Virkemiddel |
Tiltag |
Virkemiddel type |
Forudsætninger |
Forventet NOx effekt |
Forventet PM effekt |
6. Introduktion af miljøbiler som elbiler, brintbiler og hybrid mv. |
Retter sig primært mod nyregistrerede personbiler men også varebiler kan tænkes at erstattes af miljøbiler.td>
| Teknologi/
Planlægning |
Akkumulerede
nyregistrerede
personbiler i
2010 er 6% af personbil-bestanden,
26% i 2015 og 45% i 2020,
hvilket udgør
max potential,
hvis det forud-sættes at
alle ny-
registrerede
personbiler fra
2010
er biler uden
NOx emission
fx elbiler.
Elbiler forud-
sættes
at erstatte
nyeste
Euro klasse,
som
helt reduceres
svarende til
nysalg.
Da emissions-
reduktionen er
usikker beregnes
der ikke med luftkvalitets-modeller
for alle gader,
men emissions-reduk-
tionspotentialet
illustreres
afhængig
af penetrerings-
grad. |
NOx fra personbiler (benzin og diesel) udgør ca. 45-50% af total NOx. Effekten er helt afhængig af forudsætninger for penetrering af miljøbiler. Den er max 6% heraf i 2010, 26% i 2015 og 45% i 2020 svarende til en samlet NOx reduktion på max 3% i 2010, 12% i 2015 og 20% i 2020. |
Lille effekt |
7. Overflytning af biltrafik til kollektiv trafik |
Forbedring og udbygning af den kollektive trafik i kombination med begrænsning af biltrafikken |
Planlægning |
Sammenhængen
mellem persontrafik
og NOx illustreres,
så man kan få en
ide om, hvor meget overflytning fra
privat til kollektiv transport kan
betyde for NOx emissionen. Nogle
af forbedringerne
vil kræve mere
bustrafik. I vurderingerne
tages der hensyn
til gennemsnitsbelægning i bil
og bus. Der er gennemregnet
nogle eksempler,
som illustrerer betydningen for
NOx emissionen
af overflytning fra biltrafik til
kollektiv transport. |
NOx emission fra personbiler (benzin og diesel) udgør ca. 45-50% af total NOx. Overflytning vil kræve mere bustrafik, og afhænger af forudsætninger herfor. |
Lille effekt |
8. Lokal trafikplanlægning |
|
Planlægning |
Forudsætninger
som i Jensen et al. (2005).
Luftkvalitets-
beregninger for
138 gader i Kbh. |
|
|
|
Havnetunnel |
Planlægning |
Omfordeler
trafikken, så den kører udenom bymidten i København. Reduktion af biltrafikken på i centrale gader. |
Minimal effekt pga. lille trafikreduktion (1%). |
Minimal effekt pga. lille trafikreduktion. |
|
Metro City Ring |
Planlægning |
Reducerer bustrafikken i
den indre dele af København. Begrænset effekt
på personbiler og ingen effekt på
vare- og lastbiler |
Minimal effekt pga. lille trafikreduktion (1%). |
Minimal effekt pga. lille trafikreduktion. |
|
Pendlerplaner |
Planlægning |
Begrænser
pendling med personbil - altså reduktion af personbiltrafik i myldretiden. |
Minimal effekt pga. lille trafikreduktion (1%). |
Minimal effekt pga. lille trafikreduktion. |
|
Trafiksanering |
Planlægning |
Forhindrer gennemkørsel i de centrale dele af København og medvirker til at forskønne og fredeliggøre bymidten. Skal
ses i sammen-
hæng med en havnetunnel. |
Minimal effekt pga. lille trafikreduktion (1%). |
Minimal effekt pga. lille trafikreduktion. |