| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | 
    Nyttiggørelse, rensning og fraktionering af havneslam  
    
    
     
    I dette afsnit gennemgås de stoffer, som findes i havneslam, og kilderne til
    forureningen. 
    
    De stoffer, der findes som forurening i havneslam, kan opdeles i
    plantenæringsstoffer, tungmetaller, olie og (andre) miljøfremmede stoffer. Indholdet af
    plantenæringsstoffer vurderes at udgøre et mindre problem i nyttigørelsessammenhæng og
    omtales ikke nærmere. 
    
    Der udføres i forbindelse med ansøgning om tilladelse til klapning ofte analyser
    for indholdet af tungmetaller. Tungmetalniveauet varierer meget alt efter havbundens
    "historie", indhold af organisk materiale, kornstørrelse og optagningsstedets
    beliggenhed. De højeste værdier findes typisk i de inderste, beskyttede dele af havne,
    mens sandholdigt materiale har et lavt indhold af tungmetaller. 
    I tabel 2.1 er angivet de intervaller, som tungmetaller i de fleste klapmaterialer
    befinder sig inden for. Det er vigtigt at være opmærksom på, at der er store
    variationer i tungmetalindholdet inden for et optagningsområde - både fra havneafsnit
    til havneafsnit og med varierende dybde. Hertil kommer prøvetagnings- og
    analyseusikkerheder. 
    Tabel 2.1 
    Tungmetaller i klapmateriale angivet som intervaller (Miljøstyrelsen 1994). 
    
      
        Mg/kg TS  | 
        Hg  | 
        Cd  | 
        As  | 
        Cr  | 
        Cu  | 
        Sn  | 
        Ni  | 
        Zn  | 
        Pb  | 
       
      
        Min.  | 
        0.005  | 
        0,02  | 
        0,39  | 
        0,1  | 
        0,71  | 
        0,1  | 
        0,58  | 
        1,6  | 
        1,1  | 
       
      
        Max.  | 
        0,32  | 
        1,5  | 
        55  | 
        180  | 
        99  | 
        26  | 
        100  | 
        720  | 
        100  | 
       
      
        Middel  | 
        0,13  | 
        0,45  | 
        9,0  | 
        17  | 
        21  | 
        4,1  | 
        14  | 
        96  | 
        21  | 
       
     
     
    I tabel 2.2 er den samlede mængde tungmetaller, som deponeres ved klapning i løbet af et
    normalår, anslået ud fra amternes indberetninger. 
    Tabel 2.2 
    Samlet mængde tungmetaller klappet årligt (i ton) (Miljøstyrelsen 1994). 
    
      
        Hg  | 
        Cd  | 
        As  | 
        Cr  | 
        Cu  | 
        Sn  | 
        Ni  | 
        Zn  | 
        Pb  | 
       
      
        0,7  | 
        1,9  | 
        25  | 
        53  | 
        72  | 
        10  | 
        37  | 
        408  | 
        88  | 
       
     
     
    Mængderne udregnes på basis af overfladeprøver og vil derfor normalt være et meget
    konservativt skøn, idet koncentrationerne er faldende med dybden. Hertil kommer, at der
    ved de metoder, der anvendes ved analysering, også medtages en del af det naturlige
    indhold af tungmetaller. Endelig gælder det, at klapmaterialer, som skønnes at være
    uforurenede og derfor ikke analyseres, ikke tælles med ved en sådan opgørelse.
    (Miljøstyrelsen 1994) 
    Mængden af havbundmateriale, der årligt klappes i danske havområder, varierer mellem
    3 og 8 millioner tons. Uanset at klapmaterialet anses for egnet til klapning, vil det
    indeholde en vis mængde tungmetaller, næringssalte og organisk stof. 
    Tallene, der er angivet i tabel 2.2, er dog maksimumtal. (Miljøstyrelsen 1994) 
    
    I de senere år har der været stigende fokusering på forurening af havmiljøet med
    miljøfremmede forbindelser, bl.a. blødgøringsmidler, tensider, polyaromatiske
    kulbrinter (PAH) og biocider i antibegroningsmidler. Forskellige undersøgelser af marine
    sedimenter i Danmark er bl.a. udført af Lillebæltsamterne, Århus Amt og Sønderjyllands
    Amt. Disse undersøgelser har påvist stærkt forhøjede koncentrationer af en række
    miljøfremmede forbindelser. I de undersøgte sedimenter er der fundet forhøjede
    koncentrationer af bl.a. phthalater, nonylphenol, nonylphenolethoxylater,
    phosphat-triestere, polyaromatiske hydrocarboner (PAH), biocider bl.a. tributyltin (TBT)
    og irgarol. Pga. typisk dårlige iltforhold i havnesedimenter vil nedbrydningen af
    stofferne være langsom, og der vil foregå en ophobning. De højeste koncentrationer af
    miljøfremmede forbindelser er fundet i havnesedimenter, og samlet kan der være tale om
    betydelige mængder.  
    Flere af de fundne stoffer, som forekommer i havnesedimenter, er biotilgængelige og
    giftige selv ved lave koncentrationer. Der er således bl.a. målt effekter af TBT på
    snegle og alger ved de lave koncentrationer, som hyppigt måles i miljøet. Flere af de
    fundne stoffer har egenskaber, som gør, at de er persistente i organismer, og flere
    stoffer kan have hormonlignende effekter.  
    I flere amter har man valgt at foretage en deponering på land af de mest forurenede
    havnesedimenter, bl.a. pga. stærkt forhøjede indhold af antibegroningsmidler. For
    nærværende findes der ikke en samlet strategi eller kriterier for, hvornår
    havnesediment kan klappes eller skal deponeres på land (Jensen, A, & Gustavson,
    2000). 
    I en undersøgelse fra 1999/2000, hvor der blev undersøgt for over 100 forskellige
    stoffer, blev 34 stoffer påvist i havnesedimenterne (over detektionsgrænsen). Det er
    stort set de samme stoffer, som generelt forekommer i alle havnesedimenterne (Jensen, A,
    & Gustavson, 2000). De påviste stoffer er opsummeret i tabel 2.3.  
    Tabel 2.3 
    Oversigt over påviste stoffer i de 12 sedimentprøver (Jensen, A, & Gustavson,
    2000). 
    
      
        Stofgruppe  | 
        Antal parametre målt  | 
        Antal parametre påvist  | 
        Fundet i antal 
        sedimentprøver  | 
        
       
      
        Blødgørere  | 
        11  | 
        5  | 
        2-12  | 
        
       
      
        Nonylphenoler  | 
        1  | 
        1  | 
        12  | 
        
       
      
        Chlorbenzen  | 
        8  | 
        1  | 
        2  | 
        
       
      
        Phenol  | 
        14  | 
        1  | 
        10  | 
        
       
      
        PAH  | 
        18  | 
        18  | 
        91  | 
        
       
      
        PCB  | 
        7  | 
        2  | 
        1  | 
        
       
      
        LAS  | 
        1  | 
        1  | 
        10  | 
        
       
      
        Antibegroningsmidler  | 
        8  | 
        6  | 
        122  | 
        
       
      
        Hydrocarboner  | 
        1  | 
        1  | 
        12  | 
       
     
    1  I tre prøver er en eller flere af PAHer under detektionsgrænsen. 
    2 En prøve under detektionsgrænsen for irgarol. Fem prøver under
    detektionsgrænsen for dibutyltin og 8 prøver under detektionsgrænsen for monobutyltin.
    Stofferne P-triestere (3), chlorpesticider (16) og pesticider og diverse (27) i
    havnesedimenterne var alle under detektionsgrænserne. Antibegroningsmidlerne atrazin og
    simazin var ligeledes under detektionsgrænsen i alle prøver. (Jensen, A, &
    Gustavson, 2000). 
    
    Forureningen som tilføres havnene, kommer dels fra kilder på land, dels fra
    skibe.  
    Vigtige kilder til belastningen af havnesedimenter er den kontinuerte frigivelse af
    biocider fra skibe malet med antibegroningsmidler, udledning fra industri og værfter,
    kloaktilløb samt tilførsel fra istandsættelse og drift af skibe m.m. 
    
    De landbaserede kilder udgøres for hovedparten af: 
        | udløb fra renseanlæg, |  
        | overløb fra fælleskloakerede områder |  
        | regnvand fra separatkloakerede og ikke kloakerede områder (herunder tab af stoffer
        i.f.m. spild, oplag og aktiviteter i havnen) |  
        | spild i.f.m. lastning og losning |  
        | industrielle udledninger |  
        | værftsaktiviteter |  
        | udsivning fra grunde |  
        | tilførsel fra vandløb  |  
        | vaskning og klargøring af lystbåde |  
     
    Den direkte udledning af spildevand fra kloakerede områder via renseanlæg er ophørt
    i de fleste havne. Tilbage er overløb, udløb fra separatkloakerede områder, forurening
    via vandløb og belastning fra aktiviteter på havneområderne. 
    En væsentlig kilde til den fortsatte forurening af lystbådehavne er vaskepladser. På
    vaskepladser (vinterpladser) vaskes og afslibes bådene for maling. Dette foregår med
    højtryksspuling og sandblæsning. Med afstrømmende regnvand fra vaskepladsernes
    befæstede arealer kan miljøfremmede stoffer således tilledes den marine recipient de
    steder, hvor spildevandet ikke ledes til lokale renseanlæg. (Sønderjyllands Amt, 1998). 
    
    De ikke-landbaserede kilder udgøres af: 
    
      
        | · skibstrafik | 
       
      
        |     | 
        · afgivning af biocider fra malinger | 
       
      
        |      | 
        · oliespild | 
       
      
        |      | 
        · toiletspildevand | 
       
      
        | · tilførsel fra atmosfære | 
       
     
    Den væsentligste forurening fra skibstrafikken består af biocider og tungmetaller,
    som afgives fra bundmalingen, herunder TBT (tri-butyl-tin) fra erhvervstrafikken. 
    Kobber afgives fra lystbådenes bundmaling.  
    Skibstrafikken giver endvidere anledning til olieforurening.  
    I det efterfølgende er kilder til forurening af sediment fra havne og sejlrender med
    en række af de stoffer, der er fundet i havneslam fra danske havne, gennemgået på et
    overordnet niveau. Der er således ikke foretaget en specifik analyse af
    forureningskilder, herunder en vurdering af konkrete virksomheders rolle, i den enkelte
    havn. 
    
    Den tungmetalforurening, der findes i de danske havne, kan for hovedkomponentens
    vedkommende ofte henføres til én bestemt industriel udledning, værftsaktiviteter eller
    bejdsning af korn, dette gælder f.eks. København Havn (kviksølv fra Dansk
    Soykagefabrik). 
    Overløb fra fælleskloakerede områder indeholder tungmetaller fra husholdninger og
    virksomheder. I en undersøgelse blev indholdet af miljøgifte, herunder tungmetaller fra
    4 boligområder (tre i København og et i Herning) sammenholdt med indholdet af
    miljøgifte i indløbet til de renseanlæg, som boligområderne var tilsluttet
    (Miljøstyrelsen 1997a).  
    Resultatet af undersøgelsen var, at cadmiumbelastningen fra husholdninger udgør ca.
    1/3 af den samlede belastning på de aktuelle renseanlæg. Krom stammer primært fra andre
    kilder end husholdninger, idet mindre end 5 % af belastningen kommer fra husholdninger.
    For de øvrige metaller stammer typisk mellem 20 og 50 % af belastningen til de tre
    renseanlæg fra husholdninger. For bly stammer dog mellem 45 og 83% af belastningen fra
    husholdninger. (Miljøstyrelsen 1997a) 
    En undersøgelse af regnvand fra separatkloakerede (Miljøstyrelsen 1997b) områder
    viser, at niveauerne af visse tungmetaller - bly, zink og kobber - er på niveau med de,
    som findes i kommunalt spildevand, mens de øvrige er lavere. 
    Alt i alt må det konkluderes, at virksomheder er den væsentlige kilde til
    tungmetaller i havneslam. 
    2.2.4 Blødgørere (Phthalater)
    Der blev fundet 5 blødgørere i havnesedimenterne (Jensen, A, & Gustavson, 2000).
    Meget høje koncentrationer af DEHP (bis(2-ethylhexyl)-phthalat) blev fundet i sedimenter
    fra Frederiksholmløbet, Kolding Havn og Odense Havn (alle industrihavne) samt Århus
    Fiskerihavn og Svanemølle Lystbådehavn. 
    For DEHP kan 20-70 % af belastningen til renseanlæg henføres til husholdninger
    (Miljøstyrelsen 1997a). 
    Udslip af phthalater til (spilde)vand beror primært på brug af blødgjorte produkter,
    f.eks. blød PVC, lak, maling og trykfarve samt lim. Kun produktion af lim skønnes at
    bidrage i nævneværdigt omfang med emission af phthalater til spildevand, idet produkter
    indeholdende phthalater kun sjældent forarbejdes i processer, hvor der direkte indgår
    vand (undtagelser er anvendelse af kølevand samt fremstilling af vandbaseret lim).
    Muligheden for emission af phthalater til det akvatiske miljø fra produktionsleddet
    vurderes derfor at være minimalt. Den estimerede emission til spildevandssystemet
    skønnes at være i alt 5-80 ton phthalater/år. De vigtigste kilder skønnes at være: 
        | rengøring i forbindelse med hobbylimning og rengøring af maskiner: 1-40 ton/år |  
        | vask af trykte tekstiler (PVC tryk): 1,3-13 ton phthalater/år |  
        | væg- og gulvfolie: 0,1-11 ton phthalater/år |  
        | brug af "andre produkter": 0-4 ton phthalater/år |  
        | brug af slanger og profiler: 0,03-0,45 ton phthalater/år |  
        | lakerede gulve mv.: 0,02-0,8 ton phthalater/år |  
        | limproduktion: 0,2-2,2 |  
        | produktion af produkter af blød PVC: <1 ton phthalater/år |  
     
    Hertil kommer et ikke kendt bidrag i form af atmosfærisk deposition. 
    Estimaterne af vandemissionerne er baseret på skønnede emissionsfaktorer, og
    usikkerheden på estimaterne kommer til udtryk på bredden af intervallerne. Estimatet af
    emissionen af phthalater fra anvendelse af lim vurderes at være behæftet med den
    største usikkerhed. Emissionerne til vand fra produktionsprocesser vurderes at være
    negligeable i forhold til de estimerede emissioner fra brugen af de forskellige produkter
    indeholdende phthalater. (Miljøstyrelsen 1996). 
    DIDP (Di(isodecyl)phthalate) anvendes som biocid og
    anti-corrosions komponent i skibsmalinger. Som følge af denne anvendelse vurderes det, at
    der frigives 520 tons DIDP til det marine miljø i EU (Pedersen, Finn 2000). DIDP indgår
    ikke i ovennævnte undersøgelse (Jensen, A, & Gustavson, 2000) af havnesedimenternes
    indhold af miljøfremmede organiske forbindelser. 
    
    Nonylphenol blev i undersøgelsen (Jensen, A, & Gustavson, 2000) fundet i alle
    de analyserede sedimenter i koncentrationer fra 100-3400 µg/ kg TS. De markant højeste
    koncentrationer blev fundet i Frederiksholmløbet og Odense Havn, som begge er
    karakteriseret som industrihavne.  
    LAS blev fundet i flertallet af de undersøgte havnesedimenter. LAS koncentrationen var
    markant højest i Frederiksholmløbet (industrihavn). Høje koncentrationer er også
    fundet i Åbenrå havn, Odense, Kolding (alle industrihavne) og Århus Havn (oliehavn).
    Relativt lave koncentrationer er fundet i Århus Fiskerihavn, Vejle Havn, Svanemølle
    Lystbådehavn, Fåborg Lystbådehavn og Marselisborg Lystbådehavn. (Jensen, A, &
    Gustavson, 2000) 
    I ovennævnte undersøgelse af husholdningsspildevands andel af belastningen til
    renseanlæg med miljøfremmede stoffer konkluderes det, at 7-20 % af nonylphenol og 20-70
    % af LAS stammer fra husholdninger (Miljøstyrelsen 1997a). 
    Alt i alt vurderes, at virksomheder spiller en væsentlig rolle i forbindelse med
    forurening af havneslam med Nonylphenoler og LAS. 
    
    PCB blev kun påvist i lave koncentrationer i sedimentet fra én havn, Århus Havn,
    idet to prøver fra havnen på henholdsvis 46 µg/ kg TS og 22 µg/ kg TS lå over
    detektionsgrænsen på 10 µg/ kg TS (Jensen, A, & Gustavson, 2000). 
    
    Samtlige analyserede 18 PAHer blev fundet i alle havnesedimenter med
    undtagelse af Sønderborg Lystbådehavn, hvor kun 10 PAHer blev påvist, og Vejle
    havn (3 PAHer ikke påvist) og Fåborg Lystbådehavn (en PAH ikke påvist). Samlet
    total koncentration af alle PAH forbindelser (sum PAH) var markant højest i Århus
    Fiskerihavn, Svanemølle Lystbådehavn, Odense havn og Århus Havn. De laveste sum
    PAHer er fundet i sedimenter fra Sønderborg Lystbådehavn, Vejle Havn og Åbenrå
    Havn. (Jensen, A, & Gustavson, 2000) 
    Ved analyse af husholdningsspildevand er de fleste PAHer fundet i koncentrationer
    tæt på eller under detektionsgrænsen (Miljøstyrelsen 1997a). I regnvand fra befæstede
    arealer er summen af PAHer fundet til at ligge over 10 µg/l (Miljøstyrelsen
    1997b). 
    Der er en lang række af anvendelse af PAHer, som bidrager til belastningen til
    miljøet, herunder træ-imprægnering. Betydningen af de enkelte kilder for belastningen
    af havneslam er vanskelig at vurdere (Benestad, Christel 2000). 
    
    TBT blev fundet i alle havnesedimenter (Jensen, A, & Gustavson, 2000). TBT
    koncentrationen i havnesediment fra Århus Havn er meget høj, herefter følger Odense
    Havn, Fåborg Lystbådehavn og Kolding Havn.  
    Både mono- og dibutyltin fandtes i sedimenterne fra Århus Oliehavn,
    Frederiksholmløbet, Åbenrå Havn og Marselisborg Lystbådehavn. Dibutyltin blev
    ligeledes påvist i Svanemølle, Fåborg og Sønderborg lystbådehavne. Di- og
    monobutyltin er nedbrydningsprodukter fra TBT. TBT nedbrydes ikke eller kun meget langsomt
    i anaerobe sedimenter Jensen, A, & Gustavson, 2000).  
    Den primære anvendelse af mono- og diorganotinforbindelser er som stabilisatorer i
    PVC, især til tagplader, men også til presenninger, flasker og emballager af PVC. Mono-
    og diorganotinforbindelser anvendes også i en række lime og malingsprodukter, som
    indgår i færdigvarer som elektronik, fodtøj, biler og møbler. Triorganotinforbindelser
    anvendes på grund af deres biocidvirkning i skibsmaling og til overflade- eller
    vacuumimprægnering af træ (Miljøstyrelsen 1997c). Vacuumimprægnering er nu forbudt,
    men afgivelse af riorganotinforbindelser fra træ, der er imprægneret før forbuddet, kan
    stadigvæk spille en rolle som kilde til triorganotinforbindelser. 
    Tilførsel af organiske tinforbindelser til havneslam hidrører fra spildevand,
    afgivelse fra skibsmaling samt tab i forbindelse med påføring og afrensning af
    skibsmaling. Det vurderes, at tilførsel af triorganotin med spildevand højst udgør 5 %
    af den samlede tilførsel til vandmiljøet, og at skibsmaling var kilden til de resterende
    mindst 95 %. Tilførslen til spildevandet fra skibsværfter er blevet reduceret kraftigt,
    men spredning med aerosoler fra sprøjtemaling og støv fra sandblæsning vurderes stadig
    at udgøre en væsentlig del af det samlede tab til danske farvande fra landbaserede
    kilder. (Miljøstyrelsen 1997c) 
    Ofte sker der en stor frigivelse af TBT ved oprensning af havneområderne
    (Miljøstyrelsen 1998b). Der er derfor vigtigt, at man ved oprensning af TBT forurenede
    havne anvender oprensningsmetoder, der minimerer ophvirvlingen, jf. 2.3.5. 
    
    Der er få danske havne, hvor en sammenkobling mellem sedimentets indhold af
    tungmetaller og miljøfremmede stoffer er forsøgt sammenholdt med belastningskilderne til
    havnene. Nedenfor er der beskrevet fire cases fra henholdsvis Københavns og Kolding
    havne, havne og fjorde i Sønderjyllands Amt, samt en undersøgelse af TBT i Århus Amt. 
    2.2.9.1 Københavns Havn 
    Sedimentet i Københavns Havn består af marine aflejringer og materiale tilført
    fra byen. Sedimentlaget er 0-2 m (typisk 0,5 m) tykt og afgrænses i dybden af et kalk-
    eller lerlag. 
    Selv om der er stor variation med hensyn til forurening med de enkelte tungmetaller, er
    sedimentet overalt i havnen forurenet med tungmetaller i sådant et omfang, at klapning af
    sedimentet umuliggøres (Krüger og Carl Bro, 1999). 
    Kviksølvmængden på 16 tons udgør kun en lille del af den samlede tungmetalmængde
    på ca. 1.000 tons, men kviksølvs giftighed betyder, at opmærksomheden samles omkring
    kviksølv. Kviksølvet overskrider desuden hyppigst de sædvanlige
    referencekoncentrationer. 
    Koncentrationen af kviksølv er størst i Sydhavnen og aftager mod nord. I Sydhavnen
    ligger koncentrationen typisk på 20-25 mg Hg/kg TS, mens den ligger på 5-10 mg Hg/kg TS
    i Nordhavnen. 
    Kviksølvet er i stor udstrækning bundet til den fine ler-silt-fraktion, som let
    resuspenderes. 
    Kviksølvet stammer hovedsagelig fra Dansk Soyakagefabrik, der gennem årene har udledt
    50-55 tons kviksølv. i havnen. Også overkoncentrationerne af bly, kobber og cadmium
    vurderes at skyldes nu ophørte aktiviteter på og i oplandet til havnen (Krüger og Carl
    Bro, 1999).  
    Den samlede nuværende belastning af Københavns Havn er anslået i tabel 2.4-2.7
    (Krüger og Carl Bro, 1999). Det kan konstateres, at denne opgørelse viser, at
    overløbene er den dominerende kilde inden for flertallet af forurenende stoffer.  
    Tabel 2.4 
    Den samlede belastning af Københavns Havn med tungmetaller og TBT opgjort på
    kilder. Alle tal i kg/år.  
    
      
        Kilde  | 
        Kviksølv  | 
        Cadmium  | 
        Krom  | 
        Bly  | 
        Kobber  | 
        Nikkel  | 
        Zink  | 
        TBT  | 
       
      
        Overløb  | 
        2,20  | 
        1,7  | 
        25,0  | 
        57,0  | 
        152,0  | 
        37,0  | 
        762  | 
           | 
       
      
        Separat kloakering  | 
        0,07  | 
        0,4  | 
        4,0  | 
        11,0  | 
        31,0  | 
        7,0  | 
        160  | 
           | 
       
      
        Industrielle udledninger  | 
        0,02  | 
        0,02  | 
        1,4  | 
        0,5  | 
        0,5  | 
        0,3  | 
        0,01  | 
           | 
       
      
        Erhvervs skibstrafik  | 
           | 
           | 
           | 
           | 
           | 
           | 
           | 
        150  | 
       
      
        Lystbåde  | 
           | 
           | 
           | 
           | 
        137,0  | 
           | 
           | 
           | 
       
      
        Udsivning fra grunde  | 
           | 
           | 
           | 
           | 
           | 
           | 
           | 
           | 
       
      
        Vandløb  | 
           | 
           | 
           | 
           | 
           | 
           | 
           | 
           | 
       
      
        Atmosfære  | 
        0,20  | 
        0,6  | 
        2,4  | 
        21,0  | 
        11,0  | 
        1,2  | 
        108  | 
           | 
       
      
        I alt  | 
        2,49  | 
        2,72  | 
        32,8  | 
        89,5  | 
        331,5  | 
        45,5  | 
        1.030  | 
        150,0  | 
       
     
     
    Der foregår stadig en væsentlig frigivelse af kviksølv fra sedimentet. Det antages, at
    bioturbation er væsentlig i denne sammenhæng, idet den kemiske diffusion antages
    minimal. 
    Indholdet af tinforbindelser er størst i Nordhavnen, som også er den mest trafikerede
    (tabel 2.5). Udledningen af TBT (tri-butyl-tin) fra skibe (erhvervstrafik) i Københavns
    Havn er beregnet til ca. 150 kg/år (Krüger og Carl Bro, 1999). Der er endnu ikke
    etableret en oversigt over detailfordelingen af TBT og massetransport af TBT. 
    Tabel 2.5  
    TBT-indhold i havvandsprøver fra Københavns Havn og Øresund. 
    
      
        Lokalitet  | 
        Nordhavn  | 
        Sydhavn  | 
        Øresund  | 
       
      
        TBT ng/l  | 
        46  | 
        19  | 
        3,8  | 
       
     
     
    I en undersøgelse fra 1993 af TBT i danske erhvervs- og lystbådehavne blev det organiske
    tin indhold i sedimentet målt fire steder i Orientbassin i Københavns Havn (Københavns
    Kommune 1993). Værdierne varierede mellem 0,193 og 0,397 mg org-Sn/kg TS og adskilte sig
    ikke fra resultaterne fra de andre erhvervshavne. 
    Tungmetalindholdet i de bundmalinger, der anvendes i dag til lystbåde, udgøres
    næsten udelukkende af kobber. Der er ofte knyttet et biocid til kobberet i bundmalingen.
    Forureningen med kobber og det mest almindelige biocid er opgjort for de enkelte
    havneafsnit i tabel 2.6.  
    Tabel 2.6  
    Tabellen viser de tilførte mængder af kobber og biocid, som tilføres havnebassinet
    ved afgivelse fra lystbådes skibsmaling. Alle tal i kg/år. 
    
      
        Lystbådehavn  | 
        Kobber  | 
        Irgarol 1051  | 
       
      
        Nordhavnen  | 
        24  | 
        5  | 
       
      
        Inderhavnen  | 
        72  | 
        9  | 
       
      
        Sydhavnen  | 
        41  | 
        6  | 
       
      
        Total  | 
        137  | 
        20  | 
       
     
     
    Københavns Havn har en lovpligtig opsamlingsordning for olieholdigt affald. Ordningen
    fungerer meget tilfredsstillende, og der finder kun mindre udslip af olie sted. I
    tilfælde af oliespild tilkaldes beredskabsvagten i Miljøkontrollen, Københavns Kommune
    og Københavns Brandvæsen. Der sker ca. 10-15 uheld pr. år, hvor der gennemsnitlig tabes
    ca. 200 l olie pr. gang. Halvdelen af dette er let dieselolie, mens den anden del er svær
    fuelolie. Dieselolien kan sjældent opsamles, da den er meget flygtig, hvorimod fuelolien
    kan opsamles. Derved bliver den samledes forurening fra erhvervstrafikken ca. 2-3 tons pr.
    år. 
    Tabel 2.7  
    Den samlede belastning af Københavns Havn med miljøfremmede organiske forbindelser
    opgjort på kilder. Alle tal i kg/år. 
    
      
        Kilde  | 
        Olie  | 
        Anioniske tensider  | 
        Toluen  | 
        Phenoler  | 
        DEPH  | 
        DOP  | 
       
      
        Overløb  | 
        133.080  | 
        9.505  | 
        8  | 
        191  | 
        191  | 
        191  | 
       
      
        Separat kloakering  | 
        5.411  | 
           | 
           | 
           | 
        25  | 
        1  | 
       
      
        Industrielle udledninger  | 
           | 
           | 
           | 
           | 
           | 
           | 
       
      
        Erhvervs skibstrafik  | 
        2.500  | 
           | 
           | 
           | 
           | 
           | 
       
      
        Lystbåde  | 
        100  | 
           | 
           | 
           | 
           | 
           | 
       
      
        Udsivning fra grunde  | 
        52  | 
           | 
           | 
        0,25  | 
           | 
           | 
       
      
        Vandløb  | 
           | 
           | 
           | 
           | 
           | 
           | 
       
      
        Atmosfære  | 
           | 
           | 
           | 
           | 
           | 
           | 
       
      
        I alt  | 
        141.091  | 
        9.505  | 
        8  | 
        191  | 
        216  | 
        192  | 
       
     
     
    Det kan konkluderes, at spildevandet fra regnvandsbetingede overløb fra kloaksystemet er
    den dominerende kilde for størsteparten af stofferne, dog undtaget TBT, hvor afgivelse
    fra skibsmaling domineret og kobber, hvor afgivelse fra skibsmaling spiller en væsentlig
    rolle.  
    2.2.9.2 Kolding Havn 
    I forbindelse med Miljøprojekt nr. 158: Bortskaffelse af havneslam (Miljøstyrelsen
    1990) er Kolding Havn gennemgået som en case, hvor tungmetalindholdet i sedimentanalyser
    er sammenholdt med en vurdering af forureningskilderne og udviklingen i forureningen. 
    På baggrund af sedimentprøver udtaget i januar 1985 er overskridelsesfaktorer i
    forhold til niveauet i Lillebælt beregnet som vist i tabel 2.8 (Miljøstyrelsen 1990). 
    Tabel 2.8  
    Overskridelsesfaktorer for sediment i Kolding Havn 1985. 
    
      
        Område  | 
        Bly  | 
        Cad- 
        mium  | 
        Krom  | 
        Kobber  | 
        Kviksølv  | 
        Nikkel  | 
        Zink  | 
        Middel- 
        faktor  | 
       
      
        Inderhavn  | 
        3,02  | 
        2,28  | 
        0,99  | 
        1,87  | 
        6,60  | 
        0,77  | 
        2,10  | 
        2,52  | 
       
      
        Yderhavn  | 
        0,70  | 
        1,82  | 
        1,50  | 
        1,57  | 
        1,76  | 
        0,91  | 
        1,14  | 
        1,34  | 
       
      
        Sejlrenden 
        vest  | 
        0,54  | 
        1,70  | 
        1,59  | 
        1,57  | 
        1,72  | 
        0,94  | 
        0,88  | 
        1,28  | 
       
      
        Sejlrenden 
        øst  | 
        0,52  | 
        1,63  | 
        1,22  | 
        1,10  | 
        1,00  | 
        0,80  | 
        0,83  | 
        1,01  | 
       
      
        Lystbåde- havnen, nord  | 
        0,64  | 
        1,07  | 
        0,84  | 
        1,46  | 
        1,85  | 
        0,65  | 
        1,07  | 
        1,08  | 
       
      
        Lystbåde-havnen, syd  | 
        1,12  | 
        2,18  | 
        0,63  | 
        1,64  | 
        1,37  | 
        0,64  | 
        1,85  | 
        1,35  | 
       
      
        Gennemsnit  | 
        1,09  | 
        1,78  | 
        1,13  | 
        1,53  | 
        2,38  | 
        0,78  | 
        1,31  | 
        1,43  | 
       
      
        Varians  | 
        0,94  | 
        0,19  | 
        0,14  | 
        0,06  | 
        4,37  | 
        0,02  | 
        0,28  | 
        0,30  | 
       
     
     
    Af tabel 2.8 fremgår, at Inderhavnen er det mest belastede område med en gennemsnitlig
    overkoncentration på en faktor 2,5. De tungmetaller, der forekommer i de største
    overkoncentrationer i Inderhavnen, er bly, cadmium og kviksølv. For cadmium og kviksølv
    er dette også gældende i de øvrige områder, hvorimod bly kun forekommer i forhøjede
    koncentrationer i Inderhavnen og i Lystbådehavn Syd. 
    Indtil 1920 løb Kolding Å ud i Inderhavnen. Åen modtog i denne periode alt
    spildevandet fra byens industri og boligområder. 
    Efter 1920 blev åen ført uden om Inderhavnen til det område af fjorden, der senere
    blev til Lystbådehavn Syd. Herefter var Inder- og Yderhavnen recipient for regnvand fra
    områder omkring havnen, spildevand fra virksomheder i havneområdet og aktiviteter i
    havnen.  
    I 1979 blev der etableret en afskærende ledning fra renseanlægget til Lillebælt. 
    Foruden spildevandet fra renseanlægget modtager havnen regnvand afledt til åen og
    direkte til havnen. Endvidere afledes regnvand fra kajanlæg og virksomheder i
    havneområdet til havnebassinet.  
    Analyser af tungmetaller i slammet fra renseanlægget viser (Miljøstyrelsen 1990): 
        | Faldende koncentrationer af krom, nikkel og kobber, som må tilskrives begrænsninger i
        udledningen fra galvano-industrier |  
        | En dalende tendens for cadmiums vedkommende, som bl.a. tilskrives reduceret cadmiering i
        galvanoindustrien samt substitution af cadmiumholdige pigmenter mv. i maling og
        plastprodukter |  
        | Tendenser til både stigning og fald i perioden for kviksølv og zinks vedkommende. |  
     
    I Miljøprojekt 158 konkluderes det, at forureningen af havneslammet i Lystbådehavn
    Syd skyldes udledninger fra renseanlægget og overløbsbygværker, mens der ikke
    konkluderes for Inderhavn og Yderhavn, idet der dog peges på, at kviksølvforureningen
    kan stamme fra håndtering af kviksølvbejdsede frø og korn (Miljøstyrelsen 1990). 
    De forhøjede koncentrationer for de øvrige tungmetaller i Inderhavnen må skyldes
    forureninger fra før 1920 samt virksomheder på havnen og aktiviteter i forbindelse med
    lastning og losning af skibe (Miljøstyrelsen 1990). 
    2.2.9.3 Havne og fjorde i Sønderjyllands Amt 
    Sønderjyllands Amt har i 1996 gennemført en række målinger for at skabe et overblik
    over koncentrationsniveauet af miljøfremmede stoffer og tungmetaller i sedimentet i de
    sønderjyske havne og fjorde. De foreliggende undersøgelser har omfattet prøver fra det
    øverste sedimentlag, og der er analyseret for tungmetaller og to grupper af
    miljøfremmede stoffer: Triaziner og organiske tinforbindelser. 
    Følgende nærfeltområder er undersøgt: 
        | Lystbådehavne og erhvervshavne |  
        | Nærfeltområder omkring udløbsledninger/overløbsbygværk for byspildevand |  
        | Referenceområder i fjordene |  
     
    Referenceområder i fjordene er medtaget for at kunne sammenligne niveauerne i
    nærfeltområderne med det generelle forureningsniveau i havmiljøet. For hver
    prøvestation er der analyseret en enkelt prøve, der er sammensat af flere delprøver fra
    lokaliteten. Undersøgelsen giver således et fingerpeg om belastningsniveauet målt som
    koncentrationen af stofferne i sedimentet. 
    I sediment fra havneområder er der målt forhøjede koncentrationer af miljøfremmede
    stoffer og tungmetaller med de højeste niveauer i lystbådehavnene. 
    En årsag, til at der er fundet de højeste niveauer i lystbådehavnene, kan være
    kraftigere strømforhold i de større erhvervshavne, der kan medvirke til at nedbringe
    sedimentationen af finkornet materiale og således bevirke en øget spredning af stofferne
    allerede i selve vandfasen. I lystbådehavnene er der muligvis en mindre og mere
    begrænset vandudskiftning, som vil kunne forøge belastningen i sedimentet her
    sammenlignet med sedimentet i erhvervshavne. 
    Organiske tinforbindelser, triaziner og tungmetaller er målt i koncentrationer, som
    vurderes at påvirke alger og dyreliv. Det fremgår af tabel 2.9 at de højeste
    koncentrationer af triazinet irgarol er målt i lystbådehavnene. TBT er fundet i
    forhøjede koncentrationer i lystbådehavne på trods af forbudet fra 1991 mod brug af
    stoffet i bundmalinger til både under 25 m. 
    Tabel 2.9 
    Målte koncentrationer i nærfeltområder i de sønderjyske fjorde af TBT, irgarol og
    Cu, hvis tilledning til havmiljøet primært skyldes skibes bundmalinger 
    
      
           | 
        Lystbåde- 
        havne  | 
        Erhvervs- 
        havne  | 
        Udløbsled- 
        ninger  | 
        Overløbsbyg- 
        værk  | 
        Referencer  
        i fjordene  | 
       
      
        TBT 
        (mg/kg/TS)  | 
        <0,3-409  | 
        17-47  | 
        <0,3-189  | 
        418  | 
        <0,3-412  | 
       
      
        Irgarol 
        (mg/kg/TS)  | 
        2,5-380  | 
        3,5-18  | 
        2,2-12  | 
        5,5  | 
        <0,3-6,5  | 
       
      
        Cu 
        (mg/kg/TS)  | 
        4,1-82  | 
        25-84  | 
        12-42  | 
        76  | 
        0,66-27  | 
       
     
     
    I sediment fra nærfeltområder omkring udløbsledninger fra renseanlæg og ved
    overløbsbygværker er der overraskende også målt forhøjede koncentrationer af irgarol
    og TBT, der primært forventes at stamme fra bundmalinger. Tungmetalniveauet er her
    ligledes højt, og som for de miljøfremmede stoffer, er koncentrationerne højere eller
    på niveau med havneområderne. De målte koncentrationer af miljøfremmede stoffer i
    sediment ved udløbsledninger fra renseanlæg og regnvandsudløb kan dels bero på
    afgivelse af stofferne fra skibes bundmalinger i undersøgelsesområderne og dels på, at
    stofferne er til stede i spildevandet, der udledes i fjordene. 
    Sønderjyllands Amt vurderer, at tungmetalbelastningen fra kilder i tilknytning til
    havneområder især er betydelig for Cu, men også for Zn og Pb. 
    Ved en række stationer i fjordområderne er der sammenfald mellem de forhøjede
    koncentrationer af de analyserede stofgrupper, hvilket specielt ses for Cu, TBT og
    irgarol, som alle stammer fra skibes bundmalinger. 
    Der er sammenfaldene forhøjede koncentrationer ved en række målestationer i
    Haderslev Fjord. Dette er tilfældet ved overløbsbygværket (TBT og Cu), ved
    renseanlæggets udløbsledning (TBT/irgarol) samt i lystbådehavnen (TBT/Cu/irgarol). 
    I Augustenborg Fjord er der sammenfald mellem de områder, hvor der er fundet højt
    indhold af Cu og de områder, hvor der er forholdsvis høje koncentrationer af triaziner
    (lystbådehavn, havn, sejlrende). I havnene er der generelt sammenfaldende høje
    koncentrationer af TBT, Cu og triaziner. 
    I Sønderborg Bugt er der sammenfald mellem de forhøjede koncentrationer af
    henholdsvis Cu, TBT og irgarol i sedimentet fra lystbådehavnen. (Sønderjyllands Amt
    1998) 
    2.2.9.4 TBT i Århus Amts marine miljø 
    I 1998-1999 gennemførte Århus Amt en undersøgelse af forekomsten af TBT i det
    marine miljø (Århus Amt, Teknik og Miljø, 2000). 
    Undersøgelsen omfattede målinger af organiske tinforbindelser: TBT og
    nedbrydningsprodukterne DBT og MBT samt triphenyltin (TPhT). 
    Der er foretaget målinger på marint sediment, blåmuslinger, strandsnegle, fisk og
    vand. Målingerne er udført på prøver indsamlet i og omkring havne og i områder med
    mere diffust belastning. Undersøgelsen omfatter også en kortlægning i forekomsten af
    deformationer af kønsorganerne hos 3 marine sneglearter (ikke omtalt i dette resume). 
    Resultaterne af undersøgelsen viser, at TBT forekommer i både vand, sediment, snegle,
    muslinger og fisk. Tabel 2.10 viser de fundne niveauer for TBT. 
    Tabel 2.10 
    Indhold af TBT i vand, sediment, snegle, muslinger og fisk fra havneområder og
    områder uden for havne i Århus Amt 1998/99. * 1 prøve  
    
      
        Uden for havne  | 
        I havne  | 
        Enheder  | 
        Antal målinger  | 
       
      
        Vand  | 
        0,57-1,11  | 
        87*  | 
        mg TBT-Sn pr. liter  | 
        4  | 
       
      
        Sediment  | 
        2,3-65,8  | 
        97-2221  | 
        mg TBT-Sn pr. kg tørstof  | 
        16  | 
       
      
        Snegle  | 
        6,6-8  | 
        67-235  | 
        mg TBT-Sn pr. kg vådvægt  | 
        8  | 
       
      
        Muslinger  | 
        1,6-20,7  | 
        94-342  | 
        mg TBT-Sn pr. kg vådvægt  | 
        25  | 
       
      
        Fisk  | 
        0,3-6,6  | 
           | 
        mg TBT-Sn pr. kg vådvægt  | 
        7  | 
       
     
     
    De fundne koncentrationer overskrider vandkvalitetskriteriet på 0,4 ng TBT-Sn pr. liter,
    som er fastsat i bekendtgørelse nr. 921 om kvalitetskrav for vandområder og krav til
    udledning af visse farlige stoffer. Indholdet af TBT i sediment overskrider den vejledende
    grænse på 0,002-0,02 m g TBT-Sn pr. kg tørstof, som er
    anbefalet i Oslo-Paris Konventionen (OSPARCOM). 
    TBT-indholdet i sedimentet fra 7 lystbådehavne i Århus Bugt viser, at der efter
    forbudet mod at anvende TBT-holdigt bundmaling til mindre skibe fortsat er et højt
    indhold af TBT (97-2221 m g TBT-Sn pr. kg tørstof). 
    I de undersøgte snegle og muslinger fra havne er der 10-100 gange højere
    koncentration af TBT end i dyrene uden for havnene. 
    Indholdet af TBT, DBT og MBT målt i sediment fra 6 havne i Århus Bugt er højt i
    sammenligning med sediment fra referencestationen ved Kalø Slotsruin (tabel 2.11). 
    Tabel 2.11 
    Indholdet af TBT, DBT og MBT som m g XBT-Sn pr. kg
    tørstof fra 6 havne i Århus Bugt samt fra referencestation ved Kalø Slotsruin 1999. 
    
      
           | 
        TBT  | 
        DBT  | 
        MBT  | 
        Tørstof  
        (%)  | 
        Glødetab  
        (% af TS)  | 
       
      
        Strudstrup Lystbådehavn  | 
        97  | 
        54  | 
        84  | 
        65,2  | 
        3,6  | 
       
      
        Marselisborg Lystbådehavn  | 
        104  | 
        41  | 
        9,4  | 
        37,5  | 
        12,5  | 
       
      
        Egå Marina  | 
        2221  | 
        410  | 
        191  | 
        20,8  | 
        19  | 
       
      
        Nappedam Lystbådehavn  | 
        116  | 
        40  | 
        36  | 
        53  | 
        5,2  | 
       
      
        Århus Fiskerihavn og Lystbådehavn  | 
        121  | 
        34  | 
        9,2  | 
        42,5  | 
        10,9  | 
       
      
        Århus Havns Klapbassin  | 
        1225  | 
        64  | 
        11  | 
        54,5  | 
        7  | 
       
      
        Kalø Slotsruin (Kalø Vig)  | 
        2,3  | 
        <1  | 
        <1  | 
        84,5  | 
        0,8  | 
       
     
     
    Forholdet mellem TBT-indholdet og nedbrydningsprodukterne DBT og MBT giver et indtryk af
    tilførslens tidsmæssige karakter. Et højt indhold af TBT i forhold til DBT og MBT tyder
    på, at tilførslen af TBT er af nyere dato.  
    Sedimentet fra Århus Havn har et TBT : DBT + MBT forhold på 16:1, hvilket
    sandsynligvis hænger sammen med, at de skibe, der besejler Århus Havn, til stadighed
    frigiver TBT fra bundmalingen. 
    For lystbådehavnene ligger forholdet fra 3,5 i Egå til under 1 i Marselisborg og
    Strudstrup. 
    Dette forhold indikerer, at TBT-tilførslen primært er af ældre dato, hvilket
    sandsynligvis hænger sammen med forbudet mod brugen af TBT-holdigt bundmaling. 
    2.2.9.5 Konklusion på cases 
    Alt i alt må det konkluderes, at kildeopsporing for tungmetaller sjældent vil give et
    helt entydigt billede, men at en stor del af belastningen med tungmetaller må tilskrives
    landbaserede forureninger, som er ophørt eller reduceret, således at der igen vil være
    mulighed for klapning eller nyttiggørelse af sedimentet (uden separering og rensning),
    når det tungmetalbelastede sediment er fjernet. I en række havne findes at nytillejret
    sediment ikke er belastet mere af tungmetaller. 
    Meget tyder derimod på, at forureningen med miljøfremmede stoffer, herunder biocider
    fra skibsmalinger, er langt fra at være under kontrol. Dog har forbudet mod anvendelse af
    TBT i bundmalingen til skibe, mindre end 25 meter, der blev indført i Danmark i 1991
    tilsyneladende båret frugt i form af en reduceret belastning af lystbådehavnene med TBT.
    Det er dog usikkert, i hvor høj grad der er et efterslæb i form af lagerindkøb før
    1991 og illegal import fra andre lande siden. Der er fra år 2000 desuden forbud imod
    anvendelse af Diuron og Irgarol og et generelt forbud imod miljøskadelige stoffer i
    bundmaling fra år 2003. 
    
    
    I kildeopsporingen vil det være hensigtsmæssigt at fokusere på havnevirksomheder og
    aktiviteter på havnen. Baseret på viden om kloaksystemet (f.eks. omfanget af udløb fra
    fælleskloakerede industriområder) og analyser af tungmetaller og organiske miljøgifte i
    spildevandsslammet vurderes, om der er væsentlige forureningskilder i oplandet, der skal
    sættes ind overfor. Der kan dog stadig findes forurenet slam opmagasineret i
    kloaksystemet, som først ledes ud ved kraftigt regnskyl og overløb. 
    
    For den erhvervsmæssige skibstrafik regnes der med, at der i dag for 70 % vedkommende
    anvendes TBT-holdig bundmaling.  
    Problemerne omkring afgivelsen af biocider fra skibsbundmaling skal løses på
    internationalt plan.  
    FNs søfartsorganisation (IMO) har vedtaget en hensigtserklæring om et forbud
    mod påførsel af bundmalinger indeholdende TBT på alle skibe fra år 2003.  
    Der er desuden i havnene etableret opsamlingsordninger for olierester og
    olieholdigt affald. 
    
    I forbindelse med optagning af havneslammet vil der ske tab af materialer og
    stoffer afhængig af, hvor forsigtigt der arbejdes, og hvilket udstyr der anvendes.
    Oprensningen må derfor betragtes som en potentiel intern forureningskilde. Ved optagning
    af forurenet materiale stilles der ofte krav om minimering af denne spredning, f.eks. at
    tabet af materialer holdes under på 1-2 %.  
    Der er i de senere år udviklet udstyr som kan suge sedimentet op med stor nøjagtighed
    og med ringe spild. I lukkede havneområder er der endvidere mulighed for at
    anvende siltgardiner. Anvendelse af effektivt udstyr er dog ikke tilstrækkeligt alene.
    Det er lige så vigtigt, at udstyret anvendes af erfarne operatører. 
      
    | Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
    |  | 
   
 
 |