NO2-Virkemiddelkatalog

Virkemiddel Tiltag Virkemiddel type Forudsætninger Forventet NOx effekt kvalitativt vurderet Forventet PM effekt kvalitativt vurderet
1. NOx reducerende udstyr på tunge køretøjer NOx reducerende udstyr (SCR) på alle diesel lastbiler og busser med Euro <=3  (men ikke på Euro 4 og 5) Teknologikrav i miljøzone 80% reduktion af NOx emission
Luftkvalitetsberegninger for 138 gader i Kbh.
Betydelig effekt, da tunge køretøjer andrager relativt meget af NOx Ingen effekt
2. Tysk miljøzoneregel i Kbh. Fra 1.1.2010. Alle benzinkøretøj-er mindst Euro 1 og alle dieselkøretøjer mindst Euro 4 (eller Euro 3 med filter) Teknologikrav i miljøzone Konventionelle benzin person- og varebiler uden katalysator (< Euro 1) fjernes og forudsættes at være nyeste Euro klasse i de pågældende år (2010, 2015, 2020).
Diesel person- og varebiler samt tunge køretøjer <= Euro 2 forudsættes at erstattes af  nyeste Euroklasse i pågældende år, og Euro 3 antages alle at have partikelfilter.
Luftkvalitetsberegninger for 138 gader i Kbh.
Betydelig effekt, da reguleringen retter sig mod både lette og tunge køretøjer og kræver køretøjer med lave NOx emissionsfaktorer Betydelig effekt
3. Forbud mod benzin personbiler uden katalysator Forbud mod alle før Euro 1 benzin personbilertd> Teknologikrav i miljøzone Vil fjerne omkring 4,8% benzinpersonbiler i 2010, 1,8% i 2015 og 1,1% i 2020. Erstattes med nyeste Euro klasse i pågældende år.
Luftkvalitetsberegninger for 138 gader i Kbh.
Mindre effekt da personbiler uden katalysator kun udgør en lille del af trafikken, men dog med høje emissionsfaktorer. Lille effekt
4. Fremskyndelse af nye emissions-normer for diesel person- og varebiler Fremskyndelse således at diesel person- og varebiler forudsættes 2 år tidligere for Euro 6 Teknologikrav i miljøzone Bilparken i 2015 beregnes som var det 2017 og 2020 som 2022, således at Euro 6 andrager en større andel end ellers. Dieselandelen er uændret for 2015 og 2020.
Luftkvalitetsberegninger for 138 gader i Kbh.
Køretøjer med lave emissionsfaktorer fremskydes og vil bidrage med en vis NOx emission Lille effekt



Version 1.0 Marts 2009, © Miljøstyrelsen.