Den ansvarlige virksomhed

CSR – virksomhedernes frivillige samfundsansvar

Hvorfor miljøansvar?

Tre ledere om virksomhedens samfundsansvar

Hvad forbinder ledere af mindre og mellemstore virksomheder i Danmark egentlig med de tre bogstaver C, S og R?

“Det er hele den måde, man opfører sig på, det setup, man har i sin virksomhed. At du agerer på dit marked, over for dine kunder, din omverden og dine medarbejdere. CSR er noget, enhver virksomhedsleder skal tage alvorligt.”

- Jens Uhl Nielsen, direktør, DKI Plast A/S.

Virksomhedens samfundsansvar dækker over det, som virksomheden gør for at skåne miljøet: sikre gode arbejdsforhold, tage vare på lokalsamfundet ud over lovens krav og andre frivillige initiativer, som gavner samfundet. Men hvor skal virksomhedens frivillige indsats begynde, og hvor kan den styrkes? Der, hvor det gavner forretningen, er et godt svar.

Hos virksomheden FLEYE ApS i Hedehusene, som designer og producerer briller, har man gjort en stor indsats for at sikre, at underleverandørerne i Kina ikke bruger børnearbejde. Hollensen Energy A/S i Ikast har skiftet bilparken ud med modeller, der kører længere på en liter benzin, og har sikret tilbud om sund mad til medarbejderne.

Et par eksempler på, at virksomheder tager ansvar for etisk adfærd i andre lande, for miljøet og for medarbejdernes sundhed. Indsatserne er ikke

 iværksat på grund af lovkrav og pres fra myndigheder, men på virksomhedernes eget initiativ. Det kaldes også virksomhedens frivillige samfundsansvar eller på engelsk Corporate Social Responsibility (CSR).

Hvad er samfundsansvar for min virksomhed?

CSR kan være til glæde og gavn for virksomhedens medarbejdere, lokalsamfundet, samfundsudviklingen i den tredje verden eller noget midt imellem.

regeringens handlingsplan for csr

Målet med regeringens handlingsplan for CSR er, at stadig flere virksomheder - større som mindre - skal arbejde aktivt med forretningsdrevet samfundsansvar. For mange virksomheder vil der typisk være tale om at fokusere og forbedre den indsats, virksomheden i forvejen udøver. På den måde kan samfundsansvar blive en naturlig del af forretningsstrategien, der også tænkes ind i nye aktiviteter.

 “Det kan rumme gevinster for den enkelte virksomhed, for andre danske virksomheder og for samfundet som helhed,” står der i handlingsplanen, som blandt andet forpligter større virksomheder til at rapportere om deres CSR-aktiviteter. Planen indeholder en række initiativer, som mindre virksomheder bør være opmærksomme på. Eksempelvis vil det offentlige i fremtiden stille større krav til sine leverandører med udgangspunkt i Global Compact-principperne. Og de regionale væksthuses kompetencer på CSR-området skal styrkes.

Derudover skal der udvikles internetbaserede værktøjer til støtte for virksomhedernes arbejde. Klimakompasset, som DI i samarbejde med regeringen står bag, er et eksempel herpå. Klimakompasset støtter udarbejdelse af klimaregnskaber, klimastrategier og lignende tiltag.

Læs mere om planen og initiativerne på hjemmesiden
www.samfundsansvar.dk og i “Handlingsplan for virksomheders samfundsansvar”, Regeringen, maj 2008.


“CSR-terminologien er ikke noget, vi direkte benytter i den daglige ledelse eller i strategiplanlægningen med bestyrelsen, men vi er meget bevidste om, hvad vi kan gøre for nærområdet, og hvilken profil vi skal have.”

- Kim Laursen, direktør, Melitek A/S.

“Jeg har talt om det her, længe før der blev sat bogstaver på. Miljø er en af hovedhjørnestenene i vores vision sammen med funktion, æstetik, økonomi og etik. Hensynet til naturen, medarbejderne, brugerne og fremtiden tilsiger, at vi til stadighed er bevidste om og arbejder med alle tænkelige relationer til miljøet.”

- Peter Lassen, grundlægger, Montana Møbler A/S.


figur

Den frivillige indsats kan også være til stor gavn for virksomheden. Der er tale om forretningsdrevet ansvar, når CSR er et aktiv for forretningen, som kan fastholde medarbejdere, tiltrække nye kunder eller bruges i udviklingen af nye produkter.

For mange mindre og mellemstore virksomheder
i Danmark er det god forretningsskik at opføre sig ordentligt og tage et ansvar i forhold til miljøet. Det hører til en sund forretning. På nogle virksomheder er miljøindsatsen født af krav fra kunder, for andre kommer den af en klar holdning til, hvad virksomheden gerne vil være kendt for. Fælles for de mange erfaringer er, at virksomheder tager et frivilligt samfundsansvar, fordi det stiller dem stærkere og gør dem mere konkurrencedygtige - her og nu og på lidt længere sigt.

I sidste ende bunder forretningsdrevet CSR i en holdning og vision om at drive en bæredygtig forretning.

 



Version 1.0 December 2008, © Miljøstyrelsen.