Københavns kommunes
erhvervsaffaldsregulativ 3. Konklusion
Det overordnede mål med undersøgelsen var at belyse, hvilke økonomiske konsekvenser
indførelsen af Københavns Kommunes erhvervsaffaldsregulativ har haft for kommunens
virksomheder. Formålet med projektet var:
Resultaterne i forhold til projektets formål 1 og 2 er beskrevet i det efterfølgende.
En vurdering af omkostningsniveauet for øvrige kommuner ved indførelse af lignende
erhvervsaffaldsordninger er beskrevet i et afsluttende afsnit.
Hovedresultater fra spørgeskemaundersøgelsenHovedresultater
Nedenstående afsnit giver en uddybning af de anførte hovedresultater.
ØkonomiUændrede omkostninger Stigende omkostninger Figur 3.1 Omkostningsudvikling forbundet med ændring i
affaldshåndtering
Vægtning af virksomheder Undersøgelsens resultater er søgt omsat i forhold til den faktiske
størrelsesfordeling af virksomheder i Københavns kommune. Såfremt de undersøgte
virksomheder var udvalgt repræsentativt i forhold til størrelsesfordelingen af
Københavns Kommunes virksomheder må det forventes, at mindre end 10% er påvirket
økonomisk negativt som følge af gennemførelsen af erhvervsaffaldsregulativet. Vægtningen af virksomhederne er foretaget ud fra resultaterne i undersøgelsen fordelt
på brancher og i forhold til virksomhedsstørrelse. Der er således foretaget en
opskalering af undersøgelsens resultater. Det skal bemærkes, at andelen af små
virksomheder i Københavns Kommune er relativ stor. Ved indførelse af erhvervsaffaldsregulativet har man i Københavns Kommune
skønsmæssigt opnået en fordobling af genbruget af affald fra virksomheder, samtidig med
at under 10% af virksomhederne har haft stigende omkostninger til affaldsbortskaffelsen. Det overordnede billede af den økonomiske påvirkning af virksomhederne ved
implementering af regulativet underbygger således resultaterne fra
interviewundersøgelsen. Her blev det konkluderet, at virksomhedernes ændring i
affaldshåndteringen ikke har medført væsentlige ændringer i omkostningsniveauet til
affaldshåndtering. Inden for dette overordnede billede af omkostningsudviklingen ved gennemførelse af
Københavns Kommunes erhvervsaffaldsregulativ viser undersøgelsen en lang række
detaljerede oplysninger, som knytter sig til omkostninger fordelt på branche, størrelse,
affaldsfraktioner m.v.. En mere detaljeret gennemgang af resultaterne er foretaget i de
efterfølgende afsnit.
Omkostningsændringer i forhold til brancherBrancher Figur 3.2 Omkostningsudviklingen til affaldshåndtering fordelt
på brancher
Generelt tyder det på, at 70-80% i hver branche enten har haft uændrede eller
faldende omkostninger til affaldsbortskaffelse, mens ca. 20% har haft stigende
omkostninger. Hotel- og restaurationsbranchen skiller sig en smule ud fra det generelle billede, da
branchen er den branche, hvor flest virksomhederne har oplevet stigninger i udgifterne.
Her har ca. 30% haft stigende udgifter. En del af denne stigning kan skyldes, at der inden
for hotel- og restaurationsbranchen er iværksat en obligatorisk ordning for indsamling af
madaffald fra storkøkkener, der siden etableringen har været kritiseret for at være
relativ omkostningstung. Den væsentligste årsag til at ordningen er så dyr, skyldes at madaffaldet skal
afhentes relativt ofte for at kunne leve op til et friskhedskriterie, som er nødvendigt,
for at madaffaldet kan oparbejdes til grisefoder. Madaffaldsordningen er ikke specifikt medtaget i dette projekt, men som det ses af
virksomhedernes besvarelse af spørgeskemaet, har 40 ud af 94 virksomheder inden for
hotel- og restaurationsbranchen svaret, at de har foretaget en sortering af organisk
affald i undersøgelsesprioden. Det må derfor antages, at det er indsamling af madaffald,
der refereres til.
Størrelsesfordeling Omkostninger i.f.t virksomhedsstørrelseSer man på størrelsesfordelingen af virksomhederne i forhold til den økonomiske påvirkning fra erhvervsaffaldsregulativet, fremgår det, at hovedparten af de små virksomheder ikke har oplevet en ændring i omkostningerne til affaldsbortskaffelse (93%). Figur 3.3 Ændring i omkostninger til affaldshåndtering i.f.t.
virksomhedsstørrelse
Undersøgelsen viser, at erhvervsaffaldsregulativet primært påvirker store og
mellemstore virksomheder inden for hver branche og der er derved kun ca. 20% af
Københavns Kommunes samlede antal virksomheder, som er blevet påvirket økonomisk af
erhvervsaffaldsregulativet i form af stigende eller faldende omkostninger. Årsagen til, at mindre virksomheder med under 10 ansatte ikke oplever en ændring i
omkostningerne til affaldsbortskaffelsen, er som nævnt, at små virksomheder for det
meste ikke har affaldsmængder i en sådan størrelse, at de er forpligtet til at sortere
affaldet. Faldende omkostninger Fordelingen er illustreret i figur 3.4. Figur 3.4 Virksomheder med faldende omkostninger til
affaldsbortskaffelse
Stigende omkostninger Fordelingen er illustreret i figur 3.5. Figur 3.5 Virksomheder med stigende omkostninger til
affaldsbortskaffelse
Generel prisudvikling I ovenstående periode er der sket en stigning i statsafgifterne på affald til
forbrænding fra kr. 130 pr. tons til kr. 160 pr. tons. Tilsvarende er der sket en
stigning i statsafgiften for affald til deponering fra kr. 130 pr. tons til kr. 195 pr.
tons. Dette betyder en stigning i statsafgiften for de to behandlingsformer på
henholdsvis 23% og 50%. Prisen for behandling af affald til forbrænding og deponering inkl. statsafgifterne er
steget med 15-20% i perioden 1990 til 1994. Generelt er omkostningerne til transport af affald steget med ca. 10% som følge af
øgede afgifter og øgede lønomkostninger. Det samlede omkostningsbillede er således, at prisstigningerne på transport,
behandling samt affaldsafgifter har ført til, at virksomheder, der i perioden 1990 - 1994
ikke har foretaget en ændring i affaldshåndteringen og derfor får bortskaffet alt
affald til f.eks. forbrænding, må forventes at have haft en generel prisstigning på ca.
15% i perioden uafhængigt af den kommunale regulering på området. Priserne for afsætning af genanvendelige materialer har været stagnerende eller for
nedadgående i perioden fra 1990 til 1994. For pap og papir er der dog i slutningen af
1994 sket en positiv udvikling i afsætningspriserne. Virksomheder med mindre mængder af genanvendelige materialer vil i perioder, hvor
afsætningspriserne på disse materialer er meget lave, kommer til at opleve øgede
udgifter til affaldsbortskaffelsen. Dette skyldes at leje af materiel til opsamling af de
genanvendelige materialer og afhentningsafgiften ikke kan modsvares af den sparede
statsafgift ved genanvendelse. Omkostningsstigningerne vil for disse virksomheder typisk
ligge omkring 15% som et udtryk for den almindelige prisudvikling. Derimod kan virksomheder med store mængder genanvendelige materialer under samme
betingelser opleve en økonomisk fordel ved at udsortere genanvendelige materialer, idet
der opnås en besparelse i kraft af mindre affald til forbrænding og deponering, for
hvilket der jo betales statsafgifter. For at underbygge betydningen af den almindelige prisudvikling til
affaldsbortskaffelsen i undersøgelsesperioden er der foretaget en sammenligning af de
virksomheder, der oplevelser en omkostningsudvikling, og som har foretaget en ændring af
kildesorteringen, med virksomheder, som ikke har foretaget en ændring i kildesorteringen.
Det viser sig, at 1/4 af de virksomheder, der ikke har foretaget en ændring ved
sortering af affald, alligevel har oplevet stigende omkostninger til
affaldsbortskaffelsen. Foretages der en sammenligning på brancher, viser det sig, at der inden for engros-,
transport- samt hotel- og restaurationsbranchen er næsten lige stor andel af virksomheder
med stigende omkostninger i gruppen af virksomheder, som har ændret på kildesorteringen
samt i gruppen af virksomheder, der ikke har ændret på kildesorteringen. Det må derfor antages, at det for en del af virksomhederne gælder, at det er den
almindelige omkostningsudvikling, der refereres til, når udvikling i omkostningerne til
affaldsbortskaffelsen er blevet vurderet. Mængden af genanvendelige materialer samt priserne på afsætning af disse har stor
indflydelse på virksomhedernes omkostninger til affaldsbortskaffelsen. De affaldsfraktioner, som hovedparten af virksomhederne har frasorteret, er pap og
papir. For disse materialer har der stort set i hele undersøgelsesperioden været
faldende afsætningspriser. Det betyder, at virksomhederne kan have oplevet øgede
omkostninger ved bortskaffelse af disse materialer.
Størrelsesfordeling og omkostningsændringOmkostningsstørrelse i.f.t. virksomhedsstørrelse Et tilsvarende billede viser sig, hvis man ser på, hvilke virksomheder, der har
oplevet et fald i omkostningerne til affaldsbortskaffelsen. For at foretage en nærmere vurdering af omkostningsændringen på brancheniveau er det
nødvendigt at sammenholde udviklingen i omkostningerne med virksomhedernes ændringer i
affaldshåndteringen.
Ændring i affaldshåndteringAffaldshåndtering Figur 3.6 viser en oversigt over, hvilke fraktioner virksomhederne sorterer i fordelt
på antallet af virksomheder, der sorterer den pågældende fraktion. Det fremgår af
figuren, at stort set alle virksomheder er berørt af sortering af pap og papir. Resultaterne fra interviewundersøgelsen viste ligeledes, at hovedparten af
virksomhederne inden for næsten alle brancher blev berørt af sortering i fraktionerne
pap og papir. Interviewundersøgelsen viste tillige, at glas også var en affaldsfraktion,
som hovedparten af virksomhederne sorterede fra til genanvendelse. I
spørgeskemaundersøgelsen er resultatet ikke så entydigt, da der ikke registreres en
tilsvarende stor andel af virksomheder, der sorterer glas. Det ses imidlertid, at
sortering af glas hovedsagelig foretages inden for hotel- og restaurationsbranchen. Sammenlignes omkostningsstigningen med de ændringer i affaldshåndteringen, som
virksomhederne har foretaget i undersøgelsesperioden, fremgår det, at det for hotel- og
restaurationsbranchen gælder, at der bl.a. er foretaget en sortering af organisk affald.
Omkostningsstigningen er ydermere mest markant inden for hotel- og restaurationsbranchen,
hvor en reletivt stor andel af virksomheder har svaret, at de har haft forøgede
omkostninger på over 30%. Figur 3.6 Andel af virksomhederne med ændret håndtering af de
enkelte fraktioner
Der er ingen brancher ud over hotel- og restaurationsbranchen, som skiller sig særligt
ud i forhold til den økonomiske påvirkning ved gennemførelsen af Københavns Kommunes
erhvervsaffaldsregulativ. Det må formodes, at hotel- og restaurationsbranchens
omkostningsstigning i overvejende grad er knyttet til udgifterne til bortskaffelse af
madaffald.
Ændring af transportør og omkostninger forbundet hermedÆndring af transportør Det er således i alt 15% ud af det samlede antal virksomheder i undersøgelsen, der
har skiftet transportør. Dette betyder, at langt hovedparten af virksomhederne har
fastholdt deres transportør også efter gennemførelsen af erhvervsaffaldsregulativet. Nedenstående figur 3.7 viser omkostningsændringen forbundet med udskiftning af
transportør fordelt på brancher. Figur 3.7 Udviklingen i omkostninger ved udskiftning af
transportør
Undersøgelsen viser, at de virksomheder, der alene har foretaget udskiftning af
transportøren, i overvejede grad har haft et fald i omkostningerne til
affaldsbortskaffelse. Brancherne bank/finansiering og fremstilling har imidlertid oplevet stigende
omkostninger forbundet med udskiftning af transportøren. Ses der på udviklingen i omkostningerne hos de virksomheder, som alene har foretaget
en udskiftning af transportøren og på udviklingen i omkostningerne hos de virksomheder,
der både har ændret på kildesortering og udskiftet deres transportør, viser
resultatet, at det i overvejende grad er de virksomheder, der alene har udskiftet
tranportør, der oplever faldende omkostninger. Det er vanskeligt at fastslå årsagen til dette forhold, men det spiller utvivlsomt
ind, at virksomhederne har vanskeligt ved at skelne mellem udgifter til transport og
udgifter til kildesortering. Interviewundersøgelsen viste, at virksomheder ofte afregner
affaldsbortskaffelsen med transportøren. Dette betyder, at det er vanskeligt for
virksomhederne at skelne mellem omkostninger forbundet med kildesortering og omkostninger
forbundet med transporten. Det antages derfor, at omkostningerne forbunden i vid
udstrækning knytter sig til omkostninger til kildesorteringen. Derfor vurderes det, til trods for det relative lille antal af virksomheder, at de
virksomheder som kun har skiftet transportør giver et mere korrekt billede af
omkostningsændringen som knytter sig til transport af affald ved gennemførelse af
Københavns Kommunes erhvervsaffaldsregulativ. Konklusionen er, at virksomheder i det store og hele ikke er påvirket af kravet om
anvendelse af transportør med kommunal aftale. Ændringer i valget af transportør
skyldes hovedsageligt servicefordele og pris, eller mixet af disse to parametre.
Ændring af transportør i forhold til virksomhedsstørrelseÆndring af transportører i.f.t virksomhedsstørrelse I forhold til resultaterne fra interviewundersøgelsen som viste, at det primært er de
store virksomheder, der har foretaget en ændring af transportøren, viser
spørgeskemaundersøgelsen, at det i lige så stor udstrækning er mellemstore
virksomheder, der har skiftet deres transportør. Som det fremgår af figur 3.8 nedenfor, har virksomhedsstørrelsen ikke betydning for
den gruppe af virksomheder, der har oplevet faldende udgifter i forbindelse med
udskiftninger i transportører. Derimod er det bemærkelsesværdigt, at 30-35% af de
mellemstore og store virksomheder oplyser om stigninger i omkostningerne som følge af
skift i brug af transportør, mens ingen små virksomheder har haft stigninger. fordelt på virksomhedsstørrelse
Kendskab til regulativetRegulativet Undersøgelsen viser bl.a., at 40% af de virksomheder, der har foretaget en ændringer
i affaldsbortskaffelsen i undersøgelsesperioden, oplyser, at de ikke har kendt til
Københavns Kommunes erhvervsaffaldsregulativ. Kendskabet til regulativet er således ikke
afgørende for, om virksomhederne foretager de ifølge regulativet nødvendige justeringer
af affaldsbortskaffelsen. Det er således af mindre betydning, om virksomhederne umiddelbart har kendskab til
regulativets indhold, men det er vigtigt at hæfte sig ved, at virksomhederne handler
efter reglerne.
Årsagen til adfærdsændringAdfærdsændring Samlet set fremgår det, at det er regulativet, der er hovedårsagen til, at
virksomhederne har foretaget ændringer af affaldshåndteringen. Samtidig ses det, at 43%
af virksomhederne har ændret affaldshåndtering ud fra miljøhensyn. For fremstillingsbranchen betyder regulativet mindre, mens miljøhensynet og grønt
image er hovedårsagerne til ændring af affaldshåndteringen. En af årsagerne til, at
miljøhensyn og grønt image vægter tungere end regulativet, kan være, at der fra
forbrugernes side i dag ligger et generelt pres på industrien om en mere grøn profil. Et
grønt image indgår derfor i dag som en konkurrenceparameter. Transport- og engrosbranchen markerer sig ved at være de brancher, hvor regulativet er
den væsentligste årsag til, at der er foretaget ændring i affaldshåndteringen. Figur 3.9 Årsager til at virksomhederne har ændret
affaldshåndtering
For virksomheder, der ikke har haft kendskab til regulativet, er miljøhensyn den mest
hyppige årsag til ændring af affaldshåndteringen. Systemmæssig virkning Transportørernes rolle Årsagen kan skyldes en række forhold som nærværende undersøgelse ikke kan afgøre.
Dog kan en forsigtig antagelse være, at virksomhederne ikke ønsker at fremstå som
passivt handlende, hvilket det må siges at være, når de alene foretager ændringen på
transportørens foranledning, i modsætning til den mere aktive handling at have en
holdning til miljøet og således lægge dette til grund for besvarelsen. Når denne antagelse fremsættes, skal det ses i lyset af, at de personlige interviews
som dannede grundlaget for resultaterne i interviewundersøgelsen, klart indikerede, at
transportørene spiller en væsentlig rolle i forbindelse med virksomhedens
affaldshåndtering. Det kan således tilskrives den anvendte interviewform i forbindelse
med indsamlingen af oplysninger i denne rapport, at transportørenes rolle ikke er så
fremtrædende, som resultaterne af interviewundersøgelsen viste. I hovedresultaterne fra interviewundersøgelsen blev det anført, at transportørerne
har en central rolle. Som information til virksomhederne om indholdet i regulativet,
herunder hvilke fraktioner der skal kildesorteres. Ovenstående resultat fra interviewundersøgelsen kan ikke bekræftes i den endelige
undersøgelse. Det må derimod siges, at virksomhederne ikke tillægger transportørerne
den store betydning i forhold til virksomhedernes ændringen i affaldshåndteringen.
Omkostningsændringer ved gennemførelse af erhvervsaffaldsregulativer i andre kommunerØvrige kommuner Undersøgelsens resultater kan bruges til at udpege nogle generelle forhold i
tilknytning til forventningerne til den økonomiske påvirkning af virksomheder i andre
kommuner ved gennemførelse af en erhvervsaffaldsregulering svarende til den, der er
gennemført i Københavns Kommune. Erhvervsstrukturen i Københavns Kommune er imidlertid præget af mange mindre
virksomheder inden for brancherne detail, bank/finansiering og tjenesteydelser i forhold
til erhvervsstrukturen på landsplan. Det er derfor vigtigt, at der ved anvendelse af
undersøgelsens resultater altid tages hensyn til de lokale forhold, såsom
erhvervssammensætning, -placering m.v.. Økonomi En mindre del af erhvervslivet kan forventes at få faldende omkostninger (ca. 5%),
mens ca. 20 % kan forventes at få stigende omkostninger. Omkostningsændringen afhænger
dog af virksomhedsstørrelse og branchesammensætning. Virksomhedsstørrelse Omkostningsændringen Dette gælder for både mellemstore virksomheder og store virksomheder. Den øvrige del
af virksomhederne i nævnte grupper må forventes at få omkostningsstigninger på over
15% som følge af gennemførelse af et erhvervsaffaldsregulativ i lighed med Københavns
Kommunes. Det har ikke været muligt at opsætte en fordelingsnøgle for reduktionen i
omkostningerne sammenholdt med virksomhedsstørrelsen, idet kun 13 virksomheder i
undersøgelsen har kunnet sætte størrelse på reduktionen af udgifterne til
affaldsbortskaffelsen, hvilket er et for lille tal at generalisere ud fra. Sorteringskrav Tabel 3.1 viser, hvilke affaldsfraktioner som er dominerende inden for hver branche. Tabel 3.1 Opgørelse over affaldsfraktioner som primært påvirker den enkelte branche.
Transportører Generelt kan det siges, at det primært er omkostninger forbundet med en øget
kildesortering, som kan give udslag i virksomhedernes omkostninger til
affaldsbortskaffelsen. Behandlingsanlæg Informationsindsats Endvidere kan der af tabel 3.1 uddrages nogle generelle erfaringer om, hvilke
affaldsfraktioner, der er de primære inden for brancherne. Det er samtidig væsentligt, at de transportører, som indgår i den kommunale ordning
for transport af affald, er godt informeret om reglerne og deres rolle i forhold til
virksomhederne. Som interviewundersøgelsen viste, har virksomhederne ikke kendskab til,
hvilke behandlingsanlæg deres affald bortskaffes til. Det er alene transportøren, som
afgør, hvor affaldet skal behandles. Derfor er det vigtigt, at der laves en
informationsindsats over for transportørerne, dels så de ved, hvordan affaldet skal
være sorteret, for at det er lovligt at foretage transporten, og så de ved, hvilke
affaldsbehandlingsanlæg, der må benyttes. Håndhævelse Undersøgelsen indikerer, at tilsynsmyndighederne kan forvente, at der for virksomheder
med mere en 10 ansatte vil være behov for affaldssortering og derved behov for at
kontrollere, om reglerne overholdes. For virksomheder med mindre end 10 ansatte er
billedet ikke helt lige så entydigt. I denne gruppe vil der naturligt findes
virksomheder, som er omfattet af kildesorteringskravene, og virksomheder, som ikke
påvirkes af kravene om kildesortering. Undersøgelsens resultater giver ingen signaler om, hvilke typer af virksomheder med
under 10 ansatte, der vil være omfattet af kildesorteringskravet, og hvilke typer, der
ikke vil være det. Dog vil der være mere affald hos en detailvirksomhed med 9 ansatte
end hos en detailvirksomhed med 2 ansatte. Stikprøver Ovenstående mulighed for at reagere over for en virksomhed forudsætter naturligvis,
at kommunen er sikker på, at det pågældende affald stammer fra lige præcis denne
virksomhed. Ved stikprøvekontrollen opnås en kontrol med, at anlæggene ikke tilføres
fraktioner, som er miljømæssigt uhensigtsmæssige at behandle på det pågældende
anlæg. Endvidere forbedres mulighederne for en udpegning af problemområder, hvorved man
kan målrette kommunens tilsynsindsats yderligere. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||