Den ansvarlige virksomhed

Hvem skal vide hvad?

Kommunikation om csr

En virksomhed har mange interessenter. Inden man kaster sig ud i kommunikationen, bør man tænke over, hvem man særligt vil gå efter, hvorfor, hvad de skal vide, og hvordan man vil få fat i dem.

Kunder og samarbejdspartnere

Er interesserede i at vide, hvor meget produkterne belaster miljøet, enten fordi de selv er optagede af miljø, eller fordi de møder kravet fra deres egne kunder. Ofte er et miljøledelsessystem som EMAS eller et miljømærke som EU’s Blomsten og det nordiske Svanen en god løsning, da det giver en konkret skabelon at arbejde ud fra. For virksomheden kan det betyde øget salg, men ambitionen kan også være at opbygge tillid blandt kunderne ved at vise, at her er en veldrevet virksomhed, hvor der er styr på sagerne.


Medarbejdere og deres familier

Vil gerne vide, at arbejdspladsen er veldrevet og har samvittigheden i orden på miljøområdet.

En klar miljøprofil kan fremme medarbejdernes stolthed og loyalitet. Ofte vil det være en god ide at lave en målrettet kommunikationsindsats over længere tid, fordi medarbejderne er vigtige ambassadører for virksomhedens miljøarbejde.


Journalister

Er interesserede i at lave historier om virksomheden. Historierne kan være positive eller negative. Der bliver skrevet dobbelt så mange positive som negative historier om de store virksomheder, der gør en særlig social eller miljømæssig indsats. Det viser undersøgelsen “Vagthund eller hyrdehund” fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (2007). Hvis historien om jeres miljøindsats skal bredt ud, er journalister vigtige partnere. De kan nås med pressemeddelelser, men ofte er den personlige kontakt til en journalist mere værdifuld. Husk dog på, at man aldrig på forhånd kan vide, hvad journalisten skriver.


Tre måder at fortælle om miljøarbejdet

Her er tre forslag til, hvordan I kan kommunikere om miljøindsatsen.

Den lette
Skriv en kort tekst til hjemmesiden om miljøarbejdet på virksomheden. Læg teksten ud som et særligt punkt under overskriften “Om virksomheden”, så interesserede kan
finde og printe den.

Den mere omfattende
Lav en selvstændig miljøpjece, miljørapport, grønt regnskab, EMAS-miljøredegørelse eller bæredygtighedsrapport. Beskriv virksomhedens miljøpolitik, de aktuelle miljøudfordringer og målene for de kommende år. En særlig miljørapport behøver ikke være omfattende, men kan blot være et par sider med årets nøgletal og en kort forklaring. Den mere omfattende bæredygtighedsrapport kommer mere bredt rundt om virksomheden ved også at sætte fokus på områder som etik og sociale forhold.

Den krævende
Arranger et seminar for journalister fra lokale og regionale medier. Udlever et skriftligt materiale til journalister, det kan være en årsrapport eller et notat, der præsenterer virksomhedens politik og målsætninger, men også uløste problemer og ambitioner for de kommende år. Inviter lokale politikere, miljøorganisationer eller naborepræsentanter, som I samarbejder med, til at diskutere jeres miljøarbejde.

Husk, at den lette måde at kommunikere på ikke samtidig er den letteste metode til at få styr på virksomhedens miljøpåvirkninger. Miljøproblemerne er de samme, uanset om man taler højt om dem eller ej.


Naboer

Vil gerne vide, at virksomheden i deres baghave ikke er til fare for dem selv eller deres børn. Åbenhed om miljøarbejdet i forhold til naboerne giver tryghed og kan være en god invitation til en åben dialog om mulige bekymringer.


Lokale politikere og miljømyndigheder

De lokale politikere og miljømyndigheder følger løbende med i virksomhedernes miljøarbejde, både når miljøarbejdet er fremsynet og ansvarligt, og når der er problemer. Ved at kommunikere direkte til politikere og miljømyndigheder kan virksomheden markere sig som en fremsynet og ansvarlig virksomhed, som lokalsamfundet har gavn af.

 



Version 1.0 December 2008, © Miljøstyrelsen.