NO2-Virkemiddelkatalog

Tabel 6.4 Rangordning af virkemidlerne efter forskellige kriterier

Virkemiddel Tiltag Virkemiddel type Antal overskridelser af NO2 grænseværdien i 2010 Rangordning efter antal overskridelser af NO2 grænseværdien i 2010 Rangord-ning efter
NOx emission i miljøzone
Rangordning efter direkte NO2 emission i miljøzone
Tyske miljøzoneregler i Kbh. Fra 1.1.2010. Alle benzinkøretøjer mindst Euro 1 og alle dieselkøretøjer mindst Euro 4 (eller Euro 3 med filter) Teknologikrav i miljøzone 10 1 1 2
NOx reducerende udstyr på tunge køretøjer NOx reducerende udstyr (SCR) på alle diesel lastbiler og busser med Euro <=3 (Euro 4 og 5 undtaget) Teknologikrav i miljøzone 10 2 2 1
Betalingsring Betalingsring i København Økonomisk 25 3 4 5
Vejafgifter Kørselsafgifter (road pricing som del af nationalt virkemiddel) Økonomisk 28 4 5 6
Fremskyndelse af nye emissions-normer for diesel person- og varebiler Fremskyndelse således at diesel person- og varebiler forudsættes 2 år tidligere for Euro 6 Teknologikrav i miljøzone 10 (i 2015) 5 7 4
Forbud mod benzin personbiler uden katalysator Forbud mod alle før-Euro 1 benzin personbiler Teknologikrav i miljøzone 30 6 3 8
Introduktion af miljøbiler som elbiler, brintbiler og hybrid mv. Retter sig primært mod nyregistrerede personbiler som antages at erstattes af miljøbiler uden lokal emission (elbiler). Teknologi/
Planlægning
33 7 6 3
Lokal trafikplanlægning Havnetunnel, Metro City Ring, Pendlerplaner, Trafiksanering i Kbh. Planlægning 44 8 8 7
Overflytning af biltrafik til kollektiv trafik Forbedring og udbygning af den kollektive trafik i kombination med begrænsning af biltrafikken Planlægning n.a. n.a. n.a. n.a.

 

 

 



Version 1.0 Marts 2009, © Miljøstyrelsen.