Den ansvarlige virksomhed

Indvendinger mod miljøarbejdet – og gode råd

Kommunikation om csr

Man skal ikke blive overrasket, hvis man i begyndelsen møder modstand mod sine miljørelaterede CSR-tiltag internt i virksomheden. Al forandring er svær, især i begyndelsen. Som regel er det ikke ond vilje, men en naturlig menneskelig reaktion på forandringer, som kan mødes med klar ledelse og kommunikation. Nedenfor er de hyppigste indvendinger, I kan støde på, og et par gode råd til at komme dem i forkøbet.

Vi har ikke tid og kræfter!

Miljøindsatsen kræver tid, motivation og investeringer, ikke mindst i starten, hvor de nye rutiner indarbejdes. De ambitiøse satsninger kræver også en vis portion mod. De fleste virksomheder oplever, at tid og ressourcer er essentielle for at få tiltagene godt fra start. Alligevel kan det føles som op ad bakke, for eksempel på grund af faglige barrierer eller manglende entusiasme blandt medarbejdere og samarbejdspartnere. Derfor er det vigtigt at have motivation og incitamenter i baghovedet hele vejen. Formuler en klar vision om, hvor I gerne vil hen, sørg for at samle op på fremskridtene og vis dem synligt frem. På den anden side skal omkostningerne ikke fejes under gulvtæppet. Sig åbent, at forandringer stiller krav, og at det er ok.

Det vedrører ikke mig!

Ledelsen skal sætte miljøarbejdet på dagsordenen og drive det. Det skal være tydeligt lige fra begyndelsen, at miljø er en strategisk satsning

 for virksomheden. Ledelsen skal fortælle både medarbejderne og hinanden, hvorfor miljøindsatsen giver god forretningsmæssig mening. Vær ikke bange for at stille op til kritiske spørgsmål fra medarbejderne. Uden medarbejdernes engagement, ingen forandring.

Ja, ja, i morgen er det med miljø glemt!

Miljøplanerne er lagt frem, alle nikker og går hver til sit. Produktionen kører, dagene går, hvem holder fokus på miljøet? Alle kender fristelsen
til at trække på skuldrene i forventning om, at forandringerne driver over i den daglige travlhed. Det skal gøres klart, at miljø fremover vil være en fast del af virksomhedens tankesæt. Det gør man blandt andet ved at indarbejde miljø i udvalgte men centrale forretningsprocesser lige fra første dag. Faste årlige seminarer og spørgekonkurrencer om miljøarbejdet kan hjælpe til at fastholde fokus hos gamle som nye medarbejdere. Der er ingen vej uden om knofedt.

Seks gode råd, når i iværksætter et nyt miljørelateret csr tiltag

1. Lad gevinsten drive tiltaget.
Gør jer klart, hvorfor det nye miljøtiltag er vigtigt for virksomheden. Hvis tiltaget er strategisk fornuftigt og forretningsdrevet, er der en god chance for, at tiltaget giver gevinst for både forretningen og samfundet og bliver accepteret internt.

2. Skab sammenhæng til jeres øvrige tiltag.
Gør jer klart, hvordan det nye tiltag hænger sammen med virksomhedens øvrige tiltag. Hvis ikke I selv kan se sammenhængen, er det også svært for medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere at se, hvordan tiltagene er integreret i virksomheden.

3. Skab forankring i toppen.
Vær sikker på, at ledelsen bakker op om tiltaget og går forrest. Hvis ikke ledelsen tror på og aktivt støtter op om det nye tiltag, er det svært for medarbejderne at tro på og implementere i det lange løb.

4. Tag et skridt ad gangen.
Det ene miljøtiltag inspirerer ofte til det næste. Tag et skridt ad gangen og tag ved lære af jeres erfaringer. Hvis ikke det første tiltag er implementeret og forankret blandt de relevante medarbejdere, kan det være svært at få gang i det næste.

5. Vær åben og ærlig om jeres udfordringer.
Nye tiltag tager tid at implementere og afprøve. Hvis ikke gevinster kommer så hurtigt som forventet, så vær på forkant med interne og eksterne forventninger ved åbent og ærligt at fortælle om jeres udfordringer, og hvordan I tackler dem.

6. Synliggør jeres resultater.
Det er ikke sikkert, at alle jeres medarbejdere og kunder kender til indsatsen og resultaterne af den. Sørg for at fejre jeres resultater og fortæl om dem, så I skaber motivation og synlighed om de gevinster, I høster.

 



Version 1.0 December 2008, © Miljøstyrelsen.