Den ansvarlige virksomhed

Fortæl om det frivillige miljøarbejde

Kommunikation om csr

Det kan give store gevinster at fortælle om den frivillige miljøindsats til kunder, naboer eller blot internt blandt medarbejderne. Det kan man gøre på mange forskellige måder, og i sidste ende er det op til virksomheden selv at lægge linjen for, hvor aktivt man ønsker at kommunikere miljøarbejdet.

Ser man virksomhedens frivillige miljøindsats som en investering, så er kommunikation et redskab til at høste afkastet. Ved at kommunikere om miljøarbejdet stiller virksomheden sig bedre i forhold til kunder, naboer, politikere, miljøorganisationer, investorer og ikke mindst medarbejdere. Det er ofte sund forretning, hvad enten man høster en økonomisk gevinst her og nu, eller det blot handler om at vise sin virksomhed frem som ansvarlig og omhyggelig.

Skjern Papirfabrik A/S med 75 ansatte har gode økonomiske grunde til at kommunikere. Hvert år udgiver virksomheden en bæredygtighedsrapport, der samtidig er en EMAS-miljøredegørelse. Den gør status over årets arbejde inden for miljø og socialt ansvar. “Det er med til at forbedre bundlinjen. Når vi lægger vores miljøarbejde på bordet, så bliver kunderne mere indstillet på at acceptere en højere pris end hos konkurrenter med en lavere miljøprofil,” fortæller Jørgen Thomsen, der er administrerende direktør for virksomheden.

Skjern Papirfabrik sælger blandt andet halvfabrikata til detailproducenter, og disse producenter mærker et pres fra de store detailhandelskæder og i sidste ende fra kunderne: Der skal være styr på miljøprofilen. Derfor er bæredygtighedsrapporten vigtig for kunderne, og den bliver studeret grundigt. Det giver det blå stempel til virksomheden som en leverandør, man kan regne med, og styrker dermed markedspositionen for Skjern Papirfabrik. “Indkøberne fra de større koncerner lægger meget vægt på miljøprofilen”, fortæller Jørgen Thomsen.

Offensive og diskrete løsninger
For mange begynder miljøkommunikationen med det grønne regnskab, som en virksomhed kan være forpligtet til at lave. Det kan være det første skridt i retning af mere ambitiøse afrapporteringer, der bruges offensivt, eksempelvis i markedsføring. Kommunikation om miljøarbejdet er dog ikke altid ensbetydende med øget salg her og nu. Til gengæld kan det give andre fordele. Ved at fortælle om miljøarbejdet kan virksomheden imødekomme aktuelle eller fremtidige krav fra investorer, naboer eller lokale politikere. Kommunikationen kan være virksomhedens oplæg til dialog og er i mange tilfælde med til at opbygge tillid.

Fem gode råd, når i skal kommunikere miljøarbejdet

1. Handlinger kommer før ord. Pas på med at fortælle omverdenen, at I gør en ekstra indsats for miljøet, så længe det kun er løse ideer eller skrivebordsplaner. En grøn profil må i sidste ende hænge sammen med mere grønne handlinger.

2. Vær parat til at fortælle om de uløste problemer. Ingen er perfekte, og man vækker mistro, hvis man påstår andet. Det er dog vigtigt, at problemerne ikke står alene, men ledsages af et bud på, hvordan virksomheden vil tackle dem.

3. Fortæl medarbejdere og ejere om miljøambitionerne. De er med til at tegne virksomhedens profil i verden omkring
jer. Klæd dem på med den nødvendige information om miljøarbejdet, så de bliver “ambassadører”.

4. Kommunikation kan være diskret. Miljøarbejdet kan kommunikeres på mange måder. Pressemeddelelser eller særlige miljørapporter kan skabe megen synlighed, men mere diskrete kanaler, så som virksomhedens hjemmeside, årsregnskabet eller pjecer til særligt interesserede, er en god måde at komme i gang på.

5. Sæt mål for kommunikationen. Der er mange målgrupper, der kan have interesse i at høre om jeres miljøarbejde. Er det først og fremmest kunder, lokale politikere, investorer eller en helt fjerde gruppe, I gerne vil have fat i? Det handler om at bruge miljøkommunikationen, så den giver mest mulig værdi i forhold til forretningsstrategien.

Læs mere om kommunikation i Miljøstyrelsens udgivelser som kan downloades via hjemmesiden www.mst.dk. Se blandt andet publikationen “Udformning af skriftlig miljøkommunikation” (Miljønyt, 42, 2000) og seks håndbøger om miljøkommunikation.

Nogle virksomheder beslutter dog, at man ikke vil kommunikere om miljøindsatsen uden for virksomheden. Hos Hollensen Energy A/S med 28 ansatte gør man en seriøs indsats for at reducere energiforbruget, blandt andet ved hjælp af firmabiler, der kører langt på literen. Alligevel er man tilbageholdende med at fortælle omverdenen om miljøindsatsen. Det kan nemlig hurtigt blive for poppet, mener direktør Jens-Ole Aagaard Jensen.

Derfor satser man på intern kommunikation rettet mod medarbejderne. Jens-Ole Aagaard Jensen ser nemlig forretningsmæssige fordele ved, at medarbejderne er stolte af virksomhedens miljøindsats. “Det bliver fortalt ude i byen, hvordan det er arbejde på en given virksomhed. Et godt ry giver et større ansøgerfelt,” siger Jens-Ole Aagaard Jensen.

 



Version 1.0 December 2008, © Miljøstyrelsen.