I overensstemmelse med princippet om, at indsatsen skal være styret af lokale behov,
er der meget vide rammer for de områder, hvor miljøbistanden kan anvendes. I
virkeligheden udelukker man ingen af de områder, som vi i Danmark forbinder med natur,
miljø og bæredygtig energi, også arbejdsmiljøet kan være mål for indsatsen.
Samarbejde mellem ligeværdige parter
En grundlæggende idé i miljøbistanden er at skabe alliancer mellem myndigheder og
organisationer i Danmark og de tilsvarende institutioner i samarbejdslandene. Det kan
være samarbejde på regeringsniveau, mellem kommuner, virksomheder, universiteter eller
mellem danske og lokale miljøorganisationer. Ønsket fra Folketinget er at inddrage så
stor en del af det, der til daglig går under betegnelsen den danske ressourcebase, i
forsøget på at hjælpe udviklingslandene med miljøproblemerne.
Den største del af miljøbistanden for mellemindkomstlandene fra Danced bruges i
regering til regering samarbejdet. Det vil typisk være aktiviteter med det formål at
styrke landenes administrationer på miljø- og energiområdet. Projekterne identificeres
og beskrives i et samarbejde mellem Miljø- og Energiministeriet og de relevante
fagministerier i landene. Derefter gennemføres de af de lokale myndigheder med hjælp fra
danske eksperter, der normalt kommer fra danske rådgivningsvirksomheder, men som også
kan være hentet i ministerier eller i amter og kommuner.
En mindre del af miljøbistanden går til danske miljøorganisationers samarbejde med
tilsvarende organisationer i landene. Der vil ofte være tale om aktiviteter, der går ud
på at øge miljøbevidstheden i befolkningen. På universitetsområdet er der med Danceds
støtte etableret et omfattende netværk mellem 8 danske universiteter og en lang række
universiteter i Asien og Afrika. Endelig er der som led i miljøbistanden etableret et
særligt virksomhedssamarbejde, hvor dansk miljøviden og teknologi anvendes af
virksomheder i Thailand og Malaysia.
Behov, ejerskab og ekspertise
De bærende principper for dansk miljøbistand er, at indsatsen skal være styret af
lokale behov og at der skal være lokalt ejerskab til det enkelte projekt. Derudover er
det i de fleste tilfælde afgørende ved valg af indsatsområde, at der findes dansk viden
og erfaring på området.

I forhold til de midler der er sat af til miljøbistand er miljøproblemerne enorme, og
det er derfor afgørende at satse på områder, hvor behovene er store, og hvor
aktiviteterne kan give en varig og langsigtet effekt. Udvælgelsen af områderne sker i en
stadig dialog på regeringsplan, som resulterer i et fælles program, der så bliver
styrende også for indsatsen fra de private organisationer, virksomheder og universiteter.
Ejerskabet til de enkelte projekter sikres gennem en deltagerbaseret proces.
Denne vil normalt bestå i at der bliver afholdt 2-3 seminarer, hvor projektidéen
præsenteres og diskuteres blandt alle de parter, som har interesser på området.
Diskussionerne formidles af en dansk konsulent, og processen resulterer i en
projektbeskrivelse, som de involverede parter er enige om, og dermed også et projekt, som
har lokal opbakning, når det iværksættes.

Heldigvis vil det normalt være sådan, at der i Danmark er ekspertise på de
områder, som gennem dialogen identificeres som de væsentligste. Danceds samarbejdslande
er inde i en udvikling med kraftig industrialisering og byvækst, og de slås typisk med
de samme miljøproblemer, som dem vi i Danmark har været konfronteret med gennem de
seneste årtier.
Tre værktøjer
Den grundlæggende metode i miljøbistanden er udvikling af kapacitet hos
myndighederne, i organisationerne, i virksomhederne, på universiteterne og skolerne og
inden for medierne. Det drejer sig om den administrative og tekniske kompetence, der er
nødvendig for at løse de konkrete problemer, men i høj grad også om kompetencen til
formidling af viden om miljø og ressourcer. Forståelse og accept i alle dele af
samfundet er en forudsætning for, at myndighedernes indsats vil få en varig effekt.
Sideløbende med kapacitetsudviklingen gennemføres demonstrationsprojekter,
hvor konkrete metoder til beskyttelse og forvaltning af miljø og natur afprøves og
demonstreres. Det kan f.eks. være tekniske anlæg, indsamlingsordninger for affald,
metoder til bæredygtig skovdrift og rammer for, hvordan lokalbefolkningens behov og
beskyttelsen af vigtige naturområder kan gå hånd i hånd. Idéen bag
demonstrationsprojekterne er naturligvis, at metoderne spredes til at blive anvendt også
i andre dele af landet eller i nabolandene i regionen. Men demonstration af nye metoder
har også stor betydning i forbindelse med kapacitetsudviklingen, fordi det ofte fremmer
engagementet, når man ser ting ske i den virkelige verden.
Det tredje værktøj i kassen er hjælp til etablering af samarbejde mellem
relevante parter. Det kan være mellem danske organisationer og organisationer i f.eks.
Thailand, danske og thailandske universiteter og forskningsinstitutioner eller mellem
danske og thailandske virksomheder. Til at befordre virksomhedssamarbejdet er der oprettet
en speciel ordning, "Danced Partnership Facility", som med det formål at
nedbringe forureningen og effektivisere ressourceudnyttelsen, støtter etablering af
samarbejdsrelationer, som derefter skal virke på helt kommercielle vilkår uden tilskud.
En særlig form for facilitering sker, når Danced med miljøbistandsmidler befordrer
samarbejdet mellem regeringer og finansielle institutioner med henblik på finansiering af
store miljøinvesteringer. Her kan relativt små danske midler være med til at hjælpe
landene til store miljømæssige fremskridt.
