NO2-Virkemiddelkatalog

Tabel 3.2 Virkemidler indenfor trafikplanlægning

Virkemiddel Tiltag Virkemiddel type Forudsætninger Forventet NOx effekt Forventet PM effekt
6. Introduktion af miljøbiler som elbiler, brintbiler og hybrid mv. Retter sig primært mod nyregistrerede personbiler men også varebiler kan tænkes at erstattes af miljøbiler.td> Teknologi/
Planlægning
Akkumulerede nyregistrerede personbiler i 2010 er 6% af personbil-bestanden, 26% i 2015 og 45% i 2020, hvilket udgør max potential, hvis det forud-sættes at alle ny- registrerede personbiler fra 2010 er biler uden NOx emission fx elbiler. Elbiler forud- sættes at erstatte nyeste Euro klasse, som helt reduceres svarende til nysalg. Da emissions- reduktionen er usikker beregnes der ikke med luftkvalitets-modeller for alle gader, men emissions-reduk- tionspotentialet illustreres afhængig af penetrerings- grad. NOx fra personbiler (benzin og diesel) udgør ca. 45-50% af total NOx. Effekten er helt afhængig af forudsætninger for penetrering af miljøbiler. Den er max 6% heraf i 2010, 26% i 2015 og 45% i 2020 svarende til en samlet NOx reduktion på max 3% i 2010, 12% i 2015 og 20% i 2020. Lille effekt
7. Overflytning af biltrafik til kollektiv trafik Forbedring og udbygning af den kollektive trafik i kombination med begrænsning af biltrafikken Planlægning Sammenhængen mellem persontrafik og NOx illustreres, så man kan få en ide om, hvor meget overflytning fra privat til kollektiv transport kan betyde for NOx emissionen. Nogle af forbedringerne vil kræve mere bustrafik. I vurderingerne tages der hensyn til gennemsnitsbelægning i bil og bus. Der er gennemregnet nogle eksempler, som illustrerer betydningen for NOx emissionen af overflytning fra biltrafik til kollektiv transport. NOx emission fra personbiler (benzin og diesel) udgør ca. 45-50% af total NOx. Overflytning vil kræve mere bustrafik, og afhænger af forudsætninger herfor. Lille effekt
8. Lokal trafikplanlægning   Planlægning Forudsætninger som i Jensen et al. (2005). Luftkvalitets- beregninger for 138 gader i Kbh.    
  Havnetunnel Planlægning Omfordeler trafikken, så den kører udenom bymidten i København. Reduktion af biltrafikken på i centrale gader. Minimal effekt pga. lille trafikreduktion (1%). Minimal effekt pga. lille trafikreduktion.
  Metro City Ring Planlægning Reducerer bustrafikken i den indre dele af København. Begrænset effekt på personbiler og ingen effekt på vare- og lastbiler Minimal effekt pga. lille trafikreduktion (1%). Minimal effekt pga. lille trafikreduktion.
  Pendlerplaner Planlægning Begrænser pendling med personbil - altså reduktion af personbiltrafik i myldretiden. Minimal effekt pga. lille trafikreduktion (1%). Minimal effekt pga. lille trafikreduktion.
  Trafiksanering Planlægning Forhindrer gennemkørsel i de centrale dele af København og medvirker til at forskønne og fredeliggøre bymidten. Skal ses i sammen- hæng med en havnetunnel. Minimal effekt pga. lille trafikreduktion (1%). Minimal effekt pga. lille trafikreduktion.

 



Version 1.0 Marts 2009, © Miljøstyrelsen.