Indsamling og anvendelse af organisk
dagrenovation i biogasanlæg 4. Indsamling af organisk dagrenovation
4.1 ForudsætningerI det følgende er der gennemgået en række indsamlingssystemer for dagrenovation,
hvor der er tale om frasortering af en organisk fraktion, der i de enkelte tilfælde enten
behandles på et komposteringsanlæg eller i et biogasanlæg. Derudover er de enkelte
indsamlingsordninger evt. suppleret med forskellige yderligere ordninger med henblik på
genanvendelse. Afsnittet er uddrag af rapport, der er udarbejdet af DTI. Rapporten i sin
helhed foreligger som en bilagsrapport. Følgende indsamlingssystemer er gennemgået:
Indsamlingssystemerne er i det omfang, der foreligger de nødvendige data, beskrevet
med hensyn til følgende forhold:
I de økonomiske beregninger er alle priser omregnet til 1995-priser. Der er kalkuleret
med en afskrivningstid på 10 år og 6% årlig rente. Dobbeltbeholder-system I nærværende projekt er det valgt at gennemgå og beskrive et indsamlingssystem med
dobbeltbeholder, der har fungeret i Århus Kommune i knap 3 år hos i alt ca. 17.000
husstande, heraf de ca. 6.000 i enfamilieboliger. Årsagen til, at der ved dobbeltbeholder-systemet er valgt et indsamlings-system i
Århus Kommune, er, at indsamlingssystemet er meget veldokumenteret i forbindelse med
forsøg i kommunen med det såkaldte SYSTEM 2000, og der foreligger meget detaljerede
mængderegistreringer. Der foreligger endvidere resultater fra affaldsanalyser og
spørgeskemaundersøgelser. De seneste registreringer går frem til udgangen af 1995 og
foreligger i afrapporteringen af SYSTEM 2000 1997 (endnu ikke udgivet). To-beholder-system I nærværende projekt er det valgt at gennemgå og beskrive et system med to
plastbeholdere. Det udvalgte system har fungeret i ca. 6 år hos i alt ca. 10.000 husstande i Århus
Kommune, heraf knap 5.000 husstande i enfamilieboliger. Årsagen til, at indsamlingssystemet i Århus Kommune også er valgt som eksempel på
et to-beholder-system, er, at der foreligger en lang række registreringer over en
længerevarende periode, herunder bl.a. resultater fra affaldsanalyser og
spørgeskemaundersøgelser. De seneste registreringer går frem til udgangen af 1995 og
foreligger i en intern rapport hos Århus Kommune. Bates Combi System Bates Combi Systemet anvendes i dag i flere kommuner. I nærværende projekt er det
valgt at gennemgå og beskrive et indsamlingsforsøg på Amager. Forsøget omfattede det første år 1.500 husstande (1.000 husstande i etageboliger og
500 husstande i enfamilieboliger) og andet år 4.500 husstande (4.000 husstande i
etageboliger og 500 husstande i enfamilieboliger). Forsøget startede i maj 1992, og resultaterne for en to-årig periode frem til maj
1994 er afrapporteret af Rendan, april 1995: "Indsamling af dagrenovation med Bates
Combi System. Resultater fra 2 års forsøg på Amager". Enkeltbeholder-system Systemet har fungeret i 8-10 år hos i alt ca. 25.000 husstande i Vejle Kommune, heraf
ca. 12.500 husstande i enfamilieboliger. Systemet fungerer i Danmark indtil videre kun i Vejle Kommune. Der foreligger en række
erfaringer fra perioden medio 1989 til udgangen af 1991. Disse erfaringer er afrapporteret
i Miljøprojekt nr. 208 1992 og i "Vejle Systemet - et affaldssystem baseret på
kildesortering", Inger Rohde Svensson, 1994. Erfaringer fra disse rapporter er
suppleret med en henvendelse til Vejle Kommune.
4.2 Sammenfatning af mængder og økonomi i de 4 systemerI den økonomiske sammenligning af de 4 beskrevne systemer skal man være opmærksom
på, at man i sammenligningen kun ser på den del af de enkelte systemer, der er beregnet
til indsamling af organisk dagrenovation og restaffald. De 4 beskrevne systemer er, som
det også fremgår af systembeskrivelserne, på mange måder vidt forskellige, og de
indsamlede mængder og de dertil knyttede omkostninger baserer sig på større eller
mindre forsøg. Opdeling af de indsamlede mængder mellem enfamilieboliger og etageboliger findes i tre
af systemerne, mens en sådan opdeling ikke findes i enkeltbeholder-systemet. De indsamlede mængder af organisk dagrenovation varierer i enfamilieboliger fra 2,9
kg/husstand/uge til 5,9 kg/husstand/uge og i etageboliger fra 0,5 kg/husstand/uge til 2,2
kg/husstand/uge. Variationen i mængden fra enfamilieboliger kan bl.a. tilskrives
forskellen i mængden af haveaffald, men også forskelligheder i boligområdernes karakter
spiller ind. De enkelte forsøgsresultater vil i høj grad også være afhængige af den
enkelte husstands motivation til at frasortere organisk dagrenovation. Hvad angår den økonomiske opgørelse, er der kun i dobbeltbeholder-systemet skelnet
mellem indsamlingsøkonomi for enfamilieboliger og etageboliger. Indsamlingsomkostninger
varierer fra 182 kr./husstand/år til 557 kr./husstand/år, primært afhængigt af
faktorer som boligtype, indsamlingsudstyr, servicegrad og prisen på udlicitering af
indsamling samt for enkeltbeholder-systemet ikke mindst prisen på sortering af farvede
poser. Sammenfatning - Enfamilieboliger
4.3 Sammenligning af de 4 systemer med 3 referencesystemerDet er væsentligt for sammenligningen af de 4 beskrevne systemer med
referencesystemer, at fordelingen mellem enfamilieboliger og etageboliger i de 4 systemer
er nogenlunde ens, idet der er betydelig forskel på både indsamlet mængde organisk
affald og indsamlingspriser for de to boligtyper. Som det fremgår af systembeskrivelserne
og gentaget nedenfor, er der en væsentlig forskel i fordelingen af boligtyperne.
Da der imidlertid kun findes økonomiske data fordelt på henholdsvis enfamilieboliger
og etageboliger for dobbeltbeholder-systemet, har det ikke været muligt at skabe den
bedste sammenlignelighed. Det bør man være opmærksom på ved læsningen af det
følgende afsnit. Under de givne betingelser er den bedste måde at sammenligne de 4 beskrevne systemer
på at udregne vægtede gennemsnitstal for enfamilieboliger og etageboliger for hvert
system for henholdsvis indsamlet mængde organisk dagrenovation og dertil knyttede
indsamlingsomkostninger. For dobbeltbeholder-systemet er de vægtede tal beregnet på grundlag af data for:
De vægtede mængder er 151 kg organisk dagrenovation/husstand/år. For to-beholder-systemet er de vægtede tal beregnet på grundlag af data for:
De vægtede mængder er 244,4 kg organisk dagrenovation/husstand/ år. For Bates Combi Systemet er de vægtede tal beregnet på grundlag af mængdedata for
Amagerforsøget omregnet til:
De vægtede mængder er 104 kg organisk dagrenovation/husstand/år. For enkeltbeholder-systemet er anvendt de opgivne gennemsnitstal, der baserer sig på:
De gennemsnitligt indsamlede mængder organisk dagrenovation er vurderet til 239
kg/husstand/år. De gennemsnitlige indsamlingsomkostninger er vurderet til 557 kr./ husstand/år. Når man sammenligner de gennemsnitligt indsamlede mængder organisk dagrenovation i de
4 systemer, skal der tages hensyn til, at specielt to-beholder-systemet, på grund af et
stort volumen til den organiske dagrenovation, tillader og muliggør større mængder
haveaffald i det organiske dagrenovation. Haveaffaldets andel af den organiske fraktion er i to-beholder-systemet opgjort til ca.
40 vægtprocent, og i dobbeltbeholder-systemet til ca. 4 vægtprocent. Der findes ingen opgørelser for Bates Combi Systemet eller enkeltbeholder-systemet. Endvidere skal det bemærkes, at Amagerforsøget med anvendelse af Bates Combi Systemet
viste lave mængder organisk affald fra etageboliger.
4.3.1 ReferencesystemerDer er til sammenligning af de fire systemer valgt 3 referencesystemer. Referencesystem 1
I rapport fra SYSTEM 2000 (endnu ikke udgivet) er indsamlingsomkostningerne pr.
husstand pr. år for dette referencesystem opgjort til:
Referencesystem 2
I rapport fra I/S Vestforbrænding "Indsamling af bioaffald og biologisk
behandling i Danmark - status februar 1996", er indsamlingsomkostninger/husstand/år
opgjort til:
Referencesystem 3
I referencesystem 3 er indsamlingsomkostningerne pr. husstand pr. år i
enfamilieboliger opgjort til 255 kr./husstand/år, mens indsamlingsomkostningerne for
etageboliger er 89 kr./husstand/år (data fra rapport fra SYSTEM 2000).
4.3.2 Sammenfatning af de 4 systemer i forhold til 3 referencesystemerSammenligning af meromkostningerne ved indførelse af de i rapporten gennemgåede 4
indsamlingssystemer (med indsamling af organisk dagrenovation) i forhold til de 3
opstillede referencesystemer fremgår af nedenstående tabel 6.13 og 6.14.
Meromkostningerne er opgjort i kr./husstand/år samt i kr. pr. kg indsamlet organisk
dagrenovation.
4.4 SammenfatningSom det fremgår af tabel 4.3, er der ved sammenligning med reference-system 1 (110 l
beholdere med ugentlig tømning ved enfamilieboliger og 600 l containere med 2 ugentlige
tømninger ved etageboliger) tale om en merpris på fra 0,50 kr. pr. kg indsamlet organisk
dagrenovation til 1,91 kr. pr. kg. Ved sammenligning med referencesystem 2 (110 l sæk i sækkestativ med ugentlig
tømning hos både enfamilieboliger og etageboliger) er der tale om udsving fra en
besparelse på 4,30 kr. pr. kg indsamlet organisk dagrenovation til en meromkostning på
0,87 kr. pr. kg. Ved sammenligning med referencesystem 3 (240 l beholder med 14-dages tømning ved
enfamilieboliger og 600 l containere med 2 ugentlige tømninger ved etageboliger) er der
tale om en meromkostning på fra 0,74 kr. pr. kg indsamlet organisk dagrenovation til 2,25
kr. pr. kg. Når meromkostningen er størst ved sammenligning med referencesystem 3,
hænger det sammen med, at den rationaliseringsgevinst, som 14-dages tømning medfører,
og som er indbygget i 3 af de 4 indsamlingssystemer, allerede findes i referencesystemet.
I det fjerde system (Vejle-systemet) er der ikke 14-dages tømning, men til gengæld
afhentes begge fraktioner på én gang. Følgende forhold skal tages i betragtning, når indsamlingssystemerne sammenlignes: Vedr. dobbeltbeholder-system Vedr. to-beholder-system Vedr. Bates Combi System Vedr. enkeltbeholder-system Der foreligger ingen opgørelse af indsamlede mængder fordelt på enfamilie-boliger og
etageboliger, ligesom der ikke er foretaget affaldsanalyser, der kan oplyse om
sorteringseffektiviteten. Dvs. at både fordelingen af mængder på boligtyper og
sorteringseffektiviteten her er baseret på et skøn foretaget af Vejle Kommune. Vurdering af pris for behandling af organisk dagrenovation Det skal samtidig bemærkes, at prisen for indførelse af separat indsamling af
organisk affald i praksis afhænger af, hvilket indsamlingssystem kommunen anvender i
forvejen. Ved en vurdering af, hvad prisen generelt vil være ved en separat indsamling af
organisk dagrenovation, bør udgangspunktet derfor være, at det billigste af de
eksisterende indsamlingssystemer til separat indsamling af organisk dagrenovation
sammenlignes med det billigste referencesystem uden sortering. Det billigste eksisterende indsamlingssystem er dobbeltbeholder-systemet og det
billigste eksisterende referencesystem er referencesystem 1. De forøgede indsamlingsomkostninger kan således anslås til ca. 500 kr./ton (0,50
kr./kg) eller ca. 76 kr. pr. husstand pr. år for en kommune, som indfører sortering i
dobbeltbeholder. Referencesystem 3, der er et teoretisk referencesystem, vil på sigt kunne indføres,
og dette vil betyde, at meromkostningerne ved separat indsamling bliver større. Når
meromkostningen for indsamling af organisk affald skal vurderes, vil den derfor ligge i
intervallet 500-740 kr./ton eller 76-112 kr./husstand/år. Denne pris afspejler imidlertid
ikke omkostningen for den enkelte kommune, fordi prisen vil være afhængig af, hvilket
indsamlingssystem kommunen har i forvejen. Ekstraomkostningen på 500-740 kr./ton
afspejler således den pris, som det teoretisk vil være muligt at indsamle organisk
affald til i blandet bebyggelse. Det er næsten udelukkende indsamlingen af organisk affald fra enfamiliehuse, der giver
en meromkostning. Indsamlingen af organisk affald fra etageejendomme vil i de fleste
indsamlingssystemer kunne udføres næsten uden meromkostning.
4.5 Erfaringer med anvendelse af papirposer til indsamlingI ingen af de beskrevne systemer (dobbeltbeholder, 2 beholdere, Bates Combi System og
enkeltbeholder) anvendes i dag papirposer til indendørs opsamling af den organiske
fraktion. I Bates Combi System anvendtes i den forsøgsperiode, der er beskrevet i
nærværende projekt, papirposer, men man er siden gået over til at anvende plastposer
til den indendørs opsamling af den organiske fraktion. Begrundelsen herfor er ifølge
R98, at det ikke har været muligt at få en papirpose, der er vådfast. Brugerne har ikke
været tilfredse med papirposerne, og når man i dag har udskiftet papirposerne med
plastposer, er det udelukkende ud fra et brugerhensyn. Fra Miljøkontrollen bemærkes det
supplerende, at mange brugere anvendte en plastpose uden om papirposen. Også i andre indsamlingssystemer har man forladt papirposerne som emballage til fordel
for plastposerne. Nedenfor er fra yderligere 3 forsøg angivet begrundelserne for ikke
længere at anvende papirposer til indendørs opsamling af den organiske fraktion. Aalborg Kommune Ca. 600 af disse husstande anvendte i starten af forsøgsperioden papirposer til
indendørs opsamling af den organiske fraktion. Efter få måneders driftserfaringer blev
papirposerne udskiftet med plastposer i et forsøg på at imødegå lugtgener, og fordi
distributionen af papirposer vurderedes at være for omkostningskrævende. Ved en telefoninterviewundersøgelse, der blev gennemført i januar/ februar 1991,
svarede 76% af de husstande, der havde prøvet at anvende både papirposer og plastposer,
at de foretrak plastposerne; 15% foretrak papirposer. Begrundelserne fra husstandene for
at foretrække plastposerne var, at papirposerne blev gennemblødte (90% af husstandene).
14% mente desuden, at plastposerne havde reduceret lugtgenerne. Københavns Kommune "Plastposen med bindehank foretrækkes frem for papirposen med bærehank, set ud
fra et brugermæssigt synspunkt samt under hensyntagen til størst indsamlede mængder
madaffald. Arbejdsmiljømæssigt er plastposen tillige bedst, idet brugen af enten papirpose eller
spand øger risikoen for direkte kontakt med madaffaldet ved indsamling." Hillerød Kommune Meget hurtigt efter udlevering af papirposerne blev Teknisk Forvaltning kontaktet af
utilfredse forsøgsdeltagere, som klagede over, at poserne var utætte, og at en dårlig
limkvalitet medførte problemer med posernes styrke. På grund af de leverede posers dårlige kvalitet valgte man at indstille forsøget med
anvendelse af papirposer og udleverede i stedet plastposer tilsvarende dem, de øvrige
husstande i forsøgsområdet anvendte. I en senere gennemført spørgeskemaundersøgelse (januar 1990) svarede 62%, at de var
utilfredse med papirposerne. I afrapporteringen af forsøget indgår en anbefaling om, at der bør anvendes
plastposer frem for papirposer til indendørs opsamling af den organiske fraktion.
"Plastposer er indendørs at foretrække i hygiejnemæssig henseende, ligesom gener
ved den udendørs opsamling (lugt etc.) samt afhentning (arbejdsmiljø) minimeres,
såfremt poserne lukkes forsvarligt med knude etc"[1]. Silkeborg Kommune/Grindsted Kommune For begge kommuners vedkommende er der tale om, at der har været anvendt papirposer
(uden hank), siden indsamling af en organisk fraktion startede. Dvs. at ingen af
kommunerne (hverken borgere eller behandlingsanlæg) har indhøstet erfaringer med brug af
plastposer. Indsamlingsfrekvens og poseforbrug Begge kommuner udleverer papirposerne til brugerne én gang i kvartalet. Der udleveres
et antal poser svarende til et forbrug på 1 pose hver anden dag. I Grindsted Kommune har
der været enkelte henvendelser fra brugere om, at dette er for lidt, idet nogle ønsker
at kunne skifte pose hver dag. I Silkeborg Kommune har man gjort den erfaring, at det
udleverede antal poser er passende for enfamilieboliger, mens antallet af udleverede poser
påtænkes reduceret for husstande i etageboliger. Udendørs materiel Indendørs materiel I Silkeborg Kommune er der ikke udleveret indendørs opsamlingsmateriel. Vedr. brugernes tilfredshed med papirposerne Det generelle indtryk er hos Grindsted Kommune, at brugerne overvejende er tilfredse
med poserne. Der har dog været henvendelser til kommunen om, at poseåbningen er for
lille (17 l poser), og det derfor kan være vanskeligt at undgå at spilde, når organisk
dagrenovation skal placeres i poserne. Derudover har der været henvendelser om, at meget
vådt affald bløder gennem poserne, dog uden at de går i stykker. I Silkeborg Kommune var der hos brugerne i starten en del utilfredshed med
papirposerne. Mange brugere opbevarede papirposen i en lukket spand, hvilket medførte, at
der ingen fordampning fandt sted. Resultatet var, at posen "soppede" i væde.
Det er stadig vanskeligt for Silkeborg Kommune at få overbevist brugerne om, at de ikke
skal opbevare papirposen i en lukket beholder. Fordele og ulemper ved brug af papirposer i Silkeborg og Grindsted kommuner Som fordel ved anvendelse af papirposer siger begge kommuner, at de undgår problemer
på behandlingsanlæggene. For Silkeborg Kommunes vedkommende undgår de plast i
komposten, og for Grindsted Kommunes vedkommende undgår de problemer i biogasanlægget. Som ulempe ved anvendelse af papirposer nævner begge kommuner økonomien. Derudover
nævner Grindsted Kommune problemet med, at poserne ikke er 100% tætte, således at meget
vådt affald kan bløde igennem. Ulemperne ved brug af papirposer i Hillerød, København og Aalborg kommuner Det drejer sig primært om problemer med gennemvædning af papirposerne med heraf
følgende mindre tilfredsstillende hygiejniske forhold (spild af perkolat eller poser, der
går i stykker under transporten fra køkken til det udendørs opsamlingsmateriel). Derudover angiver rapporten om indsamling af madaffald fra husstande i Københavns
Kommune, at der indsamles mindre mængder organisk affald i områder, hvor der anvendes
papirposer, end i områder hvor der anvendes plastposer. Man kan ikke se bort fra, at problemer med utætte poser og lignende kan påvirke
indsamlingseffektiviteten, specielt i etageboligområder, hvor afstanden fra køkken til
udendørs opsamlingsmateriel er større end ved enfamilieboliger. Økonomi [1] Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen nr. 28 1991, "Grønt affaldssystem i Hillerød" [Tilbage i tekst] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||