For avanceretTelefonen ringer, og på borgmesterens "hm¼.hm¼." er det tydeligt, at samtalen ikke hører til i den behagelige kategori: Det var et hospital fra nabokommunen, der spurgte om vi kan modtage 400 kilo inficeret hospitalsaffald i næste uge, fortæller Prajak Klaewklaharn bagefter. I princippet burde han have kunnet svare ja. For ud over udvikling af byens miljøplanlægning har det danske miljøbistandsprojekt også inkluderet nogle helt konkrete pilot- og demonstrationsprojekter. Heraf er nogle lykkedes over al forventning, mens det kniber mere med andre. Som nu det avancerede forbrændingsanlæg netop til inficeret hospitalsaffald der er blevet bygget i forbindelse med projektet. Testkørslerne trækker ud, men anlægget "forventes klar til brug i løbet af ganske kort tid". Det grundlæggende problem er, at anlægget er så avanceret, at de folk der skal få det til at fungere mangler uddannelse til at klare det. Og som borgmesteren tilføjer, "de første folk vi uddannede til at passe anlægget er blevet så teknisk veludrustede, at de har fået gode jobtilbud og er rejst". Øget bevidsthedDet store tekniske anlæg, der afventer endnu et par testkørsler er en påmindelse om at uddannelse kapacitetsopbygning er ligeså vigtigt som konkrete anlæg. Men andre mindre og mere overskuelige dele af projektet er gennemført med flotte resultater: Der er f.eks. lavet velfungerende miljøtiltag over for byens 328 bilværksteder med f.eks. indsamling af spildolie. Affaldssortering, genbrug og el- og vandbesparelser er der også sket både på værkstederne og på byens 992 restauranter og på fire store nudelfabriker, der har fået indført miljøstyrings-systemer. Også de 11 kommuneskoler der har deltaget i "grønt flag" og miljøundervisning er gået aktivt ind i at passe på naturen og forurene mindre. Et skub til at øge miljøbevidstheden i byen er også kommet fra de mange informationsfoldere, der er blevet udarbejdet som et led i det danske miljøbistandsprojekt. Samarbejdet med danskerne har lært os, at miljøplanlægningen kun virker, hvis den indgår naturligt på lige fod sammen med byens øvrige planlægning, siger Prajak Klaewklaharn. Borgmesteren er helt klar over byens dilemma. Han har selv været med til at skabe gunstige vilkår for industriudviklingen i byen og det gav mange gode stemmer ved sidste valg. Men nu vil der være ligeså mange gode stemmer at miste ved næste valg, hvis de medfølgende miljøproblemer ikke bliver løst. Et nyt syn i bybilledet er for eksempel åndedrætsværn en genstand man for bare et par år siden skulle ind i Bangkoks grå smog hos færdselsbetjentene for at opleve. De store forbedringer er endnu heller ikke nået ud til de fattigste by- og slumområder, hvor sundhedstilstanden generelt er dårlig og børnedødeligheden stor. Den mangelfulde kloakering giver forurening af både jord og grundvand, og luften er tyk af forurening fra nærliggende industrier, veje, ineffektive kulfyrede kraftværker m.m. Selvtillid og samarbejdeSådan cirka ser der også ud, når man går rundt i slumbebyggelsen Mittrapeb. Her er hverdagen dog blevet lidt sundere de sidste par år. Rundt om mellem skurene står der skraldespande, og der er også blevet støbt mere reglementerede og overdækkede render til spildevandet. Det skyldes et andet også afsluttet Danced-samarbejde. I det støttede dansk miljøbistand 100 lokale små miljøprojekter i området på grundlag af deres egne forslag, og deres samarbejde med NGO-COD, der er paraplyorganisation for 200 store og små miljøbevægelser i hele landet. Men det allervigtigste resultat af det lille lokale projekt er ifølge Tarapong Chatchawanprasert, der fungerer som leder for de cirka 750 beboere i Mittrapeb at "vi har fået vores selvtillid tilbage vi kan selv organisere og gennemføre en masse, så hverdagen bliver nemmere og sundere. Nu er der bare brug for, at myndighederne tager os mere alvorligt".
Det er i færd med at ske. Startskuddet til det gik i slutningen af 1995, hvor indenrigsministeren per brev befalede Prajak Klaewklaharn og hans 149 kolleger rundt om i landet at udpege kommunale miljøkomiteer, som for fremtiden skulle have ansvaret for at udarbejde miljøhandlingsplaner. Og den nye grundlov fra 1997 har også sat decentralisering og øget borgerdeltagelse i alle lokale beslutningsprocesser øverst på dagsordenen for, hvad der skal ske i de kommende år. Dancedprojektet i Khon Kaen er slut, og vil ikke blive forlænget selv om det er et stærkt ønske fra bl.a. borgmesteren. Byerne er for forskellige til, at der direkte kan arbejdes med begrebet "modelbyer". Men der er planlagt et samarbejde med den thailandske pendant til Kommunernes Landsforening så både de gode og dårlige erfaringer fra Khon Kaen går videre. Første fase af "Nye metoder til forvaltning af byernes miljøproblemer" foregik fra 95 til 97 i Khon Kaen, og blev støttet med 7 millioner kroner. Fase to gik fra 97 til 99 og blev støttet med knap 28 millioner kroner, der bl.a. gik til konkrete miljøprojekter i samarbejde med de lokale myndigheder, borgergrupper og NGOer og til at embedsmændene i Indenrigsministeriet, som havde det overordnede ansvar for projektet, også kunne styrke deres erfaringer med miljøplanlægning. Alt sammen med udgangspunkt i den thailandske decentraliseringsproces, hvor kompetence flyttes fra centraladministrationen til kommunerne. En del af støtten er også gået til miljøteknisk udstyr og løn til miljørådgivere med erfaring fra den danske decentralisering af miljø- og byplanlægning. |
|
|