Københavns kommunes
erhvervsaffaldsregulativSammenfatning
Nærværende rapport gengiver resultaterne af undersøgelsen af, hvilke økonomiske
konsekvenser Københavns Kommunes erhvervsaffalds- regulativ har haft for virksomhederne i
kommunen.
Det samlede projekt har været inddelt i 3 faser. Resultaterne i denne hovedrapport er
hovedsageligt baseret på spørgeskemaundersøgelsen (fase 3) koblet sammen med
konklusionerne og erfaringerne fra de to tidligere faser (metodefastsættelse og
interviewundersøgelsen).
Spørgeskemaundersøgelsen har været tilrettelagt som en
telefoninterviewundersøgelse, hvor analyseinstituttet Gallup har stået for selve
gennemførelsen af interviewene. Der er i alt blevet interviewet 843 virksomheder.
Bortfaldet har været 180, således at der i denne afrapportering er medtaget og behandlet
oplysninger fra 663 virksomheder, alle beliggende i Københavns Kommune.
Undersøgelsesgrupper
Undersøgelsen omfatter alene private virksomheder, dog ikke bygge- og
anlægsvirksomheder. Virksomhederne har været inddelt i grupper defineret ved følgende
to karakteristika: Antallet af ansatte og branchetilhørsforhold.
Antal ansatte
Virksomhederne har været inddelt i tre grupper: 1-9 ansatte, 10-49 ansatte og over 50
ansatte. Ved fastsættelse af udvælgelseskriterierne blev det bestemt, at der skulle
foretages flest interviews med mellemstore og store virksomheder, mens der kun skulle
foretages få interviews med små virksomheder, da erfaringerne viser, at disse ikke i så
høj grad er påvirket af erhvervsaffaldsregulativet.
Branchetilhørsforhold
Der er anvendt følgende brancheinddeling af de virksomheder, der indgår i
undersøgelsen:
Bank/Finansiering
Detail
Engros
Fremstilling
Hotel/Restauration
Tjenesteydelser
Transport
Interviewene
Det centrale princip har været at opgøre omkostningsudviklingen i procent hos de
virksomheder, der i målperioden fra 1990 til 1994 har gennemført ændringer på enten
kildesortering eller valg af transportør, samlet betegnet affaldshåndtering.
Undersøgelsens hovedresultater
Undersøgelsen har haft følgende hovedresultater:
 | Hovedparten af virksomhederne er ikke blevet økonomisk påvirket ved gennemførelse af
Københavns Kommunes erhvervsaffaldsregulativ. Kun 20% af de interviewede virksomheder har
oplevet en omkostningsforøgelse til affaldsbortskaffelse. |
Figur 1.1 Omkostningsudviklingen for de interviewede virksomheder
 | Vægtes undersøgelsens resultater i forhold til den faktiske virksomhedsfordeling på
brancher og størrelsen i Københavns Kommune, vil 93% af virksomhederne ikke være
påvirket af erhvervsaffaldsregulativet. Kun 7% vil opleve øgede omkostninger til
sortering og bortskaffelse af affald. |
 | Der er ingen brancher, som skiller sig væsentligt ud fra det generelle billede af den
økonomiske påvirkning af regulativet. |
Figur 1.2 Omkostninger fordelt på brancher
 | Det er primært de store og mellemstore virksomheder, som er blevet påvirket økonomisk
ved gennemførelse af erhvervsaffaldsregulativet. |
 | Halvdelen af virksomhederne har foretaget en ændring i form af sortering af affald,
ændring af transportør eller begge dele. |
 | Ca. 40% af virksomhederne har ændret på sorteringen af affald. |
 | Ca. 15% af virksomhederne har ændret transportør. |
 | Alle brancher er i overvejende grad påvirket af kravet om at sortere pap og papir fra
til genanvendelse. |
 | Indgående kendskab til erhvervsaffaldsregulativet er ikke afgørende for, om
virksomhederne handler efter reglerne. |
 | Den primære årsag til virksomhedernes adfærdsændring er direkte eller indirekte
regulativet samt miljøhensyn. |
Øvrige kommuner
I forhold til øvrige kommuner skal det bemærkes, at undersøgelsens resultater kan
bruges til at udpege nogle generelle forhold i tilknytning til forventningerne til den
økonomiske påvirkning af virksomheder i andre kommuner ved gennemførelse af en
erhvervsaffaldsregulering svarende til den, der er gennemført i Københavns Kommune.
Erhvervsstrukturen i Københavns Kommune er imidlertid præget af mange virksomheder
inden for brancherne detail, bank/finansiering og tjenesteydelser i forhold til
erhvervsstrukturen på landsplan. Det er derfor vigtigt, at der ved anvendelse af
undersøgelsens resultater, f.eks. i forbindelse med indførelse af lignende ordninger i
andre kommuner, tages hensyn til de lokale forhold så som erhvervssammensætning,
geografiske forhold m.v.
Generelt kan det forventes, at der vil være en overvejende del (75%) af erhvervslivet,
der ikke vil blive økonomisk påvirket af gennemførelse af erhvervsaffaldsregulativer
svarende til Københavns Kommunes. En mindre del af erhvervslivet kan forventes at få
faldende omkostninger (ca. 5%), mens ca. 20% kan forventes at få stigende omkostninger.
Omkostningsændringen afhænger dog af virksomhedsstørrelse og branchesammensætning.
|