Mulighederne f og h praktiseres givetvis i et vist omfang, men betydningen heraf er blot,
at dette gør miljøbelastningen fra indsamlingsscenariet lidt mindre, som diskuteret i
afsnit 4.2.2.
Da der er et produktionstab på 7,4 % i forhold til den indsamlede mængde målt som
ren plast, bliver den producerede mængde genvundet plast 0,926 kg per kg indsamlet
plast, ren. Mængden af indsamlet plastaffald kan være større end 1 kg, da skrottet
indeholder urenheder, labels m.v., men mængden heraf er beskeden for transportfolier, som
derfor regnes som "ren".
Der regnes med et lødighedstab på 10 %, se afsnit 3.3.6.1, og derfor bliver den
undgåede produktion af primær plast 0,833 kg (0,9 x 0,926 kg).
5.1.1.2 Resultatdiskussion, genvinding vs.
affaldsforbrænding
Resultaterne er vist i afsnit 5.1.4, Figur 8 - Figur 12. Resultaterne er sammenlignet
med genvinding i Kina og med affaldsforbrænding. Resultaterne for genvinding i Kina
diskuteres i næste afsnit, hvorimod det er mest naturligt at diskutere resultaterne for
affaldsforbrænding her, sammen med resultaterne for genvinding.
De samlede resultater af miljøeffekt vurderingerne, hvor alle faser er lagt sammen, er
vist i Figur 8. Figur 9 og Figur 10 viser de samlede resultater for henholdsvis affald og
ressourcer. Alle resultater er præsenteret vægtet, som forklaret i rapportens kapitel 3.
I figurerne for miljøeffekter er kun vist resultater for effekterne
næringssaltbelastning, fotokemisk ozondannelse, forsuring og drivhuseffekt. Der er ikke
præsenteret data for toksicitet, da disse er for usikre som beskrevet i afsnit 3.5.3.
Således har det ikke i særlig høj grad været muligt at vurdere toksicitet af primær
plastproduktion og affaldsforbrænding, hvorimod der er angivet en lang række toksiske
udledninger for de energiscenarier som fortrænges, hvilket giver et urealistisk negativt
toksicitetsbidrag for affaldsforbrænding.
Samlet set er det klart mest fordelagtigt at genvinde den "rene"
transportemballage, når der ses på miljøeffekter og ressourcer. Fortrængning af
stenkul ved affaldsforbrænding synes måske ikke så stor, men man må tænke på, at
resultaterne er vægtede, og at stenkul er en ressource, som er tilgængelig i langt
større mængder og med væsentlig længere forsyningshorisont end olie og naturgas. Målt
i faktuelle mængder, f.eks. tons, er den fortrængte mængde olie og naturgas mindre end
kulmængden. Olie- og naturgasforbruget skyldes især tabet af plastressourcen ved
forbrænding. Med hensyn til affaldsmængden synes affaldsforbrænding mest favorabel, da
der fortrænges en stor mængde volumenaffald fra stenkulsproduktion.
Resultaterne er sammenlignet med deponi, hvilket illustrerer situationen, at plasten
ikke blev genvundet hverken som materiale eller som energi. Dette illustrerer, hvor stor
fordelen er ved genvinding eller affaldsforbrænding, men deponi af plast er urealistisk i
Danmark.
Figur 11 viser resultatet af miljøvurderingerne opdelt i materialer, transport,
bortskaffelse og undgået produktion. Materialefasen dækker produktion af primær PE
plast. Undgået produktion ved genvinding er primær PE plast og en mindre mængde energi
ved forbrænding af produktionsaffald. Ved affaldsforbrænding omfatter undgået
produktion udelukkende energi.
Figur 11 viser, at der er et væsentligt bidrag fra undgået produktion for henholdsvis
genvinding og forbrænding. Med hensyn til affaldsforbrændingen synes bidraget fra den
undgåede energiproduktion at være større end bidraget fra selve forbrændingen af
plastemballagen. Dette skyldes, at energien som fortrænges for en stor del udspringer af
kul, som giver et væsentligt bidrag til især forsuring, men også til CO2. Dette betyder
også, at jo mere "grøn" den danske energiproduktion bliver, f.eks. som følge
af regeringens handlingsplan Energi 21, jo mindre bliver bidraget fra den fortrængte
energi, og jo mindre kan det følgelig svare sig at affaldsforbrænde set fra et rent
miljømæssigt synspunkt, se kapitel 7.
Transportens andel ses at være meget lille for genvinding og affaldsforbrænding i
Danmark.
Figur 12 viser tilsvarende Figur 11 resultatet af ressourcevurderingerne opdelt i
materialer, transport, bortskaffelse og undgået produktion. Der knytter sig nogenlunde
samme kommentarer hertil, dog tilføres der ikke andre ressourcer til
affaldsforbrændingen (bortskaffelse under "Forbrænding") end dem, som ligger
bundet i materialet.
5.1.2.1 Scenarie
Der tages udgangspunkt i scenariet Figur 6, men transporten fra sorteringscentral
til genvinding i Kina antages at ske med 400 km lastbil, 16000 km containerskib og 500 km
tog. Denne transport omfatter kørsel fra "midt i Danmark" til Hamborg, sejlads
med containerskib til Kina og transport med tog til genvindingsvirksomhed i Kina.
Sidstnævnte antagelse er et rent gæt.
For lastbil og skib er benyttet opdaterede data (se afsnit 4.3), men for togtransport i
Kina er benyttet de ældre data i UMIP databasen, da denne togtransport antages at ske med
ældre teknologi.
Der findes kun sparsomme oplysninger om genvindingsteknologi i Kina. Sammenlignet med
Danmark er den præget af brug af manuelt arbejde fremfor maskiner til sortering, hvilket
giver mindre miljøbelastning, og brug af ældre teknologi til ekstrudering og
pelletering, hvilket giver større miljøbelastning. Der er set eksempler på, at
opvarmning til nedsmeltning af plasten sker ved kulfyring frem for el (Christensen, 2000).
Det er valgt at gå ud fra data for genvinding i Danmark, men det danske elscenarie er
erstattet med ren kulbaseret elproduktion. Dette antages at være rimeligt repræsentativt
for, at elproduktionen i Kina er overvejende, dvs. 74 % kulbaseret (IEA, 2000), og at
opvarmning kan ske ved kulfyring med et ovntab, som antageligt svarer til tabet ved
elproduktion. Endelig antages produktionsaffald at blive deponeret fremfor
affaldsforbrændt. Det er dog uvist, om plast produktionsaffaldet bruges til en eller
anden form for energiudnyttelse.
Der er benyttet samme lødighedstab som for genvinding i Danmark, da der nok ikke er
belæg for at antage, at kvaliteten af det recirkulerede produkt er påviseligt ringere i
Kina end i Danmark.
Arbejdsmiljøforhold i Kina er ikke vurderet.
5.1.2.2 Resultatdiskussion
I modsætning til transport ved genvinding i Danmark ses transporten til genvinding
i Kina at betyde noget.
Transporten til Kina medfører især øget forsuring og næringssaltbelastning.
Umiddelbart kan det se ud som om, at de samlede miljøeffekter ved genvinding i Kina er
på niveau med de samlede miljøbelastninger ved affaldsforbrænding i Danmark, se Figur
8. Størrelsesordenen af den øgede forsuring og næringssaltbelastning tillige med
fotokemisk ozondannelse er dog diskutabel, da den for en stor del finder sted over åbent
hav, hvor de miljømæssige effekter er mindre end i kystnære områder.
Bidraget til drivhuseffekten og forbruget af brændselsressourcer har en mere beskeden
øgning end ovennævnte effekter, dvs. størrelsesorden 30 %, hvilket ikke er
negligeabelt. Noget af øgningen kan tilskrives, at produktionsaffald ikke
affaldsforbrændes.
Mængden af farligt affald ser ud til at være væsentligt øget, hvilket kan
tilskrives raffineringen af fuelolie til skibstransporten og mindre undgået produktion
fra affaldsforbrænding. Mængden af farligt affald er dog meget usikker.
Af Figur 11 kan det se ud, som om bortskaffelsesfasen i Kina har en mindre
miljøbelastning i Kina end i Danmark. Dette skyldes, at der ikke finder
affaldsforbrænding af produktionsaffald sted med tilhørende forurening, men det mere end
opvejes til gengæld af en mindre undgået produktion fra affaldsforbrænding og en
større mængde volumen affald. Af figuren ses også, at transporten til Kina vejer
tungere end bortskaffelsen, med de forbehold der er nævnt for effekternes
størrelsesorden over åbent hav.
Af Figur 12 ses det, at ressourceforbruget til transporten til Kina er beskeden
sammenlignet med scenariernes øvrige ressourceforbrug, og dette er medvirkende til, at
transport til Kina er økonomisk rentabel.
5.1.3.1 Scenarie
Figur 7 viser scenariet for affaldsforbrænding af plastaffald i Danmark. Scenariet
er generelt gyldigt for transportemballage og husholdningsaffald.
Se her!
Figur 7
Scenarie for affaldsforbrænding af plastemballage
Afhentning fra brugssted (1 kg, 70 km) sker med 24 t komprimatorvogn.
Beregning af den undgåede produktion ved affaldsforbrænding er beskrevet i afsnit
4.6.
5.1.3.2 Resultatdiskussion
Resultaterne for affaldsforbrænding er diskuteret sammen med genvinding i afsnit
5.1.1.2.
I direkte relation til resultaterne for affaldsforbrænding er der yderligere nogle
væsentlige bemærkninger:
Stratosfærisk ozonnedbrydning er udeladt som beskrevet i afsnit 3.5.3. Der har mod
forventning vist sig et væsentligt negativt bidrag til denne effekt, der kan tilskrives
brug af trichlorethan i den fortrængte elproduktion. Dette diskuteres i kapitel 7.
Som nævnt i afsnit 3.5.3 er der ikke præsenteret data for toksicitet, da disse er for
usikre. Således har det ikke i særlig høj grad været muligt at vurdere toksicitet af
primær plastproduktion og affaldsforbrænding, hvorimod der er angivet en lang række
toksiske udledninger for de energiscenarier som fortrænges, hvilket giver et urealistisk
negativt toksicitetsbidrag for affaldsforbrænding.
Se her!
Figur 8
Samlede resultater for miljøvurdering af 4 scenarier for PE-LD transportfolie.
Resultatet for Genvinding, Kina skal tages med forbehold, se resultatdiskussion.
Se her!
Figur 9
Samlede resultater for affaldsvurdering af 4 scenarier for PE-LD transportfolie.
Se her!
Figur 10
Samlede resultater for ressourcevurdering af 4 scenarier for PE-LD transportfolie.
Se her!
Figur 11
Opdelte resultater for miljøvurdering af 3 scenarier for PE-LD transportfolie.
Resultatet for Genvinding, Kina skal tages med forbehold, se resultatdiskussion.
Se her!
Figur 12
Opdelte resultater for ressourcevurdering af 3 scenarier for PE-LD transportfolie.
Den sammenlignende resultatpræsentation for genvinding og affaldsforbrænding findes i
afsnit 5.2.2, hvori også indgår sammenligning med deponi. Scenarierne og resultaterne af
LCA vurderingerne er beskrevet i afsnit 5.2.1.
5.2.1.1 Scenarier
Som i afsnit 5.1 er scenarierne for hypotetisk 100 % indsamling til genvinding
henholdsvis affaldsforbrænding.
Scenariet for regranulering er i princippet som scenariet vist i Figur 6, der er regnet
med et produktionstab på 3 % i forhold til den indsamlede mængde målt som ren plast.
Derfor bliver den producerede mængde genvundet plast 0,97 kg per kg indsamlet plast,
ren.
Transport direkte fra brugssted til genvinding (rute h) er sandsynligvis udbredt, men
grundet den lille betydning af transport er gennemsnitsscenariet for indsamling af
transportemballage anvendt.
Scenariet for genvinding er som vist i Figur 6 og scenariet for forbrænding er som
vist i Figur 7.
5.2.1.2 Resultatdiskussion
De samlede resultater af miljøeffekt vurderingerne, hvor alle faser er lagt
sammen, er vist i Figur 13. Figur 14 viser de samlede resultater for ressourcer.
Der knytter sig samme komme½ntarer til genvinding vs. affaldsforbrænding som i afsnit
5.1.1.2. Af figurerne ses, at det er en absolut fordel at regranulere frem for at omsmelte
og pelletere, men regranulering er kun mulig for produkter med en hvis godstykkelse.
Sammenlignet med affaldsforbrænding er fordelen markant.
En stor del af miljøbelastningen og ressourceforbruget til regranulering skyldes
vaskeprocessen, som kan ligge hos brugeren, som leverer skrottet eller hos
genvindingsvirksomheden. Det kan diskuteres, om denne vaskeproces kan undværes for nogle
typer produkter, men det er vigtigt, at skrottet er rent før granulering, dvs. fri for
labels, lim, lak, fedt o.lign., da dette ellers kan medføre et lødighedstab af det
genvundne produkt, se afsnit 3.3.6, som er større end det her antagede 10 %.
Se her!
Figur 13
Samlede resultater for miljøvurdering af 3 scenarier for PE-HD transportkasser
Se her!
Figur 14
Samlede resultater for ressourcevurdering af 3 scenarier for PE-HD transportkasser
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|