Miljøforbedringer gennem produktudvikling

Selvdiagnose

Forsøg efter at I har gennemført 7-trinsforløbet at svare på disse spørgsmål. Hvis du kan svare, så er du i stand til at skabe miljøforbedringer!

1. Hvor i produktets levetid ser du miljøeffekter?
2. Hvad er det i produktets brugsmåde, som skaber miljøeffekter?
3. Hænger produktets miljøprofil sammen med dets egentlige ydelse for brugeren?
4. Hvor i produktets livsforløb ser du miljøeffekter?
5. Hvordan opstår miljøeffekterne i produktet?
6. Hvordan kan kunden vide, hvilke miljøproblemer han/hun køber?
7. Skyldes dit produkts miljøeffekter materialer, energi, kemikalier eller andet?
8. Hvor højt er jeres ambitionsniveau for miljøforbedringer? Kravopfyldelse, forebyggelse eller frontløber?
9. Hvem i jeres organisation har ansvar for miljøforbedringer i produktudviklingen? Er de synlige? Har de beslutningsmagt?
10. Hvilke miljøkrav skal/kan du stille til leverandørerne?
11. Hvad efterspørger dine kunder i forhold til miljø?
12. Hvilke andre aktører kan hjælpe dig med at forbedre dit produkts miljøeffekter?
13. Hvilke miljøeffekter bør måles?
14. Hvilke miljøovervejelser indgår i dit valg af materialer og produktion?
15. Hvilken sammenhæng er der mellem virksomhedens miljørapportering og indsatsen i produktudviklingen?
16. Hvilke alternative tilgængelige teknologier kan forbedre dit produkts miljøprofil?
17. Hvilke alternative produkter/ydelser kan dække kundens behov med radikalt minimerede miljøbelastninger?
18. Hvordan kan miljøkoncepter bruges positivt i markedsføringen?
19. Hvad er de 10 vigtigste indsatsområder for din virksomhed?
20. Hvilke miljøprincipper eller tiltag i produktudviklingen kan bidrage til forbedringer indenfor hvert indsatsområde?
21. Hvilke parametre vil du måle produktudviklingens miljøindsats på?

 



Version 1.0 November 2008, © Miljøstyrelsen.