Den ansvarlige virksomhed

Lad gevinsterne drive miljøarbejdet

Hvorfor miljøansvar?

Mange danske virksomheder tænker miljø ind i forretningen og får konkrete forretningsmæssige gevinster ud af det. Her er fire gode grunde til at sætte det frivillige miljøarbejde på virksomhedens dagsorden.

Danske virksomheder, der har taget frivillige miljøinitiativer, er ikke i tvivl. To ud af tre mindre og mellemstore virksomheder mener, at miljøaktiviteterne har forbedret virksomhedens omdømme. Næsten halvdelen mener, de har bidraget til at tiltrække
og fastholde kunder og reducere produktionsomkostninger. Det viser undersøgelsen “Kortlægning af CSR-aktiviteter blandt mindre og mellemstore virksomheder”, som Gallup udarbejdede for Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i 2005. Miljøarbejde er en god forretning, og ikke kun for de virksomheder, der lever af at sælge vindmøller eller økologiske fødevarer.

1

Miljø sætter skub i forretningsudviklingen

Flere og flere forbrugere og virksomhedskunder efterspørger miljøvenlige produkter og produkter med en grøn profil. Nye miljøvenlige produkter og processer åbner døren til nye markeder og tiltrækker nye kundesegmenter. Desuden kan virksomhedens miljøledelse og generelle miljøprofil differentiere virksomheden på markedet.

“Når du vurderer markedspotentialet for et produkt, så tæller indsatsen for at gøre produktet mere miljøvenligt og CO²-neutralt helt sikkert.”

Jens Uhl Nielsen, direktør, DKI Plast A/S.


2

Miljø forøger effektiviteten og giver besparelser

Jo mere effektive processerne er, jo mindre ressourcer skal der bruges
- og det giver mulighed for besparelser. En række miljøvenlige teknologier sikrer en mere effektiv anvendelse af kemiske stoffer og ressourcer som vand og energi. Desuden er uddannelse i miljøvenlig adfærd med til at sikre en mere effektiv udnyttelse af ressourcerne blandt medarbejdere.

“Når du investerer i ny teknologi og står over for to lige store investeringer, skulle du så ikke tage at vælge den, der er mindst miljøbelastende og bruger mindst energi?”

Jens-Ole Aagaard Jensen, direktør, Hollensen Energy A/S.


3

Miljø bringer virksomheden på forkant med lovgivningen

Krav fra forbrugere, virksomhedskunder og interesseorganisationer er ofte forløbere for ny regulering. Miljøledelse og grønne indkøbspolitikker er med til at sikre, at der løbende sker miljøforbedringer i virksomheden og værdikæden. Det bringer ofte virksomheden på forkant med lovgivningen og gør, at man hele tiden bliver opdateret med nye tendenser og krav fra interessenter og markedet.

“Du kommer helt naturligt på forkant med udviklingen på miljøområdet med et miljøledelsessystem, der bliver auditeret.”

Jørgen Thomsen, administrerende direktør, Skjern Papirfabrik A/S.


4

miljø hjælper på omdømmet og forebygger negativ omtale

Pressen skriver gerne artikler, der fortæller om, hvor og under hvilke forhold danske produkter fremstilles. Dårlig miljøadfærd hos underleverandører langt væk fra virksomheden rammer også danske aftagervirksomheder. Derfor er tydelige krav til miljø og arbejdsforhold hos underleverandører vigtigt. Kravene skal følges op med kontrol. I praksis kommer man dog længst, hvis der samtidig er et tæt og tillidsfuldt samarbejde.

“Kontrol og samarbejde er helt essentielt, når du vil videreføre virksomhedens værdier og krav i leverandørkæden.”

Jesper Egelykke Jensen, supply chain direktør, KOMPAN A/S.


Virksomhedens frivillige miljøansvar

Miljøansvaret kan eksempelvis komme til udtryk gennem:

• En miljøpolitik og et miljøledelsessystem efter den internationale standard ISO 14001 eller den europæiske EMAS-ordning.

• Effektivisering af processer og forretningsgange for at reducere forbruget af ressourcer.

• Udvikling af nye produkter og ydelser som miljøvenlig transport eller vandbesparende produkter.

• Miljøvaredeklaration og miljømærkning af produkter og ydelser med EU’s Blomsten eller det nordiske Svanen.

• Rapportering og kommunikation af virksomhedens miljøarbejde som eksempelvis indsatsen for at reducere udledninger af CO².

• Medarbejdernes engagement i og udenfor virksomheden gennem interne og eksterne foredrag om miljøarbejdet.

• Krav til underleverandører om brug af kemikalier og håndtering af affald.

• Dialog og samarbejde med eksterne parter som interesseorganisationer og brancheforeninger om spredning af nye miljøløsninger.

 



Version 1.0 December 2008, © Miljøstyrelsen.