[Forside] [Indhold] [Tilbage] [Udskriftsvejledning]

 

Tabel 4.26
Reduktioner i energiforbruget fra potentialets forskellige elementer angivet i TJ og en reduktionsprocent i forhold til det fremskrevne energiforbrug. Bortset fra "samlet potentiale" er reduktionerne opgivet for en isoleret anvendelse af det pågældende potentiale-element. Når potentialer, der virker gennem en reduktion af trafikken bringes i anvendelse efter de effektiviseringer, der ligger i teknik-potentialet er "indført" er reduktionspotentialet ved denne tilgang selvsagt mindre end det er tilfældet med en miljømæssigt mindre effektiv biltrafik. Reduktionerne i tabellen kan derfor heller ikke lægges sammen til et samlet potentiale.
 

 

Reduktion af biltransportens miljøbelastning med faktor 4 og faktor 10

 

2030

2050

Teknik-potentiale

87.000 TJ

58%

111.000 TJ

71%

Teknik-potentiale med dagens el-forsyning

85.000 TJ

57%

100.000 TJ

64%

Ændret organisering af transporten

34.000 TJ

22%

40.000 TJ

26%

Ændrede rumlige strukturer

15.000 TJ

10%

25.000 TJ

16%

Ændret livsform med mere IT

6.500 TJ

4%

11.000 TJ

7%

Samlet potentiale

102.500 TJ

68%

125.000 TJ

80%