoHS-målgruppen en repræsentativ gruppe set i forhold til typer af virksomheder, størrelser og produktgrupper repræsenteret. De overordnede resultater og konklusioner fra undersøgelsen viser følgende:

  • Flertallet af virksomhederne er bekendt med RoHS-bekendtgørelsen - dog er et mindretal bekendt med bekendtgørelsens undtagelser.
     
  • Halvdelen af virksomhederne mener, at det overvejende er nemt at finde ud af, hvorvidt deres produkter er omfattet af bekendtgørelsen, men mindre nemt at finde ud af, hvorvidt de er omfattet af en undtagelse.
     
  • Virksomhederne søger primært oplysninger om ny lovgivning gennem deres brancheforening, Europa-Kommissionen og Miljøstyrelsen.
     
  • Over halvdelen af virksomhederne finder offentligt tilgængelige hjemmesider om RoHS nyttige.
     
  • Halvdelen af virksomhederne udtrykker en ”meget høj” grad af sikkerhed for, at deres produkter overholder RoHS.
     
  • To tredjedele af virksomhederne benytter sig af en Code of Conduct eller lignende i forhold til deres leverandører for at specificere de miljøkrav, som de stiller til dem.
     
  • Over to tredjedele af virksomhederne benytter sig af erklæringer fra leverandørerne, hvori overholdelsen af RoHS bekræftes.
     
  • Virksomhederne gør mere brug af leverandørbesøg og test fra analysefirmaer uden for end inden for EU.
     
  • Over halvdelen af virksomhederne har måttet øge samarbejdet med leverandørerne for at sikre sig overholdelse af RoHS.





Summary and conclusions

During the winter 2007/2008, the Danish Environmental Protection Agency had an electronic questionnaire examination carried out regarding the knowledge of and work with observance of the RoHS Regulation among Danish producers and importers of electrical and electronic equipment. PricewaterhouseCoopers has assisted with the preparation, dissipating and carrying into effect of the questionnaire examination which forms part of the Danish Environmental Protection Agency’s campaign concerning Danish companies’ observance of the RoHS Regulation. The questionnaire examination has been available from 19 November 2007 to 25 January 2008 at the homepage ROHSGUIDEN.dk. This is run by PricewaterhouseCoopers and COWI, Danish Standards and In-Jet ApS cooperatively.

In order to prompt examination participation, the Danish Environmental Protection Agency has encouraged a number of relevant players, primarily trade organisations, to inform their members of the examination. The Danish Environmental Protection Agency and ROHSGUIDEN.dk have moreover prompted their network and stakeholders respectively.

A total of 66 companies have participated in the questionnaire examination. Within the RoHS target group, these 66 companies constitute a representative group in proportion to the types of companies, sizes and product groups represented. The overall results and conclusions from the examination show that:

  • The majority of companies are aware of the existence of the RoHS Regulation - fewer are aware of the exceptions, though
  • Half of the companies believe that it is predominantly easy to ascertain, whether their products are covered by the Regulation, but less easy to ascertain, whether their products are covered by an exception
  • The companies primarily seek information on new legislation through their trade organisation, the European Commission and the Danish Environmental Protection Agency
  • More than half of the companies find publicly available homepages to be very useful
  • Half of the companies express a “very high” degree of certainty in terms of their products observing RoHS
  • In order to specify their environmental requirements, two-thirds of the companies employ a Code of Conduct or the like in connection with their suppliers
  • More than two-thirds of the companies use statements from suppliers, thereby confirming the observance of RoHS
  • The companies make more use of supplier visits and test from analysis companies outside than within the EU
  • In order to ensure observance of RoHS, more than half the companies have had to increase the cooperation with their suppliers.





1 Baggrund og formål

Miljøstyrelsen har i vinteren 2007/2008 gennemført en kampagne blandt danske importører og producenter af elektrisk og elektronisk udstyr vedrørende deres overholdelse af RoHS-bekendtgørelsen.

RoHS er et EU-direktiv, der trådte i kraft den 1. juli 2006 i Danmark ved bekendtgørelse nr. 873 af 11/08/2006 om begrænsning af import og salg af elektrisk og elektronisk udstyr, der indeholder visse farlige stoffer. Forkortelsen “RoHS” står for: “Restriction of the Use of Certain Hazardous Substances.” RoHS-bekendtgørelsen er målrettet producenter og importører inden for følgende otte produktkategorier:

  • Store husholdningsapparater
  • Små husholdningsapparater
  • It- og teleudstyr
  • Forbrugerudstyr
  • Belysningsudstyr, herunder elektriske pærer og lysarmaturer i husholdninger
  • Elektrisk og elektronisk værktøj (undtagen stort stationært industriværktøj)
  • Legetøj samt fritids- og sportsudstyr
  • Salgsautomater.

Direktivet forbyder indhold af bly, cadmium, kviksølv, heksavalent krom (krom 6+), polybromerede biphenyler (PBB) og polybromerede diphenylethere (PBDE) i de ovenstående produktkategorier.

Miljøstyrelsens RoHS-kampagne er en del af en større nordisk kampagne. I Danmark har man valgt at lægge vægt på kontrolbesøg og en forsøgsvis elektronisk spørgeskemaundersøgelse med henblik på at sikre bedre oplysning om og indsamling af erfaringer. Miljøstyrelsen har specifikt haft et ønske om, gennem spørgeskemaundersøgelsen, at få indsigt i, hvordan overholdelse af bekendtgørelsen varetages blandt danske virksomheder.

Miljøstyrelsen har bedt PricewaterhouseCoopers bistå med udarbejdelse, spredning, gennemførelse og opsamling af resultaterne fra den elektroniske spørgeskemaundersøgelse i vinteren 2007/2008. Det har været et ønske, at den elektroniske spørgeskemaundersøgelse var tilgængelig på hjemmesiden www.ROHSGUIDEN.dk. Hjemmesiden hjælper producenter og importører af elektrisk og elektronisk udstyr med at finde information om, hvorvidt de er omfattet af bekendtgørelsen. Hjemmesiden er blevet udviklet med støtte fra Miljøstyrelsen og drives af PricewaterhouseCoopers i samarbejde med COWI, Dansk Standard og In-Jet.






2 Metode

Spørgeskemaundersøgelsen er blevet gennemført i løbet af vinteren 2007/2008.

Undersøgelsen har været centreret omkring følgende tids- og procesfaser:

Illustration: Tids- og procesfaser

Forud for lanceringen af det elektroniske spørgeskema, som var åbent for svar fra den 19. november 2007 til den 25. januar 2008, lå en række overvejelser, der skulle sikre en repræsentativ og høj deltagelse. Overvejelserne bag de valgte løsninger er medtaget i metodeafsnittet med henblik på at informere om gennemførelsen af evt. lignende spørgeskemaundersøgelser fremover.

2.1 Frivillig besvarelse om lovgivning - til en myndighed

Den største risiko ved gennemførelse af en spørgeskemaundersøgelse er en lav svarprocent. Lige netop dette har været en stor risiko i denne undersøgelse - blandt andet fordi deltagelsen er frivillig, og fordi det er en myndighed, som stiller spørgsmål, herunder spørgsmål som en producent og importør kunne værge sig mod at indberette.

For at omgå denne risiko var det en forudsætning, at alle besvarelser alene blev givet på www.ROHSGUIDEN.dk, som er upartisk i forhold til undersøgelsens resultater.

Desuden blev de forskellige aktører (jf. Bilag A) samt potentielle respondenter, der modtog et motivationsbrev (jf. Bilag B) og besvarede spørgeskemaet (jf. Bilag C), oplyst om, at deres besvarelser alene tilgår PricewaterhouseCoopers, og at behandlingen af data og informationer foretages af PricewaterhouseCoopers. PricewaterhouseCoopers har tavshedspligt, hvad angår de modtagne informationer og data fra den enkelte respondent.

Kun de behandlede data og informationer, som er medtaget i denne rapport, overdrages til Miljøstyrelsen, således at Miljøstyrelsen kan benytte disse i sit videre arbejde og som input til konklusionerne på kampagnen.

2.2 Virksomhedens motivation for at svare

Motivationen for at besvare et spørgeskema hænger sammen med, om den enkelte producent eller importør kan se en fordel i at deltage i undersøgelsen. Med andre ord - hvad får de igen?

For at motivere til besvarelse blev der, ud over de obligatoriske spørgsmål som Miljøstyrelsen gerne ville have svar på, inkluderet konkrete spørgsmål i spørgeskemaet, som har interesse for virksomhederne. Det vil sige de typer af spørgsmål, hvor den enkelte virksomhed eller producent kunne ”benchmarke” sig i forhold til lignende virksomheder. Dette medfører naturligvis, at respondenterne skal kunne rekvirere resultaterne af undersøgelsen - og stadig bevare sin anonymitet. PricewaterhouseCoopers sender således den endelige rapport til de respondenter, der har tilkendegivet en interesse i den endelige rapport. Rapporten vil også være tilgængelig for andre interesserede på Miljøstyrelsen og ROHSGUIDENs hjemmeside.

2.3 Effektivitet - i databehandlingen og for respondenten

For at sikre at besvarelsen af spørgeskemaet, data og informationer behandles og sammenstilles så fleksibelt som muligt - og med mindst muligt tidsforbrug - er det fordelagtigt at benytte sig af en elektronisk spørgeskemaundersøgelse. Desuden kan det være fordelagtigt - i forhold til spredningen via elektroniske medier (e-mail samt elektroniske nyhedsbreve) - at kunne henvise til et centralt sted.

Gennem programmet QuestBack blev der udviklet et standardiseret elektronisk spørgeskema, der byggede på en række obligatoriske spørgsmål, som Miljøstyrelsen ønskede svar på. QuestBack er bygget op som en database. Dette giver mulighed for at behandle data og informationer efter forskellige kombinationsmuligheder. Forudsætningen herfor er, at spørgsmål er udformet på en sådan måde, at svar kan rubriceres.

Spørgsmålene blev videreudviklet i samarbejde med PricewaterhouseCoopers, og spørgeskemaet blev kvalitetstestet af begge parter - samt af samarbejdspartnerne bag ROHSGUIDEN - før lanceringen. Spørgsmålene blev opdelt i tre kategorier: 1) Virksomheden og dens produkter, 2) Virksomheden og RoHS og 3) Denne undersøgelse. To steder sluser spørgeskemaet de respondenter ud, som ikke er direkte relevante for besvarelsen af spørgsmålene i undersøgelsen. F.eks. en virksomhed, der ikke arbejder med en af de otte produktgrupper, som er omfattet af bekendtgørelsen. Dette spørgsmål er et af de introducerende spørgsmål. Senere i spørgeskemaet omhandler spørgsmålene et forudgående kendskab til RoHS-bekendtgørelsen, i forhold til hvordan de arbejder med overholdelsen af bekendtgørelsen. Hvis ikke de kender til bekendtgørelsen, sluses de ud her. Se alle spørgsmålene i Bilag C.

2.4 Spredning af spørgeskemaet via aktører og medier

Det er ikke entydigt, hvor forskellige typer af virksomheder søger oplysninger. Nogle gør det gennem en brancheforening og/eller har medarbejdere dedikeret til at følge med i nyheder specifikt inden for miljøområdet via netværk, nyhedsbreve mv. Andre virksomheder har færre ressourcer og er måske ikke med i en brancheforening eller et netværk, hvorigennem de løbende oplyses.

De virksomheder, der er berørt af RoHS-bekendtgørelsen, spænder vidt og dækker over både producenter, importører, salg til slutbrugere (detail) samt distribution (engros). Det vil sige fra både meget store virksomheder med over 250 medarbejdere til mindre virksomheder med færre end 10 medarbejdere. En del af disse er ikke med i brancheforeninger - dette gælder specielt de mindre virksomheder og importørvirksomhederne.

For at sikre at Miljøstyrelsen gennem spørgeskemaundersøgelsen ville ramme de forskellige segmenter af målgruppen, blev det forsøgt at oplyse om undersøgelsen gennem forskellige aktører - primært brancheforeninger - og gennem forskellige medier. Miljøstyrelsen tog kontakt til en række organisationer (jf. Bilag A) med henblik på at motivere dem til at sende et brev/en e-mail/et elektronisk nyhedsbrev eller lignende til deres medlemmer og opfordre dem til at deltage i spørgeskemaundersøgelsen. Derudover blev der sendt et motivationsbrev (jf. Bilag B) til 911 statistisk tilfældigt udvalgte importører af elektrisk og elektronisk udstyr inden for de otte RoHS-produktkategorier med opfordring til at deltage i undersøgelsen. Udvælgelsen fandt sted på baggrund af data i centrale virksomhedsdatabaser. Endelig opfordrede ROHSGUIDEN de over 100 personer, der var tilmeldt ROHSGUIDENs elektroniske nyheder, til at svare på spørgeskemaet ad flere omgange (henholdsvis den 19. november og 20. december 2007 samt den 23. januar 2008) (jf. Bilag D).






3 Spørgeskemaundersøgelsen - resultater og kommentarer

Resultaterne af spørgeskemaundersøgelsen er behandlet og beskrives her. De samlede rå og anonymiserede data findes i Bilag E.

I dette afsnit berettes om det samlede resultat af besvarelserne for de enkelte spørgsmål. Ved udvalgte spørgsmål er der udarbejdet specifikke dataudtræk, der viser forskelle mellem f.eks. større og mindre virksomheder. Et spørgsmål, omhandlende, hvor virksomhederne får hjælp til at finde ud af, om deres produkter overholder RoHS, er udeladt fra resultaterne, da svarmulighederne for dette spørgsmål har vist sig ikke at være retvisende (markeret i Bilag C), og da øvrige spørgsmål vedrørende overholdelse vurderes at være dækkende.

3.1 Hvor mange har deltaget i undersøgelsen?

I løbet af perioden 19. november 2007 til 25. januar 2008, hvor spørgeskemaundersøgelsen har været åben for deltagelse, er der i alt 66 virksomheder, der har deltaget i spørgeskemaundersøgelsen. Heraf var det relevant for 47 respondenter at besvare alle spørgsmålene i undersøgelsen.

Halvdelen af deltagelsen fandt sted i de første uger af svarperioden, og derefter er der løbende personer, der har svaret, hvilket indikerer, at den primære indsats i forhold til målgruppen er den, der har skabt den primære motivation. Øvrige tiltag senere i perioden har haft mindre effekt. En forlængelse af svarperioden vurderes derfor ikke umiddelbart at ville have øget antallet af deltagere markant, medmindre man havde taget direkte kontakt f.eks. pr. telefon.

Ser man på, hvordan de deltagende virksomheder er blevet bekendt med undersøgelsen, er dette hovedsageligt pr. brev, e-mail og gennem deres brancheforening. Oversigten indikerer, at de forskellige typer af medier og aktører alle har haft en virkning i forhold til at motivere målgruppens deltagelse.

Kendskab til undersøgelsen Procent
Brev 55,3 %
E-mail 25,5 %
ROHSGUIDENs hjemmeside 2,1 %
Miljøstyrelsen 10,6 %
Vores brancheforening 19,1 %
Andet 4,3 %

Tabel 1: Medier og aktører, hvorigennem de deltagende virksomheder har fået kendskab til undersøgelsen (respondenten har mere end en svarmulighed).

3.2 Hvilke typer virksomheder har deltaget?

Set i forhold til de fire forskellige typer af virksomheder, som undersøgelsen opererer med, og som RoHS-bekendtgørelsen omfatter, er der deltagelse fra alle fire typer af virksomheder, som det ses af Tabel 2. Inden for de fire typer er deltagelsen fra importørerne størst. Muligvis et resultat af det motivationsbrev, der blev sendt fra Miljøstyrelsen til en række importører.

Type af virksomhed Procent
Produktion af elektrisk og elektronisk udstyr eller komponenter dertil 34,8 %
Importør af elektrisk og elektronisk udstyr 68,2 %
Distribution af elektrisk og elektronisk udstyr (engros) 50,0 %
Salg til slutbruger (detail) 22,7 %

Tabel 2: Type af virksomhed, som deltog i undersøgelsen (respondenten har mere end en svarmulighed).

Ser man på typen af virksomhed samt virksomhedernes størrelse, ser man, at deltagelsen i undersøgelsen er forholdsvis repræsentativ. Der er både deltagelse fra små og store virksomheder - dog flest inden for segmentet 10 til 50 ansatte (36 %) samt 50 til 250 (28 %) - se Tabel 3.

Virksomhedens størrelse Procent
Op til 10 ansatte 18,0 %
Fra 10 til 50 ansatte 36,0 %
Fra 50 til 250 ansatte 28,0 %
250 ansatte eller derover 18,0 %

Tabel 3: Antal ansatte i de virksomheder, som deltog i undersøgelsen.

Ser man på, hvorvidt virksomhederne er medlemmer af en brancheforening, viser det sig, at over halvdelen (58 %) angav, at de var medlem af en brancheforening.

Repræsentationen med hensyn til type, størrelse og tilhørsforhold til brancheforening forventes at være et resultat af den brede mobilisering af forskellige typer af aktører og opfordringen til deltagelse blandt brancheforeningernes medlemmer såvel som de importører mv., der ikke er organiseret i en forening.

3.3 Hvilke produktkategorier arbejder virksomhederne med?

Tager man fat i de otte RoHS-produktkategorier, er der deltagende virksomheder inden for alle de otte kategorier - se Tabel 4. Der er flest virksomheder inden for it og teleudstyr (28,8 %) og færrest inden for kategorierne legetøj samt fritids- og sportsudstyr samt salgsautomater, hvilket er forventeligt i forhold til de andele af virksomheder i Danmark, som producerer eller importerer disse produkter. Som nævnt i metodeafsnittet sluses deltagerne ud i dette spørgsmål, hvis ikke de arbejder med en af de otte produktgrupper. Som det ses i Tabel 4 gælder det for 24,2 % af deltagerne.

Produktkategorier i RoHS-bekendtgørelsen Procent
Store husholdningsapparater 12,1 %
Små husholdningsapparater 15,2 %
It- og teleudstyr 28,8 %
Forbrugerudstyr 19,7 %
Belysningsudstyr, herunder elektriske pærer og lysarmaturer i husholdninger 22,7 %
Elektrisk og elektronisk værktøj (undtagen stort stationært industriværktøj) 16,7 %
Legetøj samt fritids- og sportsudstyr 1,5 %
Salgsautomater 4,5 %
Ingen af de ovennævnte kategorier (hvis denne afkrydses, afsluttes spørgeskemaet) 24,2 %

Tabel 4: Produktkategorier, som de deltagende virksomheder producerer, importerer eller sælger indenfor (respondenten har mere end en svarmulighed).

Går man produkterne et skridt nærmere, ses det, at langt de fleste (82 %) af de deltagende virksomheder sælger deres produkter til andre virksomheder (business to business), og at produkterne i deres brugsfase primært benyttes af professionelle (38 %) samt af både private personer og professionelle (54 %).

Tager man et skridt mere og ser på, hvilke forskellige verdensdele og lande som virksomhederne importerer produkter og/eller komponenter fra, er det tydeligt, at den største import sker fra EU samt de asiatiske lande. Heriblandt er det i faldende rækkefølge fra specielt Kina, Taiwan, Hong Kong og Japan, se Tabel 5.

Navn Procent
Afrika 2,0 %
Australien 4,0 %
EU 86,0 %
Europæiske lande uden for EU samt Rusland 14,0 %
Mellemamerika 6,0 %
Mellemøsten 0 %
Nordamerika 18,0 %
Sydamerika 4,0 %
Hong Kong 26,0 %
Indien 4,0 %
Kina 52,0 %
Japan 24,0 %
Sydkorea 14,0 %
Taiwan 38,0 %
Øvrige Asien 12,0 %

Tabel 5: Verdensdele og lande, som de deltagende virksomheder importerer produkter og/eller komponenter fra (respondenten har mere end en svarmulighed).

3.4 Har virksomhederne miljøledelse og fordelt ansvaret?

Mange større virksomheder har i dag en form for et systematiseret miljøledelsessystem på linje med andre typer af ledelsessystemer, såsom kvalitetsstyring. Ser man på de deltagende virksomheder, har halvdelen af virksomhederne en form for systematiseret miljøledelse.

Af de virksomheder, som har en form for miljøledelsessystem, har over halvdelen (56 %) angivet, at de er ISO-certificeret. Ingen af de deltagende virksomheder er EMAS-certificeret. Ser man nærmere på disse oplysninger, viser det sig i bekræftende fald, at det primært er de større virksomheder med over 50 ansatte, der har systematiseret ledelse samt er certificeret.

Med hensyn til ansvaret for at holde sig ajour med nye regler og lovgivning på miljøområdet (herunder f.eks. RoHS) ligger dette som oftest hos en person eller en funktion i virksomheden. Hvor ansvaret for overholdelse af lovgivning kan tolkes på flere måder, har flere af virksomhederne (34,2 %) angivet, at ansvaret ligger hos direktionen. Derudover angives både miljø- og indkøbsafdelingen af 15,8 %. 18,4 % har angivet ”anden”, og flere heraf har kommenteret, at ansvaret ligger i udviklingsafdelingen. En enkelt fremhæver kvalitetschefen. Dette kan være vejledende information inden for disse produktgrupper, i forhold til hvem der i virksomheder skal målrettes information omkring ny lovgivning mv.

3.5 Kender virksomhederne til RoHS?

Kendskabet til RoHS-bekendtgørelsen blandt de deltagende virksomheder var højt. 94 % tilkendegav, at de kendte til bekendtgørelsen. Kigger man nærmere på bekendtgørelsens undtagelser, falder kendskabet til 74,5 %, som dog stadig må anses for at være en positiv tilbagemelding til myndighederne. Går man bag tallene, viser det sig, at det særligt er de deltagende virksomheder med færre end10 ansatte, der ikke kender til undtagelserne (62,5 %).

De fleste af de deltagende virksomheder (85,1 %) har kendt til direktivet, siden det trådte i kraft den 1. juli 2006. Ser man på, hvorfra deltagerne kender til RoHS-direktivet, er der flere forskellige aktører og medier, der angives, som det kan ses i Tabel 6. Brancheforeningerne spiller en tydelig rolle i formidlingen af lovgivningen med lidt over 40 %, og dernæst kommer Europa-Kommissionen og Miljøstyrelsens hjemmeside. Derudover har en del angivet ”andet/andre”, men ikke tilføjet, hvad disse er. En enkelt respondent har dog skrevet følgende kommentar til Miljøstyrelsen: ”Miljøstyrelsen var ikke særlig behjælpelig i starten med tolkningen af lovgivningen og desuden meget sent ude”. Andre kommentarer går på, at informationer er videreformidlet via europæiske moderselskaber.

Kendskab til RoHS-bekendtgørelsen Procent
Miljøstyrelsens hjemmeside 27,7 %
Europa-Kommissionens hjemmeside 29,8 %
ROHSGUIDENs hjemmeside 14,9 %
Vores brancheforening 40,4 %
Dags- og fagpresse 21,3 %
Kursus eller konference 23,4 %
Ekstern miljørådgiver 10,6 %
Andet/andre 34,0 %

Tabel 6: Aktører og medier, hvorigennem de deltagende virksomheder er blevet bekendt med RoHS-bekendtgørelsen (respondenten har mere end en svarmulighed).

Besvarelserne her vidner om, at forskellige virksomheder søger information forskellige steder, og at disse medier samlet set bidrager til oplysningen. F.eks. viser tallene, at et flertal af de store virksomheder med over 250 ansatte benytter Europa-Kommissionens hjemmeside, og at de større - med mellem 50 til 250 ansatte - primært benytter sig af brancheforeningen. Alle grupperne benytter Miljøstyrelsens hjemmeside - særligt dem med mellem 10 til 50 ansatte og herunder. Ser man på, hvorvidt virksomhederne finder offentligt tilgængelige hjemmesider - såsom Miljøstyrelsen, Europa-Kommissionen og ROHSGUIDENs - nyttige, svarer 59,6 % ja. Et par virksomheder kommenterede, at disse hjemmesider har tendens til at være ustrukturerede, samt at de har været for sent ude med informationer i forhold til virksomhedernes behov.

Disse informationer kan være vejledende information for de forskellige aktørers oplysningsaktiviteter.

3.6 Er virksomhederne omfattet af RoHS?

Langt de fleste af de deltagende virksomheders produkter er omfattet af RoHS-bekendtgørelsen - det vil sige 89,4 %. En enkelt virksomhed har kommenteret, at det ikke er alle deres produkter, der er omfattet, men at de har valgt at efterleve de krav, RoHS stiller, for alle deres produkter.

Spørger man igen ind til undtagelserne i RoHS, og hvorvidt de har produkter, komponenter og/eller materialer, hvor der gælder en undtagelse, er svaret både ja og nej, som det ses i Tabel 7 - og en mindre andel kender ikke svaret. Går man bag om disse tal, er det overvejende virksomheder i størrelsen fra 50 op til og over 250 ansatte, der har produkter, hvor der gælder en undtagelse (henholdsvis 75 % og 57,1 %), og virksomheder med mellem 10 og 50 samt over 250 ansatte, hvor der ikke gælder en undtagelse (henholdsvis 60 % og 42,9 %). Med hensyn til de, der ikke kendte svaret på spørgsmålet, var det primært virksomheder med op til 10 ansatte og enkelte med mellem 10 og 50 ansatte.

Gældende undtagelse Procent
Ja 45,2 %
Nej 42,9 %
Ved ikke 11,9 %

Tabel 7: Gældende undtagelse for den deltagende virksomheds produkter, komponenter og/eller materialer.

Går man skridtet videre og spørger ind til, hvorvidt de har ansøgt Europa-Kommissionen om at få en undtagelse, er svaret overvejende nej (80 %) - de resterende ved ikke, hvorvidt der er ansøgt herom.

Flertallet af de deltagende virksomheder mener, at det er nemt at finde ud af, hvorvidt deres produkter er omfattet. Kun 4,3 % og 17 % svarede, at det var henholdsvis meget svært og svært. Lidt mere besværligt lader det til at være, når det gælder undtagelserne. Her tilkendegav 12,8 % og 25,5 %, at det var henholdsvis meget svært og svært - se Tabel 8 og Tabel 9.

Svært/nemt Procent
Meget svært 4,3 %
Svært 17,0 %
Neutral 25,5 %
Nemt 31,9 %
Meget nemt 21,3 %

Tabel 8: De deltagende virksomheders oplevelse af, hvor svært/nemt det er at finde ud af, om deres produkter er omfattet af RoHS.

Svært/nemt Procent
Meget svært 12,8 %
Svært 25,5 %
Neutral 23,4 %
Nemt 19,1 %
Meget nemt 19,1 %

Tabel 9: De deltagende virksomheders oplevelse af, hvor svært/nemt det er at finde ud af, om deres produkter er omfattet af en undtagelse under RoHS.

3.7 Hvad gør virksomhederne for at sikre sig overholdelse af RoHS?

De deltagende virksomheder giver udtryk for en høj grad af sikkerhed, når det gælder deres produkters overholdelse af RoHS. 51,1 % svarer ”meget høj” og 40,4 % svarer en ”høj” grad af sikkerhed.

Går man lidt bag om, hvad virksomheder gør for at overholde miljøkrav som f.eks. RoHS, tilkendegiver flertallet af de deltagende virksomheder (66 %), at de benytter sig af et kodeks (Code of Conduct), der beskriver kravene på miljøområdet. Ser man nærmere på disse tal, viser det sig, at det er flertallet af de større virksomheder, der benytter sig af Code of Conduct. For de mindre virksomheder med færre end 1o medarbejdere er tallene omvendt - her svarer kun 25 % ja til at benytte sig af kodeks.

Ser man på, hvilke forskellige typer af metoder og oplysninger som virksomhederne benytter sig af for at sikre sig, at deres leverandører overholder RoHS-bekendtgørelsen (ud over at benytte sig af Code of Conduct), ser man forskelle på, hvorvidt produkterne og/eller komponenterne er købt inden for eller uden for EU’s grænser (se Tabel 10 og Tabel 11).

I begge tilfælde gør omkring halvdelen af virksomhederne brug af krav, som er specificeret over for leverandøren, og over to tredjedele benytter sig af erklæringer fra leverandøren, der bekræfter overholdelse. De øvrige tiltag - i form af leverandørbesøg, verificering af tredjepart samt information fra akkrediterede analysefirmaer - benyttes også begge steder, men i højere grad når det er uden for EU’s grænser, hvilket kunne indikere et større behov for kontrol uden for EU.

Nogle af de kommentarer, virksomhederne her har angivet, er, at de selv foretager stikprøvekontroller og bl.a. har deres egen ED-XRF-scanner. En anden nævner, at de komponenter, der ikke overholder RoHS, stort set er væk fra markedet.

Brug af metoder og oplysninger Procent
Vi stiller krav i kontrakten eller leverandørbetingelserne og forventer, at de opfyldes 48,9 %
Vi modtager erklæringer fra leverandører, hvor overholdelsen bekræftes 78,7 %
Vi besøger leverandørerne og udfører test 10,6 %
Vi modtager bekræftelse på overholdelsen fra uvildig tredjepart (verifikator), som har besøgt leverandørerne 6,4 %
Vi modtager bekræftelse fra akkrediterede analysefirmaer, som har undersøgt leverandørernes produkter/komponenter/processer 12,8 %
Andet 17,0 %
Ved ikke 4,3 %

Tabel 10: Metoder og oplysninger, som de deltagende virksomheder benytter sig af for at finde ud af, om produkter og/eller komponenter købt inden for EU overholder RoHS (respondenten har mere end en svarmulighed).

Brug af metoder og oplysninger Procent
Vi stiller krav i kontrakten eller leverandørbetingelserne og forventer, at de opfyldes 52,3 %
Vi modtager erklæringer fra leverandører, hvor overholdelsen bekræftes 77,3 %
Vi besøger leverandørerne og udfører test 18,2 %
Vi modtager bekræftelse på overholdelsen fra uvildig tredjepart (verifikator), som har besøgt leverandørerne 4,5 %
Vi modtager bekræftelse fra akkrediterede analysefirmaer, som har undersøgt leverandørernes produkter/komponenter/processer 15,9 %
Andet 15,9 %
Ved ikke 6,8 %

Tabel 11: Metoder og oplysninger, som de deltagende virksomheder benytter sig af for at finde ud af, om produkter og/eller komponenter købt uden for EU overholder RoHS (respondenten har mere end en svarmulighed).

Ser man på, hvorvidt de deltagende virksomheder har måttet afbryde samarbejdet med en leverandør på grund af manglende opfyldelse af miljøkrav, svarer 63,8 % nej og 21,3 % ja (de resterende har svaret ved ikke). Går man skridtet videre, viser det sig, at det for flertallet (90 %) skyldtes manglende overholdelse af RoHS hos leverandøren. En enkelt nævner, at de har måttet finde RoHS-kompatible komponenter. Dette er en indikation af, at visse virksomheder har måttet tage konkret stilling til og fravælge deres leverandører som følge af RoHS-bekendtgørelsen.

Kigger man generelt på, hvorvidt virksomhederne har måttet øge samarbejdet med leverandøren for at sikre sig overholdelse af RoHS, varierer dette, men omkring 40 % har øget samarbejdet i nogen grad - se Tabel 12. Ser man bag om tallene, er det specielt de større virksomheder - med fra 50 til over 250 ansatte - der har måttet øge samarbejdet.


Øget samarbejde Procent
Slet ikke 25,5 %
I lav grad 17,0 %
I nogen grad 40,4 %
I høj grad 10,6 %
I meget høj grad 6,4 %

Tabel 12: Behovet for, at de deltagende virksomheder har måttet øge samarbejdet med leverandøren for at sikre opfyldelse af RoHS.

Disse svar er også en indikation af, at RoHS-bekendtgørelsen har medført ændringer for de virksomheder, der er underlagt bekendtgørelsen i den måde, hvorpå de arbejder med deres leverandører. Samt at bekendtgørelsen rækker langt ud over Europas grænser gennem de krav, der stilles.

3.8 Er virksomhederne interesseret i undersøgelsens resultater?

Besvarelsen viser tydeligt, at de fleste, mere præcist 80,9 %, er interesserede i at modtage den endelige rapport fra Miljøstyrelsen med resultaterne af undersøgelsen.

Dette bekræfter vigtigheden af, at virksomhederne har mulighed for at få indsigt i den undersøgelse, de selv har bidraget til. Dette giver mulighed for at spejle sig i det billede, som undersøgelsen tegner, og vurdere, hvorvidt andre virksomheder griber udfordringen anderledes eller lignende an.






Bilag A: Aktører, som blev motiveret til at oplyse om spørgeskemaundersøgelsen

Aktører, som blev motiveret til at oplyse om spørgeskemaundersøgelsen
FEHA - Foreningen af Fabrikanter og Importører af Elektriske Husholdningsapparater
DFD - Detailhandel med Forbrugerelektronik i Danmark (via Dansk Erhverv)
BFE - Brancheorganisationen ForbrugerElektronik
Dansk Erhverv - miljønetværket
ITEK - Branchefællesskab for IT, tele, elektronik og kommunikation
ITB - IT-Branchen (via Dansk Erhverv)
Fotobranchens leverandørforening (via Dansk Erhverv)
FABA - Foreningen af Fabrikanter og Importører af Elektriske Belysningsarmaturer
Lysteknisk Selskab (via FABA)
VOV - Foreningen af Grossister i Værktøj og Værktøjsmaskiner
DVF - Dansk Værktøjsmaskinforhandler Forening (via Dansk Erhverv)
Foreningen af Danske Værktøjsfabrikanter
FAHAF - Foreningen af Husholdningsapparatforhandlere i Danmark (via Dansk Erhverv)
LF - Legetøjsbranchens Fællesråd (via Dansk Erhverv)
DAFA - Dansk Forening for Automatforplejning
VELTEC (via FABA)
Sportsbranchens Leverandørforening
BFS - Brancheforeningen For Storkøkkenudstyr
Danmarks Fotohandlerforening + Danmarks Sportshandlerforening






Bilag B: Miljøstyrelsens motivationsbrev til potentielle respondenter

Miljøstyrelsens logo

 

Kemikalieinspektionen
J.nr. MST-652-00028
Ref. BB
Den 19. november 2007


 

Del ud af jeres erfaringer med RoHS

Hvor langt er I kommet med RoHS? Hvor langt er andre danske virksomheder? Og hvordan kan Miljøstyrelsen blive bedre til at informere om nye regler? Der er brug for jeres input og erfaringer med RoHS bekendtgørelsen, som er den danske implementering af EU’s RoHS direktiv. Bekendtgørelsen, der forbyder en række stoffer i elektriske og elektroniske produkter, har været i kraft siden 1. juni 2006.

Jeres erfaringer med RoHS indgår i en større undersøgelse, som Miljøstyrelsen står bag. Hensigten er at finde ud af, hvad I som danske importører, producenter og sælgere kender til RoHS, og hvordan I arbejder med bekendtgørelsen. Miljøstyrelsen vil også bruge jeres feedback som input til at målrette og forbedre information til virksomheder om nye regler på kemikalieområdet. De oplysninger I giver vil ikke blive brugt i kontroløjemed.

Når resultaterne af undersøgelsen er klar i starten af 2008 har I mulighed for at vurdere jeres virksomhed i forhold til andre berørt af RoHS bekendtgørelsen.

Vi opfordrer jer til trygt at dele ud af jeres erfaringer og svare på det elektroniske spørgeskema, som I finder på hjemmesiden www.ROHSGUIDEN.dk. Svar inden 25. januar 2008 - det tager 15-20 minutter og spørgsmålene kan besvares anonymt. Svarene behandles fortroligt af revisionsvirksomheden PricewaterhouseCoopers, der samler resultaterne for Miljøstyrelsen. Hvis I har spørgsmål vedr. spørgeskemaundersøgelsen er I velkommen til at kontakte Pernille Risgaard, PricewaterhouseCoopers på telefon 3945 9268 / 4026 1433.

Del ud af erfaringerne med RoHS på godt og på ondt - på www.ROHSGUIDEN.dk

På forhånd tak - og med venlig hilsen.

Birte Børglums underskrift

Birte Børglum
Miljøstyrelsen.

 

 

Miljøstyrelsen • Strandgade 29 • 1401 København K
Tlf. 72 54 40 00 • Fax 33 32 22 28 • CVR 25798376 • EAN (drift)5798000863002 (tilskud)5798000863019 • mst@mst.dkwww.mst.dk






Bilag C: Det elektroniske spørgeskema

Klik her for at se det spørgeskema






Bilag D: Nyhedsmail om spørgeskemaundersøgelsen fra ROHSGUIDEN.dk

Klik her for at se Miljøstyrelsens spørgeskemaundersøgelse om RoHS






Bilag E: Anonymiserede rådata fra spørgeskemaundersøgelsen

QuestBack eksport - RoHS-spørgeskemaundersøgelse

RoHS-spørgeskemaundersøgelse

Publiceret fra 19.11.2007 til 25.01.2008
66 svar

Jeg vil gerne være anonym.

Statistik: Jeg vil gerne være anonym.

Alternativer Procent Svar
1 Ja 54,5 % 36
2 Nej 45,5 % 30
Total   66

Type af virksomhed - Sæt gerne flere krydser.

Statistik: Type af virksomhed

Alternativer Procent Svar
1 Produktion af elektrisk og elektronisk udstyr eller komponenter dertil 34,8 % 23
2 Importør af elektrisk og elektronisk udstyr 68,2 % 45
3 Distribution af elektrisk og elektronisk udstyr (en gros) 50,0 % 33
4 Salg til slutbruger (detail). 22,7 % 15
Total   66

Produktkategorier i RoHS-bekendtgørelsen, som virksomheden producerer, importerer eller sælger. Sæt gerne flere krydser.

Statistik: Produktkategorier i RoHS-bekendtgørelsen, som virksomheden producerer, importerer eller sælger.

Alternativer Procent Svar
1 Store husholdningsapparater 12,1 % 8
2 Små husholdningsapparater 15,2 % 10
3 It- og teleudstyr 28,8 % 19
4 Forbrugerudstyr 19,7 % 13
5 Belysningsudstyr, herunder elektriske pærer og lysarmaturer i husholdninger 22,7 % 15
6 Elektrisk og elektronisk værktøj (undtagen stort stationært industriværktøj) 16,7 % 11
7 Legetøj samt fritids- og sportsudstyr 1,5 % 1
8 Salgsautomater 4,5 % 3
9 Ingen af de ovennævnte kategorier (hvis denne afkrydses, afsluttes spørgeskemaet). 24,2 % 16
Total   66

Hvem bruger virksomhedens produkter? Sæt kun ét kryds

Statistik: Hvem bruger virksomhedens produkter?

Alternativer Procent Svar
1 Private personer 8,0 % 4
2 Professionelle (virksomheder: business to business) 38,0 % 19
3 Både private personer og professionelle. 54,0 % 27
Total   50

Hvem sælger virksomheden primært produkterne til? Sæt kun ét kryds.

Statistik: Hvem sælger virksomheden primært produkterne til?

Alternativer Procent Svar
1 Salg til private (business to consumer) 6,0 % 3
2 Salg til professionelle (business to business) 82,0 % 41
3 Salg til både private og professionelle. 12,0 % 6
Total   50

Virksomhedens størrelse. Sæt kun ét kryds.

Statistik: Virksomhedens størrelse.

Alternativer Procent Svar
1 Op til 10 ansatte 18,0 % 9
2 Fra 10 til 50 ansatte 36,0 % 18
3 Fra 50 til 250 ansatte 28,0 % 14
4 250 ansatte eller derover. 18,0 % 9
Total   50

Er virksomheden medlem af en brancheforening? Sæt kun ét kryds.

Statistik: Er virksomheden medlem af en brancheforening?

Alternativer Procent Svar
1 Ja 58,0 % 29
2 Nej 30,0 % 15
3 Ved ikke 12,0 % 6
Total   50

Har virksomheden en form for systematiseret miljøledelse på linje med kvalitetsstyring, produktionsstyring eller andre ledelsessystemer (et miljøledelsessystem)? Sæt kun ét kryds.

Statistik: Har virksomheden en form for systematiseret miljøledelse på linje med kvalitetsstyring, produktionsstyring eller andre ledelsessystemer (et miljøledelsessystem)?

Alternativer Procent Svar
1 Ja 50,0 % 25
2 Nej 42,0 % 21
3 Ved ikke 8,0 % 4
Total   50

Er virksomheden certificeret? Sæt gerne flere krydser.

Statistik: Er virksomheden certificeret?

Alternativer Procent Svar
1 Ja, den er EMAS-certificeret 0,0 % 0
2 Ja, den er ISO-certificeret 56,0 % 14
3 Nej, den er ikke certificeret 36,0 % 9
4 Ved ikke. 8,0 % 2
Total   25

Er der én bestemt person eller funktion i virksomheden, der er ansvarlig for at holde sig orienteret om nye regler og lovgivning inden for miljøområdet (som f.eks. RoHS)? Sæt kun ét kryds.

Statistik: Er der én bestemt person eller funktion i virksomheden, der er ansvarlig for at holde sig orienteret om nye regler og lovgivning inden for miljøområdet (som f.eks. RoHS)?

Alternativer Procent Svar
1 Ja, en person 42,0 % 21
2 Ja, en funktion 34,0 % 17
3 Nej 22,0 % 11
4 Ved ikke. 2,0 % 1
Total   50

Hvem/hvilken funktion har ansvaret for at RoHS-bekendtgørelsen overholdes? Sæt kun ét kryds.

Statistik: Hvem/hvilken funktion har ansvaret for at RoHS-bekendtgørelsen overholdes?

Alternativer Procent Svar
1 Ejeren 10,5 % 4
2 Direktionen 34,2 % 13
3 Produktionen 2,6 % 1
4 Miljøafdelingen 15,8 % 6
5 Indkøbsafdelingen 15,8 % 6
6 Den juridiske afdeling 2,6 % 1
7 Anden 18,4 % 7
8 Ved ikke. 0,0 % 0
Total   38

Hvilke verdensdele/lande importerer virksomheden primært produkter og/eller komponenter fra? Sæt gerne flere krydser.

Statistik: Hvilke verdensdele/lande importerer virksomheden primært produkter og/eller komponenter fra?

Alternativer Procent Svar
1 Afrika 2,0 % 1
2 Australien 4,0 % 2
3 EU 86,0 % 43
4 Europæiske lande uden for EU samt Rusland 14,0 % 7
5 Mellemamerika 6,0 % 3
6 Mellemøsten 0,0 % 0
7 Nordamerika 18,0 % 9
8 Sydamerika 4,0 % 2
9 Hong Kong 26,0 % 13
10 Indien 4,0 % 2
11 Kina 52,0 % 26
12 Japan 24,0 % 12
13 Sydkorea 14,0 % 7
14 Taiwan 38,0 % 19
15 Øvrige Asien 12,0 % 6
16 Ved ikke. 0,0 % 0
Total   50

Kender virksomheden til RoHS-bekendtgørelsen? Sæt kun ét kryds:

Statistik: Kender virksomheden til RoHS-bekendtgørelsen?

Alternativer Procent Svar
1 Ja 94,0 % 47
2 Nej (hvis denne afkrydses, afsluttes spørgeskemaet). 6,0 % 3
Total   50

Kender virksomheden også til RoHS-bekendtgørelsens undtagelser? Sæt kun ét kryds.

Statistik: Kender virksomheden også til RoHS-bekendtgørelsens undtagelser?

Alternativer Procent Svar
1 Ja 74,5 % 35
2 Nej 21,3 % 10
3 Ved ikke 4,3 % 2
Total   47

Hvorfra har I fået kendskab til RoHS-bekendtgørelsen? Sæt gerne flere krydser.

Statistik: Hvorfra har I fået kendskab til RoHS-bekendtgørelsen?

Alternativer Procent Svar
1 Miljøstyrelsens hjemmeside 27,7 % 13
2 EU-Kommissionens hjemmeside 29,8 % 14
3 ROHSGUIDENs hjemmeside 14,9 % 7
4 Vores brancheforening 40,4 % 19
5 Dags- og fagpresse 21,3 % 10
6 Kursus eller konference 23,4 % 11
7 Ekstern miljørådgiver 10,6 % 5
8 Andet/andre 34,0 % 16
9 Ved ikke. 0,0 % 0
Total   47

Hvornår fik I kendskab til RoHS-bekendtgørelsen? Sæt kun ét kryds.

Statistik: Hvornår fik I kendskab til RoHS-bekendtgørelsen?

Alternativer Procent Svar
1 Før 1. juli 2006 85,1 % 40
2 Efter 1. juli 2006 10,6 % 5
3 Ved ikke 4,3 % 2
Total   47

Er virksomhedens produkter omfattet af RoHS-bekendtgørelsen? Sæt kun ét kryds

Statistik: Er virksomhedens produkter omfattet af RoHS-bekendtgørelsen?

Alternativer Procent Svar
1 Ja 89,4 % 42
2 Nej 10,6 % 5
3 Ved ikke 0,0 % 0
Total   47

Indeholder virksomhedens produkter, komponenter eller materialer, hvor der gælder en undtagelse fra RoHS-bekendtgørelsen?

Statistik: Indeholder virksomhedens produkter, komponenter eller materialer, hvor der gælder en undtagelse fra RoHS-bekendtgørelsen?

Alternativer Procent Svar
1 Ja 45,2 % 19
2 Nej 42,9 % 18
3 Ved ikke 11,9 % 5
Total   42

Har virksomheden eller jeres leverandører ansøgt EU-Kommissionen om at få en undtagelse fra RoHS-direktivets forbud? Sæt kun ét kryds:

Statistik: Har virksomheden eller jeres leverandører ansøgt EU-Kommissionen om at få en undtagelse fra RoHS-direktivets forbud?

Alternativer Procent Svar
1 Ja 0,0 % 0
2 Nej 80,0 % 4
3 Ved ikke 20,0 % 1
Total   5

Hvor svært/nemt er det at finde ud af, om jeres produkter er omfattet af RoHS? Sæt kun ét kryds:

Statistik: Hvor svært/nemt er det at finde ud af, om jeres produkter er omfattet af RoHS?

Alternativer Procent Svar
1 Meget utilfreds 4,3 % 2
2 Utilfreds 17,0 % 8
3 Ved ikke 25,5 % 12
4 Tilfreds 31,9 % 15
5 Meget tilfreds 21,3 % 10
Total   47

Hvor svært/nemt er det at finde ud af, om jeres produkter er omfattet af en undtagelse under RoHS? Sæt kun ét kryds:

Statistik: >Hvor svært/nemt er det at finde ud af, om jeres produkter er omfattet af en undtagelse under RoHS?

Alternativer Procent Svar
1 Meget utilfreds 12,8 % 6
2 Utilfreds 25,5 % 12
3 Ved ikke 23,4 % 11
4 Tilfreds 19,1 % 9
5 Meget tilfreds 19,1 % 9
Total   47

Hvorfra får I hjælp til at finde ud af, om jeres produkter overholder RoHS-bekendtgørelsen? Sæt gerne flere krydser:

Statistik: Hvorfra får I hjælp til at finde ud af, om jeres produkter overholder RoHS-bekendtgørelsen?

Alternativer Procent Svar
1 Miljøstyrelsens hjemmeside 27,7 % 13
2 EU-Kommissionens hjemmeside 29,8 % 14
3 ROHSGUIDENs hjemmeside 19,1 % 9
4 Vores brancheforening 29,8 % 14
5 Dags- og fagpresse 14,9 % 7
6 Kursus eller konference 10,6 % 5
7 Ekstern miljørådgiver 6,4 % 3
8 Andet/andre 55,3 % 26
9 Ved ikke 4,3 % 2
Total   47

Oplever I i virksomheden offentlige, tilgængelige hjemmesider og materialer om RoHS som f.eks. Miljøstyrelsen, EU-Kommissionen og ROHSGUIDEN som nyttige? Sæt kun ét kryds.

Statistik: Oplever I i virksomheden offentlige, tilgængelige hjemmesider og materialer om RoHS som f.eks. Miljøstyrelsen, EU-Kommissionen og ROHSGUIDEN som nyttige?

Alternativer Procent Svar
1 Ja 59,6 % 28
2 Nej 21,3 % 10
3 Ved ikke 19,1 % 9
Total   47

Med hvilken grad af sikkerhed opfylder dine produkter RoHS-bekendtgørelsen? Sæt kun ét kryds:

Statistik: Med hvilken grad af sikkerhed opfylder dine produkter RoHS-bekendtgørelsen?

Alternativer Procent Svar
1 Meget lav 0,0 % 0
2 Lav 0,0 % 0
3 Middel 8,5 % 4
4 Høj 40,4 % 19
5 Meget høj 51,1 % 24
Total   47

Har virksomheden et kodeks (Code of Conduct eller lignende), der beskriver kravene på miljøområdet over for leverandører - inkl. RoHS? Sæt kun ét kryds:

Statistik: Har virksomheden et kodeks (Code of Conduct eller lignende), der beskriver kravene på miljøområdet over for leverandører - inkl. RoHS?

Alternativer Procent Svar
1 Ja 66,0 % 31
2 Nej 27,7 % 13
3 Ved ikke 6,4 % 3
Total   47

Hvorfra ved I, om de produkter eller komponenter, I køber inden for EU, overholder RoHS-bekendtgørelsen? Sæt gerne flere krydser:

Statistik: Hvorfra ved I, om de produkter eller komponenter, I køber inden for EU, overholder RoHS-bekendtgørelsen?

Alternativer Procent Svar
1 Vi stiller krav i kontrakten eller leverandørbetingelserne og forventer, at de opfyldes 48,9 % 23
2 Vi modtager erklæringer fra leverandører, hvor overholdelsen bekræftes 78,7 % 37
3 Vi besøger leverandørerne og udfører test 10,6 % 5
4 Vi modtager bekræftelse på overholdelsen fra uvildig tredjepart (verifikator), som har besøgt leverandørerne 6,4 % 3
5 Vi modtager bekræftelse fra akkrediterede analysefirmaer, som har undersøgt leverandørernes produkter/komponenter/processer 12,8 % 6
6 Andet 17,0 % 8
7 Ved ikke. 4,3 % 2
Total   47

Hvorfra ved I, om de produkter eller komponenter I køber uden for EU overholder RoHS-bekendtgørelsen? Sæt gerne flere krydser:

Statistik: Hvorfra ved I, om de produkter eller komponenter I køber uden for EU overholder RoHS-bekendtgørelsen?

Alternativer Procent Svar
1 Vi stiller krav i kontrakten eller leverandørbetingelserne og forventer, at de opfyldes 52,3 % 23
2 Vi modtager erklæringer fra leverandører, hvor overholdelsen bekræftes 77,3 % 34
3 Vi besøger leverandørerne og udfører test 18,2 % 8
4 Vi modtager bekræftelse på overholdelsen fra uvildig tredjepart (verifikator), som har besøgt leverandørerne 4,5 % 2
5 Vi modtager bekræftelse fra akkrediterede analysefirmaer, som har undersøgt leverandørernes produkter/komponenter/processer 15,9 % 7
6 Andet 15,9 % 7
7 Ved ikke. 6,8 % 3
Total   44

Har virksomheden måttet afbryde samarbejdet med en leverandør på grund af manglende opfyldelse af miljøkrav? Sæt kun ét kryds:

Statistik: Har virksomheden måttet afbryde samarbejdet med en leverandør på grund af manglende opfyldelse af miljøkrav?

Alternativer Procent Svar
1 Ja 21,3 % 10
2 Nej 63,8 % 30
3 Ved ikke 14,9 % 7
Total   47

Var RoHS et af de krav, der ikke blev overholdt af leverandøren? Sæt kun ét kryds:

Statistik: Var RoHS et af de krav, der ikke blev overholdt af leverandøren?

Alternativer Procent Svar
1 Ja 90,0 % 9
2 Nej 0,0 % 0
3 Ved ikke 10,0 % 1
Total   10

I hvilken grad har virksomheden måttet øge samarbejdet med leverandøren for at sikre sig opfyldelse af RoHS-bekendtgørelsen? Sæt kun ét kryds.

Statistik: I hvilken grad har virksomheden måttet øge samarbejdet med leverandøren for at sikre sig opfyldelse af RoHS-bekendtgørelsen?

Alternativer Procent Svar
1 Slet ikke 25,5 % 12
2 I lav grad 17,0 % 8
3 I nogen grad 40,4 % 19
4 I høj grad 10,6 % 5
5 I meget høj grad 6,4 % 3
Total   47

Hvordan blev du bekendt med denne spørgeskemaundersøgelse? Sæt gerne flere krydser:

Statistik: Hvordan blev du bekendt med denne spørgeskemaundersøgelse?

Alternativer Procent Svar
1 Brev 55,3 % 26
2 E-mail 25,5 % 12
3 ROHSGUIDENs hjemmeside 2,1 % 1
4 Miljøstyrelsen 10,6 % 5
5 Vores brancheforening 19,1 % 9
6 Andet 4,3 % 2
7 Ved ikke. 0,0 % 0
Total   47

Vil du gerne modtage den endelige rapport fra Miljøstyrelsen om resultaterne af denne spørgeskemaundersøgelse per e-mail? Sæt kun ét kryds:

Statistik: Vil du gerne modtage den endelige rapport fra Miljøstyrelsen om resultaterne af denne spørgeskemaundersøgelse per e-mail?

Alternativer Procent Svar
1 Ja 80,9 % 38
2 Nej 19,1 % 9
Total   47

 



Version 1.0 April 2008 • © Miljøstyrelsen.