| Forside | | Indhold | | Tilbage | | Udskriftsvejledning |
NO2-Virkemiddelkatalog
Tabel 3.3 Økonomiske virkemidler
Virkemiddel |
Tiltag |
Virkemiddel type |
Forudsætninger |
Forventet NOx effekt |
Forventet PM effekt |
9A. Betalingsringtd>
| Betalingsring i København med ens priser for samme køretøjsgruppe |
Økonomisk |
Forudsætninger som i Jensen et al. (2005).
Luftkvalitetsberegninger for 138 gader i Kbh. Begrænser særligt personbiltrafikken over ringen. Ingen effekt på interne ture indenfor ringen. Mindre effekt på vare- og lastbiltrafik. Effekten er helt afhængig af taksten. I scenariet er der forudsat 30 kr. pr tur for personbiler, 60 kr. for varebiler og 120 kr. for lastbiler. Der er tale om høje takster, da formålet er at opnå betydelige trafikale effekter. |
En vis effekt pga. en vis trafikreduktion (ca. 13%). |
En vis effekt pga. en vis trafikreduktion. |
10. Vejafgifter |
Kørselsafgifter (som del af nationalt virkemiddel) |
Økonomisk |
Forudsætninger som i Jensen et al. (2005).
Luftkvalitetsberegninger for 138 gader i Kbh.Begrænser særligt personbiltrafikken i hele det område afgifterne dækker. Mindre effekt på vare – og lastbiltrafik. Effekten er helt afhængig af takststrukturen. I scenariet er der forudsat 1,5 kr. pr km for personbiler, 3,0 kr. pr km for varebiler, og 6 kr. pr km for lastbiler i den tætte del af København og en tredjedel udenfor. Forudsætningerne svarer til dem opsat i tidligere forskningsprojekt på DTU. |
En vis effekt pga. en vis trafikreduktion. (ca. 12%) |
En vis effekt pga. en vis trafikreduktion. |
| Forside | | Indhold | | Tilbage | | Udskriftsvejledning |
Version 1.0 Marts 2009, © Miljøstyrelsen.
|