Indsamling og anvendelse af organisk
    dagrenovation i biogasanlæg  3. Handlingsplaner samt incitamenter til øget genanvendelse
 
 3.1 HandlingsplanerDe stigende affaldsmængder og den stigende miljøbelastning fra affaldsbortskaffelsen
    var baggrunden for, at man i 1987 fastlagde en prioritering af indsatsen på
    affaldsområdet, hvor genanvendelsen ønskes øget og deponeringen begrænset mest muligt. Strategien er beskrevet i Genanvendelseshandlingsplanen 1987-89 og den
    efterfølgende Handlingsplan for øget genanvendelse 1990-92, hvor målet om 50
    pct. genanvendelse af de samlede affaldsmængder i løbet af 90'erne blev fastlagt. I Handlingsplan for affald og genanvendelse 1993-97 er det angivet, at der i
    1993 lægges op til en beslutning om, at der inden 1. januar 1996 indføres en
    landsdækkende 2-delt indsamling af organisk affald og restaffald med henblik på
    kompostering eller behandling på et biogasanlæg. Målet var at sikre biologisk
    behandling af størstedelen af det organiske affald, svarende til 20-25% af den samlede
    dagrenovation fra husstandene. I 1994 indgik Miljøministeriet en aftale med Kommunernes Landsforening og Københavns
    og Frederiksberg kommuner om forbrændingsegnet affald, bygge- og anlægsaffald, organisk
    affald og deponering. Parterne var enige om, at biogasanlæg til behandling af organisk
    affald - miljømæssigt set - er den bedste løsning, fordi bioforgasning medfører såvel
    energiproduktion som produktion af gødning til jordbrugsformål. Samtidig blev parterne
    enige om at vælge en fleksibel løsning, der støtter kommunale initiativer til
    indførelse af særskilt indsamling og behandling af organisk affald i stedet for tvungen
    indsamling fra 1996. Til opfølgning af aftalens elementer blev der nedsat en teknisk arbejdsgruppe med
    deltagelse af Kommunernes Landsforening, Københavns og Frederiksberg kommuner og
    Miljøstyrelsen. I 1995 udkom arbejdsgruppens rapportering, af hvilken det fremgik, at der
    var konstateret et behov for yderligere udviklingsarbejde på biogasanlæg, specielt til
    løsning af problemerne vedrørende tilførsel af organisk dagrenovation til
    biogasfællesanlæg. Dette arbejde skulle resultere i en statusrapport i sommeren 1996,
    som kunne danne baggrund for en større udbredelse af biogasanlæg, der tilføres organisk
    dagrenovation. Afrapporteringen blev siden hen udskudt til 1997 med begrundelse i, at
    erfaringsgrundlaget var meget sparsomt. Det begrænsede erfaringsmateriale skyldes, at det
    har været svært for anlæggene at opnå leveringsaftaler for organisk affald. Dette
    primært på grund af kommunernes tilbageholdenhed med etablering af to-delte
    indsamlingssystemer samt manglende driftserfaringer fra de nye biogasanlæg i Århus og
    Studsgård, der var etableret med behandlingsmulighed til organisk dagrenovation.  
 Tabel 3.1: Politiske beslutninger i forhold til kildesortering af
    organisk dagrenovation Samtidig med Miljøministeriets indførelse af handlingsplaner for øget genanvendelse
    er der siden igangsætningen af de koordinerede programmer for udvikling af biogasanlæg i
    1987 sket væsentlige fremskridt inden for biogasområdet. Der er således aktuelt 19
    større biogasfællesanlæg i drift, og biogasanlæggene spiller således en væsentlig
    rolle inden for genanvendelse af forskellige affaldsprodukter, hvor den organiske
    dagrenovation dog indtil videre kun har spillet en begrænset rolle. Det er imidlertid et
    vigtigt mål for udviklingsprogrammet for biogasområdet at medvirke til udvikling af
    biogasanlæg, der kan anvende kildesorteret organiske dagrenovation. Ifølge den nye energiplan, Energi 21, forventes biogas på langt sigt (år 2020) at
    bidrage til energiforsyningen med 20 PJ/år, hvilket er en 10-dobling i forhold til den
    aktuelle produktion på ca. 2 PJ/år. I planen er det ikke konkretiseret, hvor stor en
    andel organiske dagrenovation der forventes tilført biogasanlæg.  
 3.2 Incitamenter til øget genanvendelseDer eksisterer en række økonomiske incitamenter til fremme af udviklingen for
    biogasanlæg og anvendelse af organisk dagrenovation: Afgiftsfritagelser Tilskud til biogasanlæg 
 Tilskud til energiproduktion for biogas Tilskud til indsamling af organisk dagrenovation Det er fortsat regeringens prioritering, at biologisk behandling af den organiske
    dagrenovation er den miljømæssig bedste løsning, men som følge af, at teknologien bag
    biogasanlæggene endnu ikke er færdigudviklet, er den obligatoriske indsamling af den
    organiske dagrenovation udskudt på ubestemt tid.  | 
  ||||||||||||||||||||