| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Danmarks miljøsamarbejde med Thailand

Den thailandske økonomi var i voldsom vækst, da Danmark og
Thailand indledte miljøsamarbejdet i 1994. Bruttonationalproduktet havde netop
overskredet Verdensbankens grænse for at landet kunne modtage almindelig
udviklingsbistand, og Danida var derfor ved at nedtrappe den bistand, der havde været
ydet til Thailand gennem mange år.
For thaierne var samarbejde med danskere derfor ikke noget nyt, men formen for
samarbejdet ændrede karakter med skiftet fra udviklings- til miljøbistand. Den danske
del blev fortsat givet som gave, men kravene til de thailandske parters egen medvirken
blev skærpet. Bl.a. skulle omkostningerne til opbygning og drift af administration og
infrastruktur som hovedregel betales af landet selv. Selv om konceptet var nyt, viste der
sig hurtigt forståelse hos både myndigheder og organisationer for de retningslinier som
det danske Folketing havde lagt for miljøbistanden til de mere velstillede
udviklingslande. Allerede det første år blev der aftalt projekter for omkring 100
millioner kroner.
Afvejning og blåstempling
Til at koordinere indsatsen blev fra starten nedsat en fælles programkomite med en
repræsentant for premierministerens kontor for bordenden. Komiteen, som også tæller
repræsentanter for Danced og for de relevante fagministerier, har siden været ansvarlig
for sammensætningen af de årlige programmer.
Komiteen har flere funktioner, og heraf er navnlig to afgørende for resultaterne af
indsatsen.
For det første bidrager den til at afklare, hvor behovene for en indsats er størst og
hvor dansk assistance kan gøre mest gavn. Det er let at sige, at indsatsen skal være
behovstyret, men langt vanskeligere at afgøre behovene i et stort og komplekst samfund
som det thailandske. Derfor har det været af stor betydning at have et forum, hvor der
har kunnet ske en afvejning af de forskellige interesser, og hvor man også har været
indstillet på at lytte til holdningerne blandt græsrodsorganisationerne.
For det andet har komiteen bidraget til at blåstemple samarbejdet og dermed gjort det
lettere at planlægge de konkrete projekter. Det forhold at premierministerens kontor er
direkte involveret betyder, at der længere nede i systemet på forhånd er accept af
samarbejdet som sådan. Dette er særlig vigtigt fordi projekterne tit griber ind i den
overordnede prioritering af ressourcerne og derfor ofte kræver, at der afsættes ekstra
mandskab og penge til det pågældende område.

Det tredje landeprogram
Det årlige program med de tilhørende projekter sammensættes med udgangspunkt i
landeprogrammet, der gælder for en 4-5-årig periode. Det første landeprogram løb fra
1994 til 1997, det nuværende udløber med udgangen af 2001 og et tredje for årene
20022006 er ved at blive forberedt.
Det enkelte landeprogram reflekterer den thailandske miljømæssige og politiske
situation og de danske politiske ønsker og erfaringer med miljøbistanden.
I den første programperiode var den store udfordring at sikre det lokale ejerskab til
projekterne. Som nævnt var konceptet nyt, og projektplanlægningen skete i begyndelsen i
et så hurtigt tempo, der gjorde det vanskeligt at forankre aktiviteterne i de thailandske
institutioner. Fokus kom derfor hurtigt til at ligge på en mere systematisk inddragelse
af alle berørte parter i projekttilrettelæggelsen. De centrale myndigheder, herunder
særligt Miljøministeriet og Landbrugsministeriet som også har ansvar for skov,
fiskeri og biodiversitet var de dominerende samarbejdsparter.
Programperioden 1998-2001 har været præget af Folketingets ønske om yderligere at
inddrage civilsamfundet og en større satsning på projekter til fremme af vedvarende
energi og energieffektivisering. NGOerne har således i de senere år modtaget ca. 30% af
projektbevillingerne, og energiområdet er vokset til at dække andre 20%. Fra thailandsk
side har man desuden ønsket bæredygtigt landbrug som del af programmet.
Udformningen af det kommende landeprogram vil ske i lyset af Thailands nye grundlov fra
1997, som fremhæver decentralisering og øget borgerinddragelse i bl.a.
miljøforvaltningen. Derudover vil det blive et tema at sammenkæde miljøbistanden med
Thailands efterlevelse af internationale konventioner. Et område hvor der er god
sammenhæng mellem de thailandske behov og Folketingets ønsker for miljøbistanden.
Nedenstående diagram angiver det samlede beløb, som Danmark har bevilget gennem
Danced til projekter i Thailand i perioden 1994-1999, fordelt på projektmodtagere og
indsatsområder.

Mange aktører
Danmark har i de forløbne 7 år anvendt ca. 750 millioner kroner i miljøsamarbejdet
med Thailand. Stort set alle dele af det thailandske samfund har direkte eller indirekte
været berørt af projekterne. På tilsvarende måde har eksperter fra stadigt bredere
dele af det danske samfund medvirket. Samarbejdet med den offentlige sektor i Thailand har
været udgangspunktet, men i stigende grad er miljøorganisationer, universiteter,
forskningsinstitutioner, fagforeninger og private virksomheder inddraget. På den måde
bliver der skabt netværk af mange typer af eksperter fra de to lande, og det er med til
også på længere sigt at sikre, at der bliver gjort noget ved miljøproblemerne.
Indsatsen er sket indenfor en række hovedområder, hvor problemerne er store og
behovene for at gøre noget akutte. I det følgende er indsatsområderne kort skitseret og
i det næste kapitel kan man stifte bekendtskab med nogle af projekterne indenfor hvert
område.

Forvaltning af byer og industri
Af Thailands samlede befolkning på godt 60 mill. indbyggere skønnes ca. 1/3 at bo i
byerne, og byboerne bidrager med ca. 80% af landets bruttonationalprodukt. Der er store
miljøproblemer i byområderne i Thailand. Det skyldes den voldsomme industrialisering og
urbanisering gennem de seneste 25-30 år i kombination med en manglende offentlig
opmærksomhed om grundlæggende infrastruktur som vandforsyning, spildevandsbehandling,
affaldsbehandling og energiforsyning.
Danceds samarbejde på byområdet omfatter først og fremmest integration af
miljøaspektet i planlægning og forvaltning både lokalt, på distriktsniveau, på
provinsniveau og på centralt niveau. I tråd med den thailandske regerings ønsker om at
decentralisere miljøforvaltningen har Danced samarbejdet med Indenrigsministeriet om nye
modeller for byplanlægning på kommunalt niveau, med udgangspunkt i erfaringerne fra
Danmark. Også Bangkoks bystyre får rådgivning om miljøplanlægning og
affaldshåndtering, og der samarbejdes direkte med NGOer om forbedring af miljøforholdene
i slumområder i en række større byer i Thailand.
På spildevandsområdet har Danceds støtte taget udgangspunkt i problemerne i
industriområdet Samut Prakarn syd for Bangkok. Her har Danced hjulpet med de såkaldt
"bløde" komponenter i forbindelse med etableringen af et stort
spildevandsanlæg. Det er bl.a. støtte til udvikling af systemer for brugerbetaling,
overvågning af spildevandskvalitet, oplysningsarbejde og udlicitering og projektstyring.
Endvidere samarbejder Danced med Industriministeriet om at udvikle og gennemføre en
renere teknologi-politik i den thailandske industri.

Forståelsen for miljøet hos Thailands børn og unge er vigtig, fordi de i fremtiden
kommer til at sidde med ansvaret for landets miljøforhold. Danced støtter derfor en
række projekter, som er rettet mod denne målgruppe. "Thai Worldview
Foundation" er en lille organisation, som producerer radio- og tv-programmer.
Samarbejdet med dem skal styrke miljøinformationen til unge gennem de elektroniske
medier. Andre projekter med NGOerne "Population and Community Development
Association" og "Green World Foundation" skal integrere miljøtemaet i
undervisningen på de thailandske skoler.
Bæredygtig energi
Thailands energiforbrug er over de seneste 10 år steget med gennemsnitligt 10% om
året. Dette kraftigt stigende energiforbrug i industrien og husholdningerne skyldes ikke
mindst, at der sker et stort spild i både energiproduktionen og forbruget. Dertil kommer,
at mange energianlæg mangler renseforanstaltninger, og derfor bidrager til en voldsom
luftforurening.
Thailands parlament vedtog i 1992 energispareloven "Energy Conservation Promotion
Act", som omfatter både obligatoriske og frivillige spareforanstaltninger i
industrien. Men til trods for, at loven giver mulighed for støtte fra regeringens
"energisparefond", betyder bl.a. manglen på kvalificeret arbejdskraft og viden
om mulighederne for mere effektiv energiudnyttelse, at dette initiativ kun har meget
begrænset effekt.
Danced bidrager til at styrke den thailandske regerings viden om mulighederne for
udnyttelse af vedvarende energi og effektivisering af energiudnyttelsen. Det sker bl.a.
på grundlag af de danske erfaringer fra brug af afgifts- og tilskudssystemer. Desuden
støtter Danced et thailandsk-dansk NGO-samarbejde som bl.a. omfatter
informationskampagner og demonstrationsprojekter. Det skal reducere energiforbruget, især
hos den fattigste del af befolkningen.
Forvaltning af land, skove og biologisk mangfoldighed
Thailands hastige økonomiske og sociale udvikling gennem de seneste 20-30 år er i
stor udstrækning sket på bekostning af en fornuftig udnyttelse af landets
naturressourcer. Landet råder over unikke naturressourcer, med bl.a. nogle af verdens få
tilbageværende uberørte regnskovsområder. Imidlertid er Thailands skovareal i perioden
fra 1961 til 1985 reduceret fra 53% til 28% af landets samlede areal, og de seneste
officielle opgørelser fra 1997 fortæller om en yderligere reduktion til 25%, det reelle
tal er sandsynligvis endnu lavere. De væsentligste årsager til afskovningen har været
ukontrolleret tømmerhugst samt omlægning af skov til intensiv landbrugsproduktion.
Skovhugsten med den efterfølgende jorderosion og skiftende oversvømmelser og tørke
har skabt et voldsomt pres på lokalsamfundene i de store fattige områder i Nord- og
Nordøstthailand. Ofte befinder de lokale befolkninger sig i "en ond cirkel",
hvor de tvinges til overudnyttelse af de naturressourcer, som samtidigt udgør grundlaget
for deres eksistens på længere sigt. Situationen for lokalsamfundene er meget
kompliceret, bl.a. fordi de lovgivningsmæssige forhold om brugsretten til jorden ofte er
uklar.
Danced samarbejder derfor med Thailand gennem direkte rådgivningsstøtte til de
ansvarlige ministerier, og gennem projekter, som understøtter en bæredygtig levevis for
lokalsamfundene. På den måde bliver der skabt et langsigtet grundlag for beskyttelsen af
naturressourcerne.
Gennem tre projekter i Nan og Mae Chaem i Nordthailand og Huai Kha Khaeng i
Nordvestthailand har Danced i samarbejde med NGOer og Landbrugsministeriet søgt at skabe
grundlag for lokal naturresourceforvaltning gennem udvikling af nye samarbejdsformer
mellem lokale befolkningsgrupper og de lokale regeringsinstitutioner. Der er bl.a.
udarbejdet planer for arealanvendelsen, introduceret bæredygtige land- og
skovbrugsmetoder, udviklet alternative indkomstkilder og forebyggende
skovbrandsforanstaltninger.
I Thailand har et stigende antal folkelige organisationer igennem de senere år sat
øget fokus på nødvendigheden af en større demokratisering og folkelig deltagelse i
landets naturressourceforvaltning. Danced samarbejder med en række af disse NGOer om at
gennemføre projekter i både Nord-, Nordøst- og Sydthailand. Projekterne samarbejder med
både landmænd, skovbrugere og fiskere.
Bæredygtigt landbrug
Thailands vækst fra midten af 70erne til midten af 90erne er ikke mindst
sket i kraft af en voldsom intensivering af landbrugsproduktionen, som både har haft
alvorlige konsekvenser for levevilkårene for småbønderne og for landets
naturressourcer. Danced giver rådgivningsstøtte til Landbrugsministeriet med henblik på
at fremme bæredygtige landbrugsmetoder hos småbønder. Dette sker gennem opbygning af
kapacitet hos offentlige myndigheder, NGOer og bøndernes organisationer. Et andet
projekt skal formindske anvendelsen af sprøjtegifte og kunstgødning i produktionen af
frugt og grøntsager. Det vil være til fordel for miljøet, forbrugerne og landmændenes
helbred.

Forvaltning af kystzoner og havmiljø
Thailands kystområder har været under et stærkt stigende pres fra forskellige former
for udnyttelse, herunder især industri- og byudvikling, rejedambrug og turisme. I
fiskeriet er de oprindelige fangstmetoder i væsentligt omfang afløst af industriel
trawling, som fører til overfiskning og ødelæggelse af havmiljøet. Samtidigt lægger
moderne rejedambrug store kyststrækninger øde. Tropiske og subtropiske kystområder,
herunder mangrove-sumpe og koralrev, er meget sårbare økosystemer, som rummer en stor
artsrigdom og har en høj biologisk produktivitet. En stor del af grundlaget for
havfiskeriet skabes i kystområderne, der tjener som gydeområde og opvækstplads for
fiskeyngel. Kystområdernes ressourcer er derfor af afgørende betydning for mange lokale
samfunds overlevelse.
Danced har samarbejdet med Thailands miljøministerium om formuleringen af en
forvaltningsplan for et stort vådområde i Sydthailand, og et tilsvarende projekt for
marine naturparker er under forberedelse.
Rejedambrug udgør i Thailand en lukrativ indtægtskilde med meget hurtig omsætning,
men omkostningerne for miljøet er særdeles store. Danced samarbejder derfor med
Landbrugsministeriets Fiskeristyrelse om et pilotprojekt for udvikling af et koncept for
bæredygtigt rejedambrug med udgangspunkt i danske dambrugsmetoder.
For at beskytte havbund og fiskeressourcer har der gennem en årrække været
samarbejdet med et netværk af NGOer, som har støttet de lokale fiskere i at håndhæve
forbuddene mod ødelæggende fiskerimetoder, såsom brug af trawl på lavt vand nær
kysten og fiskeri ved brug af elektrisk lys.