Virkemiddel |
Tiltag |
Virkemiddel type |
Forudsætninger |
Forventet NOx effekt kvalitativt vurderet |
Forventet PM effekt kvalitativt vurderet |
1. NOx reducerende udstyr på tunge køretøjer |
NOx reducerende udstyr (SCR) på alle diesel lastbiler og busser med Euro <=3 (men ikke på Euro 4 og 5) |
Teknologikrav i miljøzone |
80% reduktion af NOx emission
Luftkvalitetsberegninger for 138 gader i Kbh. |
Betydelig effekt, da tunge køretøjer andrager relativt meget af NOx |
Ingen effekt |
2. Tysk miljøzoneregel i Kbh. |
Fra 1.1.2010. Alle benzinkøretøj-er mindst Euro 1 og alle dieselkøretøjer mindst Euro 4 (eller Euro 3 med filter) |
Teknologikrav i miljøzone |
Konventionelle benzin person- og varebiler uden katalysator (< Euro 1) fjernes og forudsættes at være nyeste Euro klasse i de pågældende år (2010, 2015, 2020).
Diesel person- og varebiler samt tunge køretøjer <= Euro 2 forudsættes at erstattes af nyeste Euroklasse i pågældende år, og Euro 3 antages alle at have partikelfilter.
Luftkvalitetsberegninger for 138 gader i Kbh. |
Betydelig effekt, da reguleringen retter sig mod både lette og tunge køretøjer og kræver køretøjer med lave NOx emissionsfaktorer |
Betydelig effekt |
3. Forbud mod benzin personbiler uden katalysator |
Forbud mod alle før Euro 1 benzin personbilertd>
| Teknologikrav i miljøzone |
Vil fjerne omkring 4,8% benzinpersonbiler i 2010, 1,8% i 2015 og 1,1% i 2020. Erstattes med nyeste Euro klasse i pågældende år.
Luftkvalitetsberegninger for 138 gader i Kbh. |
Mindre effekt da personbiler uden katalysator kun udgør en lille del af trafikken, men dog med høje emissionsfaktorer. |
Lille effekt |
4. Fremskyndelse af nye emissions-normer for diesel person- og varebiler |
Fremskyndelse således at diesel person- og varebiler forudsættes 2 år tidligere for Euro 6 |
Teknologikrav i miljøzone |
Bilparken i 2015 beregnes som var det 2017 og 2020 som 2022, således at Euro 6 andrager en større andel end ellers. Dieselandelen er uændret for 2015 og 2020.
Luftkvalitetsberegninger for 138 gader i Kbh. |
Køretøjer med lave emissionsfaktorer fremskydes og vil bidrage med en vis NOx emission |
Lille effekt |