Miljøprojekt Nr. 1236, 2008

REACH OUT – Import af artikler

Aktivering af handelsvirksomheder i relation til REACH






Indholdsfortegnelse

Resumé

Summary

1. Indledning

2. Analyse af branchen samt de deltagende virksomheder

3. Branchens roller før og under REACH

4. Resultater af spørgeskemaundersøgelse og dialogmøde

5. Anbefalinger

Bilag 1: Liste over deltagende virksomheder

Bilag 2: REACH og handelssektoren. Hvordan påvirkes sektoren af EU’s nye kemikalielovgivning

Bilag 3: Spørgeskema

Bilag 4: Sammenfatning af spørgeskemaundersøgelse

Bilag 5: Referat fra dialogmøde med handelsvirksomheder






Resumé

Der er gennemført en indledende analyse af handelssektorens problemstillinger i relation til REACH (forprojekt).

Tolv ud af 350 inviterede handelsvirksomheder accepterede at deltage i projektet: En spørgeskemaundersøgelse og/eller i et opfølgende seminar. En væsentlig årsag til den beskedne deltagelse er primært, at mange handelsvirksomheder ikke har kendskab til REACH og oftest fejlagtigt ikke mener sig omfattet af den nye lovgivning.

Til brug for undersøgelsen blev der udarbejdet et spørgeskema samt et støttende notat om de mulige roller for handelsvirksomheder i relation til REACH. Både spørgeskema og notat blev tilstræbt formuleret uden unødig brug af fagudtryk og forenklet så meget som muligt. På trods heraf var de anvendte formuleringer en alvorlig barriere for virksomhedernes besvarelser.

Langt de fleste af de deltagende virksomheder har ikke tidligere stiftet bekendtskab med den eksisterende kemikalielovgivning ud over arbejdsmiljølovgivningens bestemmelser vedrørende sikkerhedsdatablade. Og den daglige omgang med sikkerhedsdatablade har primært været at formidle sikkerhedsdatablade mellem leverandør og kunde. Leverandøren påtager sig normalt produktregistrering mv. Handelsvirksomhederne har derfor ikke kendskab til kemikalielovgivningens terminologi, herunder forståelse for hvad der kendetegner et kemikalie i forhold til de varer og produkter, som virksomheden indkøber og forhandler.

Det generelt mangelfulde kendskab til kemikalier og kemikalielovgivning er en afgørende barriere for virksomhedernes motivation til at starte forberedelserne på efterlevelse af REACH og – hvis motivationen er til sted – meget hæmmende for virksomhedernes muligheder for at få overblik over deres kemikaliesortiment som forudsætning for en proaktiv indsats.

Handelsvirksomhederne indkøber ofte volumener af kemikalier over 1 tons og forhandler kemikalierne i endog meget små voluminer til en meget stort kundekreds. Oftest modtages de indkøbte kemikalier neddelt i de ønskede salgsvoluminer. Virksomhederne har generelt ikke overblik over om varerne indkøbes fra EU eller ikke-EU leverandører. Der er en ikke ubetydelig import af varer fra ikke-EU lande.

Dialogen i varekæden er generel god. Der eksempler på handelsvirksomheder, der ikke ønsker at oplyse leverandørens navn til kunderne, ligesom der er kunder, der ikke ønsker at oplyse handelsvirksomheden om anvendelsen af de købte varer.

De fleste handelsvirksomheder har en udbredt serviceaktivitet overfor deres kunder, herunder vejledning om valg af produkt til de ønskede formål. De deltagende virksomheder er generelt positive overfor også at vejlede deres kunder på kemikalieområdet.

Det anbefales, at der udarbejdes et informationsmateriale til handelsområdet, der er målrettet de enkelte sektorer og anvender sektorens sprogbrug; at virksomhederne tilbydes et kursusforløb, der omfatter on-the-job træning; at handelssektoren gives incitamenter til at påtage sig informationsformidling og rådgivning af deres kunder; at det tilbydes handelsvirksomhederne operationelle kemikaliestyringssystemer, og endeligt, at der tilbydes især SMV’erne en økonomisk set overkommelig REACH-rådgivning i en overgangsperiode.






Summary

A preliminary study has been conducted regarding an analysis of the roles of the Danish trade sector in relation to REACH.

Twelve out of 350 invited Danish trade companies accepted to participate in the project activities, regarding a questionnaire based interview and a follow up seminar on REACH roles and needs for support. One of the primary reasons for the low participation is companies low awareness of REACH in combination with a belief that the companies are outside the new regulation.

A questionnaire and a supportive paper on the likely roles of trade companies was submitted to the participants. The materials were simplified as far as possible to ease the applicability of the materials for non-chemists. In spite of this effort the Worthing was a great barrier for the ability of the companies to fill-in the questionnaire.

Most of the companies are not familiar with existing chemicals regulation as they have had no other obligations than to pass information from suppliers to their customers of safety data sheets. Suppliers normally take care of registering the chemical products in the Danish Product Register and the needed classification and labelling work. In general therefore, the trade companies have no knowledge of the terminology of chemicals and are therefore limited in their possibilities to actual identify a “chemical” among the many goods they deal with.

The limited knowledge of both terminology and legislation is a major hindrance of the companies motivation to start preparing for REACH and – if motivated – a hindrance for achieving an overview of their chemicals assortment as a basic activity for prioritization of potential proactive measures.

Trade companies often purchase chemicals in volumes above 1 tonnes per year and trade the chemicals to many customers in often very small volumes. Normally the supplier provide the chemicals in volumes ready for handling over to the customers. In few instances the trading company is repacking the purchased chemicals. In general the companies have no overview on hand of the countries from where they purchase the goods.  The present (limited) analysis support earlier findings, that there are a significant purchase from countries outside EU.

The dialog in the product chain is in general good, although there are trade companies which does not disclose the name of the supplier to customers as well as customers which do no wish to inform the trade company of the uses.

Most trading companies offer their customers extensive services regarding the choice of goods for specific uses. The participating companies are in general  in favour of extending the service activities to also covering relevant REACH issues, provided sufficient knowledge and tools are available.

It is recommended that information materials are elaborated, targeted the various sectors in the trade area, which make use of the ordinary technical language applied in the sector; that the companies are offered education which include on-the-job training; that the sector is stimulated to offer REACH service to their customers;  that operational chemical management systems are offered to the trade sector and finally, that especially the SME trade companies are offered an affordable REACH consultancy at least for a transition period.






1. Indledning

Nærværende rapport omhandler en indledende analyse af handelssektorens rolle og ansvar i medfør af EU’s nye kemikalielovgivning, REACH, samt en analyse af mulige foranstaltninger, der kan medvirke til en effektiv implementering af lovgivningens bestemmelser i handelssektoren.

1.1 Baggrund

REACH forventes endeligt vedtaget i 2007 og fuldt implementeret over en 11 års periode. REACH forpligter producenter og importører af kemiske stoffer (over en vis tonnage grænse) at dokumentere, at stoffet kan anvendes uden uacceptabel risiko for sundhed og miljø. Dokumentation herfor vil fremgå af sikkerhedsdatabladet (SDS) samt i et bilagt eksponeringsscenarium.

De professionelle nedstrømsbrugere er forpligtet til alene at bruge de indkøbte kemiske stoffer indenfor det brugsscenarium, herunder anvendelse af de beskyttelsesforanstaltninger, som er beskrevet i SDS (+ annex). Hvis brugerne ikke kan anvende det kemiske stof/præparat indenfor de beskrevne rammer, skal man enten selv dokumentere sikker brug eller formå sin leverandør til at udarbejde et nyt eksponeringsscenarium, der tillader det påtænkte brug.

For særligt farlige kemiske stoffer vil der blive indført en autorisationsordning. Princippet er, at sådanne stoffer alene tillades brugt indenfor særlige områder, hvis der ikke findes egnende alternativer og at stofferne gradvist skal udfases i takt med udviklingen af egnede alternativer. Det forventes, at mange nedstrømsbrugere vil forsøge at finde alternativer for at undgå de relativt snævre brugsbegrænsninger samt for at stå sig bedre i konkurrencen (høj miljø/sundhedsprofil).

Distributører er i REACH forslaget alene tildelt en rolle som formidlere af information mellem deres kunder og leverandører. Det forudsættes dermed, at distributører alene indkøber varer i store tonnager og fordeler dem videre til deres kundenet. Distributører er en meget mere kompleks ”branche”. Det er ikke ualmindeligt, at distributører neddeler indkøbte kemiske produkter, videresælger i eget firmanavn, samler og sælger komplette løsninger efter kundernes proces-tekniske behov mv. Ifølge REACH vil ovennævnte aktiviteter medføre, at distributører får forpligtelser som producenter af præparater eller professionelle brugere.

Dansk Erhverv organiserer en betydende del af den danske handelssektor, herunder distributører af kemiske stoffer og præparater i REACH forordningens terminologi. Erfaringer er, at det er særdeles vanskeligt at formå virksomheder som sælger ”varer” til at forstå, at de kan have problemer med en ny kemikalielovgivning. Der forestår derfor en ikke ubetydelig pædagogisk opgave med at aktivere sådanne ikke-kemikalievirksomheder til den rolle, de er påtænkt i REACH: At formidle information mellem leverandører og kunder - og endnu vanskeligere at motivere disse virksomheder til en proaktiv indsats. Det er imidlertid meget vigtigt, at tage fat på denne opgave, idet mange SME’ere støtter sig til den viden, som distributørerne i andre sammenhænge har vedrørende de produkter de formidler (anvendelse, funktion mv.).

1.2 Formål

Formålet med nærværende projekt er:

  • at inspirere relevante handelsvirksomheder til at gå ind i det fremadrettede arbejde i relation til REACH både for at opnå forståelse for hvordan REACH påvirker dette led i varekæden og for at handelsvirksomhederne kan assistere deres kunder i relation til leverandørerne
  • at udarbejde en oversigt over danske handelsvirksomheders problemstillinger i relation til REACH– en oversigt, der kan anvendes som grundlag for en vejledning (et værktøj) for handelsvirksomheder på dette område
  • at analysere udvalgte typer af handelsvirksomheders (distributørers) rolle på markedet for kemiske stoffer og præparater, eksemplificeret ved væsentlige danske virksomheder tilknyttet Dansk Erhverv

1.3 Gennemførelse

Undersøgelsen bygger på et relativt beskedent antal handelsvirksomheder organiseret under Dansk Erhverv.

350 virksomheder blev kontaktet med en e-mail nyhed indeholdende en invitation til at deltage i projektet. Herefter blev 30 virksomheder kontaktet telefonisk .

Der blev herefter udsendt flere oplysninger om  projektet til i alt 20 virksomheder fordelt på 3 brancheområder. Virksomhederne  repræsentere væsentlige aktør-grupper der hidtil ikke har været fokuseret i relation til REACH:

  • Netværket for tekniske leverandører (NTL).
    Importerer og sælger produkter til teknisk anvendelse. Produkterne anvendes i jern og metal industrien og i tilgrænsende teknisk orienterede fremstillingsvirksomheder. Det drejer sig om produkter som for eksempel skærevæske, gearolie, hydraulikolie, afrensningsmidler, kontaktspray, lim og smøreolier.
  • Leverandører af andre typer professionelle produkter.
    Det drejer sig her om produkter der anvendes i mindre teknisk orienterede virksomheder. De produkttyper som findes i denne gruppe er blandt andet medicinsk udstyr, produkter til brug i landbrug, lim produkter, personlige værnemidler, tilbehør til IT udstyr
  • Importører af forbrugerprodukter med indhold af kemikalier.
    Produkterne i denne gruppe er for eksempel bilplejeprodukter, pudsecreme, rensemidler, pletfjernere, kontorartikler mv. En del af virksomhederne indkøber varer, der sælges til forbrugerne.

I alt 17 virksomheder fordelt på de 3 grupper responderede positivt på henvendelsen om deltagelse i projektet (bilag 1)

Til brug for undersøgelsen blev der udarbejdet et notat, der forklarer de mulige roller, som handelsvirksomheder kan have i relation til REACH (bilag 2). På baggrund heraf blev der udarbejdet et spørgeskema til brug for afklaring af de enkelte virksomheders reelle roller samt behov for opgradering af viden, værktøjer mv. Spørgeskemaet er reduceret til et minimum af oplysninger i relation til REACH set i lyset af projektets karakter som et forprojekt (bilag 3).

Der blev i alt modtaget 8 besvarelser af spørgeskemaet. De modtagne svar er sammenfattet i bilag 4.

På baggrund af de modtagne tilbagemeldinger blev der  den 25. oktober 2006 afholdt et dialog møde med virksomhederne. I mødet deltog i alt 12 virksomheder. Referat fra dette møde er bilagt (bilag 5).






2. Analyse af branchen samt de deltagende virksomheder

Handelsbranchen er særdeles kompleks. Der findes virksomheder, som sælger produkter uden at have nogen særlig viden om hvordan produkterne er produceret eller hvordan de skal bruges til virksomheder med en indgående teknisk og produktionsmæssig viden om de produkter de sælger. Fælles for de virksomheder, som har medvirket i dette projekt er at de alle har en stor teknisk viden om deres produkters anvendelse.

Der gælder en 80/20 regel for produktion og handel med produkter i Danmark. 80% af de produkter, som købes af danske forbrugere og virksomheder er produceret udenfor Danmark og 80% af de produkter der produceres i Danmark eksporteres. Handelsvirksomheder er derfor som en gennemsnitsbetragtning ansvarlige for import til Danmark af langt hovedparten af de produkter, som er tilgængelige. Fordelingen imellem produkter produceret indenfor EU og produkter produceret udenfor EU varierer ganske meget for forskellige varegrupper, så det er ikke muligt at komme med meningsfyldte generaliseringer på dette område.

De virksomheder, der har deltaget i dette forprojekt er repræsentative for hver deres brancher, men der vil naturligvis være en betydelig variation i vareudbuddet hos de øvrige virksomheder i samme brancher. Ikke mindst fordi de mere teknisk betonede produktområder er præget af nichevirksomheder med stærkt specialiserede produkter. Yderligere er der en hel del virksomheder indenfor de tekniske brancher, som sælger både stærkt specialiserede produkter suppleret med lavteknologiske massevarer. Virksomhedernes viden om deres produkter relaterer sig meget stærkt til brugen af produkterne og det er derfor meget væsentligt at informationsmaterialer til virksomhederne  anvender fagrelevante udtryksmåder.

Forprojektet mangler deltagelse fra virksomheder, der sælger specifikt forbrugerrettede produkter. Det skyldes, at de kontaktede virksomheder i dette segment ikke kunne overtales til at deltage i projektet. De forbrugerprodukter med indhold af kemikalier, som meget af diskussionen om REACH har fokuseret på er således ikke omfattet af dette forprojekt. Virksomhedernes begrundelse for ikke at deltage har været, at de ikke importerede produkter fra lande udenfor EU eller at deres produkter efter deres mening ikke var omfattet af REACH. I en række tilfælde er ingen af opfattelserne korrekte, men REACH er på nuværende tidspunkt så lidt praktisk beskrevet, at virksomheder meget fjernt fra kemikalietankegang ikke kan omstille deres fantasi til at se på deres produkter som omfattet af kemikalielovgivning.

De virksomheder der deltog i projektet, er kort karakteriseret nedenfor (tabel 1):

Virksomhed Branche type Væsentlige aktiviteter Besvaret spørgeskema Deltagelse i møde
Grønbech og Sønner 1 Jern og stålprodukter, damp og gasturbiner, kompressorer, ventiler, pumper mv. 60 agenturer, 120 medarbejdere nej ja
Bie og Berentsen A/S 2 Laboratoriekemikalier og – udstyr, teknologi og service ja ja
3M 3 Kontormaterialer, folier, elektriske materialer, plejeprodukter, sikkerheds- og beskyttelsesudstyr, reparationsmaterialer til bil og båd. 67.000 medarbejdere i 189 lande. 150 medarbejdere i DK. ja ja
V. Løwener A/S 1 Procesteknik, herunder male-, lak- og limudstyr, maskinteknik, entreprenørmaskiner og service. 90 medarbejdere ja ja
Strenov-gruppen 2 Råstoffer til farve- og lak industrien m.fl., kemitekniske produkter til overfladebehandling, kontroludstyr. 10 medarbejdere ja nej
D34 2 Udstyr og materialer til tandlægeklinikker, service, 20 medarbejdere nej ja
Bantex A/S 3 Kontorartikler og relaterede materialer ja ja
Agfa-Gevaert A/S 2 Kemikalier og materialer til fotografiske formål, udstyr og materialer til grafisk branche og sundhedssektoren ja ja
Hydropower A/S 2 Hydrauliksystemer og komponenter hertil ja nej
RUDOLPH SCHMIDT A/S 3 Elektronik og elektrokomponenter, støvsugere, køkkenudstyr mv. nej ja
OXOID A/S 2 Dyrkningsmedier og diagnostiske produkter til mikrobiologi, 885 medarbejdere i 14 lande, primært UK nej ja
Sanistål A/S 1 VVS, Maskiner og værktøj, stål og metaller, tekniske produkter og applikationer, 105.000 varenumre, 1550 medarbejdere i 22 lande ja ja






3. Branchens roller før og under REACH

Der er udarbejdet en kortfattet præsentation af REACH lovgivningen med specielt sigte på handelsvirksomheders mulige roller. Denne præsentation er sendt bredt ud til relevante medlemsvirksomheder under Dansk Erhverv. Præsentationen, der er vedlagt (bilag 2), er kortfattet resumeret nedenfor.

3.1 Handelsvirksomheders rolle når REACH er implementeret

Distributørens rolle er ifølge REACH at formidle information op og ned i varekæden. Distributøren har ingen ansvar for den formidlede information, så længe informationen – og varerne - passerer uændret. Distributører er underlagt transportlovgivningens bestemmelser vedr. transport af farligt gods.

Formidling af oplysninger fra leverandører til kunder vil være i form af sikkerhedsdatablade og eksponeringsscenarier. Distributøren må imødese en del spørgsmål fra kunder i løbet af den 11 års implementeringsperiode vedr.  evt. uklarheder i specielt sikkerhedsdatablades/eksponeringsscenariers bestemmelser vedrørende brug og beskyttelsesforanstaltninger – spørgsmål, som distributøren i de fleste tilfælde ikke selv kan besvare, men må passere videre til leverandøren. Hvis kunden observerer, at kundens brug og beskyttelsesforanstaltninger ikke er indeholdt i de modtagne beskrivelser, vil leverandøren også blive spurgt om evt. alternative produkter, der bedre dækker kundens forventninger om brug og beskyttelsesforanstaltninger. Det vil fremme forretningsgangen for handelsvirksomheder, hvis de har et tilstrækkeligt overblik over REACH til at kunne besvare de mest basale spørgsmål.

Handelsvirksomheder har også en væsentlig rolle i at formidle oplysninger fra kunderne tilbage i kæden til leverandørerne. Kunderne kan have supplerende oplysninger i forhold til det med varen modtagne sikkerhedsdatablad/eksponeringsscenarium eller kan have spørgsmål i relation til ny anvendelse af varen, der ikke tydeligt er omfattet af brugsbeskrivelsen.

Handelsvirksomheder kan endeligt have andre forpligtelser end som ”distributør”:

  • Importør fra lande udenfor EU.
  • Ejer af recepturer med producenter som underleverandører
  • Neddeling af større volumener af et præparat til mindre volumener
  • Om-mærkning til egne labels

I disse tilfælde vil handelsvirksomheden have behov for meget snart at forberede sig på REACH for enten at få klarhed over disse forpligtelser samt konsekvenserne heraf, eller at kunne manøvrere væk fra disse roller i tide.

3.2 Handelsvirksomheders rolle i lovgivningens 11 års implementeringsperiode

Virksomheder, der ønsker at indlede en proaktiv dialog med leverandørerne om forsyningssikkerhed, sammensætningsoplysninger, forventede yderligere restriktioner for CMR-stoffer mv., vil hurtigt støde ind i en handelsvirksomhed/distributør. Distributøren vil sjældent ligge inde med de ønskede oplysninger, men vil skulle passere spørgsmålene videre til sin leverandør af de pågældende varer. Denne leverandør er i mange tilfælde en virksomhed, der fremstiller præparater, og skal dermed selv lade spørgsmålene gå videre til sin leverandør af de kemiske stoffer, der indgår i præparatet. Der kan være flere led af distributører indblandet. Ovenstående er en simplificeret fremstilling af en ”kæde”, der kan være betydeligt mere kompliceret. En væsentlig forudsætning for at den proaktive danske virksomhed han få kvalificerede svar på relevante spørgsmål indenfor rimelig tid er, at første led, nemlig distributøren, forstår spørgsmålene og den sammenhæng de indgår i – dvs har en god forståelse for kemikalieaktørernes roller og forpligtelser i medfør af REACH. Hvis ikke distributørerne tager aktiv del i den proaktive REACH implementeringen, vil dette led i varekæden hurtigt være en barriere for implementeringen.

I forbindelse med forarbejdet til registrering af kemiske stoffer omfattet af REACH, vil leverandørerne formentlig anmode kunderne om oplysninger vedrørende kundens nuværende brug, anvendt volumen samt de nuværende sikkerhedsforanstaltninger. Leverandøren skal anvende disse spørgsmål i forbindelse med udarbejdelse af sikkerhedsvurdering og sikkerhedsrapport i forbindelse med registreringen. Handelsvirksomheden vil formentlig formidle disse spørgsmål direkte videre til kunden, med mindre handelsvirksomheden ikke ønsker at kunden skal kende navnet på leverandøren (frygt for at blive overflødiggjort). Kunden kan vælge at svare på de stillede spørgsmål for dermed at opnå en bedre sikkerhed for at brugen bliver registreret. En del af spørgsmålene kan være af følsom art i forhold til beskyttelse af kundens procesteknologi og marked. Kunden kan derfor føle sig utryg ved at lade distributøren se oplysningerne, idet distributøren kan have mange virksomheder som kunder, der er direkte konkurrenter til kunden. Med mindre der designes formidlingsmetoder, der beskytter kundens oplysninger (kodning o.a.), vil kunden alene sende fortrolige oplysninger via leverandøren, hvis der er et godt tillidsforhold mellem kunde og leverandør. For handelsvirksomheder, der er i stand til at leve op til en sådan tillid, vil der være mulighed for at opnå større markedsandele. Det kræver bl.a., at handelsvirksomheden kan demonstrere, at den har ”styr på REACH” for dermed at kunne fungere som vejleder for kunden.

Hvis distributørerne skal fatte interesse for REACH, inden REACH er under faktisk implementering, er det vigtigt indledningsvis at forstå distributørernes faktiske rolle i fordeling af kemiske produkter og derefter at forklare distributørerne, hvordan REACH kan påvirke deres marked og hvordan de aktivt kan tage del i REACH implementeringen – en rolle som kan være til deres egen markedsfordel.






4. Resultater af spørgeskemaundersøgelse og dialogmøde

Resultaterne opnået i dette forprojekt skal ses i lyset af et meget spinkelt vurderingsgrundlag. Men resultaterne viser nogle tendenser, som må forventes at være repræsentative for resten af branchen. Disse tendenser gennemgås kort nedenfor

Grundlæggende viden om kemikalier mangler

De fleste af de deltagende virksomheder har en relativt begrænset viden om kemiske stoffer. Det blev derfor tilstræbt at begrænse antal af fagudtryk i informationsmaterialet og at simplificere spørgeskemaet så meget som muligt. Det rundsendte informationsmateriale samt spørgeskema var på trods heraf meget svært tilgængelig stof og en væsentlig barriere for virksomhedernes besvarelse.

Ord som ”kemikalier” og ”artikler” har f.eks. ikke mening for alle i en professionel sammenhæng. Her bruges de branchespecifikke navne for de enkelte varenumre. Lim og maling opfattes f.eks. ikke nødvendigvis som et kemikalie. Heller ikke forskellen mellem et kemisk stof og produkt/præparat giver mening. Virksomheden håndterer produkter, og har ikke viden om, hvorvidt de har indkøbt et kemisk stof eller et præparat.

Det blev derfor konkluderet på dialogmødet, at virksomhederne har behov for en meget pædagogisk fremstilling, herunder en letforståelig forklaring på hvordan de kan skelne mellem de forskellige typer af ”kemikalier”: Stoffer, præparater og materialer.

Det blev også tydeligt, at virksomhederne har behov for meget branchespecifikke informationsmaterialer, der er målrettet modtagerens situation.

En foreløbig – ikke udtømmende - opdeling kunne være:

  • Leverandører af komponenter til jern og metalområdet
  • Leverandører af kontorudstyr og materialer
  • Leverandører af kemitekniske produkter (f.eks. til overfladebehandling, fotografisk udstyr)
  • Leverandører til diagnostik- og laboratorieområdet
  • Leverandører til elektronikområdet
  • Leverandører af forbrugerprodukter (støvsugere, køleskabe mv.)

Informationsmateriale bør udarbejdes i et tæt samarbejde mellem REACH eksperter og branchekyndige.

Viden om kemikalielovgivning og REACH er ikke til stede

De fleste virksomheder har - ud over regler vedrørende arbejdsmiljøbeskyttelse - ikke tidligere været underlagt kemikalielovgivningen, og har derfor meget ringe viden om den hidtidige lovgivning. Virksomhederne er af gode grunde i berøring med klassifikation og mærkningsregler, men møder alene resultatet heraf og har ikke in-house viden om udarbejdelse af sikkerhedsdatablade.

Det er typisk handelsvirksomhedernes leverandører, der står for det praktiske, herunder anmeldelse til produktregisteret. Handelsvirksomhederne kan ved neddeling i de fleste tilfælde nøjes med at ændre navn på leverandøren og ellers kopiere sikkerhedsdatabladet til kunden. Handelsvirksomheden har heller ikke specialkendskab til klassificeringens og mærkningens betydning, idet de ikke er direkte brugere.

Af samme årsag er det meget vanskelig for mange handelsvirksomheder at erkende, at de faktisk har ind til flere roller under REACH.

Mange handelsvirksomheder har en udbredt servicefunktion overfor deres kunder på det tekniske område. Hvis virksomhederne skal kunne påtage sig en vejledningsrolle vedrørende relevante dele af REACH (vejledning om brug og beskyttelsesforanstaltninger ifølge eksponeringsscenarier, substitution til mindre farlige stoffer og produkter, mv.) er det vigtigt, at handelsvirksomhederne tilføres en basal forståelse for relevante dele af REACH.

Der er et tydeligt behov for etablering af undervisning for berørte virksomheder. Brancheforeninger eller lokale erhvervscentre kunne være vært for kurser, der kunne tilbydes handelsvirksomheder og andre, der er ”nye i klassen”. Alternativt kunne der tilskyndes til oprettelse af kurser i aftenskoler eller på handelsskoler/tekniske skoler. Der er dog et endnu større behov for at få overbevist virksomheder, som er omfattet af de nye regler, om at de er det. Det gælder i meget høj grad for virksomheder, der ikke selv opfatter deres produkter som indeholdende kemikalier. Her rækker det ikke med tilbud om undervisning, der er behov for opsøgende virksomhed helt ud på virksomhedsniveau. Et samarbejde med Told/Skat omkring identifikation af muligt omfattede virksomheder via importoplysninger kunne overvejes.

Handelsvirksomheder køber typisk store tonnager og distribuerer små volumener til mange kunder

Besvarelsen af spørgeskemaerne afslører, at mange handelsvirksomheder indkøber kemikalier i volumener over 1-10 tons per år og distribuerer med eller uden ompakning små volumener – langt under 1 tons - til et meget stort antal kunder.

Kun i et tilfælde er der rapporteret en distribution af mængder over 1 tons pr år til et relativt lille antal kunder (virksomhed no. 6, bilag 4).

Det er usikkert, i hvilken udstrækning ovennævnte observationer kan generaliseres, jf. handelsvirksomhedernes vanskeligheder i at identificere ”kemikalier”.

Kunder, der indkøber små volumener af kemikalier, der indeholder et eller flere stoffer, hvortil der er knyttet et eksponeringsscenarium, er forpligtet til enten at følge eksponeringsscenariet eller meddele Agenturet om brugen. Der er ikke fastsat en nedre volumengrænse for denne forpligtelse.

For handelsvirksomheder, der indkøber et volumen over 1 tons/år af et kemisk præparat og hvor leverancen modtages opdelt i de delmængder, der direkte kan distribueres til kunderne, er handelsvirksomheden forpligtet til at videre distribuere de med leverancen modtagne sikkerhedsdatablade samt eksponeringsscenarier. Baseret på svarskemaerne vil dette formentlig være den mest almindelige distributionsmåde, idet kun en af de 8 deltagende virksomheder neddeler de indkøbte kemikalier.

Hvis handelsvirksomheden selv neddeler et stort indkøbt volumen til mindre mængder, er handelsvirksomheden en ”nedstrømsbruger” i lovens forstand og skal efterleve de håndteringsanvisninger og beskyttelsesforanstaltninger, der er angivet i sikkerhedsdatablad/eksponeringsscenarium. Virksomheden har også ansvar for at udarbejde et dækkende sikkerhedsdatablad og evt. eksponeringsscenarium.

Det er op til kunderne at checke, at de kan leve op til anvisningerne eller at meddele leverandøren (eller Agenturet) om afvigelser.  Kunderne er nødsaget til at checke det medfølgende eksponeringsscenariet hver gang der indkøbes et volumen af præparatet, idet der kan være ændringer heri (bl.a. som følge af en gradvis større REACH dækning af de indeholdte kemiske stoffer over implementeringsperioden på 11 år).

Hvis man antager, at handelsvirksomhedens kunder har et vidensniveau om kemikalielovgivning og REACH på samme (lave) niveau som handelsvirksomheden, forestår der en betydelig pædagogisk opgave med at oplære også meget små virksomheder i håndtering af deres forpligtelser under REACH.

Det må frygtes, at REACH ikke når ud i det yderste led af varekæden. Det bør derfor overvejes, at skabe gode incitamenter for ”næstsidste led” i varekæden, et led der taler kundens fagsprog, nemlig handelsvirksomhederne, så de kan opbygge tilstrækkelig viden til at kunne assistere deres kunder på dette område, herunder:

  • Vejlede om alternativer
  • Forklare konsekvenserne af ikke at oplyse leverandøren om nuværende brug af de anvendte præparater.
  • Assistere med fortolkning af eksponeringsscenariet
  • Holde øje med ændringer i eksponeringsscenarierne og informere kunden målrettet om disse ændringer
  • Assistere med anmeldelser til Agenturet i de tilfælde hvor kunden ikke kan – eller ikke ønsker – at efterleve anvisningerne i eksponeringsscenariet

Et flertal af de interviewede virksomheder er umiddelbart villige til at påtage sig denne rolle, såfremt de tilføres tilstrækkelig viden.

Dialogen op og ned i kæden knirker

Nogle handelsvirksomheder oplyser, at de holder leverandørens navn fortrolig for deres kunder for at forhindre direkte handel uden om handelsvirksomheden. På nogle områder, er der også kunder, der ikke ønsker at oplyse brugen af de indkøbte varer hverken til handelsvirksomheden eller leverandøren.

Det er vanskeligt at afgøre, om ovennævnte fortrolighedsbegrænsninger vil have betydning for dialogen vedrørende REACH i varekæden. Detaljerede oplysninger om brugen vil formentlig kun være nødvendig i de (få) tilfælde, hvor producenten/importøren har behov for at udarbejde en detaljeret risikovurdering for at kunne dokumentere ufarlig brug. For langt de fleste stoffer må det formodes, at der alene er brug for uproblematisk overordnede oplysninger, som uden problemer kan leveres op i varekæden til producenten/leverandøren.

Handelsvirksomhedens ommærkning af varerne betyder, at virksomheden vil have et ansvar for den leverede vare, der går videre end rollen som distributør (nedstrømsbruger).

Et flertal af besvarelserne angiver, at handelsvirksomhederne sædvanligvis rådgiver sine kunder om valg af produkter, herunder også kemikalier og at man formentlig vil opbygge tilstrækkelig ekspertise vedrørende REACH.

Denne motivation til at gøre mere end REACH forlanger af distributører bør myndighederne kvittere for ved at stille muligheder til rådighed for handelsvirksomhedernes videns opbygning indenfor dette område (jævnfør ovenfor).

Der er mange importører i handelsleddet

4 ud af 8 virksomheder angiver, at de importerer kemikalier fra lande udenfor EU. 2 af disse vil ikke selv påtage sig importørrollen, men vil enten finde alternative leverandører inden for EU eller regner med at leverandøren klarer opgaven. Med baggrund i dialogmødet har virksomhederne generelt ikke et fuldt overblik over, hvilket land leverandøren kommer fra, herunder om leverandørerne er hjemmehørende indenfor eller udenfor EU.

En mere grundig analyse kan derfor medføre et mere nuanceret billede af virksomhedernes importøraktivitet.

Hvis handelsvirksomhederne selv skal kunne klare importørrollen under REACH kræves en endog meget stor og tung vidensopbygning – det nuværende vidensniveau på kemikalieområdet taget i betragtning. Ressourcesvage handelsvirksomheder vil formentlig ikke have kræfter til en sådan opbygning og må derfor enten finde en leverandør indenfor EU, tilknytte en konsulent eller – hvis der ikke er en økonomisk eller teknisk farbar vej – at stoppe indkøbet af varen.

Det foreslås derfor, at der via offentlig assistance sikres mindre ressourcestærke virksomheder mulighed for økonomisk overkommelig rådgivning på dette område. En de minimis støtteordning kunne også være en mulighed i en overgangsperiode.

Manglende kemikalieviden er en barriere for virksomhedens interne proaktive forberedelse på REACH

Et væsentligt tema på dialogmødet var virksomhedernes muligheder for at manøvrere på markedet inden REACH får effekt for virksomheden, herunder finde alternative leverandører og/eller alternative produkter. En forudsætning for en sådan proaktiv indsats er et overblik over varesortimentet i relation til REACH samt en efterfølgende prioritering af indsatsen.

Der er oftest ikke tilstrækkelig in-house viden til at få overblik over kemikaliesortimentet og i mange tilfælde ikke ressourcer til at opbygge denne viden. Virksomheden kan vælge at tilknytte en konsulent til opgaven. Ulempen er, at en ekstern ekspert vil afsætte meget lidt viden i virksomheden, som virksomheden efterfølgende kan anvende til en fremadrettet indsats (rådgivning af kunder, efterspørge alternative varer med færre ”REACH-problemer”).

Der er brug for en assistance, der både kan hjælpe handelsvirksomhederne i gang og samtidigt afsætte tilstrækkelig viden i virksomheden, til en fremadrettet indsats. Det foreslås, at der etableres et kursusforløb, der kan tilbydes handelsvirksomheder regionalt, omfattende teoretiske kursusdage koblet med direkte assistance til den enkelte kursist i gennemgangen af virksomhedens kemikaliesortiment i relation til REACH. Kursusforløbet bør så vidt muligt organiseres således, at kursisterne kommer fra samme brancheområde indenfor handelssektoren. Dette vil også muliggøre en efterfølgende erfaringsudveksling i branchespecifikke erfa-netværk.

Som udgangspunkt for sådanne kurser kunne der udarbejdes realistiske cases for et udvalg af konkrete varetyper.

Alternativt kunne der etableres en de minimis ordning, i stil med den tilskudsordning, der blev gennemført i forbindelse med virksomhedernes indførelse af miljøledelse.

Operationelle systemer til håndtering af kemikalieoplysninger mangler

De fleste handelsvirksomheder håndterer og formidler et meget stort antal varenumre til deres kunder. Til styring heraf har virksomhederne oftest IT-baserede systemer, der i nogle tilfælde er koblet til leverandørernes IT-systemer. Systemerne er ofte virksomhedsspecifikke. I nogle tilfælde deles systemet af flere virksomheder indenfor en specifik branche.

Med REACH skal handelsvirksomhederne formidle en række oplysninger for præparater og for visse materialer, herunder brug og beskyttelsesforanstaltninger, identifikationsnumre for de indeholdte kemiske stoffer samt evt. særlige restriktioner knyttet til autoriserede stoffer eller stoffer reguleret via særskilt begrænsningsregulativer. Der vil ske løbende ændringer i de oplysninger, der skal formidles efterhånden som REACH implementeres.

Der er behov for at opbygge et IT baseret system, der kan håndtering oplysninger, der modtages fra leverandørerne og som har et velegnet udskrivningssystem til formidling af informationen til kunderne. Et IT baseret system skal gøre det muligt for virksomheden, at sammenligne ”REACH-profilen” for en given vare mht. anvendelsesbegrænsninger, indhold af autorisationspligtige stoffer mv. Dermed vil handelsvirksomheden hurtigt kunne rådgive kunden om der findes alternative varer med et anvendelsesområde, der bedre passer til kundens brug eller varer med et lavere indhold af særligt problematiske stoffer.

Der bør gennemføres en nærmere analyse af de pt. anvendte IT-baserede lagerstyringssystemer, herunder muligheder for at udbygge disse med REACH-oplysninger samt opbygges et katalog af REACH oplysninger, som lagerstyringssystemerne ideelt set bør udbygges med.






5. Anbefalinger

Nærværende projekt er baseret på en meget begrænset delmængde af danske handelsvirksomheder. De opstillede anbefalinger bør derfor gøres til genstand for en nærmere analyse i et mere repræsentativt udsnit af branchen. En sådan efterprøvning har ikke været muligt indenfor rammerne af projektet (forprojekt).

Med dette forbehold, kan der opstilles følgende anbefalinger.

  • Idet branchen ikke tidligere har haft særlige forpligtelser i relation til kemikalielovgivning, er viden om kemikalielovgivning og REACH meget fragmentarisk. Af samme grund er den grundlæggende kemikalieviden indenfor branchen meget mangelfuld.

    Det anbefales derfor, at der udarbejdes et informationsmateriale, der er målrettet de enkelte brancheområder indenfor handelssektoren og som tager udgangspunkt i brugerens situation. Materialet bør suppleres med checklister, så det er nemt for brugeren at finde relevant information når det er relevant i det daglige arbejde.
  • Handelsvirksomhederne er opmærksomme på, at der er behov for en proaktiv indsats inden REACH får lovgivningseffekt for virksomhederne. Men med den beskedne kemikalieviden kræves der for mange virksomheder ekstern ekspertise for at få gennemgået virksomhedens varesortiment. En sådan assistance afsætter erfaringsmæssigt meget lidt viden i virksomheden til brug for en senere selvstændig indsats.

    Det anbefales derfor, at virksomhederne tilbydes et kursusforløb i branchespecifikke netværksgrupper. Kursusforløbet bør indeholde assistance til en kemikaliegennemgang på kursistens virksomhed. Netværksgrupperne kan efter kursets afslutning fortsætte som egentlige erfa-grupper.
  • Handelsvirksomhederne er forpligtet til at videreformidle information vedrørende kemiske stoffers brug og beskyttelsesforanstaltninger mellem kunde og leverandør. Et flertal af handelsvirksomhedens kunder må formodes at have en meget ringe viden om kemikalier og REACH. At tilføre sidste led i den professionelle varekæde en operationel viden på dette område er en vanskelig opgave.

    Det anbefales derfor, at næste sidste led – handelsvirksomhederne – gives incitamenter til at opbygge viden indenfor området, for dermed at kunne give kunderne en brugbar vejledning: Fortolkning af leverandørernes information, vejlede om konsekvenserne for kunden når der sker ændringer i anvist brug, give vejledning om muligheder for substitution mv.
  • Handelsvirksomhederne importerer kemiske præparater og materialer fra lande udenfor EU. Ressourcesvage handelsvirksomheder vil formentlig ikke have kræfter til at opbygge tilstrækkelig viden til håndtering af kravene under REACH til denne rolle.

    Det anbefales derfor, at SMV’ere sikres mulighed for økonomisk overkommelig rådgivning i en overgangsperiode, evt. ved en de minimis tilskudsordning som tidligere anvendt af Miljøstyrelsen i forbindelse med fremme af miljøledelsessystemer mv.
  • De fleste handelsvirksomheder håndterer et meget stort antal varenumre via IT baserede lagerstyringssystemer. Det er nærliggende, at de nye informationer vedrørende REACH indpasses i de nuværende IT-systemer.

    Det anbefales derfor, at der gennemføres en nærmere analyse af de mest almindelige lagerstyringssystemer i handelssektoren med henblik på at REACH relevant information kan medtages i disse systemer. En tilpasning bør også omfatte etablering af passende udskriftsmuligheder således, at kunderne kan modtage opdateret information vedrørende brug og beskyttelsesforanstaltninger for de købte varer.





Bilag 1: REACH projekt deltagere:


Broste Copenhagen A/S
Jens Kristian Ingvald
Sydholmen 9 – 17
2650 Hvidovre
Tlf.: 36 39 03 00
ingeb@brostecph.com

Grønbech & Sønner
André Stockholm
Scandiagade 25
2450 København SV
direktenr. 33 26 63 32.
as@g-s.dk

Bie og Berentsen A/S
Mona Slothus
Sandbækvej 7
2610 Rødovre
Tlf.:44 94 88 22
ms@bie-berntsen-as.dk

3M
Brith Norberg
Fabriksparken 15
2600 Glostrup
Tlf.:43 48 01 22
bnordberg1@mmm.com

V. Løwener A/S
Gurli Andersen
Smedeland 2
2600 Glostrup
Tlf.:43 200 311
ga@loewener.dk

Mads Strenov
Kongevejen 213
2830 Virum
Tlf.:45 95 07 00
ms@strenov.dk

D34
Anni Seiberg
Islevdalvej 214
2610 Rødovre
Direkte til. 44 54 04 04
asejberg@d34.dk

Bantex A/S
Klaus Afzelius
Nøglegårdsvej 1
3540 Lynge
Tlf. 48 16 50 00
kafzelius@bantex.com

Eigil Bisgaard
Agfa-Gevaert A/S
Skovlytoften 33,  Øverød
2840 Holte
Tlf.: 43266761
eigil.bisgaard.eb@dk.agfa.com


Buch og Holm
Mikkel Holm
Marielundsvej 36
2730 Herlev
Tlf.:44 54 00 00
mih@buch-holm.dk

Hydropower A/S
Adm. dir. Leif N. Dircksen
Tlf 75 14 44 44 / 23 25 48 13
Lammefjordsvej 2
6715 Esbjerg N
E-mail: lnd@hydropower.dk

Dansk Supermarked
Kolonial indkøb
Mette Rothmann
Bjødstrupvej 18
8270 Højbjerg
Tlf.:89 30 36 10
mrt.dsi@dsg.dk

RUDOLPH SCHMIDT A/S
Adm. Direktør Jesper Ourø Jensen
Lyskær 7
2730 Herlev
Tlf.: 44 85 82 81
joj@rudolph.dk

OXOID A/S
Helle Vejrup
Lunikvej 28
2670 Greve
Tlf. 44 97 97 35
Helle.Vejrup@Oxoid.com

Hassings Eftf. A/S, Carl
Aage Mikkelsen
Hvidkærvej 43
5250 Odense SV
Tlf.:63 17 11 11
a.mikkelsen@hassing.dk

Sanistål A/S
Michael Madsen
Håndværkervej 14
9000 Aalborg
Tlf.:96 30 60 00
mma@sanistaal.dk

Lemvigh-Müller A/S
Karsten Kaas Eriksen
Nordager 1
6000 Kolding
Tlf.:36 95 50 90
kake@lmg.as






Bilag 2: Hvordan påvirkes sektoren af EU’s nye kemikalielovgivning

1. Indledning

Dette notat er en kortfattet introduktion til de bestemmelser i EU’s nye kemikalielovgivning, der især kan påvirke handelssektoren. Notatet giver baggrundsoplysninger til brug for et spørgeskema, der skal anvendes til at skabe et foreløbigt overblik over hvordan branchen bliver påvirket af REACH.

Der er i notatet så vidt muligt anvendt samme sprogbrug, som anvendes i REACH:

-          (Kemiske) stoffer: Kemiske enkeltstoffer som svovlsyre, natriumklorid mv.

-          Præparater: Blandinger af kemiske stoffer, kemiske produkter, f.eks. maling, affedtningsmidler, smøremidler, fugemasse, lim mv.

-          Artikler: faste materialer som plasticprodukter, filtpenne, tekstiler mv.

-          Kemikalier: Anvendes i notatet som et fællesbegreb for kemiske stoffer og præparater.

2. Nuværende lovgivning

Siden 1981 har der været krav om, at nye kemiske stoffers sundheds og miljøegenskaber skulle vurderes inden markedsføring og at stofferne skulle klassificeres og mærkes i forhold til stoffernes farlighed. Dette krav gælder også stoffernes forekomst i præparater. Lovgivningen gælder for såvel stoffer, der er produceret i EU som stoffer importeret fra lande uden for EU. Siden 1981 er der anmeldt ca 3.000 nye stoffer.

For stoffer, der var på markedet før 1981 – såkaldt ”eksisterende” stoffer - er der alene tale om lovgivning i den udstrækning myndighederne har skønne behov for at begrænse produktion og forbrug. Der er ca 100.000 ”eksisterende” stoffer på markedet. For ”eksisterende” stoffer er der også krav om klassifikation og mærkning, tilsvarende lovgivningen for ”nye” stoffer.

Hertil kommer arbejdsmiljølovgivning, lovgivning om transport af farligt gods samt en række love, der begrænser brugen af kemiske stoffer indenfor særlige områder, f.eks elektronik, emballage til fødevareområdet mv.

Handelsvirksomheder er underlagt arbejdsmiljølovgivningen, krav om evt. klassifikation og mærkning ved import eller forarbejdning (neddeling mv.), samt lovgivning om opbevaring og transport af farligt gods, men er ikke pålagt ansvar i øvrigt.

3. De nye krav under REACH

Med den nye lovgivning gennemføres de samme krav for alle kemiske stoffer. Dvs. der skal fremskaffes data om stoffernes miljø og sundhedsegenskaber og det skal vurderes om brugen er sikker for beskyttelse af sundhed og miljø. Samtidigt vendes ”bevisbyrden”. Med lovgivningen vil det nu være virksomhederne (især producenter og importører) og ikke myndighederne, der har ansvar for at dokumentere, at kemiske stoffer kan anvendes sikkert.

Der oprettes også en godkendelsesordning (autorisation) for særligt farlige kemiske stoffer. Kemikalier med høj grad af farlighed er især de, der er klassificeret med et af følgende R-numre: kræftfremkaldende (R49), skader arveanlæg (R46), skader forplantning (R60, R61), særligt miljøfarlige (en delmængde af de stoffer, der klassificeres R50-R58).

Anvendelsen af disse stoffer skal godkendes af myndighederne og det skal dokumenteres, at stofferne kan anvendes uden risiko for sundhed og miljø. Godkendelsen gælder for en vis periode hvorefter den kan fornyes. Hvis der i mellemtiden udvikles egnede og mindre skadelige alternativer vil godkendelsen ikke blive fornyet. Det kan forventes, at stofferne pålægges særlige restriktioner vedrørende anvendelsen. Myndighederne vil udarbejde en liste over stoffer, der i de kommende år vil blive underlagt autorisation.

Det skal bemærkes, at de danske myndigheder har haft fokus på mange af de stoffer, der forventes optaget på ovennævnte liste (indeholdt i Listen over Uønskede Stoffer – LUS-listen). En del af disse stoffer er allerede udfaset i Danmark.

Kemiske stoffer, der produceres/importeres eller anvendes i mængder over 1 tons pr. år og pr. virksomhed, skal registreres med oplysninger om stoffet. Hvis stoffet produceres/importeres eller anvendes i mængder over 10 tons pr. år og virksomhed, skal der yderligere udarbejdes en sikkerhedsvurdering. Denne sikkerhedsvurdering, der skal omfatte alle kendte anvendelser af stoffet, skal rapporteres til myndighederne. Vurderingen er virksomhedens ansvar og skal ikke godkendes af myndighederne. På baggrund af sikkerhedsvurderingen, udarbejder producenten eller importøren et sikkerhedsdatablad for fareklassificerede kemiske stoffer samt et bilag hertil, der nærmere beskriver anvendelsesområde og nødvendige foranstaltninger til beskyttelse af sundhed og miljø (et såkaldt eksponeringsscenarium). Dette materiale skal følge stoffet og de præparater stoffet indgår i ned gennem varekæden.

Som noget nyt må professionelle brugere af fareklassificerede kemiske stoffer og præparater kun bruge de indkøbte kemikalier indenfor de områder og ved brug af de beskyttelsesforanstaltninger, der er beskrevet i sikkerhedsdatabladet (samt bilaget hertil). Hvis brugeren ønsker at bruge stoffet/præparatet til andre formål og bruger mere end 1 tons pr år, skal han enten formå leverandøren til at tage ansvar for dette brug eller brugeren må selv overfor myndighederne dokumentere, at den påtænkte brug, herunder brugen nedstrøms i varekæden, er sikker for sundhed og miljø. Hvis man anvender et kemikalie udenfor det af leverandøren anviste område og ikke selv har registreret anvendelsen hos myndighederne, påtager man sig et stort ansvar, hvis brugen siden hen skulle vise sig at give sundheds- eller miljømæssige problemer.

Hvis man ikke kan eller ønsker at følge leverandørens anvisninger og bruger mindre end 1 ton kemisk stof eller 1 ton præparat pr år, der indeholder et fareklassificeret stof, behøver men ikke selv at udarbejde en sikkerhedsvurdering til myndighederne. Men man skal som minimum meddele myndighederne, hvordan man har sikret tilstrækkelig beskyttelse af sundhed og miljø. I praksis betyder denne bestemmelse, at man – ved afvigelse fra brugsbeskrivelsen i sikkerhedsdatabladet – altid skal underrette myndighederne om hvordan man bruger kemikaliet.

For artikler vil der være særlige regler.

Artikler hvorfra der frigøres kemiske stoffer som en del af artiklens funktion (f.eks. kuglepenne, filtpenne mv.) samt hvor frigørelsen er forudsigelig under normal brug af artiklen (f.eks. bildæk?), skal de kemiske stoffer registreres som beskrevet ovenfor hvis indholdet af det(de) kemiske stoffe(r) i den producerede eller importerede vare overstiger 1 tons pr år pr producent eller importør.

For artikler, der indeholder særligt farlige kemiske stoffer (autorisationspligtige stoffer), skal der ved produktion eller import ske en anmeldelse af stofferne til myndighederne såfremt importen overstiger 1 tons farligt kemisk stof i artiklerne pr år pr producent eller importør og indholdet af det farlige kemiske stof i varerne overstiger 0.1%. Indhold af sådanne stoffer skal meddeles kunderne nedstrøms i varekæden. Myndighederne vil på baggrund af anmeldelsen vurdere, om der er behov for at begrænse produktionen, importen eller anvendelsen af artiklerne.

Der etableres en offentlig tilgængelig database over de registrerede stoffers klassifikation og mærkning. Myndighederne kvalitetssikrer ikke oplysningerne i databasen. Der kan derfor være forskellig klassifikation og mærkning af det samme stof, indsendt af forskellige producenter/importører.

Ved registreringen vil stoffet blive tildelt et registreringsnummer, som skal medfølge i informationsmateriale til kunden – også selvom der ikke er pligt til udarbejdelse af et sikkerhedsdatablad.

Den eksisterende lovgivning om arbejdsmiljøbeskyttelse, transport af farligt gods, affaldslovgivning (elektronikskrot mv.) berøres ikke af REACH. En række anvendelser af kemiske stoffer er ikke omfattet af REACH, idet anvendelsen er omfattet af anden lovgivning: Radioaktive stoffer, stoffer der alene anvendes indenfor medicinal- og veterinærområdet eller indenfor foderstof og fødevareområdet (herunder tilsætningsstoffer) samt delvist også kosmetik. Desuden er der undtaget en række fortrinsvis naturligt forekommende stoffer.

Lovgivningen gennemføres over 11 år. 3 år efter vedtagelsen vil reglerne træde i kraft for særligt farlige kemiske stoffer der produceres eller importeres i mængder over 100 tons pr år pr producent/importør, samt for de stoffer i øvrigt, der produceres eller importeres i mængder over 1.000 tons pr år pr producent/importør. Det er umuligt for en handelsvirksomhed selv at afgøre, hvilke stoffer det drejer sig om, med mindre man selv står som importør.

I alt forventes ca. 30-40.000 kemiske stoffer omfattet af REACH.

4. Handelssektorens rolle og ansvar

En handelsvirksomhed, der alene indkøber og videresælger kemiske stoffer og præparater, har ifølge lovgivningen alene ansvar for at formidle information fra leverandøren til kunden og vice versa. Handelsvirksomheden har ingen ansvar for rigtigheden af den videresendte information.

En handelsvirksomhed kan have andre aktiviteter, der medfører en betydelig større rolle, f.eks.:

-          import fra lande uden for EU (sidestilles med producenter),

-          ejer af recepturer,

-          fremstilling af præparater med eller uden licens,

-          neddeling af indkøbte varer til mindre volumina med eller uden om-mærkning til eget navn,

-          fremstilling af kits til specifik anvendelse

-          Speditøraktiviteter, der omfatter mere end selve transporten og midlertidig opbevaring

Hvis virksomheden har sådanne aktiviteter, er virksomheden underlagt de krav, der gælder for forarbejdnings-virksomheder og professionelle brugere - såkaldte ”Downstream Users”.

Ud over den rolle som handelsvirksomheder har ifølge lovgivningen, vil der også medfølge en ikke ubetydelig serviceringsopgave af kunderne i relation til REACH. Det må forventes, at handelsvirksomheder, der kan rådgive kunderne på kvalificeret måde, alt andet lige vil have en markedsfordel i mange år fremover.

De enkelte roller er nedenfor kort gennemgået.

Formidling af information

Virksomheder, der handler med kemiske stoffer, præparater og artikler, skal medvirke til informationsudveksling mellem leverandør og kunde.

Der anvendes for nemhed skyld følgende simplificerede varekædestruktur

varekædestruktur

Formidlingsopgaven kan opdeles i følgende aktiviteter

4.1.1. Inden REACH træder i kraft

Information fra leverandør til kunde

I forbindelse med registrering af kemiske stoffer vil leverandøren have behov for oplysninger om hvad de leverede kemiske stoffer eller præparater bruges til og (overordnede) oplysninger om hvordan de bruges (mængder/år, typen af processer, miljø- og arbejdsmiljøforanstaltninger mv.). Leverandøren (eller dennes leverandør) skal bruge oplysningerne til at vurdere, om brugen er tilstrækkelig sikker til beskyttelse af miljø og sundhed. Behov for oplysninger kan være stort for stoffer og præparater med høj grad af farlighed (autorisationspligtige) og mindre for lavt-klassificerede eller uden klassifikation.

Spørgsmål fra leverandøren til brugen af den solgte vare skal handelsvirksomheden ifølge lovgivningen videreformidle til kunden. Det er frivilligt for kunden at besvare spørgsmålene og heller ikke en pligt for handelsvirksomheden at svarene inddrives. Hvis kunden ikke reagerer, risikerer kunden at brugen ikke fremover vil være omfattet af den brugsanvisning, som leverandøren ifølge lovgivningen skal udarbejde og dermed kan tage ansvar for. Når lovgivningen er trådt i kraft, må kunden derfor ikke længere anvende stoffet/præparatet til dette formål. Hvis brugen i forvejen er ordinær og indeholdt i det brugsområde, som leverandøren i dag angiver i datablade/markedsføringsmateriale som den primære anvendelse, vil risikoen være lille for at anvendelsen under REACH ikke længere er mulig - men der kan let ske ændringer i den måde stoffet/præparatet må bruges på (ændrede værnemidler, bortskaffelsesmåder mv.). Hvis anvendelsen ikke er så kendt, er der en stor risiko for at leverandøren overser - eller af økonomiske grunde fravælger -brugen i forbindelse med registreringen og at brugen dermed ikke længere vil være lovlig for kunden.

I nogle tilfælde vil det formodentligt være problematisk for handelsvirksomheden direkte at passere henvendelser fra leverandøren videre til kunden, idet identiteten af leverandøren dermed afsløres og giver kunden mulighed for at henvende sig direkte til leverandøren uden om handelsvirksomheden.

Handelsvirksomheden kan servicere kunden på flere måder:

-          tilbyde kunderne at hjælpe med udfyldelse af spørgeskemaer (som oftest vil være på engelsk)

-          fokusere på kunder, der formodes at have en utraditionel anvendelse af de indkøbte varer, hvor varesortimentet til kundens specifikke anvendelse er begrænset eller for hvem den præcise sammensætning er væsentlig for anvendelsen

-          udarbejde et forståeligt materiale på dansk som et tilbud til virksomheder, der ikke har tilstrækkeligt faglige ressourcer.

Information fra kunde til leverandør

Handelsvirksomheden er ligeledes forpligtet til at videregive oplysninger fra kunden videre op i varekæden til leverandøren. På nogle områder vil handelsvirksomheden formentlig fjerne oplysninger, der kan afsløre identiteten af kunden, inden oplysningerne sendes videre for at forhindre, at leverandøren senere henvender sig direkte til kunden.

For leverancer, hvor leverandøren spørger om detaljerede oplysninger om brugen, kan besvarelsen heraf give problemer for kunden mht. beskyttelse af produkt og/eller produktionsfølsomme oplysninger. Handelsvirksomheden kan her være kundens største bekymring, idet kunden kan frygte, at følsomme oplysninger via handelsvirksomheden kan komme i hænderne på kundens konkurrenter. Kunden vil derfor i mange tilfælde forsøge at besvare sådanne spørgsmål tilpas overordnet. Kundens tillid til handelsvirksomhedens håndtering af følsomme oplysninger vil her være af afgørende betydning. Handelsvirksomheden kan også vælge at oplyse leverandørens identitet så kunden kan sende oplysningerne direkte hertil. Det giver så en risiko for direkte handel mellem kunde og leverandør udenom handelsvirksomheden.

For at beskytte følsomme produktionsoplysninger, kan kunden også vælge selv at registrere sit brug af relevante kemiske stoffer via en særlig lempelig registreringsprocedure (”postkortregistrering”). Hvis virksomheden anvender mindre end 1 tons/år af det kemiske stof eller præparater, hvori stoffet indgår, behøver man ikke at gennemføre en egentlig registrering – men man skal i alle tilfælde underrette myndighederne om hvordan man sikrer tilstrækkelig beskyttelse af sundhed og miljø.

Handelsvirksomheden kan servicere kunden ved:

-          Hjælpe med at besvare spørgsmål fra leverandøren

-          Handelsvirksomheden kan holde kontakt til leverandøren, så kunden kan adviseres så tidligt som muligt, hvis en vare som følge af REACH ændres i sammensætning eller ikke længere produceres.

-          Hjælpe med at udfylde registreringsformularer (”postkortregistrering”) for kunden

4.1.2. Når REACH er trådt i kraft.

Når REACH er fuldt implementeret, vil handelsvirksomheden modtage sikkerhedsdatablade med en udvidet beskrivelse af anvendelsen af den indkøbte vare – enten indeholdt i sikkerhedsdatabladet eller i en særlig brugsanvisning bilagt sikkerhedsdatabladet (et ”eksponeringsscenarium”). Det er vigtigt at kunden gøres opmærksom på, at denne beskrivelse af anvendelsen ikke må afviges. Hvis kunden anvender produktet til andet formål – eller anderledes end beskrevet, har kunden 2 muligheder for at lovliggøre anvendelsen. Enten skal leverandøren orienteres og anmodes om at godkende (lovliggøre) anvendelsen, eller også skal kunden selv lade anvendelse registrere hos myndighederne og dokumentere, at anvendelsen ikke medfører risiko for sundhed eller miljø. Hvis man undlader dette er anvendelsen ulovlig. Kunden vil også have mulighed for at spørge handelsvirksomheden, om der findes andre leverandører, der i deres brugsanvisning dækker kundens behov eller om der er alternative varer, der dækker det samme behov og som må anvendes som ønsket. Kunden har jo også muligheden at gå til andre handelsvirksomheder, der evt. kan tilbyde egnede leverandører!

Brugsanvisningen vil være på dansk, idet de danske myndigheder formentlig fortsat vil kræve at sikkerhedsdatablade foreligger på dansk.

Brugsanvisningen må forventes i nogle tilfælde at give mulighed for en bred anvendelse uden særlige restriktioner – og i andre meget specifik beskrivelse med skrappe restriktioner (særligt godkendelsespligtige stoffer). Handelsvirksomheden må derfor imødese en række spørgsmål fra kunderne om hvordan brugsanvisningen skal fortolkes – spørgsmål, der kan være vanskeligt at besvare korrekt uden først at have rådført sig med leverandøren.

Handelsvirksomheden skal også være opmærksom på, at alle leverancer af kemikalier uanset mængde og farlighed skal forsynes med information om indholdsstoffernes registreringsnumre samt evt. lovbestemte begrænsninger i anvendelsen.

Handelsvirksomheden kan servicere kunderne ved:

-          at opbygge erfaring om hvordan brugsanvisninger skal fortolkes indenfor virksomhedens primære markedsområde, og dermed fungere som rådgiver for kunden

-          at være opmærksom på ændringer i brugsanvisningen, og gøre kunderne opmærksom herpå ved salg.

-          Opbygge et katalog over kemiske stoffer og præparater opdelt efter anvendelsesområde samt begrænsninger i brugen heraf. Et sådant katalog kan anvendes til at vejlede kunden om egnede alternativer, der passer til kundens anvendelse.

Import fra lande udenfor EU

Import af kemiske stoffer og præparater fra lande uden for EU sidestilles med at produktionen fandt sted i EU. Import af kemiske stoffer og præparater i mængder over 1 ton per år skal derfor registreres hos myndighederne sammen med oplysninger om de enkelte stoffers miljø- og sundhedsegenskaber samt brug. Ved import af mængder over 10 tons pr. år skal der yderligere gennemføres en sikkerhedsvurdering og udarbejdes en rapport, der anviser hvordan det kemiske stof kan anvendes uden risiko for sundhed og miljø. Kundekæden skal oplyses via sikkerhedsdatabladet om hvordan stoffet kan bruges, herunder hvilke beskyttelsesforanstaltninger, der skal benyttes.

Handelsvirksomheder, der importerer f.eks. affedtningsmidler, blegemidler, hanefedt, skæreolier, skosværte, rensevæsker, rengøringsmidler, lim, opløsningsmidler mv. fra ikke EU-lande i mængder over 1 ton stof pr. år, er pr definition importør og skal dermed registrere stoffet hos myndighederne. Dette arbejde vil være relativt tungt især hvis importen overstiger 10 tons pr. år.

Alternativt kan producenten lave en aftale med en handelspartner indenfor EU, som så vil stå for registreringen. Virksomheden kan også forsøge at finde en producent/leverandør indenfor EU.

For stoffer, der produceres i meget store mængder, f.eks. almindeligt anvendte syrer og opløsningsmidler, vil der formentlig blive krav om genbrug af data og en relativ enkel vurdering af risici og håndtering heraf. For stoffer der er klassificeret som særligt farlige (se afsnit 3), vil der blive etableret en godkendelsesordning (autorisation) med meget betydelige krav til importøren.

Ovennævnte gælder også for artikler, hvor der tilsigtet frigøres kemiske stoffer under brug. For import af artikler med et indhold af særligt farlige kemiske stoffer i mængder over 1 tons, skal der ske en anmeldelse af importen (se afsnit 3).

Fremstilling af præparater med eller uden licens.

Handelsvirksomheder kan i nogle tilfælde indkøbe råvarer og selv fremstille de færdige præparater enten ud fra egen receptur eller på licens fra en anden dansk eller udenlandsk virksomhed.

Hvis fremstillingen sker ud fra egen receptur, er virksomheden en nedstrømsbruger i REACH sammenhæng, og skal dermed efterleve de brugsanvisninger og beskyttelsesforanstaltninger, som det meddeles fra leverandørerne. Hvis man ikke ønsker at følge disse anvisninger – eller ikke ønsker at oplyse leverandøren om produktionen, så brugen kan blive indeholdt i leverandørens myndighedsregistrering, skal man selv påtage sig opgaven at lade sin produktion (og anvendelse af produkterne) registrere hos myndighederne, herunder dokumentere de beskyttelsesforanstaltninger, der sikrer at egen anvendelse samt brugernes anvendelse ikke medfører risiko for sundhed og miljø (se afsnit 3).

Hvis fremstillingen sker på licens er det formodentlig ejeren af recepturen, der i første omgang har ansvaret for registreringen. Der vil være behov for en nærmere afklaring af de juridiske forhold (EU arbejder på sagen).

Neddeling og evt. ommærkning til eget navn

Handelsvirksomheder indløber i nogle tilfælde præparater i store volumina og neddeler til mindre mængder. Præparatet sælges evt. videre under eget navn og logo efter aftale med leverandøren. En anden procedure kan være, at virksomheden indkøber varer, som alene ompakkes, etikeres og påføres eget navn.

En sådan aktivitet medfører, at virksomheden har ansvar som nedstrømsbruger af præparater ifølge REACH (jf. 4.3).  Byrden for virksomheden vil formentlig være begrænset, idet det formodentlig vil være uproblematisk at meddele leverandøren hvordan neddelingen sker og til hvilket formål produktet sælges, og dermed få aktiviteten ind under leverandørens registrering.

EU-Kommissionen vil i et nyt projekt analysere dette område nærmere.

Fremstilling af kits/totalløsninger

Nogle handelsvirksomheder markedsfører samlede løsninger på forskellige problemstillinger, og indkøber råvarer hertil. F.eks. 2-komponent produkter indenfor byggeindustrien, hvor ingredienserne sammenblandes umiddelbart før anvendelse.

Virksomheden kan orientere leverandørerne om anvendelsen, og dermed blive omfattet af leverandørernes registreringer. Hvis det samlede volumen af stof eller præparat anvendt pr år er mindre end 1 tons, kan man selv foretage en ”postkort” registrering hos myndighederne (se ovenfor) eller nøjes med direkte at orientere myndighederne om hvordan man sikrer beskyttelse af sundhed og miljø.

Hvis varerne sælges til forskningsformål (produktinnovation mv.), er fremstillingen og anvendelsen undtaget fra REACH i en periode på 5 år efter lovgivningens ikrafttræden med mulighed for forlængelse. Dette vil formentlig gælde de fleste varer på diagnostica-området. Der skal dog ske en anmeldelse af brugen til myndighederne.

Hvis løsningen alene består i at samle de nødvendige originale ingredienser i en pakke og det samlede salg heraf ikke overstiger 1 tons pr. år målt som rent stof eller præparat, er forpligtelsen formentlig begrænset til at orientere leverandøren (eller myndighederne) om anvendelsen.

Hvis der forinden sker en neddeling til mindre volumina, må ansvaret være som beskrevet ovenfor (4.4)

Aftaler med transportører, der omfatter mere end selve transporten

Handelsvirksomheder har ofte faste aftaler med transportfirmaer/speditører om transport af varer fra leverandører i andre lande, indenfor eller udenfor EU. I aftalen kan der indgå, at speditøren ud over at transportere varen, også i længere tidsrum opbevarer varen på egne faciliteter samt omlaster varen fra f.eks. tankvogne til mindre kolli. En sådan omlastning er omfattet af REACH.






Bilag 3: Hvordan påvirkes sektoren af EU's nye kemikalielovgivning

Spørgeskema

Del 1. Inden REACH træder i kraft (se afsnit 4.1.1)

1.1 Hvor mange kemikalie- varenumre håndteres, der indeholder stoffer der har en eller flere af følgende klassifikationer: R46, 49, 60-61, 50-58?

        1.1.1 Antal varenumre: _________________

1.1.2 Tons (Indkøb pr. år. Tonnage regnet som rent stof):_________________

1.1.3 Hvilke produkttyper er der tale om (opløsningsmidler, lim etc.)? (udfyld venligst skemaet nedenfor)


        Type
Ca. mængde i tons indkøbt/år
   
   
   
   
   
   
   
   
   

1.1.4 Hvor mange kunder handles der med?_______________________

1.1.5 Hvor mange kunder køber mere end 1 tons/år?:_________________

1.2 Hvor mange kemikalie-varenumre håndteres, der ikke er klassificeret som ovenfor (1.1)?:

        1.2.1 Antal varenumre: _________________

1.2.2 Tons (Indkøb pr år. Tonnage regnet som rent stof):_________________


1.2.3 Hvilke produkttyper er der tale om (opløsningsmidler, lim etc.)? (udfyld venligst skemaet nedenfor)

        Type Ca. mængde i tons indkøbt pr. år
   
   
   
   
   
   
   
   
   

1.2.4 Hvor mange kunder aftager disse varegrupper?______________________

1.2.5 Hvor stor er omsætningen i procent af den samlede omsætning

mht. kemikalier (1.1 + 1.2)?: ____________%

1.3 Artikler

  1.3.1 Artikler der indkøbes pr år, der som en del af funktionen frigør kemiske stoffer i mængder > 1 tons /artikeltype? (udfyld venligst skemaet nedenfor)

Artikeltype Anslået mængde kemiske stof eller præparat i artiklen (tons vare indkøbt pr år gange % kemikalieindhold)
   
   
   

1.3.2 Artikler der indkøbes pr år, der har et samlet indhold > 1 tons/artikeltype af stoffer klassificeret som R46, 60-61, 50-58, og som indeholder > 0.1% (w/w)? (udfyld venligst skemaet nedenfor)

Artikeltype Anslået mængde kemiske stof eller præparat i artiklen (tons vare indkøbt pr år gange % kemikalieindhold)
   
   
   


1.4 Forhold til kunden

1.4.1 Er der særlige produktområder eller brancher, hvor leverandørens identitet holdes skjult?   (sæt venligst kryds)

Ja       Nej

1.4.2 Hvis ja, hvilke?____________________________________________________

1.4.3 Ved du om der er nogle af dine kunder som bevidst holder anvendelsen af de købte produkter skjult for din virksomhed ?   (sæt venligst kryds)

Ja       Nej

1.4.4 Hvis ja, angiv venligst indenfor hvilke typer anvendelse?___________________

1.5 Forhold til leverandøren

1.5.1 Har virksomheden en god dialog med leverandøren vedrørende indkøbte kemikalier, herunder sammensætning af kemikalierne og ændringer heri? (sæt venligst kryds)

Ja       Nej

1.5.3 Er det din opfattelse at der er kunder som formodentlig ønsker at holde anvendelsen af de købte produkter skjult for leverandøren? (sæt venligst kryds)

Ja       Nej

1.6 Virksomhedens behov for værktøjer, viden mv.

  1.6.1 Har virksomheden brug for kurser indenfor REACH? (sæt venligst kryds)

Ja       Nej

  1.6.2 Har virksomheden brug for særlige værktøjer i forhold til ovenstående aspekter? (sæt venligst kryds)

Ja       Nej


Del 2. Når REACH er trådt i kraft

2.1 Virksomhedens rådgivning af kunderne

2.1.1 Er det sædvane, at virksomheden rådgiver sine kunder om valg af kemikalier til specifikke formål? (sæt venligst kryds)

Ja       Nej

2.1.2 Hvordan vil virksomheden servicere kunderne vedrørende REACH og de nye brugsanvisninger? (sæt venligst et eller flere krydser udfor de metoder virksomheder påtænker at anvende)

Opbygge ekspertise selv?

Lade spørgsmål fra kunderne gå videre til leverandøren i anonymiseret form?

Knytte kontakt direkte mellem kunden og leverandøren?

Opbygge kompetence vedr. mulige alternativer indenfor relevante produktområder – for dermed at rådgive kunderne om produkter, der bedre egner sig til kundens brug?

2.2 Virksomhedens behov for viden og værktøjer

2.2.1 Har virksomheden brug for særlige værktøjer med henblik på vejledning af kunderne? (sæt venligst kryds)

Ja       Nej


Del 3. Import fra lande udenfor EU (jf. notatets afsnit 4.2)

3.1 Hvor mange kemikalie- varenumre importeres, der indeholder stoffer der har en eller flere af følgende klassifikationer: R46, 49, 60-61, 50-58?

3.1.1 Antal varenumre:    _________________

3.1.2 Tons (Indkøb pr. år. Tonnage regnet som rent stof):_________________

3.1.3 Hvilke produkttyper er der tale om (opløsningsmidler, lim etc.)? (udfyld venligst skemaet nedenfor)

        Type Ca. mængde i tons indkøbt pr. år
   
   
   
   
   
   
   
   
   

3.1.4 Hvor mange kunder aftager disse varegrupper?______________________

3.1.5 Hvor mange kunder køber mere end 1 tons pr. år?_____________________

3.2 Hvor mange kemikalie-varenumre importeres, der ikke er klassificeret som ovenfor (3.1)?:

        3.2.1 Antal varenumre: _________________

3.2.2 Tons (Indkøb pr. år. Tonnage regnet som rent stof):_________________

3.2.3 Hvilke produkttyper er der tale om (opløsningsmidler, lim etc.)? (udfyld venligst skemaet nedenfor)

        Type Ca. mængde i tons indkøbt pr. år
   
   
   
   
   
   
   

3.2.4 Hvor mange kunder aftager disse varegrupper?______________________

3.2.5 Hvor stor er omsætningen af importerede kemikalier i procent af den samlede omsætning mht. kemikalier?: ____________%

3.3 Artikler

  3.3.1 Import af artikler pr år, der tilsigtet frigiver kemiske stoffer under brug i mængder over 1 tons/artikeltype (jf. 1.3.1) (udfyld venligst skemaet nedenfor)

Artikeltype Anslået mængde kemiske stof eller præparat i artiklen (tons vare indkøbt pr år gange % kemikalieindhold)
   
   
   

3.3.2 Artikler der indkøbes pr år, der har et samlet indhold  > 1 tons/artikeltype, og som indeholder > 0.1% (w/w) af stoffer klassificeret  R46, 60-61, 50-58? (udfyld venligst skemaet nedenfor)

Artikeltype Anslået mængde kemiske stof eller præparat i artiklen (tons vare indkøbt pr år gange % kemikalieindhold)
   
   
   

3.4 Virksomhedens håndtering af import-rollen under REACH

  3.4.1 Hvordan vil virksomheden håndtere importrollen under REACH? (sæt venligst et eller flere krydser udfor de metoder virksomheder påtænker at anvende)

Virksomheden vil fortsætte importen, og opbygge fornøden ekspertise eller tilknytte konsulentassistance?

Virksomheden vil forsøge at finde anden leverandør indenfor EU?

Virksomheden vil forsøge at få eksportøren til at udpege en repræsentant indenfor EU til at udarbejde den fornødne dokumentation?

3.4.2 Har virksomheden brug for særlige værktøjer til håndtering af importrollen? (sæt venligst kryds)

Ja       Nej


Del 4. Fremstilling af præparater (jf. notatets afsnit 4.3)

4.1 Har virksomheden en produktion der omfatter brug af kemikalier? (sæt venligst kryds)

Ja       Nej

        Hvis ja:         

4.1.1 udfyld venligst nedenstående skema over fremstilling af præparater, hvor der indgår kemiske stoffer klassificeret R 46, 49, 60-61 og/eller R50-58:

Tons regnet som rent stof Produktoplysninger
produkttyper Betydning for virksomheden
     
     
     

4.1.2 udfyld venligst nedenstående skema over fremstilling af præparater i øvrigt:

Tons regnet som rent stof Produktoplysninger
produkttyper Betydning for virksomheden
     
     
     

4.2 Virksomhedens fremtidige håndtering

  4.2.1 Vil virksomheden fortsætte produktionen under REACH? (sæt venligst kryds)

Ja       Nej

  4.2.2 Vil virksomheden evt. flytte produktionen udenfor EU, sælge licensen eller finde en underleverandør? (sæt venligst kryds)

Ja       Nej

4.2.3 Har virksomheden behov for værktøjer til håndtering af producentansvaret? (sæt venligst kryds)

Ja       Nej


Del 5. Neddeling/ommærkning til eget navn (jf. notatets afsnit 4.4)

5.1 Indkøber og neddeler virksomheden kemikalier indeholdende kemiske stoffer der er klassificeret som R46, 49, 60-61 og/eller R50-58? (sæt venligst kryds)

Ja       Nej

        Hvis ja:         

5.1.1 Antal varenumre:    __________________

5.1.2 Antal tons årligt:    __________________

5.1.3 Antal kunder for videresolgte voluminer under 1 tons/år:___________________

5.1.4 Antal kunder for videresolgte voluminer over 1 tons/år:  ___________________

5.2 Ommærkes kemikalier, der indeholder kemiske stoffer der er klassificeret som R46, 49, 60-61 og/eller R50-58? (sæt venligst kryds)

Ja       Nej

        Hvis ja:         

5.1.1 Antal varenumre:    __________________

5.1.2 Antal tons årligt:    __________________

5.1.3 Antal kunder for videresolgte voluminer under 1 tons/år:___________________

5.1.3 Antal kunder for videresolgte voluminer over 1 tons/år:  ___________________


Del 6. Fremstilling af kits/totalløsninger (jf. notatets afsnit 4.5)

6.1 fremstiller virksomheden kits/totalløsninger? (sæt venligst kryds)

Ja       Nej

        Hvis ja:         

                     6.1.1 Hvilke typer kits/totalløsninger drejer det sig om?__________________

6.2 Indkøber virksomheden kemikalier der indeholder kemiske stoffer der er klassificeret som R46, 49, 60-61 og/eller R50-58? (sæt venligst kryds)

Ja       Nej

        Hvis ja:         

6.2.1 Antal varenumre:    __________________

6.2.2 Antal tons årligt:    __________________

6.3 Sælger virksomheden kits/totalløsning, der indeholder kemiske stoffer, der er klassificeret som nævnt ovenfor? (sæt venligst kryds)

Ja       Nej

        Hvis ja:         

6.3.1 Kg. Pr. år:       ___________________

6.3.2 Antal kunder:  ___________________

6.3.3 Antal kunder for videresolgte voluminer over 1 tons:  ___________________

6.4 Indkøbes i øvrigt kemikalier hertil? (sæt venligst kryds)

Ja       Nej

                     Hvis ja:

6.4.1 Mængde i tons/år:  ____________________

6.4.2 Antal varenumre:___________________

6.5 Sælges kits/totalløsninger til kunder i volumina over 1 tons/år (regnet som rent stof eller præparat)? (sæt venligst kryds)

Ja       Nej

6.6 Hvor stor en andel af kits/totalløsninger sælges alene til forskningsformål?

Angiv venligst i pct. _______________%

6.7 Hvor stor en andel af varerne sælges i eget navn?

Angiv venligst i pct. _______________%

Del 7. Speditøraktiviteter (jf. notatets afsnit 4.6)

7.1 Har virksomheden aftaler med speditører, der omfatter supplerende aktiviteter til transport af kemiske stoffer? (sæt venligst kryds)

Ja       Nej

                     Hvis ja:

        7.1.1 Hvilke aftaler drejer det sig om? (sæt gerne flere krydser):

       Omlastning

Neddeling

Opbevaring i mere end 6 måneder






Bilag 4: Sammenfatning af spørgeskemaundersøgelse

Forretningsgrundlag (1) Fotokemikalier, udstyr og materialer til grafisk branche
Kemikalie-varenumre, der indeholder stoffer klassificeret som R46, 49, 60-61, 50-58 1.1 Ca 450 kemikalier, der aftages af ca 300-400 kunder
Salg af kemikalier udgør ca 10% af forretningsgrundlaget
Andre kemikalier? 1.2 Ikke besvaret
Artikler 1.3 Ikke relevant
Dialog i varekæden 1.4, 1.5 God – ingen fortrolighedsproblemer
Håndtering af REACH overfor kunderne 2.1 Rådgiver normalt ikke sine kunder om valg af kemikalier.
Behov for værktøjer, viden? 1.6, 2.2 Vil opbygge fornøden ekspertise om REACH – har ikke brug for ekstern assistance.
Import fra lande udenfor EU 3 Nej
Fremstilling af præparater 4 nej
Neddeling/ommærkning 5 nej
Fremstilling af kits 6 nej
Speditøraktiviteter 7 Aftale med speditør(er), der omlaster og opbevarer kemikalier i mere end 6 måneder

Forretningsgrundlag (2) Tekniske løsninger indenfor procesteknik, maskinteknik, entreprenørmaterialer, herunder f.eks. male-, smøre-, sprøjteudstyr.
Kemikalie-varenumre, der indeholder stoffer klassificeret som R46, 49, 60-61, 50-58 1.1 Ikke besvaret
Andre kemikalier? 1.2 2 varenumre (honeolier[1]), hvoraf det ene ikke er mærkningspligtig. Der indkøbes ca 1.1-2.5 tons/år. Der er ca 20 kunder, der aftager disse produkter i mængder under 1 tons/år
Artikler 1.3 Ikke besvaret
Dialog i varekæden 1.4, 1.5 God. Olierne sælges til specialudstyr, der også leveres af virksomheden
Håndtering af REACH overfor kunderne 2.1 Virksomheden rådgiver sædvanligvis kunderne om valg af kemikalier – dog ikke mht honeolier
Behov for værktøjer, viden? 1.6, 2.2 nej
Import fra lande udenfor EU 3 Import af 2 varenumre fra Schweiz . Leverandøren har en afdeling i UK som formentlig påtager sig importøransvaret
Fremstilling af præparater 4 nej
Neddeling/ommærkning 5 nej
Fremstilling af kits 6 nej
Speditøraktiviteter 7 nej


Forretningsgrundlag (3) Kemikalier til analyseformål
Kemikalie-varenumre, der indeholder stoffer klassificeret som R46, 49, 60-61, 50-58 1.1 Måske 500 unikke kemikalier med op til flere tusinde varenumre (forskellig mængde og leverandører).
1 kemikalie indkøbes i en mængde på 4 tons/år  (ca 50 kunder) – øvrige under 1 tons (flere tusinde kunder)
Andre kemikalier? 1.2 < 10.000,
heraf 5-10, der indkøbes i mængder på 1-2 tons/år (mere end 1000 kunder – dvs. salg af mængder langt under 1 tons/år
Artikler 1.3 Ingen
Dialog i varekæden 1.4, 1.5 God – der kan være kunder, der ikke ønsker at oplyse formålet med de købte kemikalier
Leverandører giver sammensætningsoplysninger, men ikke altid oplysning om ændringer
Håndtering af REACH overfor kunderne 2.1 Giver ikke special rådgivning til kunderne. Pt har virksomheden ikke taget stilling til hvordan REACH skal håndteres. Virksomheden vil nok sende et informationsbrev – men ikke opbygge viden mht. rådgivning af kunderne.
Behov for værktøjer, viden? 1.6, 2.2 Behov for kurser om REACH,
Behov for viden om hvad importørrolle medfører
Behov for viden om rolle som DU (fremstiller præparater)
Import fra lande udenfor EU 3 Særligt klassificerede kemikalier: Ca 25 kemikalier importeres med ca 10-20 kunder. Tonnage ikke oplyst
Alm klassificerede: ca 50. Ingen tonnageoplysninger
Ingen artikler
Virksomheden vil nok forsøge at finde leverandør indenfor EU – vil ikke påtage sig importørrollen
Fremstilling af præparater 4 Ja – men ikke yderligere oplysninger
Virksomheden forventer at fortsætte denne produktion indenfor EU
Neddeling/ommærkning 5 Særligt klassificerede: 32 varenumre baseret på 9 forskellige kemikalier
For 2 af de 9 kemikalier anvendes ca 6 tons/år for hver. Ca 100 kunder, der aftager < 1 t/år.
Kemikalierne ommærkes
Fremstilling af kits 6 Nej – men videresalg af indkøbte kits til diagnostica.
Speditøraktiviteter 7 nej


Forretningsgrundlag (4) Distributør af farve- lakprodukter, materiale og sundhedsplejeprodukter, sikkerhedsprodukter, labels mv.
Særligt klassificerede kemikalier 1.1 I særligt klassificerede:  R46/49: få; R60/61: < 50; R50-58: >500. Tonnage indkøbt ikke oplyst.
Produkttyper: Klæbestoffer, autoprodukter, støbemasser, bådprodukter, serigrafifarver mv.
Kunder: Mange – ikke kendskab til hele kundekæden
Andre kemikalier? 1.2 II Alm. Klassificerede: >500; tonnage ikke oplyst
Produkttyper: som ovenfor + primere, medicinal produkter, fyldningsmaterialer
Kunder: som ovenfor
Omsætning af I + II: ca 50%
Artikler 1.3 Folier, etiketfolier, tapes
Dialog i varekæden 1.4, 1.5 God – både op og ned i kæden. Ingen fortrolighedsproblemer
Håndtering af REACH overfor kunderne 2.1 Virksomheden rådgiver kunderne på konsulentbetingelser
Vil selv opbygge kompetence til at rådgive kunden
Behov for værktøjer, viden? 1.6, 2.2 Måske – ikke afklaret
Import fra lande udenfor EU 3 I-stoffer: <20 varenumre. Tonnage ikke oplyst: Lime, primer, specal limprodukter
Ca. 10 kunder
II-stoffer: som ovenfor
Artikler: Tapes, etiket folie, folie
Hvordan importen skal håndteres er ikke afklaret
Fremstilling af præparater 4 nej
Neddeling/ommærkning 5 nej
Fremstilling af kits 6 Nej – men videreforhandler kits
Speditøraktiviteter 7 nej

Forretningsgrundlag (5) Kontorartikler
Særligt klassificerede 1.1 Sælger ikke kemikalier
Andre kemikalier? 1.2 Som ovenfor
Artikler 1.3 Hvid rettelak. Indkøb: 1 tons (fortrolig information
Klassificeringsområde ikke oplyst
Dialog i varekæden 1.4, 1.5 God. Oplyser ikke kunder om leverandør for produkter, hvor virksomheden ommærker til eget navn
Håndtering af REACH overfor kunderne 2.1 Ikke behov for rådgivning af kunderne. Vil lade evt. spørgsmål gå videre til leverandøren  i anonymiseret form eller selv klare besvarelsen
Behov for værktøjer, viden? 1.6, 2.2 Anvender konsulent. Behov for viden ikke afklaret
Import fra lande udenfor EU 3 Hvid rettelak
Virksomheden vil fortsætte importen og opbygge fornøden ekspertise
Fremstilling af præparater 4 nej
Neddeling/ommærkning 5 nej
Fremstilling af kits 6 nej
Speditøraktiviteter 7 nej


Forretningsgrundlag (6) Leverandør til autobranchen, rustbeskyttelse mv.
Særligt klassificerede 1.1 16 varenumre, der indkøbes i 100 tons (rent stof)
Forbehandlingskemikalier (99 tons), reparationslak
50 kunder hvoraf 5 køber mere end 1 tons/år
Andre kemikalier? 1.2 1000 varenumre i 2000 tons rent stof pr år
Forbehandlingskemikalier (500 tons indkøb/år)
Råstoffer til maling og plastic (2500 tons indkøb pr år)
Ca 100 kunder
Artikler 1.3 Ingen artikler
Dialog i varekæden 1.4, 1.5 God dialog ned i kæden, men kunderne har anvendelsesområder, som ikke ønskes oplyst til hverken handelsvirksomhed eller produktleverandør
Håndtering af REACH overfor kunderne 2.1 Virksomheden rådgiver sine kunder om valg af produkter. Virksomheden vil selv opbygge REACH kompetence
Behov for værktøjer, viden? 1.6, 2.2 Brug for viden til rådgivning af kunderne
Import fra lande udenfor EU 3 nej
Fremstilling af præparater 4 nej
Neddeling/ommærkning 5 nej
Fremstilling af kits 6 nej
Speditøraktiviteter 7 nej

Forretningsgrundlag (7) Grossist - Metal og teknik.
Særligt klassificerede 1.1 Fedt. Indkøber ca 0.1 tons/år som fordeles til ca. 150 kunder
Andre kemikalier? 1.2 nej
Artikler 1.3 nej
Dialog i varekæden 1.4, 1.5  
Håndtering af REACH overfor kunderne 2.1  
Behov for værktøjer, viden? 1.6, 2.2 ?
Import fra lande udenfor EU 3 nej
Fremstilling af præparater 4 nej
Neddeling/ommærkning 5 nej
Fremstilling af kits 6 nej
Speditøraktiviteter 7 nej


Forretningsgrundlag (8) Hydraulik løsninger og komponenter hertil
Særligt klassificerede 1.1 9 varenumre: Opløsningsmidler. Ca 140 l/år
Andre kemikalier? 1.2 42 varenumre. Hydraulikolie indkøbes i ca 6 tons/år. Andre varenumre i meget små mængder (typisk i 30 ml volumina).
Artikler 1.3 0
Dialog i varekæden 1.4, 1.5 Der er generelt en god dialog i varekæden.  Leverandør-identitet oplyses ikke overfor kunderne. Der er ingen fortrolighedsproblemer vedr. anvendelse af de indkøbte varer
Håndtering af REACH overfor kunderne 2.1 Virksomheden rådgiver normalt sine kunder om valg af kemikalier. Virksomheden vil gerne opbygge kompetence vedr. alternativer indenfor relevante produktområder, for dermed i medfør af REACH at rådgive kunderne om  produkter, der bedre egner sig til kundens brug. Virksomheden vil lade spørgsmål vedr. REACH gå videre til leverandøren i anonymiseret form.
Behov for værktøjer, viden? 1.6, 2.2 Ingen umiddelbare behov
Import fra lande udenfor EU 3 nej
Fremstilling af præparater 4 nej
Neddeling/ommærkning 5 nej
Fremstilling af kits 6 nej
Speditøraktiviteter 7 nej






Bilag 5: REACH for handelsvirksomheder

HTSi logo

Notat fra møde d. 25. oktober 2006

Deltagere: se vedlagte deltagerliste.

1. Hvad kom der ud af spørgeskemaet

Preben Kristensen gennemgik den information som kom ud af spørgeskemaundersøgelsen.

  • Grundlæggende viden om kemikalier mangler hos mange handelsvirksomheder Virksomheden kan selvfølgelig købe sig til dette hos konsulenter – men konsekvensen er, at der ikke opbygges viden, der kan anvendes til rådgivning af kunderne.
  • Forståelse for de grundlæggende begreber under REACH er usikker: kemiske stoffer, præparater, artikler.
  • Viden om flow af information op og ned i kæden er vigtig.
  • Det er typisk for handelsvirksomheder at indkøbe tonnager over - eller for flertallet af varenumrene under - 1 tons pr år og sælge videre – evt. efter neddeling – i små volumina til et stort antal kunder.
  • For særligt klassificerede kemikalier kan der ske ændringer i sammensætning.
  • For virksomheder der importerer, neddeler eller fremstiller præparater er der brug for særligt informationsmateriale/kurser.

Deltagerne efterlyste en mere klar opdeling af oplysningerne i dem der gælder for kemiske stoffer for sig selv og de regler der kommer til at gælde for produkter, der består af mere end et stof.

Der blev også efterlyst en beskrivelse af, hvordan et eksponeringsscenarie kan komme til at se ud.

2. Hvad skal virksomheden kunne svare på

Mette Herget gennemgik, hvad virksomhederne skal kunne svare på.

I første omgang drejer det sig om at skabe et overblik over importerede mængder af produkter med et indhold af kemikalier. Det vil være nødvendigt at skaffe sig viden om produkternes indhold af eventuelle særligt farlige kemikalier, samt kundernes brug af denne type produkter.

Deltagerne havde en del kommentarer:

Informationsmateriale og andre former for vejledninger skal være brancherettede. Der er meget stor forskel på behov for viden og vejledning i forskellige brancher og det er forskellige dele af REACH, som vil komme til at give problemer. Hvis informationsmateriale er for generelt når det ikke ud til modtagerne, fordi det vil være i et forkert sprog eller med et forkert vidensniveau.

Der er et behov for kursusaktiviteter der kan give basisviden om REACH. De skal også være brancherettede.

Eksisterende varedatabaser er ikke anvendelige som basis for opbevaring af data i forbindelse med REACH. Virksomhederne vil foretrække at tilpasse deres egne produktspecifikationer.

3. Forberedelse til REACH

Preben Kristensen gennemgik en række grundspørgsmål, som virksomhederne er nødt til at skaffe sig viden om. Det drejer sig om primært om

  • Grundviden om kemikalier – REACH terminologi
  • Overblik over relevante varenumre
  • Overblik over leverandører
  • Generel viden om brug og beskyttelsesforanstaltninger

Især viden om brug og beskyttelsesforanstaltninger gav anledning til diskussion. Nogle produkter er så specialiserede, at de formentlig meget vanskeligt kan anvendes på andre måder. Andre produkter har så brede anvendelsesmuligheder, at det ikke lader sig beskrive i andet end meget generelle vendinger. Det vil derfor være en nødvendig opgave for virksomheden at spørge sine kunder, hvordan de bruger de produkter, som de køber. Måden at spørge på vil være meget forskellig for forskellige virksomheder.

De virksomheder, som allerede nu skaffer sig et overblik over hvilke produkter de sælger og til hvilke formål, vil kunne sikre sig selv og sine kunder imod ubehagelige overraskelser i form af produkter, der pludseligt udgå eller produkter, som ikke længere lovligt kan anvendes til specielle formål. De indledende undersøgelser skal ende med, at virksomheden ved at alle virksomhedens produkter under REACH vil blive registreret til den brug, som virksomheden har behov for.

4. Løsningsforslag

Der er behov for meget forenklede oversigter over REACH og for en enkel checkliste med punkter, der skal tages stilling til.

Der er behov for modeller for indarbejdelse af REACH i virksomhedernes kvalitetssikringssystemer.

Der er behov for meget målrettede informationsaktiviteter, med et smalt brancherettet indhold. Hvis målgrupperne bliver for brede, bliver informationsudbyttet for ringe for den enkelte deltager.

6. november 2006 / Mette Herget


Fodnoter

 



Version 1.0 Juni 2008 • © Miljøstyrelsen.