| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Danmarks miljøsamarbejde med Thailand

Ordet thai betyder frihed; og frihed er noget thailænderne lægger vægt på. De
har i over 800 år forsvaret Thailand som uafhængigt, og kan som det eneste land i
Sydøstasien prale af aldrig at have været koloniseret.
Thailand blev kaldt "Siam" indtil 1939, og Siams historie som kongerige
dateres tilbage til år 1238. Men faktisk har de frodige sletter huset en ældgammel
højt, civiliseret kultur Ban Chiang-kulturen der i udvikling var nået til
bronzealderen mindst ligeså hurtigt som de gamle riger ved floderne Eufrat og Tigris; og
lang lang tid før bronzealderen i Europa.
Ban Chiang-kulturen udfoldede sig ifølge fund af gamle lerkrukker fra
3.600 før Kr. til 200 år før Kr. Folket dyrkede ris, holdt husdyr og brugte meget
avancerede teknikker til at udsmykke deres lerkrukker, så kineserne var bestemt ikke det
eneste højt udviklede civilisation i Sydøstasien.
Et par århundreder før Kr forsvandt Ban Chiang-kulturen uvist af hvilken
grund. Omkring dette tidspunkt begyndte også den gensidige kulturpåvirkning med Indien
at slå igennem, og der kom en ivrig handel specielt mellem Indien og Sydthailand.

Buddisme, hinduisme, indiske love og Sanskrit sejlede af søvejen til Thailand og gled
ind og blev samtidig tilpasset den lokale kultur. Det er en anden evne, som
karakteriserer Thailand også i dag, nemlig det at kunne optage mange påvirkninger udefra
og alligevel fastholde den nationale identitet og kultur.
Men selve begyndelsen til det vi kender som et samlet Thailand i dag kom først langt
senere. De fleste eksperter hælder til forklaringen om, at de første "rigtige"
thailændere er indvandret fra Yunnan-provinsen i Kina.
De første thaier organiserede sig i fyrstedømmer, hvoraf nogle senere blev
uafhængige. Det første var Sukhothai der kan oversættes til "lykkens
morgengry". Det varede i omkring hundrede år efter at to fyrstesønner besejrede
khmererne ved Sukhothai i 1238. Derefter blev den tidligere indflydelse fra mon og
khmer-kulturen gradvist svækket, og resterne af deres riger indlemmet i Thailand.

Sukothai-perioden betegnes i dag som den thailandske guldalder med en stærk,
magtfuld og retfærdig patriark i spidsen; og veltilfredse borgere, der delte deres tro og
beundring nogenlunde ligeligt mellem buddhisme og kongetro. Begge dele har lige siden ydet
hver deres til at stå som de stabile grundpiller i samfundet.
Den thailandske udgave af buddhismen har altid været meget rummelig og givet plads til
meget lokale islæt, og desuden til en pæn portion animisme med tro på og tilbedelse af
det guddommelige i alt levende i naturen. Den form for buddhisme, som dyrkes i Thailand er
som mange andre steder i Sydøstasien meget afslappet. Den kræver hverken
fanatisme eller askese.
I Sukhothai-perioden udviklede civilisationen sig med eget alfabet og
skriftsprog, administration, arkitektur m.m. Der var fri handel og slaveri blev forbudt.

Elefanter er en meget vigtig del af Thailands historie. Engang afgørende for at
vinde krige, i dag har de store dyr mest betydning som turist-attraktioner for heller ikke
i skovindustrien er der brug for dem mere.
Denne guldalder blev afløst et nyt dynasti Ayutthaya og en anden
kongeopfattelse, hvor herskerne blev forfremmet til en slags enevældige gudekonger. Man
indførte de khmeriske hofritualer hvor brahmaner afholdt gudstjeneste side om side
med buddhistiske munke ved statsceremonierne, sådan som det stadig foregår i Bangkok i
dag.
De hvide elefanter
Kong Trailok, der regerede fra 1448 til 1488, reformerede både administrationen og den
sociale opbygning i landet på en måde, der holdt helt frem til det 19.århundrede. Også
rangordenen i den kongelige familie blev fastlagt, ligesom adelstitler blev noget en
person skulle gøre sig fortjent til og ikke kunne opnå blot gennem arv. Omkring
provinserne blev der indført en mere central styring og et særligt hierarki vedrørende
ejerskab til jord med forskellige forpligtelser til såvel ejer som
lejer/forpagter.
I det 16. århundrede indfandt europæerne sig i området. Ayutthaya og Burma bekrigede
hinanden elefanter var i øvrigt en afgørende del af slagene, og derfor har de
mægtige dyr siden indgået i mange af landets nationale symboler. Specielt hvide
elefanter var højt værdsat og gav gode varsler så begrebet "hvide
elefanter" har bestemt ikke samme odiøse skær som hos os. Men trods de hvide
elefanter vandt Burma en af krigene, og i en kort periode måtte Ayutthaya fungere som
vasalstat.
Med europæerne fik Ayutthayas havne en vigtig rolle som handels-knudepunkter mellem
Asien og Europa. Hovedstaden blev af vesterlændinge beskrevet som "den smukkeste by
i østen" med sine mange kanaler, templer og kongelige paladser.
Århundreder forløb med krige og konflikter skiftende med fred og fordragelighed. I en
af de voldsomste krige i 1768 underlagde Burma sig den nordlige del af landet og
udraderede hovedstaden Ayutthaya. Med den forsvandt næsten 400 års civilisation
religiøse skrifter, kultur og historiske arkiver. Samtlige templer blev brændt sammen
med resten af byen. Guldstatuerne smeltet om, og der blev taget 90.000 fanger
herunder den kongelige familie.
En ung general, der senere blev til kong Taksin, erobrede området tilbage og flyttede
at taktiske grunde straks hovedstaden til en lille fiskerlandsby længere nede af floden
Bangkok "landsbyen med de vilde olivenlunde".
Diplomati og reformer
Et tredje stærkt dynasti steg på tronen med Rama den første i år 1782. Ud over at
sikre kongerigets grænser gjorde han meget for at genoplive og genfinde kulturen.
Kong Mongkut, der regerede fra 1851 til 1868, indså at Siams kultur kun havde en
chance overfor den efterhånden massive europæiske indflydelse, ved at tage det bedste
fra den og samtidig bevare de gamle traditioner. Han studerede vestlig kultur og teknologi
og moderniserede politi, militær og møntfod 500 nye love kom til i hans tid.
Hans søn, kong Chulalongkorn, overtog efter sin far og regerede længere end nogen
anden indtil den nuværende konge Bhumibol slog rekorden i 1988 steg han ned fra
gude-tronen. I Chulalongkorns 42 år ved magten, afskaffede gradvist hoveriarbejde,
grundlagde skoler, hospitaler.
Rama den femte udførte med succes et dygtigt diplomati i landets udenrigspolitik og
undgik derved, at Siam som sine nabolande blev forvandlet til europæisk koloni. Også han
holdt tætte kontakter til Europa bl.a. via to store rejser som begge bragte
ham til København.

Hans mange reformer fik landet til at blomstre op. Moderniseringen fortsatte under hans
søn, Vajiravudh Rama den sjette. Den meget vestligt orienterede konge grundlagde
det første universitet og skolerne blev for begge køn. Kongen dyrkede under pseudonym
sin litterære åre og bidrog også på den måde til at fastholde og udbygge den
nationale bevidsthed.
Under første verdenskrig holdt Siam sig neutralt; indtil slutningen hvor en mindre
militærstyrke, som blev sendt til Frankrig i 1917, reddede landets ære hos de allierede
og sikrede Siam en plads i Folkeforbundet.
Den hvide elefant på det thailandske flag blev her forvekslet med et husdyr, og det
fik Rama den sjette til at ændre flaget til det nuværende med de røde, hvide og blå
striber.
Et moderne militærdiktatur
Blandt Rama den sjettes mange dyder var ikke sparsommelighed, så reservefondene blev
drænet i hans regeringstid. Hans bror, der afløste ham som regent i 1925, gjorde meget
for at skære ned på udgifterne og gøre landets økonomi sund igen.
Også udenrigshandelen voksede. Derfor blev Siam i høj grad påvirket af den globale
økonomiske krise i 1931 specielt fordi kongen valgte at knytte den thailandske
bath til det britiske pund i stedet for til guld. Det gik voldsomt ud over afregningen af
den riseksport, der var det væsentligste fundament for den gode økonomi.
De økonomiske stramninger og beskæringer, der fulgte efter krisen, fik det til at
ulme endnu mere hos en i forvejen mere utilfreds stand af veluddannede embedsmænd og
officerer. Folk huskede samtidig kongens udtalelser tilbage i 1927, hvor han offentligt
fastslog, at befolkningen endnu ikke var parat til, at man kunne indføre demokrati i
landet.
24. juni 1932 sluttede det enevældige thailandske kongestyre med et militærkup,
styret af Folkets Parti hvis ledelse bestod af folk, der havde studeret i udlandet.
Derefter har landet haft et konstitutionelt monarki som det danske. Men ligesom kongen
erklærede det nye styre også, at befolkningen ikke var veluddannede og politisk
ansvarlige nok til at regere selv! Derfor blev der reelt tale om et militærdiktatur. Kup
og modkup af såvel højredrejet som venstredrejet karakter afløste hinanden de
kommende år, blandet med forsøg på demokrati.
Pibul der var militærets mand havde magten i 1939. Han ændrede landets
navn til Thailand, forbød betel-tygning, og påbød at alle offentligt skulle bære hat
og sko ellers var der for eksempel ikke adgang til noget hospital.
Landets pro-amerikanske holdning betød, at Japan invaderede og besatte Thailand under
2. verdenskrig. Pibul overgav sig og landet men det gjorde den thailandske
ambassadør i USA ikke. Derfor erklærede Thailand officielt ikke USA krig, og slap derfor
senere for at betale USA krigsskadeerstatning, men måtte dog af med et beløb til f.eks.
Storbritannien.
En modstandsbevægelse i og udenfor landet startede deres kamp for Seri Thai
"Befri Thailand" som bevægelsen hed. Men ministerpræsidenten fastholdt et
nært forhold til de japanske besættere. I Thailand voksede modstanden dog og i 1944 blev
regeringen skiftet ud med en ny regering denne gang domineret af civile, som vendte
sig mod de japanske besættere.
Efterkrigstiden i Thailand var meget domineret af skræk for kommunisme; både internt
i forhold til de mange medlemmer af den kommunistisk dominerede modstandsbevægelse og
eksternt fra den voksende kommunisme i nabolandende. Så Thailand allierede sig med USA,
og fik derfor også støtte f.eks. til opbygning af landets infrastruktur, til at bekæmpe
guerillabevægelsen og til opbygge militæret.

Kup og modkup
I 1946 besteg den nuværende kong Bhumibol tronen, men han fortsatte sine studier i
Schweiz; prins Rangsit af Chainat, der var vicekonge, regerede i hans sted frem til sin
død i 1951.
Ved et ublodigt militærkup kom en gruppe yngre, ikke så vestligt orienterede
officerer til magten i 1947.
Både middel- og overklassen opfattede i disse år den gryende kommunisme i nabolandene
som en trussel, som var vigtigere at dæmme op for end at tage magten fra militæret.
I 1955 forsøgte man sig igen med demokrati, men to år senere blev der atter erklæret
undtagelsestilstand. Ved dette kup kom tre stærke mænd til magten marskal Sarit
Thanarat, feltmarskal Thanom Kittikachorn og general Praphat Charusathiara, der
regerede nærmest som en militærjunta. Triumviratet kom til at kontrollere landets
politik frem til starten af 1970erne. Militærledelsen har altid taget meget aktivt
del i den fortsatte udvikling af landet specielt indenfor erhvervsliv og økonomi.
Også i dag sidder militærfolk på mange af de betydningsfulde poster i erhvervsliv og i
den finansielle verden.
I 1968 bekendtgjorde kongen en ny forfatning og general Thanom blev valgt ved
almindeligt flertal. Men intern uenighed i landets ledelse og generel indre uro førte
alligevel til opløsning af parlamentet i 1971 og militær undtagelsestilstand. Krisen
blev tilspidset op mod oktober 1973, hvor studenterledere krævede parlamentarisk
demokrati. Det førte til sammenstød mellem hæren og studenter især fra
Thammasart-universitetet og det betød 69 døde og 800 sårede.

General Thanom flygtede og kongen indsatte en midlertidig regering med rektoren
fra Thammasart-universitetet som ministerpræsident. Thailand havde derefter nærmest
demokratiske forhold frem til 1976. I oktober det år vendte Thanom tilbage iført
munkedragt og officielt for at besøge sin syge far.
De studerende protesterede kraftigt over, at han fik lov at komme ind i landet igen.
Protesterne førte til nye sammenstød, hvor 50 studerende blev brutalt nedslagtet. Hæren
tog magten og indsatte andre generaler, der sad på magten de næste femten år. Thanom
fik lov at blive i landet, men fik al sin ejendom konfiskeret.
Kong Bhumibol har som konstitutionel monark holdt sig neutral i de mange forskellige
krisesituationer, og kupmagerne har altid erklæret sig loyale mod kongen. Et par gange
i 1981 og i 1992 har kongen dog grebet ind overfor militærregeringerne for
at redde landet fra ragnarok.
I maj 1992 samledes Bangkoks befolkning i et oprør, der krævede mange dødsofre og
sårede. Kongen greb ind og afsatte regeringschef Suchinda. Året efter blev Chuan
Leekapi, der er leder af Det Demokratiske Parti, valgt til at sidde i spidsen for en meget
erhvervsvenlig koalisationsregning.
Gradvist særligt i forbindelse med den nye forfatning fra 1997 breder nye demokratiske
toner sig i det gamle kongedømme. Det næste par år vil vise om landet magter reelt at
omdirigere meget store dele af det gamle centralistiske styre i en decentral retning
Thailand og Danmark
Når man sammenligner Thailand og Danmark er forskellene tydelige nok; men der er også
paralleller:
Begge lande er gamle kongedømmer nogenlunde lige gamle. De har begge bevaret
deres selvstændighed og uafhængighed op gennem historien. Med statsmænd med sans for
det internationale diplomati har de begge manøvreret sig gennem krige og besættelser.
Sidst men ikke mindst har begge lande haft og har fremsynede kongefamilier; regentpar der
forstår den vanskelige balancegang mellem på den ene side at være et beundret og
nationalt samlingssymbol og på den anden side regenter i et moderne demokrati med
evne til samtidigt at bevare deres egne personligheder.
Historisk rækker berøringsfladerne mellem de to lande tilbage til 1621, hvor det
første danske skib lagde til ved Siam. Men først op i 1800-tallet kom der for alvor gang
i handelen.
Den første betydningsfulde dansker var kaptajn Frederik Købke, der i 1868 blev den
første danske konsul i Bangkok. Mange andre danskere arbejdede i Thailand de næste
årtier, men tre navne springer særligt frem.
Den første var Admiral Richelieu som blev kong Chulangkorns fortrolige rådgiver, og
som opbyggede den thailandske flåde og arbejdede der fra 1876 til 1902.
Samtidig begyndte en anden betydningsfuld dansker H. N. Andersen sit alsidige arbejde,
som førte til dannelsen af Ø. K. der begyndte sine aktiviteter i Thailand 1897.
Richelieu fik også en andel i virksomheden. Livsnerven i firmaet var skibsfart, med den
hovedtanke, at virksomheden selv skulle producere sin fragt. Så meget hurtigt blev Ø.K.
også et industriforetagende med produktion af og handel med bl.a. tømmer, cement og
gummi.
Richelieu fik for Ø. K. koncession på at starte et sporvognselskab, og ingeniør Aage
Westenholz blev ansat som næstkommanderende. I 1898 blev sporvognsselskabet udvidet til
også at omfatte et elektricitetsværk. Og senere gik Aage Westenholz ind i både
plantagedrift og jernbaneanlæg.

Samarbejdet og handelen mellem Thailand og Danmark steg markant efter Ø.K.
begyndte sine aktiviteter - dirigeret fra hovedbygningen her; der lå som nabo til hotel
Oriental.
I 1886 overtog han det første hotel i Bangkok, hotel Oriental, som stadig i dag
med en ny og højere fløj på er et af byens mest prestigefyldte steder at bo. I
den gamle fløj som iøvrigt ligger lige ved siden af Ø.Ks tidligere hovedbygning
kan man stadig drikke "five-oclock-tea" og se de mange meget gamle fotos,
bl.a. af den thailandske kongefamilie.
Også på det videnskabelige område har der været et stort thailandsk-dansk
samarbejde i over 150 år, specielt på det botaniske område. Den tidligere danske
ambassadør i Bangkok Gunnar Seidenfaden er internationalt anerkendt ekspert i
thailandske orkideer. Botanikeren Kai Larsen har også i høj grad været med til at
udforske den rige thailandske flora.
Det historiske tilbageblik slutter derfor meget passende i den nutidige botanik med det
danske regentpars statsbesøg i anden uge af februar 2001. Besøget inkluderer nemlig
Dronning Sirikits Botaniske Have ved Chiang Mai i Nordthailand, hvor man skal høre om et
Danced-projekt, der foregår her og som drejer sig om at hjælpe en bedre
forvaltning af den thailandske biodiversitet på vej.