I kapitel 1 foretages der en vurdering af potentialer og sammensætning (plasttyper) af
plastflasker og -dunke i danske husholdninger.
Det samlede plastemballageforbrug i Danmark er i 1998 opgjort til ca. 172.000 tons.
Det samlede forbrug af detailemballager af plast er opgjort til ca. 108.000 tons/år.
Forbruget af detailemballager af plast i danske husholdninger ligger på baggrund af
ovennævnte undersøgelser mellem 47.000 og 66.000 tons/år. Heraf andrager hård plast
mellem 25.000 og 30.000 tons/år.
Det er opgjort, at flasker og dunke af plast fra dagligvarehandlen i Danmark andrager
minimum 10.000 tons/år.
Der henvises i øvrigt til projektet "Miljømæssige fordele og ulemper ved
genvinding af plast", Replast/IPU, 2001. I projektet er det forsøgt at kortlægge
genanvendelsespotentialerne for transportemballager samt plastflasker og -dunke fra
husstande og erhverv.
Forbruget af emballager af plast pr. person pr. år er 40%-50% højere i Danmark (36
kg) og Holland (37 kg) end i Østrig, Tyskland, Sverige og Norge (22,2-27,4 kg) viser data
fra European Topic Center of Waste (ETCoW).
I kapitel 2 undersøges og beskrives hidtidige erfaringer med indsamling af
plastflasker og -dunke fra husholdninger i Danmark, Norge, Sverige og Tyskland.
Undersøgelserne viser, at langt de fleste lande i EU har indført
producentansvarsordninger, dvs. at det er producenterne af emballagen, der skal
igangsætte initiativer, som sikrer, at emballagedirektivets mål eller evt. højere mål
sat af landenes regeringer bliver opfyldt. I Danmark er det kommunerne, der har ansvaret
for affaldet, og kommunerne er derfor, pålagt af lovgivningen, ansvarlige for
indsamlingen og genanvendelsen af emballageaffald.
Med baggrund i oplysninger fra Videncenter for affalds Kommunedatabase er de kommuner/
affaldsselskaber, der i dag har et indsamlingssystem for plastaffald, kontaktet med
henblik på at afklare, om der sker en indsamling af plastflasker og -dunke fra
husholdninger. Kommuner/affaldsselskaber, der i dag har et indsamlingssystem for bl.a.
plastflasker og -dunke fra husholdninger, er Fredericia Kommune, Svendborg Kommune,
Herning Kommune, Affaldsregion Nord I/S, I/S Renordvest, Affaldsselskab Vest og Reno Fyn
I/S. Indsamlingssystemerne for de enkelte kommuner/affaldsselskaber er beskrevet.
I Tyskland, Østrig, Spanien, Frankrig, Belgien, Irland, Portugal og Luxemburg
varetages indsamling, sortering og genanvendelse af emballageaffald fra husholdninger af
en producentansvarsordning kaldet "det grønne punkt" ("Der Grüne
Punkt", "The Green Dot", "Point Eco-emballage").
Gebyret, som producenter af plastemballage betaler til "det grønne punkt",
varierer fra ca. 11 DKK pr. kg i Tyskland til 0,30 DKK i Portugal.
Producentansvarsordningerne for Tyskland og Østrig er beskrevet.
Producentansvarsordningen for Tyskland trådte i kraft i 1991. Indsamlingen varetages af
Duales System Deutchland (DSD), og indsamlingsresultaterne for 1997 viser, at der i alt
blev indsamlet 567.000 tons emballageplast fra husholdninger, hvoraf ca. 42% blev
materialegenanvendt, mens resten blev anvendt i stålindustrien som substitution for kul.
De udsorterede plastflasker og -dunke udgjorde ca. 9% af det indsamlede materiale.
Producentansvarsordningen for Østrig trådte i kraft i 1994. Indsamlingen varetages af
Altstof Recycling Austria (ARA), og indsamlingsresultaterne for 1999 viser, at der i alt
blev indsamlet 74.000 tons emballageplast, hvoraf ca. halvdelen skønnes at stamme fra
husholdninger.
I Norge og Sverige er der også indført producentansvarsordninger for emballage. Disse
ordninger, der ikke er baseret på "det grønne punkt", er beskrevet med særlig
vægt på plastemballager.
Producentansvarsordningen for Sverige trådte i kraft i 1994, og indsamlingen af
plastemballager varetages af Plastkretsen. Indsamlingsresultaterne for 1998 viser, at der
i alt blev indsamlet ca. 15.000 tons hård emballageplast (flasker, dunke og spande) fra
husholdninger, svarende til ca. 0,4 kg pr. husstand pr. år. Alle 15.000 tons blev
materialegenanvendt.
Ordningen for Norge trådte i kraft i 1996, og indsamlingen af plastemballager
varetages af "Plastretur". Indsamlingsresultaterne for 1999 viser, at der af
Plastretur i alt blev indsamlet ca. 1.000 tons emballageplast fra husholdninger, hvoraf
kun ca. 200 tons blev materialegenanvendt. Der er ikke opgjort nogen
indsamlingseffektivitet for hård emballageplast fra husholdninger. Kun ca. 25% af
husholdningerne var i 1999 omfattet af returordninger etableret af Plastretur.
I kapitel 3 beskrives oparbejdnings- og afsætningsmuligheder i Danmark.
I Danmark findes to virksomheder, der er udstyret med vaskeanlæg, renseanlæg samt
hydrocykloner og sedimentation, og som derfor kan oparbejde plastemballageaffald fra
husholdninger. Disse to virksomheder kan oparbejde plastemballage som plastflasker og
-dunke af HDPE (High density Polyethylen)og PP (Polypropylen) . Virksomhederne kan ikke
oparbejde en blanding af HDPE og PP på grund af kravene om en høj kvalitet af
regeneratet. Da låg på plastflasker og -dunke af HDPE ofte er fremstillet af PP, kan
virksomhederne ikke modtage HDPE-flasker og -dunke med låg. Der er ingen
oparbejdningskapacitet for emballager af PET(Polyetylenterephthalat) i Danmark.
I kapitel 4 beskrives mulige fremtidige indsamlingssystemer og sorteringskriterier for
indsamling af plastflasker og -dunke fra husholdninger, herunder resultaterne af et
indsamlingsforsøg over 6 mdr. for plastflasker og
-dunke fra husholdninger i Nyborg Kommune.
Fordele og ulemper ved mulige fremtidige indsamlingssystemer og sorteringskriterier
baseret på hente- og bringeordninger beskrives. Specielt beskrives indsamling af
plastflasker og -dunke fra husholdninger sammen med glasflasker og emballageglas. Et
sådant indsamlingssystem vil have den fordel, at eksisterende opsamlingsmateriel kan
anvendes, og der skal ikke findes opstillingsplads til nye containere i et byrum med
begrænset kapacitet
Endvidere beskrives et indsamlingssystem i Lund Kommune, hvor dagrenovation
husstandsindsamles i 8 fraktioner.
Fra oktober 2000 til marts 2001 blev der gennemført et indsamlingsforsøg for
plastflasker, -dunke og -spande i Nyborg Kommune. Forsøget og dets resultater beskrives.
Forsøget gennemførtes som et bringesystem, hvor borgerne kunne aflevere plastflasker,
-dunke og -spande på kommunens 66 nærgenbrugsstationer i specielt opstillede 400 liter
plastbeholdere på hjul. Der var i gennemsnit ca. 125 husstande pr. beholder.
Derudover kunne borgerne også aflevere plastflasker, -dunke og -spande på kommunens
genbrugsstation.
Efter indsamling blev materialet håndsorteret på Reno Fyn I/S' papirsorteringsanlæg.
Arbejdsmiljøet ved den manuelle sortering af det indsamlede materiale i
materialefraktioner er blevet vurderet af BST i Nyborg og fundet i orden.
Sammenlagt viser forsøget, at der fra husholdninger kan indsamles en gennemsnitlig
mængde på 2,53 kg pr. husstand pr. år. Heraf var 2,00 kg plastflasker og -dunke,
hvilket betyder, at indsamlingseffektiviteten (den indsamlede mængde sat i forhold til en
potentielle mængde på 10.000 tons) for plastflasker og -dunke kan opgøres til 48,8%.
Det betyder, at indsamling af plastflasker og -dunke fra husholdninger i Danmark i
relation til de 15% genanvendelse, der er krævet i EU´s direktiv om emballage og
emballageaffald, kan bidrage med 3-4%.
80% af det indsamlede materiale overholdt sorteringskriterierne, og kvaliteten blev
vurderet som høj.
Af det indsamlede materiale blev ca. halvdelen indsamlet fra nærgenbrugsstationerne
med en samlet omkostning til indsamling, sortering og opbalning på 16,70 kr. pr. kg og
den anden halvdel fra genbrugsstationen med en samlet omkostning på 3,50 kr. pr. kg. I
beregningen af omkostningerne er der ikke taget hensyn til evt. besparelser ved indsamling
og forbrænding af restaffald.
Nyborg Kommune har efter forsøgets afslutning 31. marts 2001 besluttet at fortsætte
indsamlingen i endnu 6 måneder. I forbindelse med færdiggørelsen af denne rapport har
det været muligt at medtage resultaterne for april og maj måned 2001. Resultaterne
viser, at omkostningerne til indsamling, sortering og opbalning nu er halveret i forhold
til de gennemsnitlige omkostninger i forsøgsperioden.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |