Virkemiddel |
Tiltag |
Virkemiddel type |
Antal overskridelser af NO2 grænseværdien i 2010 |
Rangordning efter antal overskridelser af NO2 grænseværdien i 2010 |
Rangord-ning efter
NOx emission i miljøzone |
Rangord-ning efter direkte NO2 emission i miljøzone |
Tyske miljøzoneregler i Kbh. |
Fra 1.1.2010. Alle benzinkøretøjer mindst Euro 1 og alle dieselkøretøjer mindst Euro 4 (eller Euro 3 med filter) |
Teknologikrav i miljøzone |
10 |
1-2 |
1 |
2 |
NOx reducerende udstyr på tunge køretøjer |
NOx reducerende udstyr (SCR) på alle diesel lastbiler og busser med Euro <=3 (Euro 4 og 5 undtaget) |
Teknologikrav i miljøzone |
10 |
1-2 |
2 |
1 |
Betalingsring |
Betalingsring i Københavntd>
| Økonomisk |
25 |
3 |
4 |
5 |
Vejafgifter |
Kørselsafgifter (road pricing som del af nationalt virkemiddel) |
Økonomisk |
28 |
4 |
5 |
6 |
Fremskyndelse af nye emissions-normer for diesel person- og varebiler |
Fremskyndelse således at diesel person- og varebiler forudsættes 2 år tidligere for Euro 6 |
Teknologikrav i miljøzone |
10 (i 2015) |
5 |
7 |
4 |
Forbud mod benzin personbiler uden katalysator |
Forbud mod alle før Euro 1 benzin personbilertd>
| Teknologikrav i miljøzone |
30 |
6 |
3 |
8 |
Introduktion af miljøbiler som elbiler, brintbiler og hybrid mv. |
Retter sig primært mod nyregistrerede personbiler som antages at erstattes af miljøbiler uden lokal emission (elbiler).td>
| Teknologi/
Planlægning |
33 |
7 |
6 |
3 |
Lokal trafikplanlægning |
Havnetunnel, Metro City Ring, Pendlerplaner, Trafiksanering i Kbh. |
Planlægning |
44 |
8 |
8 |
7 |
Overflytning af biltrafik til kollektiv trafik |
Forbedring og udbygning af den kollektive trafik i kombination med begrænsning af biltrafikken |
Planlægning |
n.a. |
n.a. |
n.a. |
n.a. |