De danske regler, der kan få betydning ved håndtering af havnesediment, er
    mangeartede og afspejler, dels opdelingen mellem søterritoriet på lave og større
    dybder, dels opdelingen mellem hav og land med de heraf følgende skiftende kompetencer
    for de forskellige myndigheder.
    Af internationale aktiviteter af betydning for håndteringen af havnesediment, skal
    peges på de internationale havkonventioner, herunder Nordsøkonferencerne samt OSPAR-
    (Oslo og Paris Konventionerne er slået sammen til en konvention) og Helsingfors
    Konventionerne. Med disse aftaler har Danmark internationalt forpligtet sig til
    reduktioner af skadelige stoffer til havmiljøet. Dette gælder også direkte udledninger
    via klapning af havnesedimenter. (Miljøstyrelsen 1998a)
    
    Overordnet regulerer havmiljøloven (Lov 476/1993 om beskyttelse af havmiljøet)
    aktiviteter, der kan indebære fare for sundheden, havets natur- og kulturværdier, være
    til gene for anden retmæssig udnyttelse af havet eller forringe rekreative værdier eller
    aktiviteter. Havmiljøloven indeholder et generelt forbud mod dumpning af stoffer eller
    materialer (§25), men der gælder dog særlige regler for dumpning (klapning) af optaget
    havbundsmateriale. 
    
    Klapning af optaget havbundsmateriale reguleres efter klapbekendtgørelsen
    (Bekendtgørelse nr. 975 af 19/12 1986, Bekendtgørelse om dumpning af
    havbundsmateriale/klapning). Klaptilladelse skal foreligge inden gravearbejdet
    påbegyndes, og behandles af det amt i hvilket klappladsen er beliggende, hvilket bør
    være det samme amt som gravearbejdet udføres i. Amtsrådet kan meddele tilladelse til
    klapning, såfremt havbundsmaterialet alene indeholder uvæsentlige mængder og
    koncentrationer af visse nærmere angivne forurenende stoffer (bilag 1 og 2). I
    internationale naturbeskyttelsesområder (EF-fuglebeskyttelsesområder og
    habitatområder), samt i områder med en vanddybde under 6 meter kræves
    miljøministerens (Skov- og Naturstyrelsens) samtykke til tilladelsen.
    En klaptilladelse kan højest gælde i 5 år.
    Forud for en tilladelse til klapning skal Fiskeridirektoratet, Farvandsvæsenet, samt
    Skov- og Naturstyrelsen høres. 
    
    Ifølge havmiljøloven (bilag 1, pkt. C4) og råstofloven (formål) skal
    miljømyndighederne arbejde for en udnyttelse af råstoffer fra gravearbejder på
    havbunden. Dette har bl.a. medført, at sådanne råstoffer er fritaget for den faste
    råstofafgift (5,00 kr. pr m3) i henhold til lov om afgift af affald og
    råstoffer. 
    Ønsket om øget genanvendelse skyldes et ønske om, at der spares på
    råstofforekomsterne, ligesom havmiljøet spares for de effekter, der kan være en følge
    af både råstofindvinding og klapning.
    Af Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse 1999 fremgår således under overskriften
    "Nyttiggørelse af affaldsmaterialer fra havbunden": Skov- og Naturstyrelsen
    drøfter i sin sagsbehandling med andre myndigheder og havneejere, hvilke muligheder der
    er for, at materialer, der optages ved uddybning eller oprensning fra havbunden,
    sejlrender m.m., kan nyttiggøres som råstof i anlægsarbejder eller industrien (Miljø-
    og Energiministeriet 1999). 
    Hvis de havbundsmaterialer, der opgraves, skal nyttiggøres som råstoffer, er der
    formelt tale om en råstofindvinding på havbunden. Dette indebærer, at en godkendelse af
    indvindingsmateriel og tilladelse til indvindingsområde (områdetilladelse) efter
    råstofloven er påkrævet. Godkendelse og tilladelse kan udstedes af Miljø- og
    Energiministeriet ved Skov- og Naturstyrelsen.
    Tilladelse til nyttiggørelse af oprensnings- og uddybningsmateriale meddeles efter de
    samme bestemmelser som almindelig råstofindvinding, men adskiller sig ved, at
    indvindingsområdet som regel allerede er påvirket af menneskelig aktivitet, f.eks. i
    havne og sejlrender. Der er derfor normalt ikke behov for de samme miljømæssige
    undersøgelser og vurderinger, som ved øvrige indvindingstilladelser. Tilladelse eller
    afslag meddeles sædvanligvis efter en kulturhistorisk vurdering af indvindingsområdet,
    og efter det berørte amt og kystinspektoratet har vurderet de forurenings- og
    kystbeskyttelsesmæssige aspekter.
    En områdetilladelse kan gives for en periode på indtil 10 år.
    Hvis forurenet havsediment anvendes som råstof ved anlægsarbejder, kræves der som
    udgangspunkt de samme myndighedsbehandlinger, godkendelser og tilladelser som ved
    deponering. 
    I forbindelse med en nyttiggørelse som råstof skal sedimentet mellemdeponeres og
    afvandes, og der stilles store arealkrav til dette formål. Det er vanskeligt at finde
    arealer til formålet, da aktuelle områder ofte er omfattet af strandbeskyttelseslinier,
    Naturbeskyttelseslovens §3 mv., så der kræves tilladelse fra amtet.
    
    Uforurenet sediment bestående af sand eller grus kan tænkes anvendt til
    kystbeskyttelse ved kyst- eller strandfodring, ved udlægning på vanddybder mindre end 6
    meter. Dette kræver en tilladelse fra Kystinspektoratet i henhold til trafikministeriets
    bekendtgørelse nr. 352 af 6. maj 1994 om Kystinspektoratets beføjelser eller i henhold
    til statens højhedsret over søterritoriet. Kystinspektoratet hører altid amtsrådet i
    kystfodringssager. Endvidere kræver det en råstofindvindingstilladelse fra Skov- og
    Naturstyrelsen.
    Råstoffer, der indvindes til strandfodring, er fritaget for råstofafgift i henhold
    til lov om afgift af affald og råstoffer (Lov nr. 838 af 19. december 198, ff. lovbek.
    nr. 570 af 3. august 1998.).
    
    For de anlæg mv., som falder uden for planlovens anvendelsesområde, findes der i
    varierende omfang andre regler om miljøkonsekvensvurderinger. Dette har siden 1988 været
    tilfældet, for så vidt angår anlæg på søterritoriet hørende under trafikministerens
    kompetenceområde - men tilsyneladende med begrænset anvendelse. Nyere krav om
    miljøkonsekvensvurdering for vandbaserede aktiviteter omfatter råstofindvinding på
    havet, udnyttelse af råstoffer i undergrunden, klapning, rørledninger og
    hurtigfærgeruter.
    (Center for Samfundsvidenskabelig Miljøforskning v. Aarhus Universitet og
    Forskningscentret for Skov & Landskab September 1998.)
    Der skal udarbejdes en vurdering af de miljømæssige konsekvenser ved
    råstofindvindinger i henhold til bekendtgørelse om miljømæssig vurdering af
    råstofindvinding på havbunden (VVM), men indvinding af materialer, der fremkommer i
    forbindelse med oprensning og uddybning, og som nyttiggøres som råstoffer, er specifikt
    undtaget. Denne redegørelse skal udarbejdes ved råstofindvinding i
    EF-fuglebeskyttelsesområder, -habitatområder og Ramsarområder, ved indvindinger på
    mere end 1 mio. m3 pr år eller 5 mio. m3 i alt samt ved
    indvindinger, der vurderes at påvirke miljøet i væsentlig grad. Det fremgår heraf, at
    der ikke normalt er krav om en VVM-redegørelse, idet de mulige nyttiggjorte mængder pr.
    lokalitet er væsentlig mindre end nævnt ovenfor, og idet havne og sejlrender sjældent
    er omfattet af nogen beskyttelsesområder. 
    Hvis havneslam skal separeres eller på anden måde behandles på land, vil et sådant
    anlæg sandsynligvis falde ind under samlebekendtgørelsens krav om udarbejdelse af en
    VVM-redegørelse som "Anlæg til bortskaffelse af giftigt og farligt affald ved
    forbrænding, kemisk behandling eller deponering" i VVM-direktivets bilag I
    (Bekendtgørelse nr. 428 af 2. juni 1999 om supplerende regler i medfør af lov om
    planlægning). 
    Begrebet "giftigt og farligt affald" er ikke nærmere angivet i direktivet,
    men i en afgørelse fra Naturklagenævnet om deponering af havneslam øst for Lynetten i
    Københavns Kommune blev det besluttet, at havneslammet bl.a. på grund af indholdet af
    tungmetaller måtte betegnes som giftigt og farligt i relation til VVM-bestemmelserne.
    (NKO nr. 71.1995.) 
    Oplag, dvs. opbevaring indtil deponering eller anden anvendelse er ikke omfattet af
    samlebekendtgørelsens bilag 1 (bekendtgørelse nr. 428 af 2. juni 1999 om supplerende
    regler i medfør af lov om planlægning), men af bekendtgørelsens bilag 2, hvilket
    indebærer, at oplag kun under visse omstændigheder omfattes af VVM-bestemmelserne.
    (Vejledning om planloven, Miljø- og Energimin. vejl. nr. 187 af 14. november 1996)
    Anlæg til behandling af havsediment på landjorden vil desuden skulle godkendes efter
    miljøbeskyttelseslovens kapitel 5 vedrørende forurenende virksomhed.
    
    De internationale havkonventioner omfatter Nordsøkonferencerne, OSPAR Konventionen
    og Helsingfors Konventionen (HELCOM). Med disse aftaler har Danmark internationalt
    forpligtet sig til reduktioner af tilførslen af skadelige stoffer til havmiljøet. Dette
    gælder også en frigivelse af skadelige stoffer via klapning af havnesedimenter
    (Miljøstyrelsen 1998a).
    I London Konventionen nævnes nyttiggørelse af oprenset sediment specifikt. London
    Konventionen (Convention on the Prevention of Marine Pollution by Dumping of Wastes and
    Other Matter) fra 1972 er global, med tilslutning fra 75 lande. Der er udarbejdet
    retningslinier for implementering af konventionen (Dredged Material Assessment Framework),
    der foreskriver at nyttiggørelse, eller behandling af materialet så nyttiggørelse er
    mulig, skal indgå i overvejelserne.
    I OSPAR Konventionens retningslinier for håndtering af klapmateriale (OSPAR Guidelines
    for the Management of Dredged Material, 1998) understreges det, at nyttiggørelse af
    materialet bør overvejes, selvom det er vurderet egnet til klapning.
    I retningslinierne for håndtering af klapmateriale i Helsingfors Konventionen (Revised
    Guidelines for the Disposal of Dredged Spoils) nævnes muligheden for nyttiggørelse af
    ressourcen, men ikke som et krav ("- opportunities should be taken to encourage the
    productive use of dredged spoil."). Helsingfors Konventionens bilag til
    retningslinier for håndtering af klapmateriale er, med mindre modifikationer, svarende
    til bilag til retningslinierne i OSPAR Konventionen.
    
    I Belgien er oprenset materiale fra sejlrender, kanaler og havne betragtet som en
    speciel form for affald og skal håndteres i henhold til regelsættet for
    affaldshåndtering.
    Den tyske politik går ud på at anvende landdeponering, hvis en vurdering af
    alternativer viser, at denne form for "slutanbringelse" er den mest acceptable.
    På den anden side vil en vis belastning af det oprensede materiale ikke udelukke
    dumpning.
    I Hollands reguleres håndteringen af oprenset materiale af den hollandske lov om
    havforurening. Det generelle princip i denne lov er forbuddet mod tilførsel til havet af
    affaldsstoffer. Dette betyder, at klapning af let belastet oprenset materiale forudsætter
    en tilladelse i henhold til loven om havforurening.
    (International Association of Dredging Companies 1997)
     
    | Forside | | Indhold | | Forrige | |
    Næste | | Top
    |