REACH for små og mellemstore virksomheder

Sammenfatning og konklusioner

Baggrund og formål

Formålet med dette projekt har været via informationsmateriale og temamøder at hjælpe små og mellemstore virksomheder til, at forholde sig kvalificeret til deres eventuelle ansvar og udfordringer i forbindelse med den nye EU-kemikalielovgivning REACH. Herudover har det været formålet at opbygge lokale kompetencer primært i miljønetværk, så virksomhederne har nem adgang til opdateret viden om REACH, indenfor lokal rækkevidde.

I efteråret 2006 udførte miljønetværkene en uformel undersøgelse blandt udvalgte medlemsvirksomheder med henblik på at undersøge virksomhedernes aktuelle viden om REACH. Den uformelle undersøgelse pegede på, at der blandt små og mellemstore virksomheder er kendskab tila t REACH kan få konsekvenser for virksomheden, men at virksomheden endnu ikke har foretaget sig noget konkret for at undersøge, hvilke konsekvenser REACH kan forventes at få, eller hvilke handlinger virksomheden bør iværksætte for at forberede sig på REACH. Undersøgelsen viste at virksomhederne efterspørger forskellige typer af assistance i forhold til at forberede sig på REACH:

  • Internet
  • Møder og Workshops
  • Generelt (trykt) oplysningsmateriale

Indeværende informationsprojekt fokuserer på behovet for formidling via møder, workshops og trykt oplysningsmateriale idet det vurderes, at behovet for Internetbaseret materiale er dækket med Miljøstyrelsens og Dansk Industri’s respektive Help-deske.

Overordnet er informationsprojektet derfor bygget op om trykt materiale, der beskriver hvad REACH er (REACH-pjecen og –vistikortet), fem møder; ”Temadag om EU’s nye kemikalielovgivning REACH” samt Key2Greens Power Point præsentation, der giver et kortfattet indblik i hvad REACH er.

Ved temadagene deltog Miljøstyrelsen og Dansk Industri med indlæg. Et samarbejde der har medført at såvel Miljøstyrelsen som Dansk Industri er kommet bredt ud i hele landet, men ligeledes et samarbejde, der har betydet at deltagerne på temamøderne har kunnet få besvaret helt specifikke og detaljerede spørgsmål.

Projektet

Projektet består af flere forskellige aktiviteter der hænger sammen og omfatter en REACH-pjece, REACH-visitkort, samt temamøder hvor deltagerne får et indblik i, hvad REACH er og hvilke konsekvenser REACH har for deres virksomhed.

Der har desuden også været arrangeret et koordinerende opstartsmøde med lokale samarbejdspartnere som for eksempel kommunale miljøsagsbehandlere, samt udarbejdet nyhedsbrev om REACH.

For at sikre optimal udbredelse af det udarbejdede materiale er dette sammen med indbydelser til temamøderne sendt ud af de lokale miljønetværk til så vel medlemmer som ikke medlemmer.

Projektet er udført i samarbejde mellem Key2Green og de lokale miljønetværkskoordinatorer.

Konklusioner

REACH-pjecen er sendt ud til ca. 3.000 virksomheder, såvel medlemmer som ikke medlemmer af miljønetværkene. Herudover er den tilgængelig på Key2Greens og de lokale miljønetværks hjemmesider. Det vurderes derfor at REACH-pjecen, der grundlæggende beskriver, hvad REACH er, er formidlet bredest muligt ud.

REACH-visitkortet er ligeledes sendt ud, nogle miljønetværk, har valgt at sende visitkortet ud sammen med indbydelserne, mens andre deler dem ud, når de holder forskellige arrangementer, f.eks. ved kurser om kemikaliestyring. Visitkortet er netop beregnet til at dele ud, for at gøre opmærksom på REACH – og henvise til hvordan virksomheden kommer i gang og hvor der findes yderligere informationer.

Tilslutningen til det koordinerende opstartsmøde var præget af lokale kommuner og rådgivere, hvilket var den målgruppe der var ønsket. Deltagerne var særdeles spørgelystne og der kom mange forskellige vinkler frem på spørgsmål, som kommunernes miljømedarbejdere kunne få.

Der var stor tilslutning til de 5 temadage, med i alt 147 deltagere. Selvom de deltagende virksomheder var meget forskellige, lige fra små producenter og importører til downstreambrugeren, den professionelle bruger og kommunale sagsbehandlere virkede det som om de havde et godt udbytte af temadagene. For de møder, hvor der blev udfyldt evalueringsskemaer, viser disse at udbyttet var tilfredsstillende.

På alle 5 temadage var deltagerne spørgelystne og fik afklaret nogle ting. Det virkede generelt som om de følte de var bedre rustet til at komme i gang eller videre med REACH efter temadagen.

Flere af netværkene har allerede gennem de seneste par år informeret om REACH, og der er en klar efterspørgsel på, løbende at blive holdt opdateret, i takt med at REACH udvikler sig.

 



Version 1.0 September 2008, © Miljøstyrelsen.