Evaluering af målopfyldelse og virkemidler i Pesticidplan 2004-09

6 Tværgående evaluering – Bevillingerne

I det følgende gives et overblik over budget og forbrug i forbindelse med pesticidplanen og de væsentligste tiltag i forhold til pesticidplanens mål, samt over, hvordan de bevilgede midler har fordelt sig på virkemidler, ansvarlige myndigheder og på udførende institutioner.

Tabel 6.1 viser budgettet i pesticidplanen og dets fordeling på ansvarlige myndigheder og udførende institutioner. Af den procentvise fordeling af budgettet fremgår, at ca. en tredjedel af budgettet er tiltænkt Varslingssystemet, godt en tredjedel andre langsigtede tiltag som Forskning, udvikling af rådgivning og Zonering, og knapt en tredjedel af budgettet er afsat til rådgivning og kontrol m.m. Heraf var ca. halvdelen allokeret til rådgivning til jordbrugere, mens resten var fordelt på 8% af budgettet til økologisk produktion, 4% til kontrol af restkoncentrationer i fødevarer, 1,2% til det offentlige område og 0,4% til reduktion af forbruget i private haver. Det svarer nogenlunde til estimatet for det procentvise pesticidforbrug på dette område. Det samlede budget for pesticidplanen var kr. 145 mio, hvilket udgør mindre end 10% af det forventede provenu fra pesticidafgiften over den samme periode.

Budgetfordelingen er desuden illustreret i figur 6.1, hvor den er sammenholdt med den procentvise fordeling af de faktisk afholdte udgifter vedr. pesticidplanen og dens virkemidler. Heri er inkluderet de interne administrative udgifter, der er forbundet hermed, og de dele af virkemidlerne, der er finansieret fra anden side, og som altså ikke er inkluderet i budgettet for pesticidplanen. Det drejer sig om den del af udgifterne vedr. forskningsprogrammet og økologikontrollen, der ikke er finansieret fra pesticidplanen. Det giver naturligvis en noget anden fordeling, idet især økologisk kontrol udgør en relativt stor post.

Tabel 6.1 Pesticidplan 2004-2009, fordeling af budget på ansvarlige myndigheder og udførende institutioner

Aktiviteter Ansvarlig myndighed Udførende Bevilling Pct. fordeling
1. Rådgivning og Udvikling af rådgivning     33,1 22,8%
1.1 Bedriftsrådgivning - landbrug FVM DLR 15,0 10,3%
1.2 Bedriftsrådgivning - gartneri og frugtavl FVM DLR 3,0 2,1%
1.3 Rådgivning om punktkilder FVM DLR 3,0 2,1%
1.4 Metodeudvikling til brug for rådgivning FVM DLR 12,1 8,3%
2. Pesticidforskning     33,0 22,8%
2.1 FoU i nedsat pesticidanvendelse MST Forskningsinstitutioner og firmaer 15,0 10,3%
2.2 FoU i effekter på miljø og sundhed MST Forskningsinstitutioner og firmaer 18,0 12,4%
3. Zoneringsprojekt     10,0 6,9%
3.1 Udgiftsandel, DJF DJF DJF 5 3,4%
3.2 Udgiftsandel, GEUS GEUS GEUS 5 3,4%
4. Varslingssystemet     48,6 33,5%
4.1 Udgiftsandel, DJF DJF DJF 16,8 11,6%
4.2 Udgiftsandel, GEUS GEUS GEUS 31,8 21,9%
5. Økologikontrol PD Plantedirektoratet 11,8 8,1%
6. Kontrol af restkoncentrat. i fødevarer FVM Fødevareinstituttet, DTU 6,1 4,2%
7. Grønne afgifter MST   0 0,0%
8. Nedsættelse på det offentlige område MST Statslige institutioner, regionerne og kommunerne,
KU; Skov og Landskab
1,8 1,2%
9. Nedsættelse i private haver MST Den Økologiske Have og
Det Danske Haveselskab
0,6 0,4%
 10. Restriktiv godkendelsesordning MST      
I alt         145,0  

MST: Miljøstyrelsen

PD: Plantedirektoratet

FVM: Fødevareministeriet

DLR: Dansk Landbrugsrådgivning, Landscentret

DJF: Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet (DJF), Aarhus Universitet

DTU: Danmarks Tekniske Universitet

Figur 6.1 Fordeling af budget og forbrug under pesticidplanen

Figur 6.1 Fordeling af budget og forbrug under pesticidplanen

Kilde: Tabel 6.1 og 6.2

De mere konkrete forbrugstal fremgår af tabel 6.2. I første kolonne vises budgettallene fra tabel 6.1, og de efterfølgende kolonner viser derefter den planlagte anvendelse for perioden 2004 – 2007 og de heraf forbrugte midler, som stort set svarer til budgetterne. Kun under pesticidforskning og økologisk kontrol er der væsentlige afvigelser, idet disse aktiviteter kun er delvist finansieret under selve pesticidplanen. Det er ikke alle virkemidler, der har haft budgettet opdelt på årlige beløb.

Der er generelt forbrugt ressourcer, svarende til den del af perioden, der er gået. Virkemiddel 8, Nedsættelse af pesticid-anvendelsen på det offentlige område kom sent i gang og har derfor en del ubrugte midler, som ikke forventes at blive forbrugt inden udgangen af 2009. Omvendt er der en del overforbrug på Virkemiddel 6, Kontrol af restkoncentrationer. Underforbruget på Virkemiddel 3, Zoneringsprojektet skyldes, at der lægges op til en større indsats bl.a. til formidling i afslutningsåret, 2008.

Udover de budgetter, der er bevilget under Pesticidplan 2004 – 2009 er der i forbindelse med virkemidlerne anvendt andre interne ressourcer til fortsat drift i forhold til situationen før 2004. Det drejer sig om interne administrationsudgifter og udgifter til virkemidler, der kun delvist er opført som finansieret af pesticidplanen, dvs. økologisk kontrol og pesticidforskning. Derefter er det samlede ressourceforbrug vedr. virkemidlet anført, svarende til første søjle i figur 6.1.

Endelig er der i sidste kolonne angivet omfanget af ressourcer, der i tillæg hertil er anvendt på aktiviteter, der sigter på samme effekt som det pågældende virkemiddel. Det gælder tilskudsordninger vedr. randzoner, økologi og anden pesticidfri dyrkning samt administrationen heraf. Det er især tilskudsordningerne vedr. økologi, der dominerer billedet, idet ressourceanvendelsen her er over ti gange så stor som den øvrige indsats for at mindske forbruget af pesticider.

Medregnet disse udgifter er de samlede udgifter vedr. virkemidler og andre tiltag med tilknytning til pesticidplanen kr. 2,09 mia. over 4-årsperioden, eller ca. kr. 500 mio. årligt. Opgjort således overstiger udgifterne provenuet fra pesticidplanen, der beløber sig til op mod kr. 450 mio. årligt. Her er det dog vigtigt at være opmærksom på, at nogle virkemidler, som økologikontrol og økologisk tilskud, har andre hensyn end en reduktion af pesticidforbruget.

Tabel 6.2 Bevilling og regnskab pr. virkemiddel

Aktiviteter Bevilling '04-'09 Heraf for 04-07 Budget-forbrug 04-07 Andre interne omk. 04-07 Forbrug i alt
04-07
Supplerende tiltag 04-07
1. Rådgivning og Udvikling af rådgivning 33,10 22,10 22,41 0,04  22,5 3,9[3]
1.1 Bedriftsrådgivning - landbrug 15,00 10,00 10,04 1,21 11,3  
1.2 Bedriftsrådgivning - gartneri og frugtavl 3,00 2,00 1,85 0,02 1,9  
1.3 Rådgivning om punktkilder 3,00 2,00 1,95[4] 0,02 2,0  
1.4 Metodeudvikling til brug for rådgivning 12,10 8,10 8,57   8,6  
2. Pesticidforskning 33,00 22,00 41,09[5] 0,60 41,7  
2.1 FoU i nedsat pesticidanvendelse 15,00 10,00 24,49      
2.2 FoU i effekter på miljø og sundhed 18,00 12,00 16,60 0,60    
3. Zoneringsprojekt 10,00 8,00 6,68[6] 0,43 7,1  
4. Varslingssystemet 48,60 32,40 32,2 0,64 32,8  
5. Økologikontrol[7] 11,80 7,60 7,60 102,0[8] 109,6 1842,8[9]
6. Kontrol af restkoncentrat. i fødevarer 6,10 4,10 4,50   4,5  
7. Grønne afgifter 0,00 0,00 0,00 0,07 0,1  
8. Nedsættelse på det offentlige område 1,80 1,20 0,40[10] 0,54 0,9  
9. Nedsættelse i private haver 0,60 0,60 2,14 0,13 2,3  
10. Restriktiv godkendelse - - - 18,26 18,26  
I alt 145,00 98,00 117,02 122,70 239,8 1846,7


Fodnoter

[3] Tilskud til og administration af tilskudsordninger til randzoner.

[4] Regnskabet har i perioden 2004-2006 ikke været opgjort separat i forhold til rådgivning vedr. punktkilder, da det har været en integreret del af bedriftsrådgivningen.

[5] Fra pesticidplanen er der allokeret 5,5 mio. kr. årligt. Differencen antages at være finansieret fra anden side. Hertil kommer medfinansiering fra universiteter hvor lønningerne for professorerne ikke bliver betalt af miljøstyrelsen.

[6] Både DJF og GEUS har opsparet ressourcer til 2008, bl.a. for at have mere koncentreret tid til at lave slutrapport og øvrige publikationer.

[7] Af regnskabstekniske årsager er 2004 ikke medregnet i de oplyste budgetter og regnskaber. Disse er derfor tilagt 33% for at tage højde herfor.

[8] Omkostningerne ved økologikontrol er på omkring kr. 28 mio. årligt. Differencen fra de 7,6 mio. kr, svarende til 1,9 mio. kr. årligt kommer fra tilbageførsel af CO2-midler samt ordinær finanslovsbevilling.

[9] Tilskud til omlægning til økologisk drift og til administration

[10] Det forventes, at der ved udgangen af 2009 er brugt omkring 1,2 mio. kr.

 



Version 1.0 September 2008, © Miljøstyrelsen.