[Forside] [Indhold] [Forrige]

Reduktion af biltransportens miljøbelastning med faktor 4 og faktor 10

Referencer

A/S Storebæltsforbindelsen (1998). Tal og fakta.

Adriaanse et al (1997). Resource Flows: The material basis of industrial economies. World Resources Institute; Wuppertal Institute Netherlands Ministry of Housing, Spatial Planning and Environment; National Institute for Environmental Studies. WRI, New York.

Alvehag, A.-C., Malmén, P., Sundberg, J. (1992). Spårtaxi - för persontransporter - En analys av personal rapid transit. TFK rapport 1992:7, Instituttet för transportforskning, Stockholm.

Andersen Management International (1997). Analyse af den potentielle udbredelse af hjemmebaseret telearbejde i Danmark. København.

Ansaldo (1996). Copenhagen - Minimetro. Tender B Transportation system, Appendix B, Computation of operational costs.

Appel, H.; Meissner, T., Berthold, O. (1998). Verbrauch und schadstoffemmissionen - wo sind die grenzen beim automobil? Internationales Verkehrswesen No 1+2.

Baltic 21 (1998). Transport Sector Report. Draft final report. Wuppertal, February 1998 [URL: http://www.ee/baltic21/ducument/sectors/-transpor/].

Banestyrelsen (1998). Miljøberetning og grønt regnskab 1997. København.

Behrensmeier, R., Bringezu, S. (1995). Zur Methodik der volkswirtschaftlicgen Material-Intensitäts-Analyse: Der bundesdeutche Umwltvebrauch nach Bedarfsfeldern. Wuppertal Papers No 46.

Bendtsen, H. (1992). Kollektivt styret individuel trafik. Dansk Vejtidsskrift nr. 8.

Bjerre, A. (1993). Distancearbejde, elektroniske netværkstjenester og fremtidens bosætningsmønster. Instituttet for fremtidsforskning. Fremtidsorientering nr. 6.

Bjørner, T.B. (1994). Persontransport med bil. AKF memo, AKF Forlaget, København, 188s.

Brandberg, Å., Ekelund, M., Johansson, A., Roth, A. (1992). The Life of Fuels, Motor Fuels from Spurce to End Use. Ecotraffic R&D AB, Stockholm.

Breheny, M.J. (1992). The Contradictions of the Compact City: A Review. 138-159 In: Breheny, M.J. (ed.): Sustainable Development and Urban Form. Pion. London.

Bringezu, S. (1993). Towards increasing resource productivity: Measure the total material consumption of regional or national economies. Fresenius Envir. Bull. 2, 437-442.

Button, K.J. (1993). Transport, the Environment and Economic Policy. Edward Elgar, Aldershot.

Christensen, L., Jensen, S.K. (1994). PETRA - Preliminary analysis of transportation surveys. National Environmental Research Institute. Department of Policy Analysis.

Christensen, L., Nielsen, T.A.S. (1996). Trafik og miljø - problemer og mulige styringsmilder. Danmarks Miljøundersøgelser, Arbejdsrapport fra DMU nr. 28, Miljø- og Energiministeriet.

COWI (1992). Forstudie til livscyklusanalyse inden for transportsektoren. Miljøstyrelsen.

Danmarks Statistik (1997). Statistisk Årbog 1997. København.

Danmarks Statistik (1997). Industri og Energi, 1997:13. København.

Danmarks Statistik (1997). Samfærdsel og turisme, 1997:4: Nyregistrerede motorkøretøjer mv. København.

Danmarks Statistik (1997). Samfærdsel og turisme, 1997:47, Persontransport 1993-1995. København.

Danmarks Statistik (1997). Samfærdsel og turisme, 1997:57, Persontransport 1994-96. København.

Danmarks Statistik (1997). Samfærdsel og turisme, 1998:2, Nyregistrerede motorkøretøjer mv. København.

Danmarks Statistik (1995). Transportstatistik 95. København.

Davis, S.C. (1997). Transportation Energy Data Book: Edition 17. Oak Ridge National Laboratory, Oak Ridge.

DSB S-tog (1995). Projekt nye S-tog. København.

DØR (1996). Transport: økonomi og miljø. I: Dansk Økonomi forår 1996. Kapitel 3, s. 93-161. Det økonomiske råd. København.

ECMT/OECD (1995). Urban Travel and Sustainable Development. OECD. Paris.

Energistyrelsen (1995). Teknologikatalog - energibesparelser i erhvervslivet. Danmarks energifremtider, Miljø- og Energiministeriet, København.

Energistyrelsen (1996). Energistatistik 1996. Energistyrelsen. Miljø- og Energiministeriet. København.

Energistyrelsen (1997). Energistatistik 1997. Energistyrelsen. Miljø- og Energiministeriet. København.

Energistyrelsen (1998). Miniskema - summation af diverse transaktioner. Energistyrelsen. Miljø- og Energiministeriet. København.

Environmental Resources Management (1996). Eco-efficiency in the transport sector: Applying the concept to public policy and individual travel. ERM, Oxford.

Eriksson, G. (1995). Policy Instruments in the Borderland of Traffic and Environmental Policy. TRITA-IP FR 95-6. Royal Institute of Technology, Department of Infrastructure and Planning, Stockholm.

Europa Kommissionen (1997). Annual energy review, 1997.

European Commission (1996). Effectiveness of measures influencing the levels of public transport use in urban areas. Directorate-general transport, Transport Research, APAS, Luxembourg.

Factor 10 club (1997). Carnoules Statement to Government and Business Leaders- A ten-fold leap in energy and resource efficiency. [URL:http/:www.baltic-region.net/science].

Fenhann, J., Kilde, N.A.., Runge, E., Winther, M., Illerup, J.B. (1997). Inventory of Emissions to the Air from Danish Sources 1972-1995, National Environmental Research Institute. Research Notes from NERI No. 68.

Forskningsministeriet (1998). Billeder af IT i Danmark. (www.fsk.dk).

Færgemann, H., Hanneslund, L.(1995). Livscyklusvurdering af busser - Forprojekt. Arbejdsrapport nr. 10, Miljøstyrelsen.

Goodwin, P. (993). Efficiency and the Environment: Possibilities of a Green-Gold Coalition. In: Banister, David & Button, Kenneth (eds.) 1993. Transport, the Environment and Sustainable Development.s. 257-269. E&FN Spon, London.

Grell, H. (1997). Miljøhensyn ved offentlige indkøb af biler. Arbejdsrapport nr. 87. Miljøstyrelsen, København.

Guldbrandsen, H. (1998). (skemaer med asfaltproduktion, genbrug mm.), Asfaltindustrien.

Gustavsson, E., Kåberger, T. (1996). Energy Use in Personal Rapid Transit Building and Running Personal Rapid Transit in Sweden. Journal of Advanced Transportation. Vol. 30, No. 3, s. 5-15.

Hartoft-Nielsen, P. (1997). Lokalisering, transportmiddel og bystruktur. Byplan nr. 6, København.

Hille, J. (1997). The Concept of Environmental Space. Implications for Policies, Environmental reporting and Assessments. Experts Corner, no. 1997/2, European Environment Agency. København.

Hinterberger, F., Luks, F., Schmidt-Bleek, F. (1997). Material Flows vs. "natural capital" What makes an economy sustainable? Ecological Economics 23 (1997) 1-14.

Holten-Andersen, J. et al (red.) (1997). Natur og Miljø. Tilstand og påvirkninger. Faglig rapport fra DMU. nr 224 Danmarks Miljøundersøgelser, Roskilde.

Horstmann, J., Jørgensen, K. (1997). Perspektiver for elbiler i Danmark. Miljø- og Energiministeriet, Miljøstyrelsen, Orientering fra Miljøstyrelsen nr. 1. København.

Hovedstadsregionens Statistikkontor (1998). Statistisk årbog 1998 for hovedstadsregionen. København.

Irving, J.H., Bernstein, H., Olson, C.L., Buyan, J. (1978). Fundamentals of Personal Rapid Transit, Lexington books, Lexinton MA.

Jensen, M. (1997). Benzin i blodet - kvantitativ del. Miljø- og Energiministeriet, Danmarks Miljøundersøgelser, Faglig rapport fra DMU nr. 200, Roskilde.

Jones, P.M. (1987). Mobility and the Individual in Western Industrial Society. I: Nijkamp, P. & Reichman, S. (Eds), Transportation Planning in a Changing World, s. 29-47. European Science Foundation, Gower, Aldershot.

Jørgensen, K. (1997). Drivmidler baseret på vedvarende energi. I:Transport energi og miljø - visioner og virkemidler, Rambøll, Virum.

Kjeldgaard, K. (1992). Rapport om livscyklusanalyse af den danske transportsektor. Danmarks Miljøundersøgelser, Afdeling for Systemanalyse, Roskilde (upubl.).

Komiyama, H., Yamada, K., Inaba, A., Kato, K. (1996). Life Cycle Analysis of Solar Cell Systems as a Means to Reduce Atmospheric Carbon Dioxide Emissions. Energy Conversion and Management. s. 1247-1252.

Krogsgaard, K.M.L., Jensen, O.K., Nilsson, R.K., Herrstedt, L. (1995). Cyklens potentiale i bytrafik. Vejdirektoratet og Transportrådet, Trafiksikkerhed og miljø, rapport 17, Vejdirektoratet, København.

Latour, B. (1996). ARAMIS or the love of technology. Harvard University Press, Harvard, MA.

Lévêque, F., Nidaï, A. (1995). A Firm's Involvement in the Policy-making Process. I: Folmer, H., Gabel, L., Opschoor, H.: Principles of Environmental and Resource Economics. s. 299-327. Edward Elgar. Aldershot.

Lovins, A.B. (1998). Hypercars: The next industrial revolution. Rocky Mountain Institute (www.rmi.org).

Lowson, M.V. (1996). University of Bristol, A PRT System for European Cities. InternationalCconference on PRT and Other Emerging Transport Systems, Minneapolis.

Lowson, M.V. (1997). Modal Split and Economics for an ULTRA System in Bristol:An Initial Study. University of Bristol, Advanced Transport Group.

Mandag Morgen (1995). Home-shopping er på vej til at revolutionere detailhandlen. Ugebrevet Mandag Morgen nr. 26.

Mortensen, B. (1998) (IPU): Livscyklusvurdering af bioethanol anvendt ved kørsel med personbiler og bybusser i Danmark. Kalundborgegnens erhvervsråd, Kalundborg.

Naturvårdsverket (1996). Att miljöanpassa Sveriges transportsystem - en scenariostudie. Rapport nr. 4633, Naturvårdsverkets förlag, Stockholm.

Nielsen, T.A.S. (1997). Trafik og miljø - Visse skattereglers effekt. Samfund og miljø, Arbejdsrapport fra DMU nr. 34.

Nieuwlaar, E., Alsema, E., Engelenburg, B. Van. Using Life-cycle Assessments for the Environmental Evaluation of Greenhouse Gas Mitigation Options. Energy Conversion and Management.

Nordisk Ministerråd (1992). Nordisk trafik og miljø. Nord-serien 1992:28, København.

Nordisk Vejteknisk Forbund (1980). Vejsektorens energiforbrug. Rapport nr. 31.

Næss, P., Larsen, S.L. (1993). Hvor bor de som kjører mest? - Bruk av bil og kollektivtransport blandt beboere i 30 boligområder i stor-Oslo, NIBR rapport 1993:22, Oslo.

OECD (1997a): Eco-efficiency in transport. Workshop report and background paper. 7-8 July 1997, Berlin. ENV/EPOC/PPC/T(98)5.

OECD (1997b): Towards Sustainable Transportation. The Vancouver Conference. OECD Proceedings, OECD, Paris.

OECD (1997c): Sustainable Production and Consumption: Clarifying the Concepts. OECD, Paris.

OECD (1998). Environment Policy Committee: Eco-efficiency. Env/EPOC/MIN(98)7/REV1.

Olesen, A. (1996). Homeshopping - et produkt af kommunikationsteknologien. Instituttet for fremtidsforskning, Fremtidsorientering nr. 4.

Olesen, J., Wenzel, H., Hein, L., Andreasen, M.M. (1996). Miljørigtig konstruktion. UMIP, Miljø- og Energiministeriet, Dansk Industri, København.

PLS Consult, DTU, DMU (1996). Distancearbejde og teleindkøb - konsekvenser for transporten. Notat nr. 96.09, Transportrådet, København.

PNGV (1998). Partnership for a New Generation of Vehicles [cited at 7. June 1998] http://www.ta.doc.gov/pngv/

Pohl, H.W. (red.) (1995). Hydrogen and Other Alternative Fuels for Air and Ground Transportation. European Commission, Directorate general XII, Science, Research and Development, John Wiley & Sons.

Raytheon (1996). PRT 2000 design characteristics. Raytheon Company (www.raytheon.com), Marlborough, USA.

RUF-international: www.ruf.dk

Schleisner, L., Nielsen, P.S. (red.) (1997). External Costs Related to Power Production Technologies. Risø National Laboratory. Risø-R-1033(app.1), Roskilde.

Steen, P., Dreborg, K.-H., Henriksson, G., Hunhammer, S., Höjer, M., Rignér, J., Åkerman, J. (1997). Färder i framtiden - Transporter i ett bärkraftigt samhälle. KFB-rapport 1997:7, Kommunikationsforskningsberedningen, Stockholm.

SURBAN (1996). Zürich: Managing the Right Combination of Public Transport. Udtræk fra databasen: SURBAN - Good Pratice in Urban Development. (www.eaue.de), sponsoreret af Europa Komissionen og Berlin.

Sørensen, S.Y., Klint, J., Hansen, N.E. (1998). Notat om delebiler og energiforbrug. Center for alternativ samfundsanalyse, København.

Trafikministeriet (1993). Trafik 2005. Problemstillinger, mål og strategier. Trafikministeriet, København. 109 s.

Trafikministeriet (1994). Buskatalog. Trafikministeriets forsøgsordninger, Systemrapport nr.09, København.

Trafikministeriet (1996). Regeringens handlingsplan for reduktion af transportsektorens CO2 udslip. København.

Trafikministeriet (1997a): Trafikredegørelse 1997. Trafikministeriet, København.

Trafikministeriet (1997b). CO2-reduktioner i transportsektoren. Hovedrapport med bilag. Trafikministeriet, København.

Transportation Research Board (1997). Toward a Sustainable Future - Addressing the Long Term Effects of Motor Vehicle Transportation on Climate and Ecology. Committee for a Study on Transportation and a Sustainable Environment, Washington D.C.

United Nations (1997). Programme for the Further Implementation of Agenda 21. Adopted by the General Assembly at its Nineteenth Special session (23-28 June 1997) A/RES/S-19/2.

Vejdirektoratet (1996). TU 1992-95. Rapport nr. 57. Vejdirektoratet, København.

Vejdirektoratet (1997): Personer pr. bil. Rapport nr. 137. Vejdirektoratet, København.

Weizsäcker, E. von, Amory B.L., Hunter, L.L. (1997). Factor Four-doubling Wealth, Halving Resource Use. Earthscan, London.

Weizsäcker, E. von, Jesinghaus, J. (1992). Ecological Tax Reform. Zed books, London.

Winther, M. (1998). Trafik og Emissioner - Emissionsfaktorer fra den danske transportsektor. Danmarks Miljøundersøgelser, Miljø- og Energiministeriet, Arbejdsrapport nr. 78. Roskilde.

Århus Amt (1997). Transportundersøgelse Århus Amt - delundersøgelse - kollektiv persontransport. Arbejdsnotat udarbejdet af COWI consult, Lyngby.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Top]