Det skal kunne betale sig at tage hensyn til miljøet.Virksomhederne skal motiveres til at
satse mere på at udvikle og sælge miljøvenlige produkter. Og det skal gøres mere
attraktivt for forbrugere at vælge miljøvenlige produkter. Princippet om, at forureneren
betaler, skal efterleves. Regeringen ønsker at fremme brugen af markedsbaserede
virkemidler - som miljøafgifter, tilskud og omsættelige kvoter, så priserne afspejler
de reelle miljøomkostninger. Herved påvirkes forbrug og produktion, så forureningen
mindskes dér, hvor det er billigst for samfundet.
Danmark vil arbejde for, at miljøafgifter så vidt muligt aftales på internationalt
niveau.
Tilskudsordninger, herunder afgiftsfritagelser i sektorerne, kan påvirke adfærden,
så det har negative konsekvenser for miljøet. Der vil blive set på om de eksisterende
tilskudsordninger kan ændres eller justeres, så de ikke skader miljøet. Det vil blandt
andet ske gennem arbejdet med en rapport om grøn markedsøkonomi, som forventes
færdiggjort i efteråret 2002.
Troværdig information om, hvordan produkterne påvirker miljøet, er nødvendig for,
at markedet kan understøtte en bæredygtig udvikling. Miljømærker og andre former for
miljøinformation giver forbrugere og virksomheder bedre muligheder for at foretage reelle
valg. Den offentlige sektor er selv en markant forbruger og har derfor mulighed for at
påvirke markedet gennem sine indkøb.
Et øget videngrundlag skal understøtte bæredygtig udvikling. Regeringen har f. eks.
etableret et Institut for Miljøvurdering, der gennem forskning på højt internationalt
niveau skal medvirke til, at miljømålene opnås på den økonomisk mest effektive måde.
Det er vigtigt, at også den finansielle sektor har fokus på miljøhensyn. Når
pensionskasser og andre investorer lægger øget vægt på virksomhedernes miljøprofil,
kan miljøet blive en positivt konkurrenceparameter. Øget brug af grønne og etiske
regnskaber vil styrke mulighederne. Erfaringer, fra f.eks. aktie-index, der opgør
bæredygtige virksomheders økonomiske resultater, har vist, at virksomheder, der satser
på bæredygtighed, ofte klarer sig bedre i konkurrencen.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|