Københavns kommunes
erhvervsaffaldsregulativ 2. Metodebeskrivelse og udvælgelsesprocedure
For at give læseren et samlet overblik af hele projektet, foretages der i dette
kapitel en kort beskrivelse af projektets indhold og opbygning. Efterfølgende er
resultaterne fra metodefastsættelsen og interviewundersøgelsen kort skitseret. Og
endelig beskrives metoden for gennemførelse af spørgeskemaundersøgelsen. Ønsker læseren en mere detaljeret beskrivelse af projektets metodefastsættelse og
interviewundersøgelse henvises til midtvejsrapporten, som kan rekvireres ved henvendelse
hos Rendan A/S. Projektets indhold
MetodefastsættelseIndhold
InterviewundersøgelsenIndhold
Resultater af pilotinterview Konklusionen på pilotinterview-runden var således, at 1994 var det eneste år for
hvilket, der ville kunne forventes oplysninger vedrørende affaldsmængder og
bortskaffelsesomkostninger. Da der således, jf. ovenstående, ikke længere kunne foretages en sammenligning med
eksakte data fra et konkret år før erhvervsaffaldsregulativets ikrafttræden og eksakte
data fra 1994, blev der i stedet opstillet en ny metode til vurdering af de økonomiske
konsekvenser for virksomhederne som følge af erhvervsaffaldsregulativet. Denne metode
blev godkendt af styregruppen. Revideret metode 90-situationen Den økonomiske konsekvens for virksomheden i forbindelse med indførelse af
erhvervsaffaldsregulativet beregnes herefter som forskellen mellem virksomhedens beregnede
omkostninger for "90-situationen" og de faktisk registrerede omkostninger i
1994. Resultater af interviewundersøgelsen
Erfaringer Interviewundersøgelsen viste endvidere, at det for langt hovedparten af virksomhederne
ikke har været muligt at oplyse om affaldsproduktionens størrelse. Derfor bør
oplysninger om virksomhedernes affaldsproduktion, herunder udviklingen i denne ikke indgå
i spørgeskemaundersøgelsen. Ligeledes viste interviewundersøgelsen, at virksomhederne som regel kun har en ringe
og ofte ingen viden om, hvilke behandlingsanlæg virksomhedens affald tilføres. Således
bør der ikke medtages oplysninger om virksomhedernes brug af modtageanlæg eller evt.
ændringer i valg af behandlingsanlæg i spørgeskemaundersøgelsen. Der bør i spørgeskemaundersøgelsen ikke søges oplysninger om virksomhedernes
udvikling i proces- og produktionsteknologi. Årsagen hertil er dels, at
interviewundersøgelsen viste, at ganske få virksomheder (under 5%) svarede herpå, og
dels vurderede kun 2 virksomheder, at dette havde indflydelse på affaldsproduktionen. Spørgsmål vedrørende udviklingen i virksomhedernes produktionsmængde i perioden
medgik ligeledes i interviewundersøgelsen. Resultaterne viste, at en stor del af
virksomhederne havde oplevet en stigning i produktionsmængden, men alligevel ikke mente,
at dette havde indvirket på sammensætningen og mængden af affald. Derfor bør der ikke
søges oplysninger herom i spørgeskemaundersøgelsen. Resultaterne af interviewundersøgelsen viste således, at der var behov for at
revidere metoden i forhold til ovenstående erfaringer for at kunne vurdere de økonomiske
konsekvenser af regulativet. Metoden for spørgeskemaundersøgelsen er derfor et resultat
af erfaringerne fra interviewundersøgelsen.
SpørgeskemaundersøgelsenMetode På grund af vanskeligheder ved at få faktiske oplysninger vedrørende økonomien, som
det fremgår af interviewundersøgelsen, blev det anbefalet, at man i den videre
undersøgelse (spørgeskemaundersøgelsen) undersøgte, hvorvidt virksomhederne vurderer,
at regulativet har påvirket omkostningerne til affaldshåndtering, herunder også på
hvilke områder omkostningerne har været påvirket. Således fokuserer den anvendte metode på, om der fra 1990 til 1994 er sket en
ændring i håndteringen af virksomhedens affald. Udviklingen i virksomhedens omkostninger til affaldshåndtering og bortskaffelse
opgøres som virksomhedernes procentvise angivelser af udviklingen. Hvis virksomheden ikke siden 1990 og frem til 1994 har ændret håndtering af affaldet,
vil de økonomiske konsekvenser af regulativet blive betragtet som en del af den
almindelige omkostningsudvikling på området. Indhold
Resultaterne af spørgeskemaundersøgelsen skal danne grundlag for at generere
branchenøgletal samt nøgletal på virksomhedsstørrelse (baseret på antal ansatte) til
brug for at vurdere konsekvenserne ved implementering af lignende
erhvervsaffaldsregulativer på landsplan. Stikprøvens størrelse Indledningsvis blev tre bureauer kontaktet, nemlig Gallup, GFK, og Vilstrup. Ud fra samtaler med disse bureauers konsulenter viste det sig muligt at gennemføre
spørgeskemaundersøgelsen med visse ændringer i forhold til den oprindelige
projektbeskrivelse. I projektbeskrivelsen er anført at 3.000 til 6.000 virksomheder skal indgå i
spørgeskemaundersøgelsen. Analyseinstitutterne mente, at antallet af virksomheder ikke
alene var ambitiøst og meget omkostningskrævende men også unødvendigt høj. Analyseinstitutterne mente, at en stikprøve på ca. 700 virksomheder var passende for
at gennemføre en spørgeskemaundersøgelsen. Endvidere anbefalede analyseinstitutterne at
gennemføre undersøgelsen i form af telefoninterview, for at sikre en høj svarprocent. På baggrund af ovenstående besluttede styregruppen, at det ville være
hensigtsmæssigt med en stikprøveundersøgelse hos 700 virksomheder, samt at anvende et
analyseinstitut til gennemførelse af spørgeskemaundersøgelsen. Endvidere besluttede
styregruppen at anvende en ekstern konsulent til at vurdere stilprøvens størrelse og
sammensætning. Styregruppen valgte Hans Kurt Kvist fra Handelshøjskolen i København som ekstern
konsulent i forbindelse med stikprøvens størrelse, sammensætning og udtagelse. Hans
Kurt Kvist har bekræftet, at en stikprøve på ca. 700 virksomheder vil være
repræsentativ. Gallup blev valgt som analyseinstitut til gennemførelse af spørgeskemaundersøgelsen
udført som telefoninterview. Desuden blev Gallup inddraget i udarbejdelsen af
spørgeskemaet for at undgå systematiske fejl (bias). Spørgeskema Det blev derfor besluttet at gøre spørgsmålene i spørgeskemaundersøgelsen mere
generelle og kvalitative. Til indsamling af data i spørgeskemaundersøgelsen er der udarbejdet et spørgeskema.
Spørgeskemaet og spørgeguiden er udformet i samråd med Gallup. Spørgeskemaet er
gengivet i bilagsrapporten. Selve spørgeskemaet er begrænset til enkle spørgsmål med et lille antal på
forhånd faste svarkategorier, så skemaet nemt har kunnet besvares udelukkende ved
afkrydsning. Enhver form for "hard facts" er undgået, først og fremmest fordi
erfaringerne fra interviewundersøgelsen viste, at virksomhederne ikke kan give præcise
tal. Til gengæld er der lagt mere vægt på virksomhedernes kendskab til og mening om
regulativet, samt virksomhedernes vurdering af ændringen i omkostningsniveauet som følge
af gennemførelsen af Københavns kommunes erhvervsaffaldsregulativ. Inden selve hovedundersøgelsen blev der af Gallup gennemført 10 pilotinterview. Disse
resulterede ikke i ændringer i forhold til spørgeteknik eller spørgeskemaets opbygning. Udvalgte virksomheder I alt er der udtaget en stikprøve på 1.604 virksomheder ud af 10.673 mulige inden for
de 7 brancher, alle med mindst 1 ansat. Dette betyder, at virksomheder med ingen ansatte, eller virksomheder, der ikke har
oplyst om antal ansatte, ikke indgår i populationen og dermed heller ikke i
undersøgelsen. I alt har 843 virksomheder (inkl. frafald) deltaget i spørgeskemaundersøgelsen. Brancher Bank/Finansiering Virksomhedsstørrelse Gruppe 1: 1-9 ansatte Tabel 2.1 viser dels Danmarks Statistiks opgørelse af antal ansatte inden for
ovennævnte brancher, angivet som population (pop), dels stikprøvens størrelse (stik). Tabel 2.1 Branche- og størrelsesfordeling af undersøgelsens
population samt stikprøvestørrelsen.
Kilde: Gallup Vægtning af stikprøven Det blev aftalt med Gallup at gennemføre undersøgelsen således, at der blev
gennemført ca. 100 interview indenfor hver branche. Udvælgelsen af virksomhederne er
foretaget således, at samtlige virksomheder indenfor de udvalgte brancher med over 50
ansatte er medtaget i undersøgelsen, 10 virksomheder fra hver branche i gruppen med 1-9
ansatte, og resten i gruppen med 10-49 ansatte. Som nævnt deltager der i alt 843 virksomheder i undersøgelsen, heraf har der været
et frafald på 180 virksomheder, således at antallet af gennemførte interview er 663. Tabel 2.2 Branche- og størrelsesfordeling af de 663 interviewede virksomheder.
Som det fremgår af tabellen, er der interviewet i størrelsesordenen 100 virksomheder
i hver branche. Transport er dog kun repræsenteret med 62 virksomheder. De 663 virksomheder, hvor der er gennemført interview, repræsenteret 6,2% af samtlige
københavnske virksomheder indenfor de 7 udvalgte brancher, hvor der er mindst 1 ansat. Fordeling af de 663 interviewede virksomheder i forhold til størrelse viser, at
virksomheder med 1-9 ansatte udgør 10%, virksomheder med 10 - 49 ansatte udgør 56% og
virksomheder med over 50 ansatte udgør 33% af det samlede antal interviewede
virksomheder. Undersøgelsesgrupper Undersøgelsen burde derfor i princippet være repræsentativ for alle private
virksomheder, men er blevet gennemført ud fra antagelsen om, at
erhvervsaffaldsregulativets betydning er stigende med stigende virksomhedsstørrelse.
Eftersom over 80% af de private virksomheder i Københavns Kommune har mindre end 10
ansatte, blev det af styregruppen besluttet at se bort fra en egentlig repræsentativitet
for i stedet at fokusere på de større virksomheder. Virksomheder, der i 1994 kun er omfattet af dagrenovationsordningen, indgår ikke i
afrapporteringen af undersøgelsens resultater. Virksomheder, der afregner udgifter til håndtering af affald over huslejen, er
behandlet særskilt i forbindelse med bortfaldsanalysen, der er gengivet i
bilagsrapporten. Alle oplysninger, der kan relateres til en bestemt erhvervsvirksomhed, er blevet
behandlet fortroligt og vil kun være tilgængelige for Rendan A/Ss interne
projektorganisation. Definitioner Virksomhedsstørrelse Affaldshåndtering
Nøgledata
Fraktioner kildesorteret til genanvendelse
Fraktioner kildesorteret m.h.p. specialbehandling
Øvrige fraktioner
"Bonus Pater" Det kan enten være, fordi virksomhederne ikke er omfattet af regulativet (eksempelvis
p.g.a. de fastsatte bagatelgrænser for kildesortering), fordi virksomhederne i forvejen
sorterede, som de skulle, eller fordi virksomhederne i forvejen benyttede sig af
transportører, der senere har indgået aftale med Københavns Kommune. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||