| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Danmarks miljøsamarbejde med Thailand

Når man ser tilbage på 90ernes Thailand, kan man
konstatere at miljøsamarbejdet mellem Thailand og Danmark udviklede sig i en meget
bevæget periode i Thailands senere historie. Perioden startede med en korrupt regering
endnu et militær kup og en folkelig opstand.
Midt i perioden var både regering og administration udsat for voldsomt pres, dels
indefra i form af en voksende demokrati bevægelse, der krævede øget folkelig
indflydelse, dels udefra i form af globaliseringens økonomiske konsekvenser.
Ikke desto mindre gennemførte regeringen i perioden en lang række epokegørende
reformer og lovgivninger, bl.a. en slagkraftig miljølov i den forbindelse blev det
thailandske miljøministerium etableret.
Og midt i det økonomiske sammenbrud blev der i 1997 vedtaget en ny grundlov, som
radikalt ændrede de hidtidige spilleregler. I den nye grundlov blev der lagt vægt på
god regeringsførelse, åbenhed, ansvarlighed og folkelig deltagelse.
Det er en kendt sag, at Thai politik kører efter helt andre spilleregler end den
danske, og at korruption og manglende finansiel styring tidligere har været en stor byrde
for landets udvikling.
Her efter årtusindskiftet er dette stadig tilfældet, men nu er betingelserne for en
bedring klart til stede.
Et vendepunkt
Denne udvikling blev startet i slutningen af firserne under en af Thailands mere
berygtede regeringer. Her blev kimen lagt til Thailands senere økonomiske sammenbrud -
men også til en mere miljøvigtig udvikling og til den nye grundlov.
Det skete i et kompliceret samspil af engagerede regeringsfolk, kompetente akademikere
og en korrupt, men karismatisk premierminister Chatichai Choonhavan. Miljøsagen
kom på dagsordenen i første omgang baseret på den eksisterende, men meget svage
miljølov fra 1975.
Årsagen var naturligvis, at den voldsomme økonomiske udvikling havde vist sig at
medføre meget store miljøomkostninger i form af vandforurening, jorderosion, udpint
landbrugsjord, skovrydning m.m.
Et totalt fældningsforbud fra 1989, havde ganske vist begrænset skovtabet, men da var
over halvdelen af Thailands skovareal allerede fældet. Og luft- og vandforureningen i de
store by- og industriområder var på vej mod helt uacceptable højder med
alvorlige sundhedsmæssige konsekvenser.
Ny miljøadministration
Sidst i firserne blev nedsat komiteer og udarbejdet forslag til ændringer i lovgivning
og administration, men arbejdet blev i alt fald midlertidigt afbrudt, da
militæret 1991 tog magten ved et kup og indsatte en civil regering.
Det er skæbnens ironi, at denne militærindsatte regering ledet af Anand
Panyarachun af mange anses for en af de bedste, Thailand har haft i nyere tid.
Efter et nyt og demokratisk valg i 1992 blev lederen af militærkuppet udpeget til
premierminister, men denne regerings levetid blev kort. En folkelig opstand
bistået af oppositions politikere forlangte regeringens afgang, og der opstod en
blodig konfrontation mellem demonstranter og politi og militær i Bangkok.
Efter opstanden blev der nedsat en midlertidig civil regering, igen ledet af Anand.
Sammenlagt gennemførte Anands regeringer en lang række love, herunder den nye
miljølov i 1992 og etableringen af en styrket miljøadministration under Ministeriet for
videnskab, teknologi og miljø.
Denne miljøadministration bestod både af en planlægningsenhed, en miljøstyrelse og
en energistyrelse. Dertil kom en afdeling, der særlig skulle tage sig af
oplysningaktiviteter for at fremme forståelsen for miljøet i befolkningen.
Både miljø og energiadministrationen fik vidtgående beføjelser til at en lang
række nye tiltag bl.a. ved at fungere som sekretariat for det nationale
miljøråd, der ledes af premierministeren. Miljørådet har indflydelse på både
bymiljø og naturressourceområdet.
Energiadministrationen fik også rådighed over betydelige midler i form af en
nyoprettet miljøfond men derimod ikke over andre ministeriers budgetter og
handlingsplaner. Og ansvaret for i praksis at gennemføre reglerne omkring forvaltningen
af naturressourcer i Thailand blev fortsat liggende i Landbrugsministeriet.
Tilsvarende blev ansvaret for at gennemføre de nødve i forhold til bymiljøet også
liggende i Indenrigsministeriet og i Bangkoks magistratsforvaltning.
Begrænset miljøbevisthed

Hverken Landbrugsministeret, Indenrigsministeriet eller Bangkoks magistratsforvaltning
blev særligt påvirkede af miljøreformerne under Anand regeringen i 1992.
Landbrugsministeriet var stærkt produktionsorienteret, da Thailand som en af verdens
største landbrugseksportører hovedsagelig så på landbruget og skovbruget
som en pengemaskine.
Tilsvarende var Indenrigsministeriet mere interesseret i infrastruktur, der kunne
bidrage til mere økonomisk vækst, end til at forbedre miljøet i storbyen. Så der var
en relativt begrænset miljøbevidsthed i begge ministerier i begyndelsen af 90erne.
I det hele taget var der ikke meget viden om og holdning til det
internationale miljøarbejde på det tidspunkt. Da Thailand skulle beslutte, hvem der
skulle repræsentere landet ved en international klimakonference i midten af 90erne
fortæller en anekdote at da klima jo bl.a. har noget med de øvre luftlag at gøre var
det nok på passende at sende en jagerpilot til konferencen.
Meget er sket siden da, men først i slutningen af 90erne er miljøbevidstheden
blevet markant bedre. Inden da lagde den strygende økonomiske udvikling i Sydøstasiens
tigerøkonomier ikke op til nogen form for bekymring hos de fleste i landets
administrative elite: Det gik jo forbløffende godt, med over 300 nye biler på gaden i
Bangkok hver eneste dag, og nyt hotel og kontorbyggeri alle vegne.
Sociale græsrødder
Ser man på miljøbevidstheden i de folkelige bevægelser i begyndelsen af 90erne
var den også ret begrænset udenfor snævre, ret akademiske kredse. Thailand havde ganske
vist en betydelig og meget aktiv NGO-sektor i firserne, men dens hovedsigte var det
sociale område.
Fattigdommen i landområderne krævede en indsats, som myndighederne ikke kunne levere,
og udenlandske donorer var derfor særdeles villige til at kanalisere udviklingsmidler
gennem NGO sektoren.
Et berømt eksempel er organisationen PDA, der blev et internationalt forbillede for
familieplanlægning med "Mr. Kondom" i spidsen. Men samtidig med at Thailand
blev rigere og rigere, forsvandt de traditionelle donorer, der støttede sociale
udviklingsprojekter; og da staten ikke havde de samme muligheder for at give støtte, fik
NGOerne dårligere økonomiske betingelser. Man havde en kompetent stab og den
nødvendige struktur, men ingen ville længere betale for det græsrødderne kunne levere.
Det var i denne situation Danced startede sine første forhandlinger i Bangkok i
februar 1994.
Det var et nyt og meget svagt miljøministerium, hvor specielt miljøstyrelsen i løbet
af et års tid var vokset fra næsten ingenting til 400 medarbejdere, hvoraf de fleste
havde meget begrænset erfaring.
Desuden et landbrugsministerium, hvor betragtninger om bæredygtig naturforvaltning
hovedsagelig var begrænset til at jage de lokale folk ud af naturparkerne.
Og et indenrigsministerium, der reelt havde meget store midler til rådighed, men som
alligevel var mest interesseret i at Danmark bare sendte f.eks. nogle skraldebiler
sådan som man var vant til med udenlandske donorer. Og hvor de folkelige bevægelser
primært tog miljøsagen op, fordi de helt korrekt så, at her var der
størst mulighed for at skaffe finansiering til arbejdet i deres organisationer.
Situationen 1994 2000
Hvis man ser på udviklingen i Thailand i perioden for de to første Danced programmer
er der to ting, der springer i øjnene.
For det første det økonomiske sammenbrud. I bagklogskabens klare lys er alle
økonomer enige om hvad der gik galt, men ikke desto mindre kom det som et chok, da
økonomien begyndte at brænde sammen i midten af 90erne. Næsten ubegrænset adgang
til billige internationale lån, sammenholdt med en fastkurs politik i forhold til dollars
medførte et uhæmmet investerings orgie, som ikke havde reelt hold i virkeligheden.
Den økonomiske boble voksede og voksede og sprang endelig i 1997 med en halvering af
værdien af den thailandske baht og med sammenbrud af en lang række banker og
finasieringsinstitutter. Det er anslået, at regeringens forsøg på at redde
finanssektoren bl.a. ved at låne penge til finansieringsinstituttet så de ikke
krakkede kostede de Thailandske skatteborgere omkring 90 milliarder kroner. Og det
forgæves forsvar for bahten kostede nationalbanken 80 milliarder kroner. Sammenlagt
svarer det omtrent til det årlige statsbudget.
De negative økonomiske og sociale følger af sammenbruddet vil ikke være overvundet i
lang tid fremover, men i det mindste er der nu opstået en mere realistisk fornemmelse
for, hvad der er sund økonomi og en bæredygtig udvikling.

En anden og utvivlsomt mere vidtrækkende udvikling er sat i gang med vedtagelsen af en
ny grundlov i 1997. Denne grundlov styrker klart de demokratiske kræfter i Thailand ved
at indeholde en decentralisering og en slags kommunal reform, som kan minde om den danske
reform i 70erne. Reformen indebærer både decentralisering og øget inddragelse af
borgerne noget af en udfordring for så centralistisk et styre som Thailand
traditionelt altid har haft og stadig har.
Øget lokal indflydelse
Betydelige midler, der hidtil har været under central kontrol, bliver i de kommende
år overført til kommunerne; til Tambonerne, også ofte forkortet til
TAOerne, som er kommunerne på landet og tessa, som er de store bykommuner.
Den centrale magt begrænses, og hele den administrative apparat er nu under
reorganisering for at leve op til grundlovens nye krav.

Denne reform proces vil især påvirke de gamle magtfulde centralministerier som
Indenrigsministeriet og Landbrugsministeriet. Hvor de tidligere havde enorm magt gennem
deres kontrol af statsbudgettet, vil magten nu gradvis blive flyttet til kommunerne, og
helt nye spilleregler må aftales og skal fungere.
Planen er, at den andel af statsbudgettet der forvaltes centralt vil stige fra 9
procent, til 20 procent i år 2001 for at nå op på 35 procent frem mod år 2006.
Samtidig indeholder den nye grundlov vidtgående regler om større åbenhed og
ansvarlighed i et forsøg på at begrænse korruptionen både i det politiske og det
administrative system.
Konsekvenserne kan man så småt mærke allerede; i form af en mere effektiv indsats,
med undersøgelser og sagsanlæg, der tidligere ville have været utænkelige. Dette
kædet sammen med en meget fri og åbenmundet presse gør Thailands reformproces til et af
Sydøstasiens mest dristige demokratiske forsøg. Strategien om mere lokalt demokrati
cementeres også i både den nuværende 8. udviklingsplan og i den ny og 9. udviklingsplan
der klart prioriterer decentralisering og folkelig deltagelse.
Flere konflikter
Også på den folkelige front er der sket en betydelig udvikling i de syv år, Danced
programmerne har varet. På naturressource området er der sket en kraftig mobilisering af
de fattige befolkningsgrupper på landet. Miljøkonflikter om adgang til skovområder,
bygning af dæmninger, osv. bliver nu bragt på dagsordenen foran regeringsbygningen af
bønderne selv gennem de organisationer, der er dannet.
Et eksempel er "Assembly of the Poor", der i 1992 fik titusinder af fattige
fra landområderne til at vandre til Bangkok og slå lejr foran regeringsbygningen i
månedsvis for kræve mere i kompensation for at være jaget ud af deres skov, der blev
inddraget som beskyttet fredsskov. Et andet eksempel er kystfiskerne i Sydthailand, der
blokerede en havn i protest mod de store kommercielle fiskeres overfiskning.
Men mobiliseringen har også medført en stigende politisering af NGO bevægelsen. Det
gør det undertiden vanskeligt i dag at have et godt og konstruktivt samarbejde mellem
myndigheder og NGOer.
I denne omstillingsproces har Danced, og måden der arbejdes på under den danske
miljøbistand gennem programkomiteer, projekter m.m., haft stor betydning for at hjælpe
NGOer og myndigheder med at nå i dialog med hinanden.
Indenfor byområdet har den thailandske miljøstyrelse fået sin organistation
til at fungere og er i færd med at sætte massivt ind på en række områder f.eks. med
etablering af renseanlæg, affaldsbehandling, m.m. I Bangkok har miljøsektoren vundet
kraftigt frem, efter at en guvernør blev valgt i 1996 på en klar miljøvenlig politik
og en nyvalgt guvernør i år 2000 kan forventes at fortsætte denne linje. Selv om
det er svært at mærke når man står i Bangkoks inferno, så er der sket store
fremskridt i storbyens miljøsituation, f.eks er der langt mindre bly i luften og
affaldsindsamlingen fungerer langt bedre.
På energiområdet er der også sket meget både med den thailandske holdning og
den danske miljøbistand på området.
Belastende energi
Da Danced startede i Thailand var situationen den at der var mangel på energi specielt
el. Der var bygget de dæmninger og kraftværker man kunne. Desuden var de folkelige
protester i landet og nabolandene overfor dæmninger, blevet større og
større.
Behovet for energi bliver hovedsagelig dækket via import af olie og kul, og er altså
voldsomt belastende for betalingsbalancen. Specielt i forbindelse med den svære
økonomiske krise i 90erne gik det op for thaierne, at der ud over en
miljømæssig gevinst også kunne være sund økonomi i at arbejde hen mod mere vedvarende
energi gennem selvforsyning og besparelser. Energiproduktion fra biomasse er det
interessante i thailandsk sammenhæng.
Allerede i 1992 vedtog man en lov med en ny fond der skulle opsamle pengene fra
den miljøskat, der blev indført på benzin.

I forhold til f.eks. de danske benzinafgifter er den thailandske meget lav, men samlet
set er der tale om store beløb. De efterhånden mange milliarder i denne fond skal bruges
til at fremme større bæredygtighed på energiområdet f.eks. gennem
energispare-kampagner. Et Danced-projekt vil sikre, at danske erfaringer bliver
nyttiggjort i den sammenhæng.
I 1996 gik 6 procent af den danske miljøbistand til Thailand til energiområdet
målet blev sat til 20 procent i år 2000, og det er nu opnået.
Så den danske bistand har udviklet sig og fulgt med i den retning som landet selv har
bevæget sig. Flere og flere projekter omkring opbygning af kapacitet, der understøtter
mere folkelig deltagelse; og nu desuden energiprojekter efter dansk forbillede. Specielt
strukturering af energibesparelser og information er her et dansk
styrkefelt.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|